Sierra Cosworth 4x4
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Sierra Cosworth 4x4
Compo's natuurlijk!


- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Smaken verschillen he, ik zou geen wielen weten die ik er mooier onder vind staan dan deze. 
- Martijn_bmw
- Berichten: 28971
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Sierra Cosworth 4x4
offtopic; maar gave forester!! heb je daar geen topic over? of is het niet jou auto?Stefan R schreef:Compo's natuurlijk!
![]()
- Stefan R
- Berichten: 2248
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
- Auto: Vakantievoertuig
- Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ja mijn auto, nee geen topic 
- RJK
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: Sierra Cosworth 4x4
Doen! Gaaf ding man!Stefan R schreef:Ja mijn auto, nee geen topic
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
idd een gaaf ding, volgens mij ook tijdens cars and coffee twente aanwezig, zag er dik uit.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Helaas een ongelukje gehad met de cos. Op een kruising kwam er een auto van links waarvoor de auto voor mij op het laatste moment alsnog stopte, ondanks dat die auto nog 50 meter ofzo weg was en erg langzaam reed. Ik wilde juist weer gaan rijden omdat ik dacht dat degene voor mij er nog voor zou gaan en ik er ook nog makkelijk voor zou kunnen. Toen ik voor me keek stond hij ineens vlak voor me stil en kon ik niet meer op tijd remmen.
Na de klap de motor afgezet, gordel af en uitgestapt om de schade te bekijken. Terwijl ik aan de voorkant van de auto stond kwam de auto pas langsrijden waarvoor degene voor me gestopt was.
Maar uiteindelijk toch mijn schuld natuurlijk.
Gelukkig viel de schade op zich nog wel mee. Bumper, dwarsbalk, radiateur en 1 koplamp kapot. De condensor van de airco zal het ook niet overleefd hebben, maar de airco deed het toch al niet.
Ondertussen heb ik de voorkant van de auto helemaal kaal gemaakt. De voorste dwarsbalk is een paar centimeter ingedeukt.


Gelukkig viel de schade op zich nog wel mee. Bumper, dwarsbalk, radiateur en 1 koplamp kapot. De condensor van de airco zal het ook niet overleefd hebben, maar de airco deed het toch al niet.
Ondertussen heb ik de voorkant van de auto helemaal kaal gemaakt. De voorste dwarsbalk is een paar centimeter ingedeukt.


Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Eric Z
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: Sierra Cosworth 4x4
Altijd balen zulke dingen. Heb het zelf ook gehad, maar gelukkig niet zo erg als deze schade. Van de andere automobilist nooit meer iets gehoord, was ook niets te zien aan zijn volvo.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Vorige week zag ik dat er ook een motorsteun gescheurd was. Nou zal dat niet door het ongeluk gekomen zijn, maar hij zal toch vervangen moeten worden. Dus maar een setje Collins motorsteunen besteld bij Motorsport Developments.


Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- TurboClouseau
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: 09 sep 2009, 12:44
- Locatie: Grunn
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ai, succes met de herstelwerkzaamheden.
Die motorsteunen zien er kinky uit!
Die motorsteunen zien er kinky uit!
-
Walter
- Berichten: 2316
- Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03
Re: Sierra Cosworth 4x4
.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Dit is allemaal nog uit het archief, op dit moment ongeveer 5 jaar geleden.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ondertussen zijn de motorsteunen gemonteerd.
Turbokant:

Inlaatkant:

En de dwarsbalk is ook vervangen en gespoten.


Daarna de bedrading weer op zijn plaats gelegd en de koplampen er weer in gezet.


Turbokant:

Inlaatkant:

En de dwarsbalk is ook vervangen en gespoten.


Daarna de bedrading weer op zijn plaats gelegd en de koplampen er weer in gezet.


Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Vorige week eindelijk de nieuwe radiateur binnen. Hij komt uit Engeland van Radtec, is volledig aluminium en zou efficienter moeten zijn dan de originele.

Het monteren viel wat tegen. Ik vermoed dat dat komt omdat ze voor alle Cosworths (3dr, 2wd sedan, 4wd sedan, escort) dezelfde radiateur leveren, maar Ford geeft wel andere onderdeelnummers op. Maar na wat kleine aanpassingen zit ie erin.

Koplampen, knipperlichten, grill en strip onder de lampen zitten er weer op. Ook onder de kap zit ook alles weer op zijn plek, koelsysteem is ook weer gevuld en de auto is weer rijdbaar.


Het monteren viel wat tegen. Ik vermoed dat dat komt omdat ze voor alle Cosworths (3dr, 2wd sedan, 4wd sedan, escort) dezelfde radiateur leveren, maar Ford geeft wel andere onderdeelnummers op. Maar na wat kleine aanpassingen zit ie erin.

