Vacuum rembekrachtiger en turbo motor

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
trancedrift

Vacuum rembekrachtiger en turbo motor

Bericht door trancedrift » 09 aug 2016, 06:25

Ik heb een technisch/ervaring vraag voor mensen die regelmatig trackdays /racen doen.

Rembekrachtiging werkt met vacuüm, en moderne auto's hebben ook altijd een terugslagklep op de booster als veiligheid tegen uitvallen van remmen na motor stop. Dat betekent dat onafhankelijk van de werkregime van de motor de remmen hebben altijd paar keer normaal remmen voordat bekrachtiger opnieuw "gevuld" hoef te worden.

Zelfs in aparte situaties als die van mij - met turbo omgebouwd NA motor werkt meestal de oem check valve goed genoeg. Lekt waarschijnlijk maar zodra je geen left foot braking doen gaat het oke. Behlave als je begint redelijk hard rond Zandvoort te gaan en een aantal bochten met geen lift, of met minimale lift en minimale remmen begint te nemen. Het gevolg is dat je rembekrachtiger kan geleegd worden na paar kleine rem actie's zonder kans voor de motor om in vacuum te gaan werken.

Ik dacht altijd dat mijn rempedaal onzekerheid problemen hadden altijd iets te doen met de feit dat ik zit met een dikke BBK en nog met originele hoofd rem cilinder. Ik heb dus afgelopen weekend mijn rem bekrachtiger en hoofd cilinder vervangen met dubbel zo grote exemplaren uit een Evo X. In het proces was ik een o-ring kwijt en na de eerste installatie lekte de booster lucht. Ik heb snel het probleem ontdekt maar in het proces heb ik een deja vu gekregen van mijn rem problemen van afgelopen paar jaar.

Als gevolg heb ik wat meer gelezen en onderzocht en kwam tot de conclusie dat de oem terugslagklep had gelekt. Ik heb dus een 150 psi exemplaar gemonteerd op de nieuwe bekrachtiger en ik heb nu voor het eerst eindelijk stabiel rem pedaal gedraag onafhankelijk wat de motor doet. Maar ik heb ook een situatie kunnen namaken dat ik met een paar kleine rem acties zonder veel gas pedaal lift weer op harde rem pedaal zit...
Nog meer lezen en door online forum bladeren en ik kwam tot de volgende eureka moment - track auto's, en zelfs oem sportieve auto's zoals BMW en Audi hebben blijkbaar deze probleem al lang ontdekt en monteren een extra vacuum reservoir na da terugslag klep. Yay, warm water :) Ik heb dus al een 1liter reservoir gemaakt en mogelijke montage ontworpen.

Maar ik wilde dus vragen om wat advies daarover - heeft iemand ervaring met extra vacuum reservoir voor de rembekrachtiging?

Bert ///M3

Re: Vacuum rembekrachtiger en turbo motor

Bericht door Bert ///M3 » 09 aug 2016, 09:23

Geen ervaring mee, maar als je toch klussen gaat, dan zou je ook die hele vacuüm leiding weg kunnen halen en een vacuüm pomp kunnen installeren. Dan heb je volgens mij de mooiste oplossing.

Er zijn wel meer zaken die inconsistent remmen kunnen veroorzaken. Veel moderne motormanagment systemen schakelen bijvoorbeeld na een paar seconden de overrun fuelling uit ivm emissie eisen en dat geeft een balansverschuiving omdat je ineens veel meer afremt op de motor, vooral bij motoren met een hele hoge compressie verhouding. Als je bijvoorbeeld op de Tarzan aan komt, aanremt en dan ook nog met tussengas terugschakelt dan heb je dat effect een aantal keren te pakken. Daarom zie je op veel raceauto's ook dat ze overrun fuelling gewoon aan laten staan (geeft van die mooie vlammen uit de uitlaat) bij veel straatauto's werken ze dit effect weg door via het management de gaskleppen even open te zetten.

trancedrift

Bericht door trancedrift » 09 aug 2016, 10:33

Dat heb ik al aangepast om mijn ROM, niet volledig eruit gehaald omdat de auto blijft ook straat auto en je wil niet elke keer fuelcut als je de gas los laat op de snelweg, en zeker niet pops en bangs op elke verkeerslicht. In ieder geval als ik meteen de gas los laat voor Tarzan en ga remmen, heb ik veel minder remkracht dan verwacht, dan schakel ik terug, en in eens komt de gasklep eindelijk direct dicht en werken de remmen twee keer zo hard. Ik heb een aantal keer geblokkeerde wielen gehad (abs pomp al lang kapot). Wat mij betreft het probleem is dat de rempedaal niet constant blijft werken, niet dat de auto de extra benzine laat veilig verbranden. Ik heb ook recirculerende bov dus the afgeblazen lucht blijft in het systeem.

Als gevolg ben ik begonnen met gas los rond de 150m boord, en begin in met remmen ik rond de 75m en pas op 50m terugschakelen van 5 naar 4 en echt hard remmen en insturen. Op deze manier krijgt de motor een korte kans om in licht vacuum te gaan werken voordat ik begin met remmen.

Vacuum pomp heb ik gezien als veel aanbevolen oplossing, maar ik dacht dat het kan nog steeds op een simpeler manier, met extra reservoir. Uiteindelijk ga ik de tune ook aanpassen zodat gasklep direct dichtslaat met gas los, maar dat zou ook gepaard met transitie naar VTA BOV setup moeten gaan.

trancedrift

Bericht door trancedrift » 09 aug 2016, 12:39

Trouwens, als ik voor de elektrische vacuum pomp route kies, aan wat voor soort pomp moet ik denken? Er zijn veel kleine 12V chinees pompen beschikbaar, maar ik vraag me af of zoiets eesrt sterk genoeg is, en tweede hoe lang houd die eigenlijk vol aangezien rembekrachtiger heel dichtbij de turbo staat en er wordt redelijk warm. Ik blijf toch denken dat een vacuum tank meer simpel en failsafe oplossing is.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 aug 2016, 09:09

Volgens mij zijn er speciale pompen verkrijgbaar, via diverse race shops. Maar hoe dat zit met plaatsing na een turbo weet ik niet.

Je kan gewoon eerst een vacuüm buffertank gebruiken, kijken of dat werkt ja of nee. Baat het niet dan schaad het ook niet.

Plaats reactie