Ford Focus MK3 Zetec S - jaartje verder

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
allen

Re: BMW 330e M - nu al schade

Bericht door allen » 24 nov 2016, 11:04

Macboy schreef:Als er hier techneuten zijn die beweren dat dit niet klopt, dan heeft BMW er inderdaad niet over nagedacht, althans nemen ze de risicos op de koop toe. Ik weet het echt niet. Maar past allemaal in het rijtje dat olie temp meter volgens BMW ook niet meer belangrijk is. Dat zegt toch wel wat.
Sinds wanneer. De wagen die ik heb besteld zit een olietemperatuurmeter in. Een 320 waar ik van de week in mee mocht rijden ook. Dit in tegenstelling tot de watertemperatuur die ze volgens mij hebben laten vallen.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:08

Het ontbreken van een olietemp meter in de M135i is geen aanname maar een feit. Dat betekent dus dat kennelijk warm rijden niet meer nodig is. Want je kunt niet raden hoe warm de motor is toch ? En het is echt niet zo dat BMW ons 30 jaar terug de tijd in stuurt en dat we voortaan de auto moet warmrijden met een stopwatch en 15 minuten....

Daarnaast heb ik destijds in het olietemp draadje al de mening van BMW zelf gegeven. Dat ging toen over die viscose olie die een andere smering zou hebben en dat warmrijden zoals vroeger gewoon niet meer nodig is. Dat verklaart immers ook het ontbreken van een olietemp meter. De 3-serie had het nog wel. 5-serie neem ik aan ook. De nieuwe weet ik niet. Ik zal mijn post van toen wel even zoeken.

Overigens: in de M135i zag ik ook - door in te loggen in de boordcomp - dat de olie belachelijk snel op temperatuur komt.
Laatst gewijzigd door Macboy op 24 nov 2016, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:08

Klopt, Allen. F31 en F11 hebben gewoon olietemp meter. Wel zijn ze erg vlug warm (2.0d). Binnen 10-15 minuten bij de huidige nachttemperaturen. Macboy, ik snap dat bij het ontbreken van een meter dat dat geen aanname is. Maar dat wil nog niet zeggen dat warmrijden dan niet meer nodig is. Dat is een aanname.

Zed240

Bericht door Zed240 » 24 nov 2016, 11:10

Ik betwijfel Macboy's stelling.

Daarnaast gaat het niet alleen om de temperatuur van de motor zelf, maar als je flink hebt lopen blazen met een turbomotor (zoals 90% van de motoren tegenwoordig), is je turbo natuurlijk ook gloeiend heet. Lijkt mij ook niet ideaal als je motor dan gelijk afslaat door het start/stop.

Mijn pa hoor je in ieder geval niet klagen, die komt als motorenreviseur bijna om in het werk. :tooth:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:11

Snap dat mensen het betwijfelen. Maar ik lul niet altijd in het wilde weg. Daarmee bedoel ik niet dat het technisch klopt maar het is wel de visie van BMW. Het vet gedrukte heb ik zelf gedaan:
Macboy schreef:De M135i had ook geen olietemp meter simpelweg omdat dat volgens BMW niet meer nodig is. Met die nieuwe (lage viscose) olie kan je tegenwoordig gewoon vrijwel meteen trappen zonder dat de motor onderdelen daar de dupe van worden. Koude olie vloeit en smeert kennelijk prima. Het is dus niet meer zoals vroeger dat verplicht warmrijden. Technisch gezien zou het nergens op moeten slaan natuurlijk maar kennelijk is het toch echt zo. Wie ben ik om te twijfelen aan BMW zelf ? Hierbij de mail van BMW Duitsland:
"Sehr geehrter Jack,
vielen Dank für Ihre E-Mail.
Wie Sie uns schreiben vermissen Sie eine Motortemperaturanzeige. Bitte erlauben Sie uns einige klärende Worte dazu.

Alle BMW Automobile werden kühlmitteltemperaturseitig mittels Sensoren permanent überwacht. Bei einer thermischen Anomalie des Triebwerkes bzw. Kühlkreislaufes, wird sofort optisch der Warnhinweis im Display der Instrumentenkombination angezeigt und der Fahrer zusätzlich auch akustisch informiert.

