F1 seizoen 2016

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Booooh
Berichten: 3540
Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
Locatie: https://dbf.nl

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Booooh » 29 aug 2016, 18:39


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door daNpy » 29 aug 2016, 21:19

Draaikont Lauda vind dat de F1 best wat risicovoller mag:

http://autoweek.com/article/formula-one ... -minimized" onclick="window.open(this.href);return false;

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4939
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door sitechris » 29 aug 2016, 21:24

Gelijk hebben en gelijk krijgen is niet automatisch het geval. Als je eenmaal een stempel krijgt opgeplakt, is het heel erg moeilijk om dat van je af te schudden. Ik denk toch dat Max er verstandig aan doet om (vooral buiten de baan) even tot 10 te tellen en vooral rustig en kalm te blijven. Anders gaat dat op termijn echt tegen je werken.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Spijkerhard » 29 aug 2016, 21:33

Volgens mij weet Max precies wanneer hij die move naar de verdedigende lijn moet maken, dus dat niet snel mis gaan denk ik. In Austria maakte hij die move na een twijfel moment niet, omdat Rosberg toe echt te hard aan kwam (en Nico vervolgens een penalty kreeg omdat ie geen ruimte genoeg liet).

Ik blij wel van mening dat Max had kunnen weten, 'in de eerste bocht kun je de race niet winnen, wel verliezen". Dat is niet achteraf, dat is algemeen bekend. Het leek misschien wel een gat, maar je moet vooruit denken. Het risico dat de deur dicht gegooid wordt is levensgroot. Zo afgeven op Ferrari is niet correct als je zelf dat risico neemt. Vettel zou graag anders gedaan hebben ben ik overtuigd. Race incident, yes. Zelf de deur dichtgooien, prima, als een ander dat doet, janken?

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Dennis Cavallino » 29 aug 2016, 21:41

Zo slecht als dat Vettel Max kon zien in zijn dooie hoek, zo weinig hield Max er rekening mee dat Vettel tegen Kimi aan zou sturen. En dat kun je beide niet kwalijk nemen. Case closed, op naar Monza waar ze zondag 50% kans op regen aangeven. :df: :df:

Online
Zed240
Berichten: 2994
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Zed240 » 29 aug 2016, 22:06

Het voorval in de eerste bocht gebeurde doordat de tik van Vettel, Raikkonen tegen Verstappen botste. Dat Verstappen daar link bezig was vond ik niet. Hij remde simpelweg veel later dan Raikkonen, maar haalde zelfs de binnenkant van de bocht nog zonder problemen. Zoals gezegd; lukte het wel, dan stond iedereen te juichen en te springen hoe goed Max wel niet is.

Ben het eens dat Max wel iets rustiger had mogen reageren, maar Kimi vind ik ook wat hypocriet. Hij had zelf ook wel wat twijfelachtige momentjes. Daarnaast vind iedereen het geweldig als Kimi scheldend kritiek heeft, maar nou is Max verbaal een beetje op de limiet en valt iedereen daarover.

Lauda kun je steeds minder serieus nemen, die is gewoon ongelooflijk mediageil volgens mij. Die vertelt wel vaker rare dingen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4053
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Spijkerhard » 29 aug 2016, 23:26

Lauda is niet media-geil, hij behartigt de belangen van Mercedes.
De psychiater opmerking is weer eens volledig uit de context gerukt door de media.
Nadat Lauda ter ore kwam dat Max gezegd had dat de Ferrari's "zijn" race verknald hadden -in bocht 1-, reageerde Lauda met "Max needs psychiatric help if he’s saying it’s Kimi’s fault". Daarbij laat hij wel de optie open dat het Vettels fout was, overigens. Alles onderdeel van de psychologische strijd.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 885
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door D20VT » 30 aug 2016, 11:04

Als je goed kijkt zie je dat Vettel al tegen zijn teamgenoot aanzit om die al geen ruimte te geven. Het rechter voorwiel is al los van het asfalt.
Dat max daar nog tussen zit kon hij idd biet zien maar je eigen teamgenoot van de baan drukken kan ook niet. Je bent niet alleen aan het rijden voor je eigen stekkie maar ook voor het teamresultaat ze beginnen een beetje op ham en ros te lijken zo
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (227.52 KiB) 1658 keer bekeken

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 885
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door D20VT » 30 aug 2016, 11:05

Honestly :df:
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (56.72 KiB) 1655 keer bekeken

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Aernoudt » 30 aug 2016, 11:46

:roflol:

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door ErikS » 30 aug 2016, 11:50

Ik vind het wel gaaf om te zien dat eigenlijk heel proffesioneel F1 denkend publiek de actie gewoon binnen de regels zien vallen. Al zijn ze op het randje.

