BMW F22 M235i [Sold...]

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Emiel
Berichten: 4180
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Emiel » 25 okt 2016, 13:38

MJvanBlokland schreef:
Emiel schreef:Hoge turbo druk op hoge toeren vinden de drijfstangen ook heel erg leuk, mag je wel zeker weten dat die heel sterk zijn :)


Knot : trekt lekker door, maakt echt wel meters.
Volgens mij draai je het om je wil juist geen hoge turbodruk op lage toerentallen, ivm met de belasting op zuigers, drijfstang en krukaslagers.
op hoge toerentallen is de kans dat er is mis gaat juist veel kleiner.

OT: Heeft lekker de gang er in zeg, beetje snelle software en geen V-max dan ben ik wel benieuwd :df:
Zoals ik het heb ervaren met de Lancer Evo.

Lage toeren hoge druk : drijfstang lagers
hoge toeren hoge druk : drijfstang sterkte / drijfstang bouten

Gebruikersavatar
MVB
Berichten: 873
Lid geworden op: 23 jan 2013, 14:09
Locatie: Op een BMW

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door MVB » 25 okt 2016, 14:41

Emiel schreef:
MJvanBlokland schreef:
Emiel schreef:Hoge turbo druk op hoge toeren vinden de drijfstangen ook heel erg leuk, mag je wel zeker weten dat die heel sterk zijn :)


Knot : trekt lekker door, maakt echt wel meters.
Volgens mij draai je het om je wil juist geen hoge turbodruk op lage toerentallen, ivm met de belasting op zuigers, drijfstang en krukaslagers.
op hoge toerentallen is de kans dat er is mis gaat juist veel kleiner.

OT: Heeft lekker de gang er in zeg, beetje snelle software en geen V-max dan ben ik wel benieuwd :df:
Zoals ik het heb ervaren met de Lancer Evo.

Lage toeren hoge druk : drijfstang lagers
hoge toeren hoge druk : drijfstang sterkte / drijfstang bouten
Bij Volvo vooral ervaring met laag toerental veel druk dus veel koppel = kromme drijfstang vandaar, al is dat wel een zwakke plek van de 5-cilinders (wel met een grote turbo, dikke intercooler, 3'' pijp en grote injectors ).

Zijn deze nieuwe BMW blokken dan zo fragiel dat ze een softwarekuur niet overleven?

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 25 okt 2016, 14:58

Als je er normaal mee omgaat moet ie prima 380pk/520nm kunnen hebben, daar moet je het eigenlijk bij laten en niet beginnen aan downpipe, intercooler en al helemaal geen stage 2 turbokit etc (mijn mening).

Heb nu overigens een tankje op BP Ultimate (98) gereden maar merk weinig verschil. Zal op de testbank of op de stopwatch best wat verschil in zitten maar ik vind het de meerprijs (nog) niet waard.

Robin
Berichten: 54885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Robin » 25 okt 2016, 15:09

Ik tank alléén Ultimate 98 muv ergens op de snelweg, dan liefst Texaco qua 'getal'.

98 is schoner iig,zuiniger... of t krachtiger is: Tests op TG jaren terug met'n turbo VW Golf GTI liet zien dat er verschil zit in pk's betr 92/93/95/98/100/102. alhoewel ik van de technische man van BP hier hoorde dat Ultimate 98 soortgelijk is aan broertje Aral(onderdeel BP) 100 in D. Maar meer 'n marketinggeval, maar dat ligt ook aan NL die liever voor schoner/zuiniger gaat (en iets meer pk's op de koop toe, 98) dan sneller en schoner en misschien zuiniger als je niet plankt(in Duitsland) dat is 't cultuurverschil tussen NL en D in autoland aldus die man. Zit wat in. Maar puntje bij paaltje maakt Ultimate 98/Aral 100 misschien nul verschil en is 'hetzelfde'...

En hoe hoger het getal hoe klopvaster, bij turbo/getunede motoren wel zo goed. Dus 98.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 25 okt 2016, 15:12

Maar waarom zou ik elke tankbeurt een fles wijn extra betalen als ik er verder weinig van merk?

Misschien als ie gechipt is wel maar nu zie ik het nut er echt niet van in.

Robin
Berichten: 54885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Robin » 25 okt 2016, 15:33

Knot schreef:Maar waarom zou ik elke tankbeurt een fles wijn extra betalen als ik er verder weinig van merk?
Skitterend:)

Wat zegt het boekje/manual, verhaal bij tankdop?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door ///Joost » 25 okt 2016, 15:41

Bij mijn weten is het in de regelgeving opgenomen dat auto's in Europa op 95 moeten kunnen rijden. Zeker bij motoren met hoog vermogen, zal het vermogen 'in de regel' teruggeregeld worden. Ik kan me voorstellen dat dit ook zo is bij de M235. Of je het merkt...tsja, wellicht wel bij back 2 back testen, maar ik vraag me het af. Dat je het terugziet op de vermogensbank lijkt me wel aannemelijk ja.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1164
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Marc Sierra » 25 okt 2016, 16:11

Met de Motorsport Developments chip in mijn Cosworth moet hij op 97 (dat is wat ze Engeland hebben) of hoger rijden. Toen ik hem kocht zat er 95 in de tank en hield hij in en schokte hij als je meer gas gaf. Bij gewoon cruisen reed het wel normaal. Nadat er 98 in gegaan was hield hij niet meer in. Overigens is de Aral in Duitsland 102 ipv 100. Ik ga er toch vanuit dat je dan ook echt wat beters krijgt dan de 98 bij de BP.

