Nu een huis kopen
- Luco
Re: Nu een huis kopen
Ik ga toch ff proberen te onderhandelen, uiteindelijk zijn het allemaal oplichters 

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Mijn hypotheek 2,5 jaar geleden afgesloten voor 4,1% en die loopt nog wel even. Gewoon de stoute schoenen aangetrokken eerder dit jaar en de bank benaderd of er niet wat vanaf kon. Eerst niet mogelijk maar na nog een poging uiteindelijk een heel procent cadeau gekregen, alleen eenmalig 225 euro wijzigingskosten. Nu dus zo'n 3% hier. Er is dus wel wat mogelijk, zeker als je huis niet onder water staat (zoals het mijne). Viel me niets tegen.
- JP
^^ Da's interessant Wouter. We hebben hetzelfde, ook 4.1% (Obvion) zo'n 2.5 jaar geleden.
Wat als je nu zou verkopen, en je hebt nog 7 jaar een vast percentage? Krijg je bij een nieuwe hypotheek dan wel een lagere rente kiezen ?
Verder iemand ervaring met met kopen van een ouderlijk huis, maar dan zo de ouders dit verhuren zodat ze er kunnen blijven wonen ? Begrijp dat ze dan een vaste 6% huur aan het kind/de kinderen moeten betalen over de WOZ waarde ? Of zijn er andere mogelijkheden ?
Wat als je nu zou verkopen, en je hebt nog 7 jaar een vast percentage? Krijg je bij een nieuwe hypotheek dan wel een lagere rente kiezen ?
Verder iemand ervaring met met kopen van een ouderlijk huis, maar dan zo de ouders dit verhuren zodat ze er kunnen blijven wonen ? Begrijp dat ze dan een vaste 6% huur aan het kind/de kinderen moeten betalen over de WOZ waarde ? Of zijn er andere mogelijkheden ?
- Arthur
- Auto: Nr.51
Bij verkoop kun je gewoon van je hypotheek, dus rente af. Bij je nieuwe huis een nieuwe hypotheek tegen lage rente. Ik heb zelfs al huizen gekeken puur om de rente. Ik moet 58k boeterente betalen (heb nu 4,7% voor nog 11 jaar) dus verhuizen levert gewoon geld op.
Of iemand vinden (JP?
) om een verkoop/koop transactie te doen, heen en weer terug. Alleen taxatiekosten en notariskosten aftikken. Altijd goedkoper dan 58k boeterente... Als dat tenminste tot de mogelijkheden behoort 
Of iemand vinden (JP?

-
Paar maanden terug getekend voor 10 jaar vast. 2,29. Dik tevreden. Krijg ik net een brief binnen dat het per 1 oktober ingaat met 1,84. Potverdorie, daar gaat m'n hypotheekrenteaftrek! 

-
Er zijn allerlei constructies om onder je hoge rente uit te komen. Wisselen van woning met vrienden, verkopen aan je ouders en huren, woningruil en terugruil enzovoorts. Het kan en is legaal maar er zitten regels aan. Wij hebben nog 16 jaar tegen 5% rentevast. Betekent dat we kunnen verhuizen naar een huis van een ton meer en netto per maand ongeveer hetzelfde bedrag betalen. Mooi toch?
Laatst gewijzigd door mark123 op 07 sep 2016, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomgtr
Net bij ABN voor 2 jaar bijgetekend tegen 1,24 pct. Niet dat cash vasthouden op dit moment echt loont. Ik moet van ellende maar vastgoed gaan kopen en huisjes melken. Gadver.
- Arthur
@Mark123: aan "mooi toch" zit ook een klein nadeeltje. Althans, dat kan. Je leent ook een ton meer, of je moet een ton meer aflossen of je zit met een ton meer aan restschuld (als je niet geheel aflost.). Dus daar zit ik niet op te wachten.
Liefst blijf ik wonen en dan idd een ruil/verkoop doen en weer terugruilen/kopen. Wat zijn hier de mogelijkheden of regels waar je je aan moet houden? Of waar te vinden
Liefst blijf ik wonen en dan idd een ruil/verkoop doen en weer terugruilen/kopen. Wat zijn hier de mogelijkheden of regels waar je je aan moet houden? Of waar te vinden

- tomgtr
Ik begrijp dat je officieel moet verhuizen, maar dat is ook nauwelijks te controleren geven banken zelf toe.
- JP
@ Arthur; Gewoon eens je tussenpersoon of hypotheekverstrekker rechtstreeks eens benaderen. Zie net ook bij onze hypotheek (Obvion) dat je boetevrij kunt bemiddelen tussen je eigen rente, en de huidige rente. Wie niet waagt die niet wint, zoals Wouter al vermeldde....
Ik denk echter dat ik niet voor een lagere rente ga, maar eens ga kijken voor een bouwdeposito. Of dat mogelijk is, al/nog na bijna 3 jaar na afsluiting.

- dvh
Ga ik m'n bank ook maar eens bellen voor een procent minder...
-
Tja, het is een beetje een grijs gebied. Het mag maar wordt niet gewaardeerd. Je kan gewoon je huis verkopen en later weer terugkopen, je moet 'officieel' natuurlijk wel verhuizen (incl inschrijving GBA etc.). O ja, doe je het binnen 6 maanden (de dubbele transactie) dan hoef je geen overdrachtsbelasting te betalenArthur schreef:@Mark123: aan "mooi toch" zit ook een klein nadeeltje. Althans, dat kan. Je leent ook een ton meer, of je moet een ton meer aflossen of je zit met een ton meer aan restschuld (als je niet geheel aflost.). Dus daar zit ik niet op te wachten.

Rentemiddeling zoals al eens is genoemd is eigenlijk het gespreid betalen van je boeterente. Kan interessant zijn maar je ketent je zelf vaak wel weer voor lange termijn vast.
In ons geval zijn we sowieso op zoek naar een wat duurder/groter huis dus komt het allemaal mooi uit.
- Arthur
Heb gisteren ook gewoon een mail gestuurd... Nu is met een mail wel makkelijk de boot af te houden maar ik probeer het gewoon eens zo

dvh schreef:Ga ik m'n bank ook maar eens bellen voor een procent minder...
- dvh
Ik heb zojuist hetzelfde gedaan...Arthur schreef:Heb gisteren ook gewoon een mail gestuurd... Nu is met een mail wel makkelijk de boot af te houden maar ik probeer het gewoon eens zo
dvh schreef:Ga ik m'n bank ook maar eens bellen voor een procent minder...

- Arthur
Nou, dat ging soepeltjes. Vandaag al een brief in huis om van 4,7% naar 1,72% te gaan
Na het overmaken van een boeterente van krap 61.000,-

-
En ik dacht dat ik blij mocht zijn met m'n nieuwe rentetarief. 

- HJ2
Zojuist fietste ik lans de Delfgauwseweg waar best e.e.a. te koop staat.
Ik zag ook wat openstaande garages waar werd geklust aan behoorlijk mooie karren. ... Mijn gedachte: Daar moet een DF-er tussen zitten die mij wat meer info kan verschaffen!
Ik zou een pb'tje van een DF-er op de Delfgauwseweg zeer waarderen

Ik zag ook wat openstaande garages waar werd geklust aan behoorlijk mooie karren. ... Mijn gedachte: Daar moet een DF-er tussen zitten die mij wat meer info kan verschaffen!
Ik zou een pb'tje van een DF-er op de Delfgauwseweg zeer waarderen

- tomgtr
Haha, sorry ik zit totaal aan andere kant van delft
- HJ2
Ik nu ook
Vlak bij de molen!
Tips voor huizen in de omgeving (met garage) zeer gewaardeerd!

Tips voor huizen in de omgeving (met garage) zeer gewaardeerd!

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Damn... Zou die truc om je huis te verkopen aan een bekende en weer terug te kopen maar eens serieus overwegen.Arthur schreef:Nou, dat ging soepeltjes. Vandaag al een brief in huis om van 4,7% naar 1,72% te gaan![]()
- Arthur
Ja... 

- HJ2
hebben jullie nog wel gezoend dan?Arthur schreef:Nou, dat ging soepeltjes. Vandaag al een brief in huis om van 4,7% naar 1,72% te gaan![]()

-
OnlineFabian
Het verschilt per bank hoe ze hiermee omgaan. Maar belangrijkste voorwaarde lijkt te zijn schuld/marktwaard verhouding. Ze passen je rente dan alleen maar aan als je er zelf om vraagt, ze benaderen je exht niet pro-actief.....
Als Wouter altijd netjes wat afgelost heeft en Arthur alleen maar dacht "das goekoop geld, dat los ik maar niet af", dan is dit het resultaat
Als Wouter altijd netjes wat afgelost heeft en Arthur alleen maar dacht "das goekoop geld, dat los ik maar niet af", dan is dit het resultaat

- Arthur
Het is gewoon het verschil in inkomsten die ze missen de komende 11 jaar en die mag je in 1x afkopen om goedkoper geld te lenen. De hoogte is dan afhankelijk van het verschil in rentepercentage en de hoogte van de hypotheek. Het spreekt voor zich dat hoe lager de hypotheek hoe lager de boeterente. Ik doe er 9 jaar over om de boete weg te werken. Dat ga ik dus niet doen. Ik weet niet wat ik de komende 9 jaar ga doen dus daar gok ik geen 61k op. Ik klaag ook verder niet. Ik kan het opbrengen en heb het met m'n volle verstand afgesloten toen ik dacht dat het een goed moment was. 11 jaar later blijkt dat niet zo te zijn...
Mss in een andere vorm gieten en kijken of daar wat te "halen" is. Anders ga ik gewoon door op deze voet. Het is niet anders.

Mss in een andere vorm gieten en kijken of daar wat te "halen" is. Anders ga ik gewoon door op deze voet. Het is niet anders.
- HJ2
Ah... Niet gezoend dus...