Kan je zien; Als leek denk je wat te weten, wat niet kan, maar het is gewoon 'binnen de lijnen'.

Gebruikersavatar
RutgerK
Berichten: 3239
Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door RutgerK » 30 aug 2016, 12:06

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het radioverkeer van TR met Sainz. Die lekke band was zeer ongelukkig maar de manier waarop hij met die lekke band doorreed heeft extra veel schade aangericht.
Ik snap wel dat 7 kilometer rustig rijden naar de pit de race kost maar zo onbesuisd rijden terwijl het rubber steeds meer om de achtervleugel sloeg was niet zo slim.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43463
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Arthur » 30 aug 2016, 12:07

Villeneuve vindt ook weer wat:

http://nl.motorsport.com/f1/news/villen ... en-811221/" onclick="window.open(this.href);return false;

ErikS
Berichten: 18971
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door ErikS » 30 aug 2016, 12:21

Denk maar eens terug aan Duitsland, waar Verstappen van lijn veranderde op het rechte stuk waardoor Nico zijn rempunt miste. Ze gingen een beetje wijd en Nico kreeg een straf.
:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11639
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Hielke » 30 aug 2016, 12:38

Villeneuve heeft wel een punt. Max heeft F1 een boost gegeven, hij komt met meer weg.

De reacties in de posts op de laatste pagina waarin gesteld wordt dat er voor Max ook nog wel plaats aan de binnenkant was geweest, kunnen alleen door non-racers gemaakt zijn. Een crash had alleen vermeden kunnen worden als de Ferrari's heel ver naar de buitenkant van de bocht hadden gestuurd. Max had met z'n restsnelheid onmogelijk langs de hele binnenkant van de bocht kunnen sturen. Zelfs met een hele lage snelheid heeft een F1 auto al een gigantisch grote draaicirkel. En ze hadden het ook alleen maar kunnen overwegen wanneer ze wisten dat Max in dat hele kleine gaatje zou gaan duiken. Vettel ging er logischerwijze vanuit dat dit niet zou gebeuren. Om z'n momentum uit de bocht te houden besloot ie Kimi iets af te knijpen. Racetechnisch allemaal heel logisch. Die derde auto er aan de binnenkant nog naast drukken was een brug te ver.

Om dan na de race durven te stellen dat de Ferrari's zijn (Max) race verknoeid hebben is niet slim.

Maar ach, laten we het zo stellen, iedere fout die er logischerwijze te maken valt zal door Max gemaakt worden. Dat hoort er allemaal bij.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 aug 2016, 13:44

RutgerK schreef:Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het radioverkeer van TR met Sainz. Die lekke band was zeer ongelukkig maar de manier waarop hij met die lekke band doorreed heeft extra veel schade aangericht.
Ik snap wel dat 7 kilometer rustig rijden naar de pit de race kost maar zo onbesuisd rijden terwijl het rubber steeds meer om de achtervleugel sloeg was niet zo slim.
Zijn achtervleugel wat op het rechte stuk al kapot(heeft ie waarschijnlijk niet gezien), dus eigenlijk had hij hem meteen rechtdoor moeten parkeren.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 aug 2016, 14:03