Robin
Berichten: 54885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Robin » 25 okt 2016, 16:38

Marc Sierra schreef:Overigens is de Aral in Duitsland 102 ipv 100. Ik ga er toch vanuit dat je dan ook echt wat beters krijgt dan de 98 bij de BP.
Klopt inderdaad. Bedoelde ik ook.
http://www.aral.de/de/retail/kraftstoff ... e-102.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En ik ga er ook vanuit dat je net 4(pk?) meer krijgt:)
Maar de BP man zei dat dat marketing was, maar ik hou 't bij 98 MINIMAAL voor m'n blokje ivm pingelen/klopvastheid als 't even kan. Geen water bij de wijn voor mij:)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 25 okt 2016, 16:55

Dat zoekt BMW maar uit de komende 23 maanden :)

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 25 okt 2016, 16:56

Robin schreef:
Knot schreef:Maar waarom zou ik elke tankbeurt een fles wijn extra betalen als ik er verder weinig van merk?
Skitterend:)

Wat zegt het boekje/manual, verhaal bij tankdop?
Zal straks eens kijken thuis, denk gewoon 95-98 (ipv 91-98) maar doe mij dan maar 326pk op 95 en daarna driekwart liter rood erin thuis :tooth:

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6697
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door EvdP » 25 okt 2016, 18:01

Ik was ongeveer 10 pk kwijt op euro 95 volgens de tunert. En dat was met de 130i (n52?).

Ik had ze tot dat moment echt nog nooit gemist.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12605
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Downforce Hans » 25 okt 2016, 18:12

Ik kap met euro 95........10 pk vind ik teveel......... :mrgreen:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Marc R » 25 okt 2016, 20:26

Ja dit gaat OMHO nergens meer over... koop je een prijzige ///M235i , geef je hem kalkwater te drinken...... koop dan gewoon n fiat tipo ofzo.

:-)

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Walter » 25 okt 2016, 20:38

.
Laatst gewijzigd door Walter op 29 jan 2017, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 25 okt 2016, 21:46

Marc R schreef:Ja dit gaat OMHO nergens meer over... koop je een prijzige ///M235i , geef je hem kalkwater te drinken...... koop dan gewoon n fiat tipo ofzo.
Wat is er mis met Euro95 van BP?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door GTRene » 25 okt 2016, 23:03

ik vind het ook verkeerd bezuinigen knot...en bezuinig je met ron 95? het schijnt dat die op bv ron 98 iets zuiniger is, als je dan dezelfde gaspedaal standen aanhoud en snelheid rijd, je dus langer met een tank kan...en dus aan het eind misschien nog goedkoper uit bent, in elk geval betere brandstof geeft.
ik tank altijd Ron98 ook al kan er 95 in ander verkeerde bezuiniging mijns inziens, helemaal als je af en toe doorstampt zoals jij graag doet, ik snap het niet Knot, ga je schamen :-D

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door GTRene » 25 okt 2016, 23:13

And the M2 is one of those cars, hence BMW recommending 98 (RON)/93 (AKI), and requiring a minimum of 95 (RON)/91 (AKI). You will lose power if you use the minimum grade, and, depending on other factors (altitude, temperature, relative humidity), you may fatten up the torque curve a small amount if you go higher than recommended.
trouwens hier nog een euvel? wat zich oplost als je ron98 tankt ipv 95, niet alles gelezen, maar wat voor jou, leesvoer ;-) M235i

http://www.2addicts.com/forums/showthre ... p=20266984" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 26 okt 2016, 01:10

Blijft altijd mooi dat verhaal over brandstof... ik ga uit principe niet naar de witte pomp (al schijnt dat soms ook niet verkeerd te zijn vanwege de betere doorstroom van de tanks omdat het er altijd vol staat). Maar ben net terug van een blokje om, heb het beestje afgetankt met Euro 95 bij de BP in Alphen, dat de auto bijna 50k kost wil niet zeggen dat je dan perse 98 of 100 of 102 moet tanken toch? Ik gooi er uit principe wel peut in bij een merk pomp, liefst BP, rest heb ik niks mee tenzij op een doorreis en niks anders beschikbaar. Had zelfs het idee dat ie beter doorliep op BP 95 dan op BP ultimate toen ik m 10km na tanken voor het eerst opentrok bij en een stoplicht.

Het is geen motorswap/knutsel/bouwpakket, ding is hiervoor gebouwd en slaat geen slag verkeerd hoor.

En die fles wijn gaat er goed in nu ;)

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door indobesar » 26 okt 2016, 08:26

Maar Knot, als je de auto straks te koop zet moet je wel vermelden "Altijd euro95 getankt"... Dat is niet goed voor de restwaarde. JWZ!

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13423
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Tristan » 26 okt 2016, 09:10

In al mijn auto's gaan 98, 95 alleen als het niet anders kan. Straks met de 330e zal ik wel op 95 gaan omdat ik op woon/werk de motor amper gebruik en zie dan de voordelen niet meer en is toch een leaseauto.

Robin
Berichten: 54885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Robin » 26 okt 2016, 10:52

Knot schreef:... ik ga uit principe niet naar de witte pomp..
Heeft Sylvana je al een huwelijksaanzoek gedaan?;)

Man DENK na. Windows 98 was ook beter dan Windows 95 :tooth:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 39998
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Knot » 26 okt 2016, 11:20

Wel grappig dat het bijna wordt afgetekend of het tanken van 95 bij een merkpomp een misdrijf is :)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Marc R » 26 okt 2016, 11:24

Het gaat mij om het ogenschijnlijke besparen van enkele euro's TOV de aanschaf van een premium auto...die dan weer geen "dure" peut mag want dat kost geld.

Robin
Berichten: 54885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW F22 M235i [100-260....]

Bericht door Robin » 26 okt 2016, 11:25

Ergo: Het tanken van wijn van €6,- per fles da's pas 'n misdrijf Rody! :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten