JW's 323ti 1998

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

JW's 323ti 1998

Bericht door Jan-Willem » 12 okt 2016, 22:36

Dit jaar zit ik bij een klant een jaar in ploegen dienst.
Wel erg lastig als ik thuis ben en mijn vriendin heeft de E36 touring mee.
Dus vorig jaar had ik er een 1995 318ti bij gekocht, leuke auto om in te rijden.

Zat een nieuwe Ta-technix schroefset bij, de naam zegt het al het is dus ook niks.
Helaas niet goed gekeken toen ik de auto kocht, de dorpels waren knetter rot bij de subframe bevestiging en er waren platen overheen gekit. :hammer:
Daar had ik dus geen zin meer in dus de auto maar verkocht aan een jongen in de buurt, de motor komt in een e30 touring

Eigenlijk ook niet direct weer op zoek naar een andere auto 2e auto.
Tot dat een bekende van mij de 323ti te koop had waar zijn zoon 5jaar in gereden heeft.
Auto goed bekeken op de brug, dorpels en wielkasten netjes en hard.
Prijs was goed dus de auto maar gekocht.
Rijd super vergeleken met de 318ti een erg fijne motor ondanks dat die geknepen is.

Wel ga ik het 3.45 25% diff van mijn e30 cabrio binnenkort onder de Ti zetten voor iets meer DF :df:
Al voelt het originele 3.07 diff al erg kort.

Mijn E36 320i M-tech touring
Afbeelding

De 323ti
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1989
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: KIA
Locatie: Flevoland

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door Hitz » 13 okt 2016, 10:16

Leuke auto! Ga je nog knutselen met een M50 inlaatspruitstuk voor wat meer power?

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door tuurgtt » 13 okt 2016, 11:01

Jan-Willem schreef: Rijd super vergeleken met de 318ti een erg fijne motor ondanks dat die geknepen is.

Wel ga ik het 3.45 25% diff van mijn e30 cabrio binnenkort onder de Ti zetten
Blijft een heerlijk smijtkarretje met een heerlijke motor! En Titansilber is niet saai maar staat de auto uitstekend. :angel:

Ik heb ook een sper met 3.45 eronder, wmb de perfecte overbrenging, levendig maar niet zo kort dat je de eerste versnelling niet meer kan gebruiken of dat je 5000 rpm draait bij 120 km/u.

Als je er niet het circuit mee op gaat zou ik de M50 mod niet doen. Ik heb het en het trekt zeker harder door boven de 5000 rpm maar het vette koppel onderin is er wel af. Voor op straat is dat juist zó lekker.

Veel plezier met de Compact, ze zijn absoluut overlooked en ondergewaardeerd. Stiekem pareltje.

Gebruikersavatar
tuurgtt
Berichten: 694
Lid geworden op: 13 aug 2009, 03:46
Auto: M140i
Locatie: Headvillage

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door tuurgtt » 13 okt 2016, 11:12

Zwarte nieren zijn op Titan wel een aanrader vergeleken met chroom nmm:

Afbeelding

indobesar
Berichten: 9982
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door indobesar » 13 okt 2016, 15:48

Leuk,nog een 323ti!

Blok zou ik niet aanpassen. Is juist sterk onderin en middengebied. Heerlijk voor dagelijks gebruik/sportief sturen zoals Tuur schrijft.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door Jan-Willem » 13 okt 2016, 17:43

De kleur is arktissilber 309/7 het zou niet mijn keus zijn maar bij een 2e hands auto heb je weinig te kiezen.
Heb nog wel een setje nieren liggen, ik denk ook dat zwarte wel heel goed staan!

Heeft iemand toevallig nog een onderplaat liggen voor de motor ruimte icm met deze bumper?

Ik heb nog wel 2 M50B25 inlaat spruitstukken liggen, maar ik moet zeggen dat ik positief verrast ben.
Op papier valt het tegen maar in de praktijk loopt dit in standaard vorm wel erg lekker, mooi koppel verloop.
Bij een M50B25 inlaat moet je ook het uitlaatspruitstuk en de ecu laten aanpassen naar mijn mening dan haal je het meeste eruit.

De M50B25 non vanos is echt dood onderin, die moet het echt van de toeren hebben.
Vind ze zelfs niet heel veel lekkerder lopen dan een M20B25 waarvan de laatste meer een karakter motor is.

De M50B25tu vanos is al wel wat vloeiender, maar die voelt zich ook pas lekker boven de 3750rpm.

De M52B25 loopt erg sterk onderin en het middengebied, bovenin mist die wel het eindschot.

De M52B20 in de touring voelt zich pas echt lekker boven de 4500rpm maar trekt dan ook vlot door naar de 6700rpm
Onderin loopt het wel, maar om een beetje vlot voor uit te komen moet er meestal wel een tandje terug geschakeld worden.

Met de 323ti wil ik af en toe ook een track / drift day pakken, maar ik schakel wel eerder op rond de 5500rpm zodat ik meer op koppel rij.
Geeft ook minder belasting voor de techniek, ook denk ik dat vermogen op dit moment niet mijn beperking is op het circuit.

Even snel gekeken met de verandering van de diff verhouding
5e 120km/h 3.07 3100rpm vmax 258km/h ( theoretisch )
5e 120km/h 3.45 3500rpm vmax 230km/h
Word wel een stuk korter, kan altijd kijken hoe dit bevalt.

Ik heb ook nog een setje frisse e30 draagarmen liggen met powerflex rubbers, nu ben ik sowieso al geen fan van open rubbers dus dat scheelt wel wat.
Verder is het onderstel origineel met M3 3.2 toplagers, buiten het feit dat het standaard onderstel niet heel stug is en de auto overhelt stuurt het beter dan de touring met een Eibach prokit.

Zag al een leuke 35/35 verlagings set van vogtland voor weinig +/- €300 ( maken ook dempers en veren voor de Nascar )
Progressieve veren en een vaste verlaging voor en achter.
Staat misschien niet het mooiste maar het stuurt meestal wel het beste op een straat auto.
Laatst gewijzigd door Jan-Willem op 14 okt 2016, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door Tim N » 13 okt 2016, 20:15

Nette kar erbij gekocht hoor. Met Thuur eens, ondergewaardeerd. Ware het niet dat ze het dash zo lelijk hebben gemaakt anders had ik er ook al wel eens een gehad.

Zou het trouwens Noordpoolzilver ipv dierentuinzilver noemen :wink:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 1680
Lid geworden op: 02 jan 2010, 12:26
Locatie: Hengelo

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door Jan-Willem » 14 okt 2016, 16:47

Het e36 compact dashbord is inderdaad lelijk een e36 sedan / touring dashbord past er redelijk plug and play in.
Maar zover ga ik niet, persoonlijk vind ik de compact helemaal niet mooi :bag:
Ze sturen leuk en hebben mooie techniek :mrgreen:

Al begint het langzamerhand wel een beetje te wennen, ze zijn wel best praktisch vergeleken met een sedan / coupe.
Vorig jaar ging er prima een kerstboom achterin de 318ti

eerste mods gedaan
QSP stuur
Golf t mod

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: JW's 323ti 1998

Bericht door GTRene » 14 okt 2016, 18:38

leuk hoor JW, mooi speelgoed en ach kleine zaken aanpakken/verbeteren is altijd leuk en zoek je meer power, af en toe komt er wel een SC kitje vrij voor weinig, schroef je zoiets erop, dat lukt jou wel.
Vond het zelf ook altijd fijne auto's, ja nu zijn ze wat ouder, maar met bv fris rubber (vol of PU oid) blijven het leuke stuur karretjes voor weinig en de 323ti was de top uitvoering dacht ik? vd e36 compact.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Bing [Bot], Google [Bot] en 12 gasten