BMW M2
- Macboy
Re: BMW M2
M2 altijd handbak. Dat is mijn conclusie na een dagje M2.
-
Onlinetomgtr
Ilja, die conclusie zou je ook trekken als (wat in elk geval representatiever zou zijn geweest) je een halve dag in DCT en halve dag in handbak had gereden. Sterker nog, die conclusie had je ook getrokken zonder in 1 van 2en te hebben gereden.
- Macboy
Heb een dag in een M4 gereden. Daar was de hele wereld lyrisch over. Dan weet ik genoeg. Hoef zelf niet mee te lullen met de wereld. Hiermee bedoel ik zeker niet jullie of DF maar juist de auto journalisten. Heb nog nooit wat gelezen over de DCT zoals ik dat heb ervaren of over dat overhellen van de MX-5. Maar zal wel aan mij gelegen hebben. Ik was natuurlijk dronken of zo en dat overhellen zit alleen in mijn hoofd. Maar pas als ik het opmerk zie ik bevestiging bij anderen. Dan denk ik hoe kan zoiets ??
Je hebt zelf PDK. Je weet dat dit veel beter is dan de DCT. Dat heb je zelf gezegd. Als je het ultieme hebt gereden en gevoeld is al datgeen minder is altijd een concessie. Met die bedragen zou ik geen concessies willen doen maar het beste van het beste willen.
Dan is de handbak gewoon het beste. Zit je nou elke dag in de file dan is het een ander verhaal.
Voor zover de M2 DCT beter is dan de M4 DCT ben ik de eerste hier die mezelf ongelijk zal geven. Daar ben ik de beroerdste niet voor !
Overigens was mijn post hierboven gewoon een grapje richting Robin, maar ik kop hem nu maar zelf in
Je hebt zelf PDK. Je weet dat dit veel beter is dan de DCT. Dat heb je zelf gezegd. Als je het ultieme hebt gereden en gevoeld is al datgeen minder is altijd een concessie. Met die bedragen zou ik geen concessies willen doen maar het beste van het beste willen.
Dan is de handbak gewoon het beste. Zit je nou elke dag in de file dan is het een ander verhaal.
Voor zover de M2 DCT beter is dan de M4 DCT ben ik de eerste hier die mezelf ongelijk zal geven. Daar ben ik de beroerdste niet voor !
Overigens was mijn post hierboven gewoon een grapje richting Robin, maar ik kop hem nu maar zelf in

-
- Auto: Fun Damn Mentally
Peace bro

-
Onlinetomgtr
Vriend, idd is PDK veel beter dan DCT. Maar dat wil niet zeggen dat een handbak BETER is dan DCT. Het kan zijn dat iemand het leuk vindt om zelf te schakelen, daar kan ik niet over oordelen. Maar handbak beter dan DCT is onmogelijk. DCT blijft sneller schakelen. Natuurlijk kan het zijn dat de DCT niet schakelt op moment dat jij het zou doen en dus kan de karakteristiek je daarom niet bevallen. Maar dan nog versla je met een handbak geen DCT. En zoals ik al zei bij zien van 911R filmpjes, het is in 2016 bijna ouderwets om dat ding zo langzaam te horen schakelen en overduidelijk hoe het de rijder stoort op het circuit tijdens het schakelen. Als de bak in een 488 beter is dan PDK is dat toch ook geen reden om een 911 met handbak te kopen omdat je alleen het beste wil? Het beste binnen je budget is toch een realistischer doel denk ik.
En wat pun richting Robin betreft, laat hem nou ff. Hij is een weekendje ongesteld en komt volgende week wel weer gezelliger posten in dit draadje hoop ik.
En wat pun richting Robin betreft, laat hem nou ff. Hij is een weekendje ongesteld en komt volgende week wel weer gezelliger posten in dit draadje hoop ik.
-
Peace bro

- Hielke
GVD, word kriegelig van die 'Peace bro'.Robin schreef:Peace bro
ALLAH UHAKBAR!!!! Zo, dat lucht op.

