Vraag over onderstel BMW 330i (E46)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Vraag over onderstel BMW 330i (E46)

Bericht door Arthur » 01 apr 2006, 21:48

Stel dat ik de Ibiza ooit eens verkocht krijg en stel dat ik er dan een 330i (E46) voor terug wil hebben :mrgreen: :wink:
Waar moet ik op letten en dan vooral qua onderstel.
Zijn er veel verschillen eigenlijk?
Is de top op dat moment niet beschikbaar, wat is dan een goed compromis/ alternatief.
Ben benieuwd, weet er zelf niets vanaf en heb geen zin om te Googlelen :twisted:

leonard
Berichten: 1638
Lid geworden op: 11 mar 2006, 19:22

Bericht door leonard » 01 apr 2006, 23:09

Als je een e46 koopt zou ik altijd voor het //M sportonderstel gaan dat is een goed compromis tussen comfort en sportiviteit.

ik heb 2 x een E46 gehad,beide met sportonderstel en dat beviel uitstekend, het standaard onderstel is in mijn optiek te slap.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 01 apr 2006, 23:23

Gewoon een zoeken met het M sportpakket, krijg je volgens mij bumpers, sportonderstel en sportstoelen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10870
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 01 apr 2006, 23:46

En is dat geen mogelijkheid ga dan voor Bilstein B8 + AC-Schnitzer veren + Eibach stabi's.

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Bericht door Albèrt » 02 apr 2006, 09:57

Op mijn E46 touring zit een standaard onderstel en dat doet uitstekend zijn werk.
De touring stuurt scherper door de bocht als mijn oude E36 M3GT.

Wat ga je doen met die auto..wordt het een daily driver of ga je er mee het circuit op?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 10:03

Verbaast me Albert, of was je GT inmiddels toe aan een nieuw setje Bilstein?

Probleem is dat mensen altijd in het midden willen zitten, straat en recreatief circuitrijden.

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Bericht door Albèrt » 02 apr 2006, 10:27

Knot, dat is het verschil tussen een "oude" en "nieuwe" auto.

Tuurlijk, als je er weer een klap geld tegenaan smijt stuurt de M3 ook weer messcherp.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 10:37

Daarom twijfel ik ook nog tussen een 94/95 E36 M3 of een wat mindere E46.

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Bericht door Albèrt » 02 apr 2006, 11:14

Dan zou ik altijd de "mindere" E46 kiezen.

Na gelang van je geld beetje bij beetje opknappen :)


Laat ik het zo zeggen....een mindere E46 is beter dan een goede E36.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 11:29

Is dat niet omdat je touring nu nieuw is, nieuw dashbord etc en je door de kleine meer op comfort richt?

Blijft moeilijk in mijn geval hoor, als ik je GT hoorde starten dacht ik wel van .. ja.. gvd.... dat geluid, die toeren.... Een E46 is wel een stuk mooier dat wel, maar dan zou ik bijvoorbeeld wel zo'n drexler sper laten monteren in geval van een 325Ci of 330Ci.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 12:12

Albèrt schreef:Op mijn E46 touring zit een standaard onderstel en dat doet uitstekend zijn werk.
De touring stuurt scherper door de bocht als mijn oude E36 M3GT.

Wat ga je doen met die auto..wordt het een daily driver of ga je er mee het circuit op?
Het wordt een 2e auto, boodschappenauto voor de vrouw.
Waar ik eens fijn in kan gaan rijden als ik de tijd heb.
Circuit zal 'ie niet zien waarschijnlijk.

@Knot: die met dat M-sportpakket heb ik al aan Tom gelaten... :wink:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 12:13

Komt vast nog wel een andere toch?

Ik blijf ook kijken bij de huisselectie tot er ineens wat leuks tussen zit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 12:15

D'r staan momenteel 2 tussen naar mijn smaak.
Vandaar de vraag over het onderstel.
Ze hebben beide, vermoed ik, een standaard onderstel.
Wel zitten er sportstoelen in.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 12:16

Velgen zijn simpel te wisselen en/of mee te nemen in de koop, maar ik moet vaak wel braken van het interieur wat sommige mensen erin zetten bij aanschaf nieuw.... :shock:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 12:18

Ene:
[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/46JVBG_3.JPG[/img]
Andere:

[img:400:300]http://bmw.akris.nl/img_huissel/rescaled/03NJZH_3.JPG[/img]

Stuurtjes moesten andersom zitten.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 12:25

Hebben we toch wel aardig dezelfde smaak.

