Ik constateer:
-Plankgassende Joop hoefde niet aan de kant voor de Focus(ook al zat ie 'm al tientallen seconden op de kont), want het zijn 'maar' Touristenfahrten.
-De trage Zwitserse Alfa 156 zit danig in de weg, oprotten met z'n rare lijnen. Irritatie. Bij Touristenfahrten.
Dat is al een heel stuk genuanceerder allemaal dan mparallel. Iedereen die dicht op een ander zit gunt hij een vangrail.
En wanneer is iemand een playstation rijder en wanneer niet? Dat is niet uit alle filmpjes op te maken. Maar als ze er dan afgaan worden ze gelijk weg gezet als playstation rijder.
Nou, bij veel filmpjes is wel duidelijk te zien hoe iemands rijstijl is ten opzichte van overige bestuurders.....
Kijk, als je een filmpje van mij zou maken terwijl ik over de ring rijdt, zul je gelijk kunnen concluderen dat ik totaal de verkeerde lijnen volg en instuur punten niet zie, de baan niet ken, etc. etc. Maar 1 ding zul je me niet kunnen verwijten, dat ik geen oog heb voor andere bestuurders.....
En dat is waar het hier om gaat, toont een bestuurder op beeld aan dattie snapt dat het geen wedstrijd is...
Tevens kunnen mensen die geoefend hebben op een playstation misschien wel degelijk netjes rijden in het echt.
Zo lang er maar rekening gehouden wordt met anderen.
Play station rijder is misschien niet een handig gekozen term, maar de meeste mensen snappen wel wat er mee bedoeld wordt.
Hetzelfde geld voor een "sjonnie-bak" ook een algemeen aanvaarde term voor een auto die niet naar ieders smaak is aangepast
Robin schreef:Ik constateer:
-Plankgassende Joop hoefde niet aan de kant voor de Focus(ook al zat ie 'm al tientallen seconden op de kont), want het zijn 'maar' Touristenfahrten.
-De trage Zwitserse Alfa 156 zit danig in de weg, oprotten met z'n rare lijnen. Irritatie. Bij Touristenfahrten.
Afgelopen vrijdag weer 2 rondes gemaakt. Een ritje van 3 uur naar Adenau werd ineens 4,5uur van file naar file rijden. Vrijdagmiddag en Duitsland lijkt niet de beste combinatie. Bij AF het geluk dat een local net het slot van de slagboom haalde dus hoefde gelukkig niet naar boven te lopen om even te kijken. Het was heerlijk rustig op de baan het laatste half uur dus kon lekker doorrijden, om af te sluiten nog een Pizza bij Pinocchio. Top dag!
Ik heb 3 keer achterstevoren gestaan op de de ring. Twee keer omdat ik teveel rekening hield met een snellere achterligger, en iets van de lijn af ging. Geen schade gelukkig. Geen TF, maar DF.
De snellere jongens wachten nu maar even tot een geschikt moment, bumper kleven of niet.
Paar weken terug voor het eerst een trackday met een 'race-auto' gedaan met Black Falcon. Ik wilde altijd graag eens met een coach rijden, omdat ik er van overtuigd was dat ik dan meer in 1 dag zou leren, dan diverse trackdays zonder; zeker op een baan als de Nurburgring. Tijdens de VLN al veel ervaring opgedaan met Manuel Metzger en zijn manier van coaching, dus het was voor mij te gek dat dat de mogelijkheid was. Vooraf vroeg hij mij hoeveel ervaring ik had, na wat terugzoeken bleek dat maar 60-70 rondjes te zijn over 8 jaar en nooit echt veel rondes op 1 dag. Voordeel daarvan was wel dat ik kennelijk nog niet teveel fouten 'volledig eigen' had gemaakt.
Ochtend begonnen met 2 rondes naast Manuel, toch bijzonder hoe koude slicks zijn en wat voor geluiden en effect dit heeft :o. Duurt echt wel meer dan een half rondje Ring voordat het begint te grippen en de slopende geluiden verdwijnen. Dit opwarmen mag gelukkig ook wat grover en werkt al een beetje verkennend.
Na 2 rondjes passagieren was ik blij dat we konden wisselen, hoewel ik normaal niet veel problemen met passagieren heb, lijkt het opwarmen van de banden en remmen niet dusdanig intuitief dat ik dit niet veel rondes vol zou houden . Eenmaal naast mij werd al snel duidelijk dat er best veel werk aan de winkel was . Ook grappig dat ondanks de rondes prive auto en toch wel paar keer gepassagierd in race-auto dat er toch veel dingen 'compleet nieuw' waren. De auto kwam op zoveel plekken nog los van de grond, dat besef je er naast toch kennelijk veel minder, gelijk ook wat bewuster over hoe 100% recht je dan moest zijn (hence de tankslapper op Schwedenkreuz ).
Na 8 rondes Manuel moest hij ook op een andere auto instructie geven en had ik wat ruimte om passagiers rond te rijden en later nog wat rondes volledig alleen te rijden. In de auto zat een Race-Navigator, ik heb deze vaak vervloekd tijdens VLN-events, maar voor dit soort dagen werkt het wel heel snel en toegankelijk. Ook prettig om te zien dat zodra je er iemand uitzet, hoeveel verschil dit gelijk maakt. Uit mijn hoofd was het alleen op Kesselchen al 4 sec.
De auto was een Cayman S, 'V6' auto in de VLN en RCN, wat betekent dat het buiten dempers/veren/rolkooi redelijk standaard moet blijven (geen aero, flinke gewichtsreductie of bredere wielen). In 2014 begon Black Falcon met zowel de Cayman S als 3 991 Carrera's in de V6 klasse. De 991's wonnen snel terrein daar deze makkelijker aan de toptijden in de V6 kwamen en derhalve ook langer doorontwikkeld. Neemt niet weg dat de Cayman mede door de middenmotor juist de leukste optie leek . Auto voelde de hele tijd super, communicatief, direct en 'draaiend om centeras' aan, zal giga vaag klinken, maar de meeste die er wel eens mee gereden hebben, herkennen vermoedelijk het gevoel.
Verbazingwekkend is ook hoe veel meer grip de slicks tov de semi's en overige straatbanden doen en tegelijkertijd went het juist verschrikkelijk snel. De terugrit 's avonds voelde dan ook weinig uitdagend .
Onderstaand een rondje geknipt uit mijn laatste 2 rondes, niet zozeer om de boel te belazeren, maar meer omdat ik wilde weten wat deze 2 rondes samengevoegd zouden doen (en beide rondes best oninteressant werden door verkeer).
Rondetijden gingen in de loop van de dag van 8.23 naar 7.31 BTG (waarbij het laatste een samenvoeging van 2 rondes). Na afloop van de dag nog eea in data bekeken en er is gelukkig nog genoeg te leren, maar al vrij content met de eerste progressie.
Dat is ook wel het mooiste, lesrondjes krijgen van iemand die weet hoe hard je alles kan nemen. Geeft je net wat meer zekerheid.
Bij mij is het vooral "chicken" als ik met de ACR mijn rondjes doe op de NS.