Winterbanden op nat wegdek

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
D. Peters
Auto: Porsche Taycan CT4 & BMW i3s

Re: Winterbanden op nat wegdek

Bericht door D. Peters » 27 okt 2016, 10:52

Dat grind strooien ze hier in Oslo ook in November, samen met banden met "pigdekk" (soort stalen noppen, maar geen spijkers) geeft dat een smerige grijze aanslag op alles wat aan de kant van de weg staat. Auto's met pigdekk betalen extra belasting en tijdens hele koude en windstille dagen mogen diesels in Oslo niet rijden en is de tol 5x zo hoog...

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 28 okt 2016, 14:25

///Joost schreef:
MartijnGizmo schreef:Blablabla
Martijn, het hoeft toch niet per se 18" te zijn? Smaller werkt sowieso beter bij slecht weer/sneeuw.
Moet idd 18" zijn vanwege de remmen... en ook nog een beetje goed smoelen. :df:

vester86

Bericht door vester86 » 28 okt 2016, 15:43

:hungry:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 28 okt 2016, 18:46

Ook met 14 graden op nat nog geen verassingen gehad :tooth:

Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 29 okt 2016, 10:52

De 4s band ontwikkelt erg goed door, zie je in de tests. Sommige hebben in de sneeuw al een betere grip dan een full winterband. Dat ze beter performen dan een (sportieve) zomerband zal denk ik nooit gebeuren, als een compromis band.
Wat de 4s band ook in de kaart speelt is de toekomstige verplichting tot een bandenspanning controle systeem. Dat betekent voor een extra setje wielen toch weer een hogere investering x4. Jan Modaal zal dus -als die al een winterset heeft- geneigd zijn een 4s band aan te schaffen, aldus mijn bandenboer, die heel wat handel ziet verdampen.

Zelf trouwens de hele zomer doorgereden op de winterbanden op de PHEV, aangezien ze onder de 4mm. Ook prima comfort, prima weggedrag, en nog steeds onder de 4mm :-)

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 29 okt 2016, 15:13

Dat van die bandenspanningscontrole hoeft niet. Je hebt nl 2 systemen. 1 die werkt met sensoren in het wiel/de band en 1 die het (oa of iig) via de ABS sensoren doet. Hangt dus af van welke auto je rijdt.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 okt 2016, 16:44

Mari Oh Oh! schreef:Zo had een vriendin van mij moeite om haar splinternieuwe 107 in de winter op de weg te houden terwijl dat al die jaren ervoor in haar oude Civic met 'meuk'-banden geen probleem was.
Heeft dat niet gewone met iele banden te maken ? Op nat wegdek beter een Civic uit 1985 dan een M5 met 20" en 355 banden met DSC off toch ?

Arthur

Bericht door Arthur » 29 okt 2016, 17:38

Dan is een 107 nog beter toch? Komt idd denk ik door die eco banden. Die zijn knetterhard en moet je ook knetterhard oppompen. Is bij BMW EDE modellen ook zo op die 16" eco banden.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 29 okt 2016, 19:24

Macboy schreef:
Mari Oh Oh! schreef:Zo had een vriendin van mij moeite om haar splinternieuwe 107 in de winter op de weg te houden terwijl dat al die jaren ervoor in haar oude Civic met 'meuk'-banden geen probleem was.
Heeft dat niet gewone met iele banden te maken ? Op nat wegdek beter een Civic uit 1985 dan een M5 met 20" en 355 banden met DSC off toch ?
Zoals Arthur zegt: de banden van de 107 waren smaller en dat zou met gladheid eerder een voordeel moeten zijn. Dus mijns inziens is het gewoon dat 'normale' banden tegenwoordig vaak vooral extreem zomerband zijn(met een 'beton-compound'), waar het toen men nog niet zo eco was iets meer all-round vanden waren. En de bandenindustrie vindt het natuurlijk helemaal niet erg dat een 'zomerband' het in de winter niet goed doet. Net als andere fabrikanten wel uitkijken dat ze een extreem duurzaam product maken. "Dan verkoop je nooit weer wat".

