Ongeveer een jaar geleden had ik na veel bloed zweet tranen en geduld mijn Volvo 850R handbak terug op de baan gekregen.
Dat ding reed weer heerlijk, ging serieus vooruit, klonk hemels, zag er badass uit, maar toch... ik was ergens het vertrouwen kwijt.
Nadat ik had de onderdelenschaarste van dit model heb mogen ervaren en het feit dat ik toch wel een wagen wou had waarop ik kon rekenen begon ik te denken om me iets anders aan te schaffen. Op een dag vroeg ik me af hoeveel een nieuwe Megane RS zou kosten, het was tenslotte de tijd van de "saloncondities". Op de site van Renault stelde ik eentje samen hoe ik hem wilde, cup pack, Recaro's, rs monitor en 18"ers. Ik vond het wat duur voor mijn doen, ik heb tenslotte altijd met zoveelstehand auto's gereden en ik had nooit gedacht dat ik ooit een nieuwe wagen zou bestellen, gezien de afschrijving, hoog aankoopbedrag etc... Maar toen ik eens langs de dealer ging en bleek dat ik 7500 EUR korting kreeg met het autosalon met 5 jaar garantie erbovenop ben ik geplooid, en ik heb er nog altijd geen spijt van

Bestelbon getekend en gelijk de 850R op het net gezwierd, met de schrik dat dit moeilijk te verkopen zou zijn, met de nieuwe verkeersbelasting in België die voor de 5 pitter 2000 EURO belasting voor inverkeerstelling en bijna 900 EURO jaarlijkse taks bedroeg.
Geen 2 weken later hoorde ik de 5 pitter nog een laatste keer knallen in de verte toen de nieuwe eigenaar ermee wegreed. Voor die kist was opvallend veel animo, ook uit het buitenland.
4 maanden later ( in mei 2016) stond mijn Megane dan bij de dealer te blinken, 1 van de allerlaatste Megane 3 RS'en. Ik heb hem letterlijk in de laatste week besteld, de week daarop was het feestje gedaan. Zoals het hoort de eerste 2000 rodage km's het weekend na aflevering gereden. ik heb niet veel foto's , degene die ik heb zijn getrokken met een slechte GSM.

Het is dus de laatste versie, de 275 pk EURO 6 versie van het F4rt blok, de RS monitor heb ik genomen zodat ik de olietemperatuur in de gaten kon houden, maar je kan er nog 1001 andere dingen mee doen, die ik nog niet geprobeerd heb

Wat wel een beetje zonde is misschien is dat ik het öhlins onderstel van de Trophy niet kon bestellen, dat had ik graag ook eens willen proberen. Ik heb de wagen gekocht zonder een testrit, ik had er nog nooit mee gereden, ik ben er gewoon vanuit gegaan dat het internet gelijk heeft, en het internet heeft effectief gelijk in dit geval

Ik heb er nu 12000 probleemloze KM's opzitten ( ik ga met de trein naar het werk

Je kan er zeker meer uithalen met tuning en andere ophangingen, banden,... meestal vind ik dat zelf ook heel interessant maar ik ga deze auto voorlopig toch met rust laten, de ophanging is niet te zacht, niet te hard, rolt een beetje maar niet teveel, goede veer/dempercombo, de mensen bij Renaultsport weten waar ze mee bezig zijn. Standaard schoeisel is Michelin Pilot sport, meer staat er niet op de band maar die voldoen prima als allrounder voor mij, goede feedback in nat en droog. Naar mijn gevoel zijn het ook erg slijtvaste banden, ik heb al 3 ringtripjes achter de rug en ik gedraag me regelmatig wel eens als een stereotiepe hot hatch rijder