BMW 118i High Executive

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Panda de Beer

BMW 118i High Executive

Bericht door Panda de Beer » 14 jun 2007, 10:49

Sinds kort heb ik een BMW 118i High Executive. Het is een shortlease auto, dus het enige wat je kan kiezen is 'doe mij een 1-serie'.
Nou had ik als voorloper voor de Legacy een 118d en die was wel heel erg basic. Automatische airco zat er op en dat was het wel. Wél een heel soepel diesel zonder merkbaar turbogat (Louis ;-) ).

Nu dus een 118i. Tot mijn verbazing was het een gloednieuwe, rijk uitgeruste auto. Geen basisversie, maar een High Executive met 1500km op de klok bij aflevering. De auto moest nog ingereden worden!

De auto is voorzien van 16" lichtmetaal (dubbelspaaks styling 44 dacht ik), automatisch dimmende binnenspiegel en aanschakelend licht, regensensor en automatische dual-zone airco. Speciale vermelding voor de bekerhouders en de neerklapbare hoofdsteunen achter. De 118d had destijds geen bekerhouders en het ondiepe vakje in de middenconsole was zo gevormd dat m'n iPod bij hard remmen zo tussen mijn pedalen schoot. Daar was ik redelijk pissed over. Maar met bekerhouders heb ik daar dus geen probleem meer mee.
Neerklapbare hoofdsteunen achter verdienen ook een speciale vermelding. De 325ti had ze ook en het scheelt enorm qua zicht naar achteren. De achterruit van de 1-serie is formaat brievenbus, dus elk beetje helpt, ondanks het aanwezige PDC achter.
Ook leuk: het lichtpakket. Leeslampjes voor en achter, verlichting in de voetenruimte, leuk allemaal en belachelijk dat het niet standaard is. Maar de LED_lampjes in de deurklinken zijn gewoon geil. Goedkoop effectbejag, een gimmick, ik weet het. Maar in het schemerdonker naar je auto toelopen, em opendoen, dan staan die lampjes gewoon gaaf :-)

De auto is zilver. Een eye-opener. De meeste 1-tjes zijn donker gekleurd. In een donkere kleur mis je het 'flame-effect' van de zijkanten, de speciale vorm van de zijkanten van de auto. In zilver zie je dat effect wel en ik vind het daardoor een erg mooie auto.
Met een donkere kleur valt het hele effect weg, zie je niets meer van. Het enige wat dan overblijft is de 'hangbuik'. Gewoon zonde.
Had ik me nog niet gerealiseerd tot ik deze auto goed bekeek.
Overigens zijn de stootstrips en handgrepen netjes meegespoten. Dat maakt ook een enorm verschil. Donkere stootstrips en handgrepen staat gewoon goedkoop.

Overigens, als ik naar het aanbod van 1-tjes kijk bij de BMW Huisselectie, dan valt me op dat het overgrote deel uit superkale basisversies bestaat. High Executives zijn op een hand te tellen. En de meeste zijn donkergekleurd.
En een basic uitgevoerde 1-serie in een donkere standaardlak, met niet-meegespoten stootstrips en handgrepen, op wieldoppen is gewoon niks. Een gemiste kans.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2007, 11:02

Klopt een kale 1 serie op wieldoppen is een echte afknapper.

Is dit nou je 2e of 3e 1 serie waar je in rijd ?

Die bekerhoudertjes zijn echt een must.

GTRene

Bericht door GTRene » 14 jun 2007, 11:23

Een goede vriendin van me die sommige hier wel kennen Anneke heeft ook precies zo'n BMW maar dan in Zwart, ze heeft hem te koop staan want ze heeft centen nodig, als iemand geintresseerd is in een super leuke goede auto, let me know...
René
sorry voor het inbreken :lol: maar inderdaad zo'n 118i HE is een leuke auto!

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 14 jun 2007, 12:39

Tweede 1-serie, Rico.