Koplampen, knipperlichten, grill en strip onder de lampen zitten er weer op. Ook onder de kap zit ook alles weer op zijn plek, koelsysteem is ook weer gevuld en de auto is weer rijdbaar.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Afgelopen weekend weer eventjes bezig geweest aan de auto. De motorkap, voorschermen en spiegelkapjes zijn ook overgespoten. Er zaten wat krassen en steenslag op dus dat is nu meteen een stuk netter. Ook heb ik een ander tankklepje er in gezet aangezien de oude helemaal bol stond. De kapjes van de spiegels zitten er weer op en ook de roosters zitten weer in de motorkap.
Verder ben ik nog een tijd bezig geweest om een Rouse splitter op de voorbumper te zetten. De kwaliteit van dat ding viel me erg tegen, maar goed hij zit erop. Ook zitten er nu grijze kapjes rond de mistlampen, zoals dat origineel is. En uiteindelijk ook de voorbumper er weer opgezet.

Verder ben ik nog een tijd bezig geweest om een Rouse splitter op de voorbumper te zetten. De kwaliteit van dat ding viel me erg tegen, maar goed hij zit erop. Ook zitten er nu grijze kapjes rond de mistlampen, zoals dat origineel is. En uiteindelijk ook de voorbumper er weer opgezet.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Gisteren weer eventjes bezig geweest aan de auto. De foto's zijn niet echt heel goed gelukt, een van de weinige nadelen van dat het zonnetje zo lekker schijnt.
Aangezien ik hoofdpijn kreeg van de uitlaat die er onder zat (alleen een einddemper) heb ik in Engeland een RVS uitlaat van Mongoose met 3" uitgerold eindstuk besteld. De verzendkosten waren wel aardig hoog, maar in totaal nog altijd een stuk goedkoper dan in Nederland kopen.
Voor het gemak de auto maar op de brug gezet.

De Mongoose gemonteerd afgezien van de einddemper.

Ook moest er een gat in de downpipe gemaakt worden voor de breedband lambdasensor. In het gat zit een zogenaamde 'bung' gelast waar de sensor in geschroeft zit.

Daarna het hitteschild en de veerpootbrug weer gemonteerd.

En de einddemper gemonteerd.

Aangezien ik de originele achterbumper altijd een beetje iel vind staan zit er nu een bumper met RS opzetstuk op.

En met de nieuwe einddemper.


Toen ik hem kocht ontbraken de stootstrippen en sideskirts. Die heb ik nu ook eindelijk eens gemonteerd.





Aangezien ik hoofdpijn kreeg van de uitlaat die er onder zat (alleen een einddemper) heb ik in Engeland een RVS uitlaat van Mongoose met 3" uitgerold eindstuk besteld. De verzendkosten waren wel aardig hoog, maar in totaal nog altijd een stuk goedkoper dan in Nederland kopen.
Voor het gemak de auto maar op de brug gezet.

De Mongoose gemonteerd afgezien van de einddemper.

Ook moest er een gat in de downpipe gemaakt worden voor de breedband lambdasensor. In het gat zit een zogenaamde 'bung' gelast waar de sensor in geschroeft zit.

Daarna het hitteschild en de veerpootbrug weer gemonteerd.

En de einddemper gemonteerd.

Aangezien ik de originele achterbumper altijd een beetje iel vind staan zit er nu een bumper met RS opzetstuk op.

En met de nieuwe einddemper.


Toen ik hem kocht ontbraken de stootstrippen en sideskirts. Die heb ik nu ook eindelijk eens gemonteerd.





Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
heb ook ooit een Mongoose uitlaat vanaf Turbo besteld uit de UK, dat was men eerste bestelling via het Internet ooit, zelf nog geen computer destijds, maar via de PC van een vriendin der Pa die er niet was
Wat een verschil die uitlaat af turbo maakte op mijn Nissan Sunny GTI-R destijds
veel dikker en dat af turbo maakte het dat de turbo veel eerder opspoelde, scheelde bijna 1.000rpm
en meer power.
dus eerder opspoelen en bij gas los rally car plofjes in de uitlaat
Wat een verschil die uitlaat af turbo maakte op mijn Nissan Sunny GTI-R destijds
veel dikker en dat af turbo maakte het dat de turbo veel eerder opspoelde, scheelde bijna 1.000rpm
en meer power.
dus eerder opspoelen en bij gas los rally car plofjes in de uitlaat
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Als een uitlaat op een turbomotor te veel tegendruk heeft kan dat zeker bij hoge toeren de turbo flink tegenwerken waardoor het vermogen lager uitkomt. Waarom de turbo sneller opspoelde zou ik niet weten, ik zou denken dat het daarvoor eigenlijk geen verschil zou moeten maken.
Heb ook maar eens een distributiekap er op gezet die ik een tijdje geleden gekocht had, wel zo veilig vind ik. Er zijn veel Cosworths die rond rijden zonder kap omdat de eigenaren het denk ik wel mooi vinden om de tandwielen en distributieriem te zien, maar ik ga het risico niet nemen dat er bv. een keertje een steentje tussen komt.

