Nou had ik als voorloper voor de Legacy een 118d en die was wel heel erg basic. Automatische airco zat er op en dat was het wel. Wél een heel soepel diesel zonder merkbaar turbogat (Louis

Nu dus een 118i. Tot mijn verbazing was het een gloednieuwe, rijk uitgeruste auto. Geen basisversie, maar een High Executive met 1500km op de klok bij aflevering. De auto moest nog ingereden worden!
De auto is voorzien van 16" lichtmetaal (dubbelspaaks styling 44 dacht ik), automatisch dimmende binnenspiegel en aanschakelend licht, regensensor en automatische dual-zone airco. Speciale vermelding voor de bekerhouders en de neerklapbare hoofdsteunen achter. De 118d had destijds geen bekerhouders en het ondiepe vakje in de middenconsole was zo gevormd dat m'n iPod bij hard remmen zo tussen mijn pedalen schoot. Daar was ik redelijk pissed over. Maar met bekerhouders heb ik daar dus geen probleem meer mee.
Neerklapbare hoofdsteunen achter verdienen ook een speciale vermelding. De 325ti had ze ook en het scheelt enorm qua zicht naar achteren. De achterruit van de 1-serie is formaat brievenbus, dus elk beetje helpt, ondanks het aanwezige PDC achter.
Ook leuk: het lichtpakket. Leeslampjes voor en achter, verlichting in de voetenruimte, leuk allemaal en belachelijk dat het niet standaard is. Maar de LED_lampjes in de deurklinken zijn gewoon geil. Goedkoop effectbejag, een gimmick, ik weet het. Maar in het schemerdonker naar je auto toelopen, em opendoen, dan staan die lampjes gewoon gaaf

De auto is zilver. Een eye-opener. De meeste 1-tjes zijn donker gekleurd. In een donkere kleur mis je het 'flame-effect' van de zijkanten, de speciale vorm van de zijkanten van de auto. In zilver zie je dat effect wel en ik vind het daardoor een erg mooie auto.
Met een donkere kleur valt het hele effect weg, zie je niets meer van. Het enige wat dan overblijft is de 'hangbuik'. Gewoon zonde.
Had ik me nog niet gerealiseerd tot ik deze auto goed bekeek.
Overigens zijn de stootstrips en handgrepen netjes meegespoten. Dat maakt ook een enorm verschil. Donkere stootstrips en handgrepen staat gewoon goedkoop.
Overigens, als ik naar het aanbod van 1-tjes kijk bij de BMW Huisselectie, dan valt me op dat het overgrote deel uit superkale basisversies bestaat. High Executives zijn op een hand te tellen. En de meeste zijn donkergekleurd.
En een basic uitgevoerde 1-serie in een donkere standaardlak, met niet-meegespoten stootstrips en handgrepen, op wieldoppen is gewoon niks. Een gemiste kans.