Puur mijn eigen observatie zegt dat 15-20 jaar geleden winterbanden(voor mij in elk geval) (veel)minder nodig waren, bij vergelijkbare wagengewichten en ook de aandrijving aan de goede kant ;) . Tenminste zo ervaar ik dat, en met de Cross Climates heb ik dat gevoel weer terug(maar dan beter natuurlijk :) ).

Ferdi
Auto: Pajero 3.2 Di-D

Bericht door Ferdi » 07 nov 2016, 23:37

De Focus van de misses staat op Michelin CrossClimates en moet zeggen dat die beter presteren dan ik dacht.
Geen herrie en vooralsnog altijd genoeg grip. Gooit zij hem niet haaks de bocht door, maar zelf al een paar keer wat enthousiaster gereden en ook dat was geen punt.

Mijn S60 staat vooralsnog gewoon op de Pilot Sport 4 zomerbanden, moet dagelijks wat onverhard rijden en begin te neigen om toch de winterbanden eronder te gooien.
Continental Wintercontact TS850, kwamen vorig jaar als beste uit de test en met 500 nm op de voorwielen doen ze geen gekke dingen.
Én ze komen een stuk beter door de modder heen :tooth:

Knot

Bericht door Knot » 08 nov 2016, 08:14

Ik merk duidelijk meer wielspin bocht uit met alle auto's maar zit echt niet op die herrie en instabiliteit te wachten, golf ook pas eind november voor de winterbanden puur omdat het verplicht is.

Mari Oh Oh!

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 nov 2016, 11:16

Cross Climates maken geen kabaal(stiller dan de Bridgestone Turanza's die er af gingen) en ook meer tractie(in de zomer, droog en nat, maar ook in de winter praktisch gelijk aan een winterband). Dus als je winterbanden alleen monteert omdat ze verplicht zijn zou ik zeker die vragen(indien mogelijk).

Voordeel is ook dat je je ene set banden sneller oprijdt en dus gemiddeld over je zomer en winterset een recentere DOT hebt.

Marsnel
Auto: Civic B18c | E91 335D

Bericht door Marsnel » 11 nov 2016, 14:33

ErikS schreef:
Wat Erik zegt over Bridgestone S001. Is heel erg subjectief denk ik. Ik rij op dit moment op Bridgestone S001 en mijn auto ligt er echt rotsvast mee op de weg, ook bij lage temperaturen en bij regen. Maar ik denk we, dat ze gevoelig zijn voor druk, eerst vond ik ze wat dwijlerig, spanning paar tiende omlaag en prima.
Ik zal de spanning eens laten zakken in het voorjaar.
Ze hebben in 225 breed moeite met de schamele 140 turbo peekaatjes van de Golf... Dat zegt eigenlijk genoeg. Met plezier ging ik over op de winterbanden, die lijken veel meer grip te hebben.

Hoe zwaar is jouw auto? Met de 328i cabrio had ik er ook minder last van.
Heb de S001 (225/45R17)op de 120D gehad, en was er heel erg tevreden over! Aan grip echt geen gebrek.. En de banden gaven veel vertrouwen.

Over zomerbanden in de winter kan ik kort zijn. Bij een beetje prut weer ben je gewoon de laatste die stil staat.. En dat bijt je een keer. Zeker als je elke dag in de spits rijdt.

En dan nog de ongemakken dat je met rwd+zomerbanden het parkeervak niet uit komt als de sneeuw een beetje is platgereden :bag: :)

vester86

Bericht door vester86 » 03 sep 2017, 00:51

wie heeft er ervaring met michelin cross-climates in de sneeuw? ik zit er over te denken om cross-climates te nemen voor het winterseizoen onder mn Z4 (en in de zomer heb ik net nieuwe Pilot Sport 4). woon in het oosten van het land dus heel af en toe sneeuw is wel te verwachten (evenals rijden in duitsland dus sneeuwvlokje verplicht) en veel 's nachts op de weg ivm werk. moet wel leuk/fijn sturen, dus niet al te slappe wangen.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 sep 2017, 08:28

Als je toch al wisselt waarom dan geen gewone winterband?