GTRene, zwart is wel mooi, maar na deze zilveren zou ik toch voor een lichtere kleur kiezen. Ben nog niet in de markt, eerst kijken hoe een 1-serie bevalt nu we een baby hebben.

RVV

Bericht door RVV » 14 jun 2007, 12:51

Ik ben benieuwd naar je praktijk ervaringen. Hou me maar even op de hoogte.

Nemo

Bericht door Nemo » 14 jun 2007, 17:01

en rijdt dat lekker zo'n 118i? heb je er ook misschien foto's van,want foto's zeggen meer dan duizend woorden :wink:

Tommy

Bericht door Tommy » 14 jun 2007, 17:20

ja foto's moeten we hebben!!
btw het lame-effect alleen op zilver? Da's toch standaard op een einzer? ;)

Nemo

Bericht door Nemo » 14 jun 2007, 17:37

Tommy schreef:ja foto's moeten we hebben!!
btw het flame-effect alleen op zilver? Da's toch standaard op een einzer? ;)
idd,op mijn zwarte einser zie je dat ook perfect

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 15 jun 2007, 09:44

Ik vind het minder opvallen bij donkere kleuren. Vond het pas op deze zilveren opeens spreken.

Gisteren met de kleine naar het ziekenhuis gereden, dus in Maxi-Cosi geladen. Ik wilde nog de Bugaboo meenemen, maar kon me niet meer herinneren hoe het ding opklapt, dus heb ik die maar thuisgelaten. Zo zwaar is Maxi-Cosi + baby ook weer niet.

Oh ja, ik moet nog wel zo'n spiegeltje hebben voor aan de hoofdsteun achter, zodat ik de kleine kan zien.

Macboy

Bericht door Macboy » 15 jun 2007, 15:13

Erg mooie foto's ! Maareeeh... nu je zelf toch aan het zeiken bent. Een 118i met HE maar met 16" is natuurlijk ook niks. 17" is dan perfect :)

Heb je misschien nog méér foto's voor ons?

hehe. heb je trouwens die na de facelift ? zo ja, verschil he ! vooral interieur.

en lichte kleur: zeker het mooiste op de 1. vooral ook Havanna. graphite kan voor donkere kleur nog net. zijn welvingen goed op te zien.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 15 jun 2007, 22:47

Foto's!

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2007, 11:49

Ilja, ik kon de auto verder niet uitkiezen. Misschien is 17" wel mooier, maar ik vermoed dat de auto dan ook minder comfortabel is en hij is al vrij stug gedempt.
Dit is er een van voor de facelift, ik moet toch binnenkort eens naar de BMW-dealer toe om de gefacelifte 1 te bekijken. Niks mis met het interieur in de auto, dus ben benieuwd naar de na-facelift auto's.

GTRene

Bericht door GTRene » 18 jun 2007, 12:24

minimaal 18inch...die vriendin heeft 16inch, das wel leuk maar te klein in verhouding, 19 is net to big maybe maar staat wel stoer, maar 18 inch is en mooi en nog steeds comfortabel maar in elk geval sportiever qua stuurgedrag en qua looks zonder stuiter hard te zijn.
[img:395:300]http://www.akto.nl/velgen/bmw/NIEUWSTE-M5.jpg[/img]

die staan vaak goed onder een 1-serie en vaak leuke aanbiedingen daarvan in 18 inch 8)

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 18 jun 2007, 13:46

Nou, je snapt hopelijk wel dat ik geen 18" lm voor een shortlease-bak ga kopen ;-)

Maar voor een evt aan te schaffen auto wel leuk, icm Movits oid :-)
Ik vind 18" wel heel snel erg sjonnie overkomen, zie teveel gepimpte, ondergemotoriseerde E36jes en E46jes met 18" jetsers.

Ik zag in dat andere linkje Rico's oude auto. Vraag me af hoeveel daar van af gaat :-)
Even vooropgesteld dat uit mijn extended proefrit (lees: shortleaseperiode) blijkt dat een 1-serie voldoende is voor ons gezinnetje.