MX-5 helt te veel over of niet. DCT in een BMW is kut of niet. Maakt niet uit. Je weet in ieder geval weer waar het om gaat in autoland: Zelf rijden! Zelf beslissen! Ook als dat, juuugghhh, een Mini Cabrio op zou leveren.
Ook ik ben blij dat ik laatst samen met Robin in de nieuwe M4 heb kunnen rijden. Wat heeft de E90, E92 atmo V8 dan ontiegelijk meer ziel. Ook het chassis van deze voorganger is speelser/leuker/puurder. 1M en M2 zijn altijd de betere keuzes in BMW land.
Over dat overhellen. Wist je dat Ferrari met de GT modellen dezelfde filosofie als Mazda (of is het andersom) aanhangt? Die 550's 575's, de opvolgers, de California hellen als de neten over en duiken enorm bij remmen. Er is veel voor zo'n setup te zeggen maar in massa van de automodellen vind je ze nog maar weinig.
- GTRene
gewoon zoiets kopen, of in coupe vorm, heeft wat meer ziel
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev" onclick="window.open(this.href);return false;

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... &fnai=prev" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Df: Waar de biefstuk wordt gekeurd door de vegetariërs!
Haha die kan wel op een Tegel:)
Maar doe mij maar een Handbak in een M2. Als het je dagelijkse enige auto is zou ik misschien ook wel voor een DCT gaan.
Haha die kan wel op een Tegel:)
Maar doe mij maar een Handbak in een M2. Als het je dagelijkse enige auto is zou ik misschien ook wel voor een DCT gaan.
- Macboy
Uiteraard bedoelde ik niet dat de handbak beter is dan de DCT. Excuses voor die woordkeuze. DCT is sneller, beter bij de les, makkelijker in files, als automaat te gebruiken, handmatig te gebruiken, schakelt sneller. Dat allemaal maakt de DCT inderdaad wel beter.
Maar vanwege het feit dat hij veel beter kan zijn - lees lang niet zo goed als PDK - heb je gewoon een half goed product. Hoeveel beter ie ook is dan de handbak, dan zou ik altijd voor de handbak gaan. Daarnaast vind ik - puur subjectief - dat een handbak beter past bij een sportieve auto als de M2.
Zie ook de 911R populariteit. Porsche kan stoer doen met hun PDK optocht, maar de pure rijder vindt het niet zo interessant wat beter is: het gaar erom wat leuker is.
Leuker dan de handbak wordt het niet. Hopelijk zo beter geformuleerd ?
Maar vanwege het feit dat hij veel beter kan zijn - lees lang niet zo goed als PDK - heb je gewoon een half goed product. Hoeveel beter ie ook is dan de handbak, dan zou ik altijd voor de handbak gaan. Daarnaast vind ik - puur subjectief - dat een handbak beter past bij een sportieve auto als de M2.
Zie ook de 911R populariteit. Porsche kan stoer doen met hun PDK optocht, maar de pure rijder vindt het niet zo interessant wat beter is: het gaar erom wat leuker is.
Leuker dan de handbak wordt het niet. Hopelijk zo beter geformuleerd ?
- Leen
tsja , heb vorige week even in de persslet van bmw gereden , maar na ze back to back gereden te hebben vindt ik persoonlijk de handbak beter bij het karakter van de m2 passen .
gebruik je hem echter als daily ( wat ik niet doe ) zou je misschien beter de automaat kunnen nemen . heb 2 jaar met een m3 DCT gereden als daily dus ik weet er alles van (buiten dat was het met de v8 een must ivm met de te lange verzetten voor de 8300 rpm toerenmotor ) .
ik weet hier is alles al over gezegd . en het is natuurlijk een centenkwestie ivm dct 7 ruggen goedkoper .
maar ik ben erg content met m'n handbak
gebruik je hem echter als daily ( wat ik niet doe ) zou je misschien beter de automaat kunnen nemen . heb 2 jaar met een m3 DCT gereden als daily dus ik weet er alles van (buiten dat was het met de v8 een must ivm met de te lange verzetten voor de 8300 rpm toerenmotor ) .
ik weet hier is alles al over gezegd . en het is natuurlijk een centenkwestie ivm dct 7 ruggen goedkoper .
maar ik ben erg content met m'n handbak

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Waarom wil iedereen voor dd toch DCT?
Ik rij de M2 als dd, HB gaat dikke prima.........gewoon de beste BMW HB ever........(ik heb er, zoals u weet, wel een aantal versleten
)
Ik wil de kar rijden, dus daar waar ie voor gemaakt is, elke dag genieten van het ding..........over 2 jaar en 9 maanden staat ie hier dan weer te koop.....
Ik rij de M2 als dd, HB gaat dikke prima.........gewoon de beste BMW HB ever........(ik heb er, zoals u weet, wel een aantal versleten

Ik wil de kar rijden, dus daar waar ie voor gemaakt is, elke dag genieten van het ding..........over 2 jaar en 9 maanden staat ie hier dan weer te koop.....

