Voordeel run-flats

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Voordeel run-flats

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2007, 14:26

Ik hoorde net van een collega dat zijn zwager op de vluchtstrook een band aan het verwisselen was. Net toen hij klaar was zag hij een vrachtwagen recht op zich afkomen. Hij kon nog net opzijstappen toen de vrachtwagen de zijkant van zijn auto in elkaar reed.

Zo had ik nog niet over runflats nagedacht, daarmee heb je dat probleem niet.

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 18 jun 2007, 14:58

't zou ook wel helpen als de heren vrachtwagenchauffeurs niet bezig zouden zijn met koffie zetten/sms-en/dvdtje kijken/sigaretje draaien/administratie bijwerken/nieuwe playboy-posters ophangen/tosti's bakken (doorhalen wat niet van toepassing is)

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2007, 15:20

Nou idd. Met alle respect, maar volgens mij ontbreekt voor het grootste deel van een lange rit de toegevoegde waarde van een chauffeur als ze toch voor het grootste deel op de CC vlak achter elkaar in een treintje rijden.
Ja, voor begin en eind is het fijn als je een goede chauffeur hebt, die de auto daar kan brengen waar nodig. Maar op de snelweg? Ik denk dat als je een goed voertuiggeleidesysteem hebt je die vrachtwagens heel goed achter elkaar aan kan laten rijden. Wel graag op een aparte rijbaan.

Eentje met rails misschien....

In zo'n situatie heb je rangeerterreinen bij industriegebieden waar wél menselijke chauffeurs werken, die de vrachtwagens op het 'spoor' zetten en er weer vanaf rijden. Op het 'spoor' rijden de vrachtwagens automatisch en heel efficient achter elkaar. Mag van mij ook op eigen kracht, of achter een trekker aan. Bij afslagen koppelen ze zich automatisch los en rijden naar het laad-en-los-centrum. Daar heb je dan die menselijke chauffeurs weer die de vracht, al dan niet na overladen in een kleinere vrachtwagen, naar plaats van bestemming rijden.

Kijk, ik heb respect voor de chauffeurs die zulke enorme afstanden rijden, maar het lijkt me ook heel saai werk en je kan niet van iemand verwachten dat die de hele tijd alert blijft of niets anders doet dan besturen.

Anyway, run-flats dus.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 19 jun 2007, 14:05

Ander groot voordeel is de slijtvastheid. Ik heb nu nog steeds dezelfde set run flat banden die ik op de eerste 1 serie had (zitten nu op de touring). Oke ik scheur niet met de auto, maar de banden hebben ondertussen zeker 60000 kilometer achter de rug :shock:

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 19 jun 2007, 18:33

Een nadeeltje...

Op het moment van een bocht insturen wordt de auto een paar tiende van een sec even onstabiel, dat zet de auto zich en ga je strak door de bocht! Ik denk dat dit echt aan niets anders kan liggen dan de banden. Net of dat de wangen bij het insturen een paar cm verschuift t.o.v. de velg. Misschien ligt het aan de bandenmaat...

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Bericht door HSR » 20 jun 2007, 00:19

TopFuel schreef:Een nadeeltje...

Op het moment van een bocht insturen wordt de auto een paar tiende van een sec even onstabiel, dat zet de auto zich en ga je strak door de bocht! Ik denk dat dit echt aan niets anders kan liggen dan de banden. Net of dat de wangen bij het insturen een paar cm verschuift t.o.v. de velg. Misschien ligt het aan de bandenmaat...
Zo iets zou ik toch wel echt als heel vervelend ervaren. Wagen stuurt meteen een stuk minder lekker in.

Gebruikersavatar
Panda de Beer
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 mar 2006, 14:15

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2007, 08:25

TopFuel schreef:Een nadeeltje...

Op het moment van een bocht insturen wordt de auto een paar tiende van een sec even onstabiel, dat zet de auto zich en ga je strak door de bocht! Ik denk dat dit echt aan niets anders kan liggen dan de banden. Net of dat de wangen bij het insturen een paar cm verschuift t.o.v. de velg. Misschien ligt het aan de bandenmaat...
Ik heb dat nog niet gemerkt. Ik vind de 118i wel wat floaty, maar voor mijn gevoel komt dat meer door het standaardonderstel. Volgende keer dat ik een stuk ga rijden zal ik er op letten.

M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 20 jun 2007, 08:36

TopFuel schreef:Een nadeeltje...

Op het moment van een bocht insturen wordt de auto een paar tiende van een sec even onstabiel, dat zet de auto zich en ga je strak door de bocht! Ik denk dat dit echt aan niets anders kan liggen dan de banden. Net of dat de wangen bij het insturen een paar cm verschuift t.o.v. de velg. Misschien ligt het aan de bandenmaat...

Onder mijn 525d had ik daar alleen last van met de af-fabriek Dunlop's, evenals abnormaal snel cuppen aan de vooras. Bij 12.000 km kon je ze weggooien.
Heb nu een set Good Year's van de dealer gekregen, hebben niet dat gevoelsmatig 'knikken' bij het insturen, maar wel een licht waggelend effect bij snel genomen bochten.

Gebruikersavatar
Topfuel
Berichten: 1916
Lid geworden op: 21 aug 2006, 11:29

Bericht door Topfuel » 20 jun 2007, 17:59

Marcel van Meerbeek schreef:
TopFuel schreef:Een nadeeltje...

Op het moment van een bocht insturen wordt de auto een paar tiende van een sec even onstabiel, dat zet de auto zich en ga je strak door de bocht! Ik denk dat dit echt aan niets anders kan liggen dan de banden. Net of dat de wangen bij het insturen een paar cm verschuift t.o.v. de velg. Misschien ligt het aan de bandenmaat...

Onder mijn 525d had ik daar alleen last van met de af-fabriek Dunlop's, evenals abnormaal snel cuppen aan de vooras. Bij 12.000 km kon je ze weggooien.
Heb nu een set Good Year's van de dealer gekregen, hebben niet dat gevoelsmatig 'knikken' bij het insturen, maar wel een licht waggelend effect bij snel genomen bochten.
Dat waggelend gedoe is wat ik bedoel, op het moment van insturen krijg je even te maken met een onvertrouwelijk gevoel!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hielke en 1 gast