- 3 spaaks sportstuur
- satnav of cdspeler (geen bandje + halve navi)
- alu of zwarte strips (geen hout)
- sportstoelen (geen platte troep, zet dat maar in dhl busjes voor makkelijk in en uitstappen)

Albèrt
Berichten: 212
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:49
Locatie: Yamaha R1 50th Anniversary

Bericht door Albèrt » 02 apr 2006, 12:52

Arthur schreef: Het wordt een 2e auto, boodschappenauto voor de vrouw.
Waarom zou je dan in vredesnaam een M-onderstel eronder willen?
Geloof me, standaard onderstel is mans zat, zeker als je het circuit niet op gaat.

:)

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 apr 2006, 13:13

Precies,

en als het zo is dat de verschillende E46 onderstellen qua karakteristiek met die van de 1-serie te vergelijken zijn (en gezien mijn ervaringen met verschillende E46's lijkt het daar sterk op), dan moet je voor het goede spul dus of het standaard onderstel of het M3 onderstel hebben. De rest slaat de plank gewoon mis.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 13:16

Niet mee eens, een M onderstel zit er precies tussenin en daarmee kunnen een hoop mensen best tevreden zijn volgens mij als je niet altijd boodschappen wilt doen of altijd wilt hoeken.

Gebruikersavatar
Mathieu
Berichten: 5200
Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
Locatie: Ergens in brabant

Bericht door Mathieu » 02 apr 2006, 13:17

Hielke, stel jezelf eens voor, joh :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 13:32

Albèrt schreef:Waarom zou je dan in vredesnaam een M-onderstel eronder willen?
Geloof me, standaard onderstel is mans zat, zeker als je het circuit niet op gaat.

:)
Ik zeg niet dat ik dat wil.
De vraag IS juist WAT te nemen.
Moet je het standaard onderstel laten staan, nee dus blijkbaar, dan ben ik al goed geholpen.
Moet je het M-onderstel hebben, nee dus blijkbaar, standaard is al goed.

We zijn goed bezig zo hoor.
Zulk soort dingen wilde ik lezen...

Daarom stel ik de vraag hier :wink:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 apr 2006, 13:51

Knot,

het probleem met die M-badge onderstellen is nu jammergenoeg juist dat ze qua demping niet tussen standaard en M3 inzitten. Hun karakteristiek wijkt totaal af. De M-badge onderstellen zijn hard vwb de ingaande slag en zacht vwb de uitgaande slag. Ze geven je sterk het gevoel dat de auto "op de veren" rust ipv een symbiose met het onderstel aan te gaan. In sommige gevallen (sterk inveren en dan over een bult rijden waardoor het uitveereffect versterkt wordt) vind ik ze zelfs tricky voor wanneer het maximaal hard gaat.

Ga als het zover is voor standaard zou ik zeggen.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40158
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 02 apr 2006, 14:00

Dat wist ik niet, moet eigenlijk dus andersom zijn de demping?

Maar standaard heb ik altijd het idee dat ze te ver overhellen, dat voelt mijn inziens kut en ziet er ook niet uit.

Een M sportpakket op een E46, dat is toch bumpers/onderstel en stoelen?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Bericht door Hielke » 02 apr 2006, 14:04

Ja, zo zou je het eigenlijk wel kunnen zeggen, demping zou andersom moeten zijn. Of in ieder geval meer demping van de uitgaande slag.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43048
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Bericht door Arthur » 02 apr 2006, 14:07

Hielke, mooi verhaal, dank je.
Nog ff een vraag.
Voor het circuit koop ik hem niet, hij zal ook niet heel vaak z'n grenzen zien denk ik.
Mocht ik tegen 1 aanlopen die wel dat M-badge onderstel heeft.
Moet ik die dan laten staan, nee toch?
Voor een n00b als ik kan dat geen kwaad neem ik aan :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], GRzep en 29 gasten