-
De m2 heeft issues en is verre van perfect. Hij voelt als n 335i met snoeihard onderstel en 'niks speciaals' als je hem gewoon rijdt. Hij is aardig luidruchtig ook tov de 1m en in comfort met gesloten kleppen. De Harman kardon is niet ok over naar huis te schrijven. Maar daar staat tegenover een sound en sturen en looks van jewelste. En het laatste waar ik over klaag zal de DCT zijn. Ik rij altijd manual en in comfort id hij superslow maar ok. In sport+. bliksemsnel . Opschakelen en down schakelen . Ik snap dat probleem niet . 6800€ echt in geen 100jaar. Snel efficiënt etc. Maar het gaat weer over de bak. Ik geef gas schakel dsc uit drift wat naar mijn kunnen etc. Topauto. Dct zit nooit in weg . Ergo hij gaat als n bezetene want geen schakelgat...
- dvh
Mooi toch
Allebei gelukkig

Allebei gelukkig

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Peace bro............. 

- Franzino
- Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110
Op de laatste 2 generatie's M3/M4 zou ik misschien ook DKG voor kiezen, omdat de manuele bakken daar toch iets minder zijn. Een M3/M4 van de laatse generatie vind ik anders qua opzet als de M2 en DKG past daar zeker bij. Ik vind DKG een zeer cool en technisch vernuft ding…het is zeker geen straf om er mee te rijden. Maar ik vind dat de DKG eigenlijk pas volledig tot zijn recht komt bij zeer hard knallen en of op circuit. Als ik dan toch de keuze heb op een M2 dan ligt mijn voorkeur momenteel iets meer bij manueel…..maar het was wel echt een supermoeilijke keuze voor mijn M2.Robin schreef:De m2 heeft issues en is verre van perfect. Hij voelt als n 335i met snoeihard onderstel en 'niks speciaals' als je hem gewoon rijdt. Hij is aardig luidruchtig ook tov de 1m en in comfort met gesloten kleppen. De Harman kardon is niet ok over naar huis te schrijven. Maar daar staat tegenover een sound en sturen en looks van jewelste. En het laatste waar ik over klaag zal de DCT zijn. Ik rij altijd manual en in comfort id hij superslow maar ok. In sport+. bliksemsnel . Opschakelen en down schakelen . Ik snap dat probleem niet . 6800€ echt in geen 100jaar. Snel efficiënt etc. Maar het gaat weer over de bak. Ik geef gas schakel dsc uit drift wat naar mijn kunnen etc. Topauto. Dct zit nooit in weg . Ergo hij gaat als n bezetene want geen schakelgat...
Qua specificaties heb ik na lang nadenken dus uiteindelijk beslist om voor een manuele versnellingsbak op mijn M2 te gaan. Ik heb ook al regelmatig met een e92 M3 met DKG gereden en vond dit telkens ook wel leuk qua afwisseling. Een tijdje liggen twijfelen en dan uiteindelijk met een manuale M2 + terug met DKG test gereden op dezelfde dag en op basis daarvan mijn definitieve keuze gemaakt. De DKG in de M2 is echt wel zeer cool en razend snel. Het is gewoon persoonlijke voorkeur en ik begrijp perfect waarom mensen de DKG ipv manueel zouden nemen in een M2. Is zeker niet vanwege het feit dat ze niet met een manuele bak kunnen rijden of omdat ze minder pure autoliefhebber zijn. Het zeer snel schakelen en het technisch vernuft is zeer fijn en ik snap perfect dat je de dit een meerwaarde zou vinden tegenover manueel. En dan spreken we nog niet over het extra comfort in file.
In Sport + is het opschakelen van de DKG voor mij veel te agressief en gewoon irritant! Omdat je door het zeer agressief schakelen schokken krijgt in de aandrijflijn en eigenlijk met momenten grip verliest waar dit in mijn ogen niet nodig is. Sport is veel aangenamer, maar in deze stand kan je dan niet M-dynamic selecteren...wat ook stom is. M-dynamic kan je wel aanzetten in Comfort en staat automatisch aan in Sport +....maar is niet selecteerbaar in Sport. De vertraging van de DKG bij trage maneuvers (bij parkeren ofzo) of vertrekken aan een licht is ook niet echt aangenaam. Er is altijd zo een vertraging wanneer de koppeling pakt bij vanuit stilstand vertrekken...maar dit is eigen aan elke DKG.
Mijn M2 zal mijn daily worden en mijn Z4M is er ook nog die sowieso een manuele versnellingsbak heeft....dus DKG zou in dit geval misschien een veel logischere keuze geweest zijn. Ik wou initieel voor een DKG gaan, vanwege het nieuwe aspect voor mij, iets handiger en comfortabeler in dagelijks verkeer en om zo ook nog een groter "gevoels" verschil te hebben met de Z4M.