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2007, 11:11

Afgelopen zondagmorgen lekker een stukje gecruised. Een onverwacht voordeel van een baby, je staat altijd vroeg op, ook in het weekend, en dan is het lekker rustig op de weg. 1963km op de teller toen ik wegging en 2047km toen ik terugkwam: ingereden!

Fijn om voluit te kunnen gaan met de auto, zonder op te hoeven letten dat je niet boven de 4500rpm komt. De motor is nog wat onwillig, moet een stuk losser worden bovenin.
Geluid is onverwachts leuk. Lekkere roffel, maar een beetje rauw bovenin. Ben benieuwd of dat beter wordt. De Legacy en de 325ti hadden ook kms nodig om echt los te worden (10kkm+ zelfs).

Maar wat een stuurgenot is deze auto toch. Wel dat floaty gevoel, maar strakke turn-in, auto is goed te plaatsen. Regenachtig weer, en RWD is toch wel erg lekker. Paar keer moeten corrigeren bij bocht uitkomen, achterkant brak uit. Driften niet geprobeerd, ontbreekt me aan plaatsen met ruimte.
Lange doordraaiers (einde A4) zijn heerlijk. Auto is erg lekker op de limiet, met het gas kan je je lijn mooi beinvloeden. Extra gas en je voelt de achterkant wat wijder gaan, de neus mooi naar binnen. Niet teveel gas, want dan gaat de auto als geheel glijden en in die bochten wil je dat niet.
Uitaccelereren is een minder groot feest: motor is nog rauw bovenin en qua acceleratievermogen is het niet spectaculair.
Lekker bochtig weggetje gepakt en wat kan je snoeihard met deze auto. Hij danst wat, maar dat versterkt het gevoel van agiliteit en je weet al snel de cadans te vinden. Op zich is het wat zachtere onderstel een voordeel bij de hobbels, bobbels en bruggetjes in de weg, de wielen verliezen het contact met de straat niet.
Daarna een leeg industrieterrein op met lekkere ruime bochten. Terugschakelen met tussengas is wel oefenen, moet harder op de rem staan en m'n voeten zijn wat groot om rem en gaspedaal tegelijk in te trappen (beheerst dan ;-) ). Harder op de rem omdat ik sommige bochten te hard in ga en dan glijdt de auto op het natte wegdek over z'n voorwielen. Rem je hard genoeg, dan is de balans in de auto erg lekker, halverwege de bocht gasgeven en ja, je voelt dat het goed is. Goede buikspieroefening ook :-)

Al met al een heerlijk lichtvoetige auto met een prachtige balans. Voor het echt leuke zou hij wat meer vermogen moeten hebben. Met bochtenwerk en op het industrieterrein is het voldoende, maar uitaccelererend op de snelweg, of gewoon om slaapkoppen voorbij te steken zijn meer pks wel erg lekker.

RVV

Bericht door RVV » 20 jun 2007, 12:31

Panda de Beer schreef: Ik zag in dat andere linkje Rico's oude auto. Vraag me af hoeveel daar van af gaat :-)
Even vooropgesteld dat uit mijn extended proefrit (lees: shortleaseperiode) blijkt dat een 1-serie voldoende is voor ons gezinnetje.

Bedoel je mijn ex 120d of ex 130i ?

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2007, 12:52

130i

Maar 35k blijft wel een flinke bak met geld, waar je ook (bijna) net zo leuke, praktischer auto's voor kan kopen.

GTRene

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 13:04

Panda de Beer schreef:130i

Maar 35k blijft wel een flinke bak met geld, waar je ook (bijna) net zo leuke, praktischer auto's voor kan kopen.
praktischer? als we het over een 135i oid hebben dan gaat het niet in eerste instantie over praktische aankoop voorwaarden...alhoewel je die pk's wel kunt gebruiken met een trekhaak :lol: voor je sleurhut, moet er niet aan denken een caravan achter m'n auto :shock:

Macboy

Bericht door Macboy » 20 jun 2007, 13:09

Panda. Wil je aub wegblijven van ons forum?

