Gewichten BMW motoren (part II)
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Gewichten BMW motoren (part II)
Ik had al eens eerder zoiets gepost, maar kan het niet zo snel vinden.
Maar ik heb net even de ETK van BMW zitten doorspitten, helaas gaat ie maar tot modeljaar 2005. Dus de allerlaatste modellen zitten er niet bij zoals bv de 335i.
Ik heb wel alle belangrijke motorblokken opgezocht, zoals de M en de S reeks. Ook enkele dieselblokken.
Maar dit zijn de gewichten van de kale motorblokken zonder opbouwdelen.
Kaal blok BMW (short engine)
S38 M1 238 kilo
N73 e63 760i 204 kilo
S85 e60 M5 178,500 kilo
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158,500 kilo
S70 e31 850Csi 155 kilo
S50 e36 M3 154 kilo
S38 e34 M5 3.8 151.200 kilo
S54 e46 M3 148,500 kilo
M57N2 e90 330d 145 kilo
N62 X5 4.8 is 140 kilo
M54 e46 330i 129,750 kilo
N52 130i 128,500 kilo
M20 e30 325i 119 kilo
M47N2 120d 117,500 kilo
M20 e21 323i 112 kilo
N46 120i 107 kilo
S14 e30 M3 106 kilo
M40 e30 318i 101 kilo
M10 e21 316 94 kilo
N45 116i 79 kilo
bron http://bmwfans.info/
Maar ik heb net even de ETK van BMW zitten doorspitten, helaas gaat ie maar tot modeljaar 2005. Dus de allerlaatste modellen zitten er niet bij zoals bv de 335i.
Ik heb wel alle belangrijke motorblokken opgezocht, zoals de M en de S reeks. Ook enkele dieselblokken.
Maar dit zijn de gewichten van de kale motorblokken zonder opbouwdelen.
Kaal blok BMW (short engine)
S38 M1 238 kilo
N73 e63 760i 204 kilo
S85 e60 M5 178,500 kilo
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158,500 kilo
S70 e31 850Csi 155 kilo
S50 e36 M3 154 kilo
S38 e34 M5 3.8 151.200 kilo
S54 e46 M3 148,500 kilo
M57N2 e90 330d 145 kilo
N62 X5 4.8 is 140 kilo
M54 e46 330i 129,750 kilo
N52 130i 128,500 kilo
M20 e30 325i 119 kilo
M47N2 120d 117,500 kilo
M20 e21 323i 112 kilo
N46 120i 107 kilo
S14 e30 M3 106 kilo
M40 e30 318i 101 kilo
M10 e21 316 94 kilo
N45 116i 79 kilo
bron http://bmwfans.info/
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Hey mooi draadje Rico daar zat ik al een tijdje op te wachten, wilde weten wat mijn blok ten opzichte van een E36 M 3 motor weegt, ik heb de M62 (4.4i en 4.6i) en die is iets lichter dan de S62 denk ik omdat die meer dingen erop heeft, trouwens mijn blok is verder wel hetzelfde als de S62 M5 V8 tenminste hij deelt daar veel mee, en de Hartge zitten ook nog speciale lichte snelle delen in...
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Grappig is altijd wat je ziet en dan denkt maar ook vaak hoort...
Is die Hartge nu niet neuszwaar met zo'n dikke V8
euhm nee, hij is zelfs 12 kg lichter dan de S50 E36 M3 motor
M62= 140kg en S50= 152kg
daarbij is de M62 korter en licht iets verder naar achteren en dus minder over de vooras en volgens mij wat lager hm...vandaar dat ie beter stuurt? ik had altijd al het gevoel dat ie nog net wat beter stuurde dan mijn vorige Z3 M coupe's dus dat kon nog wel eens kloppen
maargoed, vaakis het ook banden en onderstel dus moeilijk te vergelijken, feit is de M62 is een lichte motor 
Is die Hartge nu niet neuszwaar met zo'n dikke V8

euhm nee, hij is zelfs 12 kg lichter dan de S50 E36 M3 motor

M62= 140kg en S50= 152kg
daarbij is de M62 korter en licht iets verder naar achteren en dus minder over de vooras en volgens mij wat lager hm...vandaar dat ie beter stuurt? ik had altijd al het gevoel dat ie nog net wat beter stuurde dan mijn vorige Z3 M coupe's dus dat kon nog wel eens kloppen


- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Ja die S54 is ook lichter, moet je ook maar eens zo'n S54 en een S50 foto naast elkaar zien, de S54 lijkt veel rustiger veel strakker? en minder delen te hebben.markk schreef:Verder valt op dat de S50 zwaarder is dan de S54...
@GTrene: Zijn wel short engine gewichten he. Een V8 heeft twee koppen, 4 nokkenassen, etc. nodig tov een in-line 6 !
Mark.
maar euh short engine gewichten das toch wel met koppen enzo erop? dacht alleen zonder dynamo en kabels e.d. anders zullen die gewichten wel niet zoveel uitmaken inderdaad, de M62 en de S50 toch knap gedaan van die M62 jongens, en vandaar dat dat blok zoveel gebruikt wordt in andere merken en voor tuning.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
- markk
- Berichten: 3893
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
short engine / block is volgens mij alleen het draaiende gedeelte. Dus het onderblok met zuigers en krukas. Geen karter, geen koppen, geen dynamo's, geen spruitstukken, etc.
long engine / block is volgens mij het complete motergedeelte. Dus met koppen, nokkenassen, carter e.d. maar nog steds zonder dynamo, spruitstukken, waterpomp, etc.
Mark.
long engine / block is volgens mij het complete motergedeelte. Dus met koppen, nokkenassen, carter e.d. maar nog steds zonder dynamo, spruitstukken, waterpomp, etc.
Mark.
- Damir Vukovic
- Berichten: 570
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
- Locatie: Delft
Ik denk dat Marc gelijk heeft, die gewichten zijn anders Bizar laag. een 116i blok zou ik dan zonder hulp met de hand uit auto kunnen tillen....no way.
Ben wel erg benieuwd naar de echte gewichten...een 1.6l met hetzelfde vermogen woog in normaal staal en 1990 ca 110kg (Compleet, inc alle parafenalia). Zou me erg verbazen als ze dat nu onder de 150kg weten te houden, ondanks alle "lichte motoren" propaganda die oa BMW de wereld in stuurt.
Ben wel erg benieuwd naar de echte gewichten...een 1.6l met hetzelfde vermogen woog in normaal staal en 1990 ca 110kg (Compleet, inc alle parafenalia). Zou me erg verbazen als ze dat nu onder de 150kg weten te houden, ondanks alle "lichte motoren" propaganda die oa BMW de wereld in stuurt.
- Wouter
- Berichten: 404
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09
voorbeeld short engine e36 m3
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/c/o/9.png[/img]
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/c/o/9.png[/img]
- Bert ///M3
- Berichten: 9408
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], jps, Majestic-12 [Bot] en 15 gasten