Das Ausschlaggebende für das Abrufen der maximalen Leistung bei kaltem Motor ist die Öltemperatur. Nur eine entsprechend gute Ölversorgung an allen Lagerstellen gewährt die größtmögliche Laufleistung. Durch den Einsatz von niedrigviskosen Longlife-Motorölen, wie sie auch für Ihren BMW vorgeschrieben sind, wird auch im kalten Zustand eine gute Fließeigenschaft des Motoröls sichergestellt.

Sehr geehrter Jack, wir freuen uns, wenn wir klärend zum Sachverhalt beigetragen haben und wünschen Ihnen weiterhin viel Freude am Fahren mit Ihrem BMW."

Knot

Bericht door Knot » 24 nov 2016, 11:14

Ik vind het ook triest, M235i ook geen meters terzij je de BC unlock mode gebruikt maar dat ga ik echt niet elke ochtend doen.

BMW moet gewoon met een software update men de mogelijkheid geven in de idrive, wel bandenspanning bekijken en vermogen en koppel enz en niet de temperaturen.....

Gebruiken ze niet een verwarmingselement omdat het interieur ook erg snel warme lucht krijgt?

Arthur

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:16

Macboy, wat jij vet gedrukt maakt betekent dat de olie vloeibaar genoeg is om te smeren, om overal te komen. Dit zegt niets over warmrijden. Daarboven staat wel dat het bewaakt wordt door sensoren en een akoestisch signaal. Dan neem ik aan, een aanname, dat deze alarmeert als je koud gaat "trappen". Materialen zullen toch echt op temperatuur moeten komen en dat gebeurt echt niet door koude smeerolie die vloeibaar genoeg is...

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:17

Er staat toch duidelijk "in kalten Zustand" is er genoeg smering ? Met warme motor bedoelen mensen dat de olie warm is natuurlijk. Althans, de olie is het laatst warm. Als de olie warm is, dan is de rest in elk geval ook al warm. En de discussie hier gaat over de olietemp en de reactie van BMW slaat op het ontbreken van een olietemp meter. BMW zegt dus dat dit niet meer nodig is. Ik kan er weinig anders van maken.
Laatst gewijzigd door Macboy op 24 nov 2016, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 24 nov 2016, 11:18

Eerlijk gezegd geloof ik er niets van dat warmrijden niet meer nodig zou zijn, maar ik laat me graag overtuigen met technische argumenten. Maar persoonlijk zie ik niet hoe olie tegenwoordig geen verschillende viscositeit meer zou hebben bij lage en hoge temperaturen en dus zou de smering bij lage temperatuur dus gewoon nog minder goed zijn dan op normale bedrijfstemperatuur. Dat BMW (en ook andere fabrikanten) tegenwoordig geen koelvloeistoftemperatuurmeter meer monteren vind ik super onhandig. Nu moest ik er via een ingewikkeld menu achter komen dat de thermostaat van mijn E90 kapot was en de motor niet boven de 70 graden kwam. Voor hetzelfde geld rij je 2 jaar rond op die manier. :x Dus dat er zo goed over alles nagedacht zou worden heb ik sterke twijfels bij.

Moderne motoren worden wel iets sneller warm doordat het bijvoorbeeld vaak aluminium blokken zijn ipv gietijzer, maar toch duurt het nog wel even voordat het blok warm is. En voordat de olie warm is ben je nog wel even verder. En of de motor warm is als je de snelweg oprijdt hangt natuurlijk ook erg af van hoe ver je van de snelweg af woont. :tong: Ik rij met ongeveer 3 minuten van huis de snelweg op, dan is hij echt niet warm hoor.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:19

Dat BMW niet goed nadenkt heb ik altijd al geroepen. Maar dat klinkt zo onlogisch en ongeloofwaardig. Maar als hun verklaring niet klopt met de techniek, tja wat voor conclusie moet je er dan aan verbinden ?

allen

Bericht door allen » 24 nov 2016, 11:21

Dat het een f-up is van BMW.

vester86

Bericht door vester86 » 24 nov 2016, 11:21

Er staat dat de KVS temperatuur middels sensorem bewaakt wordt, en bij een anomaliteit (afwijking?) wordt er alarm geslagen, in het display EN met een akoestisch signaal. Staat niks over tappen of warm rijden. Wel dat ie een alarm geeft als je bijvoorbeeld KVS verliest...

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:22

Kortom: zo lang er geen melding is kan je gewoon trappen.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:22

Ja?
Macboy schreef:Er staat toch duidelijk "in kalten Zustand" is er genoeg smering ? Met warme motor bedoelen mensen dat de olie warm is natuurlijk.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:22

Heb de post al iets uitgebreider gemaakt Arthur.