Crossclimate doet het goed quatrac 5 zelfs beter in sneeuw dan sommige echte winterbanden

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 03 sep 2017, 09:29

Zonde van je geld om een all season te nemen als je ook zomerbanden hebt.

Dan kan je idd beter een goeie winterband nemen.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 03 sep 2017, 10:18

Continental TS830 is top in de sneeuw en stuurt ook nog eens mooi.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 sep 2017, 10:49

Zweeft hier ergens op DF een filmpje rond over 3 Octavia's die tegen een skihelling omhoog rijden. Zomerbanden, CrossClimates en Conti winterbanden. De winterband wint en rijdt zo omhoog. De CrossClimate haalt het ook, zij het dat het wat langer duurt. Ik zou hem wel als All Season overwegen, daarom, maar weet niet hoe hij zomers functioneert.

Echte winteromstandigheden hebben wij hier haast nooit. Maar als je niet op zomerbanden wilt rijden kun je best naar die CrossClimates wisselen. Hoe vaak hebben we hier niet 15+ grC in de winter. Ik vind het zo gek nog niet. Ze zijn ook goedgekeurd in wintersportgebieden dus dat weekje wintersport overleef je wss ook wel.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 03 sep 2017, 10:53

Oh ik ben ook juist pro 4s banden voor Nederland juist hier waar het nooit +40
Is of -15 met bergen sneeuw is die band ideaal!

Alleen als je tóch al gaat wisselen dan is een gemiddelde winterband goedkoper en zou ik daarvoor gaan. Als je het hele jaar op dezelfde set wil rijden (wat ik al 5 jaar naar alle tevredenheid doe) dan zeker 4s er op! Crossclimate of quatrac

vester86

Bericht door vester86 » 03 sep 2017, 13:45

Martijn_bmw schreef: 03 sep 2017, 10:53 Oh ik ben ook juist pro 4s banden voor Nederland juist hier waar het nooit +40

Alleen als je tóch al gaat wisselen dan is een gemiddelde winterband goedkoper en zou ik daarvoor gaan. Als je het hele jaar op dezelfde set wil rijden (wat ik al 5 jaar naar alle tevredenheid doe) dan zeker 4s er op! Crossclimate of quatrac
Qua prijs valt het verschil flink tegen (of mee, in ieder geval vergelijkbaar). in mijn maat (225/40/18) voor de gekende A merken , vandaar dat ik de CrossClimate overweeg. Juist ook vanwege wat Arthur zegt, weinig sneeuw in NL maar wel het verplichte sneeuwvlokje voor Duitsland. En minder compromissen bij goed weer in de winter.

Bombadil

Bericht door Bombadil » 03 sep 2017, 15:03

Martijn_bmw schreef: 03 sep 2017, 10:53 Oh ik ben ook juist pro 4s banden voor Nederland juist hier waar het nooit +40
Ik hoorde laatst (op n verjaardag) de volgende stelling:

Op mijn winterset velgen monteer ik 4s banden. Dit omdat ik af en toe naar de wintersport M+S nodig heb maar in NL rij ik 99% van de winter op droog & nat ipv op sneeuw.

Vond het wel een interessante gedachtegang. Jullie visie?

Edit: Ik lees slecht/ niet
Laatst gewijzigd door Bombadil op 03 sep 2017, 17:33, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 03 sep 2017, 15:05

Wordt hier boven ook aangestipt ;-)

Joop

Bericht door Joop » 03 sep 2017, 20:26

Op zich wel een interessante overweging.

Een All-Season band lijkt op papier wel een betere optie qua rijden in de koude omstandigheden t.o.v. een winterband.

Heb zelf de Pilot Alpin 4 onder de auto in de winter, die ik zelf erg goed bij onze Nederlandse winters vind passen en ook nog wel redelijk sportief gebruik toelaat. Ben wel benieuwd hoe de CrossClimate zich dan verhouden tot de PA4's.

Plaats reactie