D20VT schreef:Als je goed kijkt zie je dat Vettel al tegen zijn teamgenoot aanzit om die al geen ruimte te geven. Het rechter voorwiel is al los van het asfalt.
Dat max daar nog tussen zit kon hij idd biet zien maar je eigen teamgenoot van de baan drukken kan ook niet. Je bent niet alleen aan het rijden voor je eigen stekkie maar ook voor het teamresultaat ze beginnen een beetje op ham en ros te lijken zo
Vettel had idd meer ruimte kunnen laten, maar ja Vettel had ook met een halve wagen lengte verder de bocht in kunnen zijn en dan was er helemaal niks aan de hand geweest. Zo kwam het net niet uit. Alleen had hij ook op Kimi kunnen reageren, weten we nog hoe hij als schrik reactie op de inhaalactie van Kvyat in China(die veel bruter was dan die van Max) naar buiten stuurde en tegen Kimi aan knalde? Dat had hij hier ook kunnen doen zonder gevolgen. Hij is er gewoon vanuit gegaan dat Kimi hem slaafs ruimte zou laten.

En het is jammer dat ik hier geen foto's kan uploaden, maar bij het 50 meter bord zat Max er al met meer dan de helft van de auto naast(en liep nog hard op Kimi in) en konden er aan de binnenkant nog 2 wagens tussen with room to spare. Hij had dus het volledige recht daar te zitten. Achter Kimi blijven hangen(die switchte namelijk opeens van rechts naar een linksafbuigende lijn) had ook in tranen kunnen eindigen. Kimi heeft Verstappen wat dat betreft in de val gelokt door zo'n gapend gat te laten dat elke coureur hem gepakt zou(moeten) hebben.

Wouter81
Berichten: 9471
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Wouter81 » 30 aug 2016, 14:56

We zijn nu 2 nachtjes verder, ik heb toch het idee dat de ophef wegebt en steeds meer experts weinig problemen zien in Max' rijstijl. Ja, Villeneuve maar die kun je niet serieus nemen. Da's weinig meer dan een dorpsgek tegenwoordig.

Zojuist verscheen op Autosport.com een premium artikel van Gary Anderson, niet de minste dus. Voor degenen die Gary niet kennen, hij was de technisch directeur bij oa. Jordan en Jaguar. Tegenwoordig schrijft hij als technisch specialist voor Autosport. Ik heb daar een abonnement. Copy/pasten zal niet gewaardeerd worden maar speciaal voor mijn DF vrienden, hier het hele stuk.
Why Verstappen did nothing wrong

Max Verstappen was in the middle of much of the Belgian Grand Prix action and again attracted criticism from some of his rivals, but that finger-pointing is ill-directed

I had the luxury of not watching the Belgian Grand Prix live because other commitments took priority - like a weekend on my narrowboat with my grandkids - so that meant I didn't see the race until Monday evening.

I say it was a luxury because, having followed the Autosport Live coverage online while cruising down the Grand Union Canal - which was great - I knew the result. But when it came to judging the incidents Max Verstappen was involved in, I was able to read what others thought without a preconceived opinion of my own.

In many ways, for all the incidents and accidents, the result of the grand prix was broadly what you would have expected. Mercedes again dominated, with Nico Rosberg leading from start to finish and Lewis Hamilton coming through to third from the back of the grid.

The obvious place to begin is the start. With Rosberg on pole, Verstappen second and the Ferraris of Kimi Raikkonen and Sebastian Vettel on the second row, we had the ingredients for the first incident.

We know the first corner at Spa is a potential accident zone, and once Verstappen had bogged down he had to recover from his poor start.

He actually did a very good job to get up the inside and alongside Raikkonen. Verstappen has had some criticism for this move, but look at the facts.

He didn't lock up, so he was fully in control of turning the car into the corner. He couldn't have been any further to the inside kerbs, but Raikkonen still chopped across him - primarily because Vettel was, in turn, chopping him and he had nowhere else to go.

Verstappen got a lot of abuse in the media for what happened, but I don't think it was justified.

There is such thing as a racing incident, and this was one of them. There was only one driver you could say was at fault, and that's the four-time world champion Vettel. He'd been around that corner at Spa on the first lap of a grand prix nine times previously and should know that, if you are on the outside, you can expect trouble from those on the inside.

All three drivers suffered the consequences of the car damage, and all three would probably do something different if they encountered the same set of circumstances again. But unfortunately it's only us viewers who can hit rewind - and even that doesn't change what happens.