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 24 nov 2016, 11:27

Die email van BMW is gewoon typisch om de vraag heen l*llen. Er staat nergens dat je de motor niet warm zou moeten rijden. Er staat alleen dat er genoeg smering is in koude toestand. Maar genoeg smering voor wat? Om hem netjes warm te kunnen rijden of om meteen volgas weg te rijden? Als ze zouden zeggen dat je hem eerst warm moet rijden geven ze toe dat het niet handig is dat er geen temperatuurmeter is, dus dat gaan dan ook niet antwoorden. En in plaats daarvan krijg je een antwoord dat je op meerdere manieren kan opvatten.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:29

En Macboy is advocaat ;-)

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 nov 2016, 11:31

Het gaat bij warm rijden niet alleen over smering.
Ook het geleidelijk op temp komen en uitzetten van onderdelen is daarbij van belang.

Bij koud trappen wordt de kop veel sneller heet (minder materiaal) dan het onderblok bijvoorbeeld. Als je dat maar vaak genoeg doet komen er spanningen in het materiaal en scheurt een van beide, blaas je de koppakking er uit enz.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 11:42

Ik lees van niet, Martijn. Zonder alarmen is het knallen!
:D
Maar, mee eens hoor.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 24 nov 2016, 11:45

Haha voortaan dus maar met een burn-out de straat uit s ochtends vroeg :D

Ik ben absoluut van het doorrijden maar wel altijd na minimaal een kwartier warm rijden.( Wat ik nu maar aan houd met de e91 die ook elke meter wbt temp moet missen.... )

Ja de buitentemp staat tussen je tellers :bag: :lol:

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 11:55

Arthur het is niet nodig om uit de hoogte te doen. Ik stel vast dat BMW geen olietemp inbouwt. Verder stel ik vast dat de koude motor genoeg smering heeft als reactie op de vraag waarom er geen olietemp motor is ingebouwd. Daaraan wordt nog toegevoegd dat als het trappen schadelijk is voor de motor, dat er waarschuwingen worden gegeven.

Maar allerlei onzinnige details over wel of niet warm rijden en dat de mail dat niet zou inhouden is spijkers op laag water zoeken. De mail is geschreven omdat de M135i rijder niet wist waarom er geen olietemp ingebouwd was en hij dus niet kon weten wanneer hij het gas kon intrappen bij koude motor. Dit was de reactie van BMW op die specifieke vraag. De vraag was niet wanneer dit of dat warm zou zijn. De vraag was specifiek gericht op het trappen met een koude motor omdat de olie nog koud was. De rest is allemaal irrelevant dan toch ? Tenzij het uitgangspunt dat de olie als laatste op temperatuur komt niet meer klopt.

Dan houdt wat mij betreft de discussie toch snel op: dat is gewoon de reactie van BMW zelf. Of dit technisch al dan niet correct is kan ik niet beoordelen. Dont shoot the messenger.

Arthur

Bericht door Arthur » 24 nov 2016, 12:03

Sorry Macboy. Maakte maar een grapje. Dacht dat, juist, jij dat wel snapte... Daarom de knipoog. Neemt niet weg dat ik eerder mee ga met Martijn z'n uitleg.
Ik vind het dan weer jammer dat jij de rest als onzinnige details betitelt terwijl er juist zinnige dingen gezegd worden. Prima discussie, dacht ik?

Kasteel

Bericht door Kasteel » 24 nov 2016, 12:15

Macboy schreef:Als ik met de M135i 60min op topsnelheid had gereden in Duitsland en in Nederland ging tanken sloeg hij ook gewoon af. Volgens de traditionele inzichten zou dat niet moeten mogen. Volgens de moderne inzichten is het warm rijden van de motor niet meer nodig, afkoelen dus ook niet. Allemaal die nieuwe olietechnieken en smeringen.

Als er hier techneuten zijn die beweren dat dit niet klopt, dan heeft BMW er inderdaad niet over nagedacht, althans nemen ze de risicos op de koop toe. Ik weet het echt niet. Maar past allemaal in het rijtje dat olie temp meter volgens BMW ook niet meer belangrijk is. Dat zegt toch wel wat.

