Andre schreef:Ik heb er nu 2600km op staan.
Ik heb er inmiddels al wat dingen getest. Ik snap nu volledig het Haldex systeem. Ik heb hier en daar zekeringen eruit getrokken om te kijken hoe het systeem reageert. Mid corner snelheden vergeleken met de 1M zelfde banden maat en merk.
Wil een RS3 met het haldex V systeem driften op het gaspedaal. Jazeker en dat doet ie perfect. Echter niet met de orginele pirellis op droog of nat asfalt. Veel te veel grip. Dan moet je hem op de rem erin gooien maar ja dan gaat bijna alles dwars.
Ik heb nu achilles banden en die hebben al weinig natte grip maar eigenlijk nog te veel. Hoe slechter de grip hoe meer plezier de RS3 geeft.
Hoe werkt het systeem.
Hij kijkt naar je stuurhoek and wielspin. Stuur grof in voor een 2e versnelling bocht ga vol op het gas staan en je drift als een volwaardige rally coureur in een 4 wiel drift door de bocht en dat zonder mechanische sper diffs. Je voelt soms dat hij het Electronisch remsper gebruikt als er op de vooras extreem veel wielspin op 1 wiel is. Je voelt hier heel weinig van.
Ik dacht laat ik de ABS zekering er eens uithalen. Geen ABS das mooi motor vermogen blijft in orde. Wel wat storing lampjes natuurlijk so far so good. 2 keer een 4wd drift schakelt hij het haldex systeem uit en heb je dus FWD drive. Dit komt omdat het haldex systeem de abs sensoren gebruikt om te kijken hoeveel wielspin elk wiel heeft en waar het vermogen heen moet. Dus de ABS zekering er maar weer in. Is geen ramp, want de ABS is perfect afgesteld. Je kan zelfs de auto zetten met ABS aan.
Dan links remmen. Bij VW Audi halen ze dan het vermogen eraf. Als je de zekering van de brake light sensor eruit haalt dan kan je ook links remmen. Er zit achter het rempedaal een sensor die kijkt of je remt alleen je remlichten blijven continu branden:) Maar dat was evt wel op te lossen. Eerst testen. Het werkt. Maar er is ook een andere mogelijkheid. Bij elke VW Audi kijkt de ecu naar wat je als laatste hebt ingedrukt.
Dus als je heel lichtjes op je rempedaal drukt met links and gaat heel kort van je gas af en weer op kan je zoveel links remmen als je wilt daar hoef je dus geen zekering voor los te trekken.
Dus ik zat in een 4wd drift vol op gas mooie lange slide dus met links remmen om snelheid eruit te halen. Dat gaat dus niet. Haldex kijkt naar wiel rotatie snelheden. Dus je remt de voorwielen af, omdat je ca. 70% remvermogen op de vooras hebt. Dan denkt de haldex dat je dus weer meer vermogen op de voorwielen nodig nodig hebt en je dan dus snel uit je drift weg bent en trekt ie meer aan de vooras. Ook dit is niet erg, want als je beetje van je gas afgaat pakt de auto zo weer grip.
Leuke tests allemaal en weet nu precies hoe het systeem werkt. Is het dan een henkie haldex onderstuur systeem. Nee absoluut niet.
Klein filmpje uit Denemarken op een strand. Het ging niet te gek de kinderen zaten achterin en riepen achterin driften pappa.

Maar dan heb je een idee hoe hij reageert.
Je kan hier wel zien dat hij de kont er lekker ingooit.
https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55B6D57D" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een subaru 555 gehad en die ging absoluut niet op het gas dwars zoals de RS3 dat doet en daar zat een permanent 50-50 4wd systeem op.
De RS3 heeft zelfs minder onderstuur dan een Evo RS. Alleen een Evo heeft mechanische diffs en een permanent 50 50 systeem en heeft geen probleem met links remmen.
Op glad wegdek drift de RS3 net zo mooi als een Evo RS en dat met alle comfort en lekkere sport stoelen Navi, Bang Olufsen geluid etc.
Het is geen ultieme rally auto nee dat is het niet. Maar zonder helm en overal aan zoek ik dat ook niet meer. De RS3 is de perfecte daily waar je ook heerlijk even paar bochtjes mee kan aanvallen en een 4wd drift kan maken. In de sneeuw gaat ie mega fun geven.