Files & rekeningrijden

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
alt

Files & rekeningrijden

Bericht door alt » 19 nov 2016, 10:31

De media spiegelt ons weer het rekeningrijden voor om minder files te krijgen.
Verschillende andere dingen kan men doen om het weggebruik door de weggebruiker te laten betalen per kilometer.
Zoals de minst kostbare toepassing de brandstofprijs.
Maar dat schijnt de politiek niet te willen.
Is de brandstof nu reeds te duur?

Volgens mij is 1 van de oorzaken door het omhoog gaan van de files door de verhoogde aow-leeftijd.
Er rijden tijdens de spits veel meer aow'ers op weg naar of van hun werk.
Kunnen slecht zien als het regent.
Kunnen de windstoten niet opvangen vanwege hun stijve spieren.

Ook denkt minister Schulz, dat over 10 jaren alle auto's zonder bestuurder zou kunnen rijden.
Dat zou een betere doorstroming geven.
Dat gaat treintjerijden worden met als voorste auto, de langzaamste.
Dat schiet dus niet op.
Ook als er afgeslagen moet worden krijg je het harmonica effect.
De eerste auto's verminderen snelheid, anderen gaan stilstaan.
Nog groter files.

Ik vraag mij af in de stad hoe dat gaat?
In de stad zie ik al 4 auto's op een kruising afkomen rijden, stoppen voor de kruising & wachten alle 4 tot de andere 3 auto's de kruising hebben gepasseerd.
Zo ook als een kind oversteekt, wat beslist de auto.
Wijkt de auto uit & rijdt tegen een boom?
Ik denk het niet, want de prioriteit zal het hoogst zijn voor de bestuurder.
Dus rijdt de auto het kind aan.

Mijn ervaring met een Tesla met autopiloot is, je concentratie wordt beduidend minder als je NIET meer met de autopiloot rijdt.
Je kunt het vergelijken met telefoneren tijdens het rijden.
Klinkt raar, maar dat is mij wel opgevallen.
Je wordt nonchalant.

Mijn voorstel zal zijn een verhoogde minimumsnelheid.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Re: Files & rekeningrijden

Bericht door Robin » 19 nov 2016, 10:38

Ik dacht eerst, een Sinterklaasgedicht, maar 't rijmt helemaal niet:)

Verder goede punten alt.

alt

Bericht door alt » 19 nov 2016, 11:21

Ik ben geen schrijvert Robin.
Ik som enkel op wat in mijn hoofd opdoemt.

Wel een leuke opmerking: een Sinterklaasgedicht.
Zelf ik kan er om lachen.

JP

Bericht door JP » 19 nov 2016, 11:25

alt schreef:(...)
Volgens mij is 1 van de oorzaken door het omhoog gaan van de files door de verhoogde aow-leeftijd.
Er rijden tijdens de spits veel meer aow'ers op weg naar of van hun werk.
Kunnen slecht zien als het regent.
Kunnen de windstoten niet opvangen vanwege hun stijve spieren.
(...)
Mijn voorstel zal zijn een verhoogde minimumsnelheid.
Juist die "oudjes" kunnen de drukte en snelheid niet aan. Je krijgt teveel onderlinge snelheidsverschillen. Vrachtwagens rijden 85, caravanners/aanhangers ± 100, sommige zien niet dat je 130 mag en rijden maar 120, anderen zien die 130 als een verplichte snelheid en storen zich aan die 120-rijders.......en de oudjes ? Die rijden dan 75-80, vrachtwagens gaan ze inhalen, waardoor ze schrikken en weer gas bij geven.

Verder wel eens dat we af moeten van de MRB en dat de overheid dit gaat verrekenen met de brandstofprijs.

Zed240

Bericht door Zed240 » 19 nov 2016, 13:42

Ik denk dat het ook veel heeft te maken met een totale desinteresse voor het autorijden bij 90% van de bevolking, en het feit dat het bij rijlessen nimmer over de doorstroming gaat. Daar leer je gewoon bij 2500 toeren te schakelen. Dat resulteert vervolgens in mensen die met idioot lage snelheden invoegen waardoor mensen ruimte moeten maken voor invoegers. De desinteresse zien we weer in het gebrek aan verkeersinzicht; verschillende snelheden rijden, 70 op een provinciale weg, 110 op een snelweg, inhalen met minimale snelheidsverschillen, onnodig gaten dichtrijden, links blijven hangen, etc.