Maar warmrijden Reind dat is echt jaren 90 gedachte. Moderne motoren zijn gewoon snel warm of hebben lagere temperaturen nodig. Tegen de tijd dat je de snelweg opdraait is 140 natuurlijk geen enkel probleem.
BMW heeft nu voor diesel/benzine allemaal 1 longlife olie van Shell, 'speciaal' ontwikkeld voor deze motoren. Echter heeft deze olie juist vooral toevoegingen voor een roetfilter ('speciaal' voor de n55 zeker ;)). De interval is cf bc ook meer dan 40k. In Duitsland zijn al diverse olie onderzoeken gedaan en bewezen dat dit ECHT niet goed is. Advies is voor oa de n55 echt wel af te wijken van de olie, maar IIG de olie interval.
Verder is de M135i voorzien van een oliekoeler, echter gaat de thermostaat pas open bij ongeveer 115 graden (puur obv emmissie).

Het verhaal dat je gewoon de snelweg op kan na een kort stukje ben ik het overigens wel mee eens, maar koud planken (wat je overigens ook niet letterlijk stelt), kan echt niet, toen niet, nu niet.

Overigens, die olie-interval zijn ze op teruggekomen en wordt nu geleidelijk weer korter ingevoerd (in de komende tijd), verder zou je eens moeten rondvragen na het gemiddelde olie verbruik bij de dealers :).

Marc Sierra

Bericht door Marc Sierra » 24 nov 2016, 12:22

Macboy schreef:Arthur het is niet nodig om uit de hoogte te doen. Ik stel vast dat BMW geen olietemp inbouwt. Verder stel ik vast dat de koude motor genoeg smering heeft als reactie op de vraag waarom er geen olietemp motor is ingebouwd. Daaraan wordt nog toegevoegd dat als het trappen schadelijk is voor de motor, dat er waarschuwingen worden gegeven.

Maar allerlei onzinnige details over wel of niet warm rijden en dat de mail dat niet zou inhouden is spijkers op laag water zoeken. De mail is geschreven omdat de M135i rijder niet wist waarom er geen olietemp ingebouwd was en hij dus niet kon weten wanneer hij het gas kon intrappen bij koude motor. Dit was de reactie van BMW op die specifieke vraag. De vraag was niet wanneer dit of dat warm zou zijn. De vraag was specifiek gericht op het trappen met een koude motor omdat de olie nog koud was. De rest is allemaal irrelevant dan toch ? Tenzij het uitgangspunt dat de olie als laatste op temperatuur komt niet meer klopt.

Dan houdt wat mij betreft de discussie toch snel op: dat is gewoon de reactie van BMW zelf. Of dit technisch al dan niet correct is kan ik niet beoordelen. Dont shoot the messenger.
Ik neem aan dat dat spijkers op laag water zoeken voor mij bedoeld is. Ik vind het geen onzinnige details over wel of niet warm rijden, dat is juist waar de discussie over ging. De vraag naar BMW was misschien wel specifiek gericht of trappen met koude motor/olie schadelijk zou zijn, maar het antwoord is hier niet duidelijk in. Ik zeg dus ook niet dat de reactie van BMW niet correct is, maar als je de reactie van BMW opvat dat je kan trappen met koude motor zonder extra slijtage of misschien schade te krijgen heb je het naar mijn mening toch verkeerd.

Overigens bedoel ik dit niet om de "messenger te shooten", maar anderen zouden door zo'n post kunnen denken dat het geen probleem is om te trappen met koude motor. Als je een auto weg doet voor hij een ton op de teller heeft staan is het misschien niet iets waar je je druk over maakt, maar ik hoop met de mijne toch zo'n 400.000 km te kunnen rijden.

Macboy

Bericht door Macboy » 24 nov 2016, 12:30

Marc wat ik bedoelde was dat er een verschil is tussen olie op temp, koelvloeistof op temp en het blok zelf warm hebben. Terwijl de mail duidelijk over de olie ging die is altijd als laatste warm toch ? De vraag was om die reden ook gesteld. Verder goede en duidelijke aanvulling wat ik als leek heel plausibel vindt.

Heb zelf de M135i altijd netjes warm gereden en altijd netjes afgekoeld. Ben het dus met de meerderheid hier eens. Dat start/stop zelf ook uitgeprogrammeerd. Gewoon puur gevoelsmatig en uit respect voor de motoriek. Maar ook volgens mijn dealer kon het gas er gewoon op. Natuurlijk niet koud planken en toeren vol in het rood. Maar toch.

Duidelijk Arthur sorry !

Plaats reactie