Ja; ik weet dat de M2 sneller is met een DKG en ik zelf nooit zo snel en precies kan schakelen met een manuele. Ja; echte racewagens en supercars hebben ook sequentiele versnellingsbakken en DKG is altijd sneller op circuit of bij optrekken. Ja; een M2 is zuiniger met DKG en heeft een lagere CO2. Ja; het is de toekomst, manuele versnellingsbakken sterven uit en zijn ouderwets. Ik weet alle voordelen van DKG. Maar eens binnen een aantal maanden het nieuwe van de DKG wat voorbij is voor mij en ik het gewoon ben....dan heb ik schrik dat ik persoonlijk de DKG met de tijd wat saai en steriel zou vinden. Terwijl de M2 voor mij juist meer over rijbeleving en betrokkenheid gaat tegenover de andere huidige M-modellen en andere wagens op de markt (in die prijscategorie).
Een aantal punten van de manuele versnellingsbak vragen wel wat gewenning. De koppelingspedaal is qua bediening eigenlijk iets te zacht, maar de beweging en de slag van de pedaal is vooral een pak langer (hoger) dan op mijn Z4M en e46 325i (bij het naar boven laten komen van de koppeling). Met de manuele versnellingsbak voel je ook iets harder het turbogat bij opschakelen, dan bij de DKG. Bij de DKG val dit een pak minder op omdat deze sneller schakelt en je dus minder in toeren zakt. De DKG heeft ook 7 ipv 6 versnellingen en de verhoudingen zijn dus korter. Het automatisch tussengas geven is stom dat je dit niet kan afzetten zonder DSC uit te schakelen, maar ik kan er mee leven. Ik zou het bij de manuele wel liever altijd kunnen zelf doen of altijd de keuze hebben om de functie aan of uit te zetten.
Moest ik in NL wonen, dan zou ik wel niet de hoge meerprijs betalen voor een manuale M2 en een DKG kopen...het prijsverschil is echt wel stevig in NL. Terwijl een manuele M2 in Belgie een stuk goedkoper is dan een DKG M2.
- Macboy
Mooi verhaal en goed verwoord. Je maakt alleen twee denkfouten:
1. Meer km rijden betekent niet dat je geen handbak moet nemen. Als je een mooie dame thuis hebt zitten neuk je toch ook het liefste elke dag ? Dus elke dag is prima te doen met een handbak. 1M rijders konden er ook mee overweg, waarom M2 rijders niet ?
2. Handbak is natuurlijk veel zuiniger dan DCT. Die is alleen in theorie zuiniger. In de praktijk niet. Never nooit niet dat je met de DCT de handbak kan evenaren qua zuinigheid. Scheelt minstens 1 of 2 liter op 100.
1. Meer km rijden betekent niet dat je geen handbak moet nemen. Als je een mooie dame thuis hebt zitten neuk je toch ook het liefste elke dag ? Dus elke dag is prima te doen met een handbak. 1M rijders konden er ook mee overweg, waarom M2 rijders niet ?
2. Handbak is natuurlijk veel zuiniger dan DCT. Die is alleen in theorie zuiniger. In de praktijk niet. Never nooit niet dat je met de DCT de handbak kan evenaren qua zuinigheid. Scheelt minstens 1 of 2 liter op 100.
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
M.b.t. 2 wie koopt er een M om dat hij zuinig wil rijden?
-
Spijkers op laag water:)
DCT doet in sport plus dingen die een handbak nooit kan. Alhoewel ik een handbak prima vind in bepaalde wagens waaronder ook de M2 moet ee niet vergeten worden dat iedereen anders denkt over 'leuk' . Alles is totaal subjectief en voor iedereen anders. Ik snap de verheerlijking van een handbak tot een bepaald punt, maar nu wordt t wel n beetje in t belachelijke getrokken. Een DCT heeft in de rest van de wereld een meerprijs omdat het dingen doet die je met de handbak niet kunt doen. Nu is de handbak in de m2 ook nog eens voorzien van tussengas /throttle blip dus hoe mechanisch wil je t nog hebben : de m2 handbak is n halve dct
Maar ik zei t al. Het gaat weer over die versnellingsbakken wn de vegetariërs keuren weer de biefstuk zoals gewoonlijk
DCT doet in sport plus dingen die een handbak nooit kan. Alhoewel ik een handbak prima vind in bepaalde wagens waaronder ook de M2 moet ee niet vergeten worden dat iedereen anders denkt over 'leuk' . Alles is totaal subjectief en voor iedereen anders. Ik snap de verheerlijking van een handbak tot een bepaald punt, maar nu wordt t wel n beetje in t belachelijke getrokken. Een DCT heeft in de rest van de wereld een meerprijs omdat het dingen doet die je met de handbak niet kunt doen. Nu is de handbak in de m2 ook nog eens voorzien van tussengas /throttle blip dus hoe mechanisch wil je t nog hebben : de m2 handbak is n halve dct