Totdat je een keer wat foto's plaatst !!!!!!!!!!!!!!!!!

RVV

Bericht door RVV » 20 jun 2007, 13:16

Macboy schreef:Panda. Wil je aub wegblijven van ons forum?

Totdat je een keer wat foto's plaatst !!!!!!!!!!!!!!!!!

LOL..

oke 130i dus, kon wezen dat mijn ex 120d ook ergens te koop staat.

35000 euro is inderdaad veel geld, aan de andere kant koste deze auto 51K nieuw. (mij wat minder ivm de BTW die ik weer terug kreeg)

En de auto is gewoon in alles nog gloednieuw. hij heeft zelfs al die tijd in de showroom gestaan bij de dealer.

Week of 3 geleden wilde ik de M3 en 325i touring inruilen op de 130i en een 325i sedan (e90) Maar de koop ketste af op de 325i sedan die een rokersauto bleek te wezen (en niet zo'n beetje ook).

Maar aan de 130i ligt het niet.

Voorlopig blijft de 325i touring want hij heeft net voor 700 euro een grote beurt gehad.

M3 ook, tenzij hij particulier voor de vraagprijs van 62500 word verkocht. Ik zie straks wel verder hoe de ontwikkelingen zullen zijn rondom de 135i coupe.

Maar grappig genoeg moest ik gelijk aan dit draadje denken van 2 jaar geleden.

http://www.gummen.org/newforum/forum_me ... id=0801714

Panda de Beer

Bericht door Panda de Beer » 20 jun 2007, 14:02

62,5k allemachtig. Maar wil je nu weer van de M3 af en de 130i terug?

Ik vind die 130i een fantastisch mooie auto, lijkt me precies zoals ik em wil hebben. Maar ten eerste heb ik mijn budget nog niet naar 35k kunnen oprekken, en ten tweede hou ik dan weinig geld over voor andere vervoersmiddelen (ja, de fiets), dus zou het onze enige auto zijn. En of een 1-serie groot genoeg is, dat zullen we de komende tijd zien.

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 20 jun 2007, 14:24

Die 130i staat al weer een tijdje buiten hoor rico ;-)

RVV

Bericht door RVV » 20 jun 2007, 16:09

Panda de Beer schreef:62,5k allemachtig. Maar wil je nu weer van de M3 af en de 130i terug?

Ik vind die 130i een fantastisch mooie auto, lijkt me precies zoals ik em wil hebben. Maar ten eerste heb ik mijn budget nog niet naar 35k kunnen oprekken, en ten tweede hou ik dan weinig geld over voor andere vervoersmiddelen (ja, de fiets), dus zou het onze enige auto zijn. En of een 1-serie groot genoeg is, dat zullen we de komende tijd zien.
Nee alleen de M3 voor de 130i terug wil ik niet, maar een combinatiedeal met beide een knappe auto zou ik wel interessant vinden.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 20 jun 2007, 18:27

Rico v Velzen schreef:
Panda de Beer schreef:62,5k allemachtig. Maar wil je nu weer van de M3 af en de 130i terug?

Nee alleen de M3 voor de 130i terug wil ik niet, maar een combinatiedeal met beide een knappe auto zou ik wel interessant vinden.
Zou ik ook doen, direct.

Mooie zwarte of zilveren E90 325i of 330i op laten zoeken door De Beier. En terug in de 1.

Zit de vraagprijs nu al zo'n beetje rond de prijs als wat jij toen terug gekregen hebt ?

RVV

Bericht door RVV » 21 jun 2007, 00:16

Sander ik ben er verder nog niet mee bezig geweest. Ik heb besloten o voorlopig niks te doen voordat ik alles weet over/van de 130i/135i coupe (inclusief proefrijden ed, want uit de folder koop ik niks)

Plaats reactie