Gewichten BMW motoren (part II)

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Gewichten BMW motoren (part II)

Bericht door RVV » 20 jun 2007, 01:22

Ik had al eens eerder zoiets gepost, maar kan het niet zo snel vinden.

Maar ik heb net even de ETK van BMW zitten doorspitten, helaas gaat ie maar tot modeljaar 2005. Dus de allerlaatste modellen zitten er niet bij zoals bv de 335i.

Ik heb wel alle belangrijke motorblokken opgezocht, zoals de M en de S reeks. Ook enkele dieselblokken.
Maar dit zijn de gewichten van de kale motorblokken zonder opbouwdelen.


Kaal blok BMW (short engine)

S38 M1 238 kilo
N73 e63 760i 204 kilo
S85 e60 M5 178,500 kilo
N62N e60 550i 160 kilo
S62 e39 M5 158,500 kilo
S70 e31 850Csi 155 kilo
S50 e36 M3 154 kilo
S38 e34 M5 3.8 151.200 kilo
S54 e46 M3 148,500 kilo
M57N2 e90 330d 145 kilo
N62 X5 4.8 is 140 kilo
M54 e46 330i 129,750 kilo
N52 130i 128,500 kilo
M20 e30 325i 119 kilo
M47N2 120d 117,500 kilo
M20 e21 323i 112 kilo
N46 120i 107 kilo
S14 e30 M3 106 kilo
M40 e30 318i 101 kilo
M10 e21 316 94 kilo
N45 116i 79 kilo

bron http://bmwfans.info/

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 01:47

Hey mooi draadje Rico daar zat ik al een tijdje op te wachten, wilde weten wat mijn blok ten opzichte van een E36 M 3 motor weegt, ik heb de M62 (4.4i en 4.6i) en die is iets lichter dan de S62 denk ik omdat die meer dingen erop heeft, trouwens mijn blok is verder wel hetzelfde als de S62 M5 V8 tenminste hij deelt daar veel mee, en de Hartge zitten ook nog speciale lichte snelle delen in...

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 20 jun 2007, 07:53


M@rcel
Berichten: 4820
Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
Locatie: Den Haag

Bericht door M@rcel » 20 jun 2007, 08:26

Ik vind die V12 van de 850 CSI opvallend laag met zijn 155 kilo....

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 09:33

Grappig is altijd wat je ziet en dan denkt maar ook vaak hoort...

Is die Hartge nu niet neuszwaar met zo'n dikke V8 :lol:

euhm nee, hij is zelfs 12 kg lichter dan de S50 E36 M3 motor :shock:

M62= 140kg en S50= 152kg

daarbij is de M62 korter en licht iets verder naar achteren en dus minder over de vooras en volgens mij wat lager hm...vandaar dat ie beter stuurt? ik had altijd al het gevoel dat ie nog net wat beter stuurde dan mijn vorige Z3 M coupe's dus dat kon nog wel eens kloppen :lol: maargoed, vaakis het ook banden en onderstel dus moeilijk te vergelijken, feit is de M62 is een lichte motor :wink:

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 20 jun 2007, 09:39

Zo'n S14 weegt dus echt helemaal niets (106) kg. Mooi hoor.

Verder valt op dat de S50 zwaarder is dan de S54...

@GTrene: Zijn wel short engine gewichten he. Een V8 heeft twee koppen, 4 nokkenassen, etc. nodig tov een in-line 6 !

Mark.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40046
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 20 jun 2007, 09:47

Ben wel benieuwd naar de gewichten opgebouwd met kop etc, alleen zonder bak.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 09:56

markk schreef:Verder valt op dat de S50 zwaarder is dan de S54...

@GTrene: Zijn wel short engine gewichten he. Een V8 heeft twee koppen, 4 nokkenassen, etc. nodig tov een in-line 6 !

Mark.
Ja die S54 is ook lichter, moet je ook maar eens zo'n S54 en een S50 foto naast elkaar zien, de S54 lijkt veel rustiger veel strakker? en minder delen te hebben.

maar euh short engine gewichten das toch wel met koppen enzo erop? dacht alleen zonder dynamo en kabels e.d. anders zullen die gewichten wel niet zoveel uitmaken inderdaad, de M62 en de S50 toch knap gedaan van die M62 jongens, en vandaar dat dat blok zoveel gebruikt wordt in andere merken en voor tuning.

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 20 jun 2007, 10:17

inderdaad short engine is een compleet motorblok alleen zitten er geen opbouw delen op/aan. Dus wel de kop, nokkenassen etc.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 20 jun 2007, 10:35

inlaat stuk, spruitstuk, ect komen er allemaal nog bij.

de v8 motoren hebben dit allemaal dubbel dus deze lijst geeft wel een beetje een vertekend beeld. maar wel leuk om te zien zo

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 10:47

Rico v Velzen schreef:inderdaad short engine is een compleet motorblok alleen zitten er geen opbouw delen op/aan. Dus wel de kop, nokkenassen etc.
thx Rico...dus al met al weegt ie net zoveel de M62 als de S50, das toch knap...had die S50 niet ook nog ijzer delen onderblok ofzo??

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Bericht door markk » 20 jun 2007, 10:54

short engine / block is volgens mij alleen het draaiende gedeelte. Dus het onderblok met zuigers en krukas. Geen karter, geen koppen, geen dynamo's, geen spruitstukken, etc.

long engine / block is volgens mij het complete motergedeelte. Dus met koppen, nokkenassen, carter e.d. maar nog steds zonder dynamo, spruitstukken, waterpomp, etc.


Mark.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 20 jun 2007, 12:05

damn waarom geven ze niet gewoon het complete gewicht op :evil: dus met de dingen die je nog hebt anders geeft het nog een vertekent beeld.

Gebruikersavatar
Damir Vukovic
Berichten: 570
Lid geworden op: 18 dec 2006, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Damir Vukovic » 20 jun 2007, 12:12

Ik denk dat Marc gelijk heeft, die gewichten zijn anders Bizar laag. een 116i blok zou ik dan zonder hulp met de hand uit auto kunnen tillen....no way.

Ben wel erg benieuwd naar de echte gewichten...een 1.6l met hetzelfde vermogen woog in normaal staal en 1990 ca 110kg (Compleet, inc alle parafenalia). Zou me erg verbazen als ze dat nu onder de 150kg weten te houden, ondanks alle "lichte motoren" propaganda die oa BMW de wereld in stuurt.

Gebruikersavatar
Wouter
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 feb 2006, 00:09

Bericht door Wouter » 20 jun 2007, 12:20

voorbeeld short engine e36 m3
[img:592:419]http://www.realoem.com/bmw/diagrams/c/o/9.png[/img]

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9408
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 20 jun 2007, 12:37

Vergeet ook de versnellingsbakken niet. Bijvoorbeeld een 5 bak of een 6 bak scheelt al aardig wat gewicht. Tussen de E36 M3 3.0 en 3.2 zit al bijna 40 KG verschil doordat ze een andere bak en differentieel gebruiken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], jps, Majestic-12 [Bot] en 15 gasten