Maar ik zei t al. Het gaat weer over die versnellingsbakken wn de vegetariërs keuren weer de biefstuk zoals gewoonlijk

-
Nu boeit de zogenaamde zuinigheid me niet. De 7 Bak dct maakt minder toeren dan de 6 handbak natuurlijk. Computergestuurd zeg maar. Net zoiets als dat je zelf zuiniger rijdt dan dat de cruisecontrol het kan. Not.
Kortom ik moet die bewering in de praktijk nog eens zien. beetje het mythbuster idee.
Kortom ik moet die bewering in de praktijk nog eens zien. beetje het mythbuster idee.
-
Zoals 't nu lijkt wordt het gunmetal 513 M 18 inch wiel mijn drift/winterwiel.
Hier op de auto van Luc/Artemis in 235/255 18 ofzo zonder spacers. Winterbanden zal dasn 235 rondom worden of nog smaller (225 rondom) als dat mogelijk is (André)

Vind dit iig meer porum dan dat witte 640m wiel waar je die werkstestwagens op zag. Op blauw al helemaal niet. Dit donkere wiel is dan wel wat imo. Weinig keus verder in 'n beetje 'n aardig 18 inch wiel.
Hier op de auto van Luc/Artemis in 235/255 18 ofzo zonder spacers. Winterbanden zal dasn 235 rondom worden of nog smaller (225 rondom) als dat mogelijk is (André)

Vind dit iig meer porum dan dat witte 640m wiel waar je die werkstestwagens op zag. Op blauw al helemaal niet. Dit donkere wiel is dan wel wat imo. Weinig keus verder in 'n beetje 'n aardig 18 inch wiel.
-
De vraag is Robin: wat had je gekocht als handbak dezelfde prijs was als DCT?
-
Nu de DCT. Toen(niet gereden) blindelings de handbak. Want dat hoort dan zo. Maar de M4DCT was de eye-opener.Jussi schreef:De vraag is Robin: wat had je gekocht als handbak dezelfde prijs was als DCT?
Ik zei 't zonet nog tegen TomGTR. Topbak. Efficient supersnel. Machtig.

Anderhalve week terug, alles uit(behalve m'n sokken) op nat wegdek van 2 wielspin flippend zonder gat naar 3 doorspinnend. Wel aardig kicke was dat, ging ook wat té scheef bijna.

^Als iemand van 't margriet-kook-forum dit nou even naleest. Zou ze 't dan snappen.