Aangezien de AFR meter nog altijd op zo'n flut plek zat heb ik een tijdje geleden in Engeland een A-stijl met 2 gaten voor metertjes besteld.


Die zit er nu ook in samen met de AFR meter. Aangezien de turbodrukmeter aardig afwijkt moest daar ook maar een andere in. Na lang zoeken eindelijk de fabrikant gevonden die het metertje van de AFR kit gemaakt heeft. Voor de turbodrukmeter heb ik er eentje kunnen vinden die qua schaal was wat ik zocht, volledig in bar en tot een max waarde van 2, en die verder redelijk op de AFR meter lijkt.

In het donker.

Heb ook maar eens een distributiekap er op gezet die ik een tijdje geleden gekocht had, wel zo veilig vind ik. Er zijn veel Cosworths die rond rijden zonder kap omdat de eigenaren het denk ik wel mooi vinden om de tandwielen en distributieriem te zien, maar ik ga het risico niet nemen dat er bv. een keertje een steentje tussen komt.

Aangezien de AFR meter nog altijd op zo'n flut plek zat heb ik een tijdje geleden in Engeland een A-stijl met 2 gaten voor metertjes besteld.


Die zit er nu ook in samen met de AFR meter. Aangezien de turbodrukmeter aardig afwijkt moest daar ook maar een andere in. Na lang zoeken eindelijk de fabrikant gevonden die het metertje van de AFR kit gemaakt heeft. Voor de turbodrukmeter heb ik er eentje kunnen vinden die qua schaal was wat ik zocht, volledig in bar en tot een max waarde van 2, en die verder redelijk op de AFR meter lijkt.

In het donker.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
Was echt een verschil van dag en nacht, turbo spoelde veel sneller op, die af turbo uitlaat, de downpipe was ook een stuk dikker, verder zat er een nep cat op, zonder inhoud dus, normaal kwam de turbo er iets rond de + 3.5k vol in oid, en daarna rond de 2.7k, reed daarna dus meer als een moderne turbo
Ding was al wat getuned, de waste gate? bleef langer dicht, de druk was hoger, daarna (na uitlaat installatie) kwam het pas goed tot z'n recht
Ding was al wat getuned, de waste gate? bleef langer dicht, de druk was hoger, daarna (na uitlaat installatie) kwam het pas goed tot z'n recht
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Eigenlijk is het misschien wel logisch dat hij iets sneller gaat spoelen. Als de uitlaat bij het opspoelen al veel tegendruk levert is er minder drukverschil beschikbaar voor de turbine, waardoor die minder efficient is. Maar als de uitlaat bij 3500 toeren al veel tegendruk levert was de originele uitlaat wel erg onderbemeten.
De Mongoose die ik er op heb is van voor tot achter 3".
De Mongoose die ik er op heb is van voor tot achter 3".
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Heb een setje andere recaro stoelen voor in de cos gekocht. De stoelen zijn van het optionele pakket van een Scorpio 2 waarvan ik het stoffen midden gedeelte heb verwisseld voor het leer van de Sierra.

En een fotootje van de stoelen in de auto.


En een fotootje van de stoelen in de auto.

Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Vandaag nog eventjes aan de cos bezig geweest en de turbodruk nog wat omhoog gedraaid. Uiteindelijk de druk op zo'n 1.5 a 1.6 bar gezet. Ik heb weleens gemeten dat mn V6 24v van 80-120 km/u in zn 3 in 4,8 seconden doet en was wel benieuwd hoelang de cos daar over doet. Dus eens eventjes een logje gemaakt met de Dynojet, de tijd staat er bij en de snelheid kan ik uitrekenen aan de hand van het toerental. Hij trekt lekker door nu, van 80 naar 120 in 2,9 seconden en van 80 tot 140 in 4,5 seconden.
Plaatje van de logfile:


En vanmiddag ook nog wat foto's gemaakt nu hij er weer netjes bij staat. Hij had alleen eventjes gewassen moeten worden, maar je kan niet alles hebben.







Plaatje van de logfile:


En vanmiddag ook nog wat foto's gemaakt nu hij er weer netjes bij staat. Hij had alleen eventjes gewassen moeten worden, maar je kan niet alles hebben.







Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 16 jul 2017, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
heb/had jij ook zo'n groot turbo gat? of aangepast.
- Marc Sierra
- Berichten: 1180
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: Sierra Cosworth 4x4
Wat bedoel je precies met turbogat? Er worden namelijk vaak 2 dingen door elkaar gehaald, de vertraging op gasgeven en het feit dat de turbo onder een bepaald motortoerental niets doet. De vertraging op het gaspedaal is best flink, maar dat is ook wel logische met zo'n ouderwetse turbo die qua formaat afgestemd is op het vermogen dat de auto in rallyuitvoering nodig had.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Sierra Cosworth 4x4
Ja, vertraging op
die is dus nog ouderwets groot zeg maar 
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 10 gasten