For the drivers it's all about instant decisions and making the correct ones on more occasions than you do the wrong ones. That's what they get paid so highly for.

Verstappen's overtaking, and defence against being overtaken later in the race, was also acceptable. He was right on the limit, but again that's what makes him stand out from the rest.

As a new driver in F1 you need to stamp your authority from day one, and that's what he's doing. The greats before him did it and if the others around him can't cope with it then it's probably time for them to move on. After all, drivers like Ayrton Senna and Michael Schumacher had their critics and they didn't do badly.

What the other drivers need to remember is that, at the age of 18, Max Verstappen is now the box-office draw for Formula 1 and it's only his way of driving that's doing that.

The day he matures and doesn't drive in his own aggressive way is the day he simply becomes another one of the drivers on the F1 grid.

I have worked with many young, new-to-F1 drivers and have to say it can be frustrating when they throw things away when, if they just thought a bit little more about what they were doing, they could have pulled out a better result. But we were rarely in a winning position, just points gathering.

It's different when you're driving for a potentially championship-winning team. You need to take every opportunity when it's presented to you.

Keep it up Max, I love your style and it's the others that need to come to terms with the fact that you are totally committed to being a winner.

Looking back at those I've worked with, there were some similarities with Eddie Irvine in his early days.

He came into F1 with Jordan at the end of 1993 and managed to have his famous run-in with Senna at Suzuka - and then he got a three-race ban (originally one, but extended as a result of us appealing) for a crash at Interlagos that ended up with Jos Verstappen practically landing on Martin Brundle's head.

But, like Max, Eddie was actually hard but fair at that time. Look at that race at Suzuka, where he went around numerous well-established drivers in the first two corners. Some complained, but it was there for anyone to do and he did the job. So it wasn't a problem for me as technical director.

What I've found very frustrating over the years is when team-mates take each other out. That's not happened with Max - yet - but it may only be a matter of time. This is what Christian Horner at Red Bull will be keen to avoid.

It's worth taking a little look at the aftermath of that first-corner incident at Spa. Both Verstappen and Raikkonen pitted for new noses and Red Bull's went like clockwork. The team has obviously put a lot of work into it.

Ferrari's nose change is best described as another grande casino, and that tells you about the difference between the teams.

Ferrari seems to treat everything that happens as a new, unexpected event. There's no real forward planning and preparation for the things that could go wrong, and that's what the team is currently paying the price for.

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Robin Hartog » 30 aug 2016, 15:23

Heerlijk stuk, thanks voor delen Wouter. Net als jouw analyse; jij kan daar ook wel je columns aanbieden. ;)

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 aug 2016, 16:54

Prachtig stuk inderdaad. En heeft ook een stuk meer waarde dan geklaag van 2 rijders van een concurrerend team waar het er weer eens lekker Italiaans aan toe gaat en 2 bobo's van een team dat ziet dat een ander team nu met 2 coureurs toch serieus punten begint te snoepen. Die hebben allemaal liefst dat hij zich wat volgzamer gaat gedragen. Dan had hij nu ongeveer de helft van de punten gehad die hij nu heeft staan.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Aernoudt » 30 aug 2016, 18:01

Arme kimi... :tong:
Bijlagen
Jankerd kimi...
Jankerd kimi...
kimi.jpg (79.64 KiB) 1458 keer bekeken

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Mari Oh Oh! » 30 aug 2016, 18:51

:clap:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29427
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Luco » 30 aug 2016, 19:43

:lollerdelol: :lollerdelol: :lollerdelol:
wordt weer leuk aankomend weekend.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43463
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Arthur » 30 aug 2016, 19:57

Ja, Italië. Bescherming voor Verstappen regelen maar :D

Online
Gebruikersavatar
Andreass
Berichten: 87
Lid geworden op: 20 dec 2014, 14:59
Locatie: Overijssel

Re: F1 seizoen 2016

Bericht door Andreass » 30 aug 2016, 20:40

Totdat dit een keer gebeurt:

https://mobile.twitter.com/F1Nova/statu ... 9763035136" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BMWDennis, Chaert-RS, EvdP, Joost H., SlowCo, smiley en 4 gasten