Ik denk serieus dat in Nederland een deel van de filedruk kan worden verminderd door bewustwording te creëren voor dit soort zaken. Een twee- of driebaanssnelweg is leuk en aardig, maar als er iemand op de linkerbaan blijft hangen met 100, dan wordt het asfalt verre van optimaal benut.

Dat de belasting verrekend moet worden met de brandstofprijs ben ik het niet over eens. Zou mij goed uitkomen aangezien ik tegen de Duitse grens woon, maar dat is tevens het probleem. Voor een prijsverschil van minder dan 10 cent zijn mensen al bereid om naar DLD te gaan, voor een verschil van 20-30 cent al helemaal.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 19 nov 2016, 13:44

Goed verhaal Zed. Punt is dat met die miljoenen auto's en automobilisten en de linkse milieulobby, de bewustwording nog wel even op zich laat wachten.

Joël D.
Auto: Alfa 155 / Z4 3.0

Bericht door Joël D. » 19 nov 2016, 14:24

Om te beginnen moet de MRB flink omlaag. Je betaalt nu veel om een auto te bezitten. Dus ga je hem gebruiken. Je gaat niet veel geld betalen voor de trein als je een auto voor de deur hebt staan die geld kost.

Het beste zou zijn de MRB in de accijns te doen. Aan de andere kant: die is al best hoog en het wordt steeds interessanter om over de grens te gaan tanken.

En dan heb je ook nog de BPM en de overheid die zeker niet minder geld wil uitmelken van de automobilisten...

Tom

Bericht door Tom » 19 nov 2016, 14:26

Rekeningrijden lijkt mij vooral een vorm om nog meer geld uit de automobilist te persen. Geloof niet dat je mensen uit de auto krijgt, tenzij er een goed alternatief is. OV is dat niet en zal dat ook nooit worden, hooguit voor een enkeling.
Ook mee eens dat er veel meer nadruk gelegd mag worden op doorstroom.
Alleen hier ben ik het niet mee eens:
alt schreef:
Ook denkt minister Schulz, dat over 10 jaren alle auto's zonder bestuurder zou kunnen rijden.
Dat zou een betere doorstroming geven.
Dat gaat treintjerijden worden met als voorste auto, de langzaamste.
Dat schiet dus niet op.
Ook als er afgeslagen moet worden krijg je het harmonica effect.
De eerste auto's verminderen snelheid, anderen gaan stilstaan.
Nog groter files.
Ik denk dat je door een automatische piloot wel een betere doorstroming kunt krijgen. Vergeet niet dat veel files worden veroorzaakt door ongelukken en slechte omstandigheden, zaken die je kunt uitsluiten bij een goed doorontwikkelde automatische piloot (mits het merendeel van de auto's dat heeft).

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 19 nov 2016, 14:51

De media heeft het er (weer) over. Wat ik gisteren begreep, via het journaal, de regering niet.

Hans

Bericht door Hans » 20 nov 2016, 13:39

Rekeningrijden, er zou in Nederland een meerderheid voor zijn, Hoe kan iemand voor km heffing zijn als de kosten nog helemaal niet bekend zijn. Gaat de wegenbelasting (helemaal) verdwijnen, gaan de accijnzen van de brandstof af? Hoeveel gaan we per km betalen? Is het in de spits duurder? Hoe gaan ze het regelen, door middel van portalen boven de wegen, of een kastje in de auto? Gaan ze die kastjes ook gebruiken om Nederland in 1 grote traject controle te veranderen? Ik heb er nog geen 1 partij iets horen zeggen.

pjvandergaag

Bericht door pjvandergaag » 20 nov 2016, 16:52

allereerste regel : maak remlichten die pas aangaan als er werkelijk vertraagd wordt!!!!

///Joost

Bericht door ///Joost » 21 nov 2016, 10:24

pjvandergaag schreef:allereerste regel : maak remlichten die pas aangaan als er werkelijk vertraagd wordt!!!!
Of houd afstand, zodat je pas je rempedaal hoeft in te trappen als je ook daadwerkelijk moet remmen.

Plaats reactie