[01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBOEKT*

Alle topics van de DF activiteiten uit het verleden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter Tunissen
Berichten: 8384
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
Locatie: Weert

[01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBOEKT*

Bericht door Peter Tunissen » 31 dec 2015, 11:35

Afbeelding

Op maandag 1 augustus organiseert Driving Fun, samen met onze Belgische vrienden van Skylimit Events, voor de 28e keer een circuitdag op het circuit van Spa-Francorchamps.
Circuitdagen zijn bij uitstek de manier om op een veilige, rijbewijsveilige en vooral hele leuke manier je eigen grenzen en de grenzen van je auto beter te leren kennen.

Programma
Het programma van deze dag ziet er als volgt uit:
08:00 - 09:00 - Inschrijven
09:00 - 12:00 - Open pitlane rijden
12:00 - 13:00 - Pauze
13:00 - 18:00 - Open pitlane rijden

Prijs
Deelname aan de hele dag kost €470 per auto.
Een auto delen met meerdere rijders is mogelijk; tweede rijders betalen €10 extra.
Passagiers betalen eveneens €10 per persoon.
Deelname aan uitsluitend de ochtendsessie (tot 12:00) kost €230 per auto, deelname aan uitsluitend de middagsessie (vanaf 13:00) kost €340 per auto.

Inschrijven
Inschrijven kan door op onderstaande button te klikken en je gegevens in te vullen.
Je ontvangt dan automatisch via de mail een bevestiging.
Let op: je deelname is pas definitief na ontvangst van je betaling.

Afbeelding

Eisen
*) Auto's dienen vrij te zijn van vloeistoflekkages en te beschikken over deugdelijk werkende remmen en gordels. Een rolkooi of meerpuntsgordels zijn niet verplicht. Een sleepoog dient wel aanwezig (en liefst vooraf gemonteerd) te zijn.
*) Een helm is verplicht, zowel voor rijders als bijrijders.
*) Iedere rijder dient de beschikking te hebben over een DFTrackdays lidmaatschapskaart (deze kost eenmalig €40, is de rest van het kalenderjaar geldig en kan uitsluitend op de dag zelf gekocht worden).
*) Er mag op Spa maximaal 103dB geproduceerd worden; hier kan op gecontroleerd worden.
*) Betaling dient vooraf of uiterlijk op de dag zelf te geschieden.

DF circuitdagen
Driving Fun circuitdagen kenmerken zich door een strakke organisatie, maar een gemoedelijke sfeer in de pitstraat en op de baan. Het zijn nadrukkelijk geen racedagen en zaken als elkaar op het scherp van de snede uitremmen en deurklink aan deurklink door bochten gaan zijn verboden.
Het is de bedoeling dat iedereen zich thuis voelt op onze dagen, van snelle, ervaren racer tot absolute beginner in zijn straatauto en dat kan alleen maar als iedereen rekening houdt met elkaar. De snellere rijder dient rekening te houden met de langzamere rijders en van de langzamere rijders wordt verwacht dat ze zich bewust zijn van mogelijke snelheidsverschillen en hun spiegels goed in de gaten houden.

Circuit
Er worden al sinds 1922 autoraces georganiseerd in de omgeving van Spa. Werd daar lange tijd de openbare weg voor gebruikt, na enkele dodelijke ongevallen in de jaren '60 werden de protesten van de coureurs tegen het ultrasnelle circuit steeds luider. Na het wegblijven van de Formule 1 in 1969 werd er een nieuw circuit gebouwd, nog steeds deels bestaand uit openbare weg, maar sinds 2000 is het een permanent circuit geworden.
Het circuit is 7,004km lang en het ronderecord staat op naam van Kimi Raikkönen die in 2004 in zijn McLaren-Mercedes in de 42e ronde de klokken op een ongelofelijke 1.45.108 liet stoppen.
Spa-Francorchamps is vooral bekend door de Eau Rouge. Deze legendarische bocht wordt door veel coureurs de mooiste bocht ter wereld genoemd en kan in veel auto's op de limiet net wel of net niet volgas genomen worden.

Rondje Spa
Over start-finish laat je de auto langzaam naar links lopen naar een stevige remzone voor de la Source hairpin. Hier is redelijk veel ruimte, dus probeer je rempunt zo laat mogelijk te kiezen. De exit van la Source is zeer belangrijk, omdat je hierna als het goed is het gas een lange tijd helemaal op de plank hebt. De weg daalt nu sterk en je accelereert daardoor nog sneller dan normaal, terwijl voor je een muur van asfalt opdoemt, de Eau Rouge. Belangrijk is om je auto helemaal rechts op de baan langs de muur te positioneren en relatief vroeg in te sturen. Aan de linkerkant neem je de curbstones maximaal mee, als je het goed doet ga je met je auto voor zeker 2/3e over de curbs heen. Daarna stuur je zo vloeiend mogelijk naar rechts en bovenin weer blind naar links en dan heb je de Eau Rouge bedwongen. Het stijgingspercentage is zo extreem dat je snelheid in vrijwel alle auto's iets terug zal lopen, zelfs als je volgas houdt. Je hartslag kan op het lange stuk vals plat dat volgt weer enigszins tot normale waarden terug komen. Zoek je rempunt voor Les Combes zorgvuldig, want vanwege de omhoog lopende weg kun je iets later remmen dan je zou verwachten en je kunt de eerste rechter bocht ook een beetje in remmen. Na de lastwissel als je naar links stuurt ben je al weer een beetje snelheid op aan het bouwen en de laatste bocht naar rechts kun je volgas uitaccelereren. De weg daalt inmiddels weer stevig, dus je zult al weer vroeg moeten remmen voor de Rivage. Belangrijk is om je auto in deze lange doordraaier zoveel mogelijk te laten rollen. Bij de daarop volgende haakse linker bocht is de exit-snelheid uitermate belangrijk, dus op droog kun je de curbstones aan de buitenkant helemaal meenemen. Het circuit daalt nog steeds en je bouwt zeer veel snelheid op voor de volgende dubbele linker: Pouhon. Wederom een bocht waar de mannen van de jongens gescheiden worden. Je auto zoveel mogelijk laten rollen is hier wederom het devies.
Inmiddels zijn we al over de helft en we naderen de technische Fagnes rechts-links combinatie. De eerste rechter offer je weer enigszins op voor een maximale snelheid bij het uitkomen van het twee deel van de bocht naar links. Daarna brengt een haakse rechtse je naar weer een ultrasnelle stuk van het circuit. Belangrijk is om je auto in deze snelle bochten zoveel mogelijk te laten rollen en de bochten relatief vroeg in te sturen en bruuske stuurbewegingen zoveel mogelijk te vermijden. Via de rechter Stavelot bocht waar Jos Verstappen in 1996 een enorme crash overleefde toen het gaspedaal van zijn Arrows bleef hangen, kom je bij de dubbele linker Blanchimont. De eerste knik naar links is nog relatief simpel volgas, voor het tweede deel moet er in vrijwel elke auto toch gelift of geremd worden. Hierna nog één keer hard in de ankers voor de busstop chicane. Vroeger was dit een dubbele chicane, maar tegenwoordig is het nog slechts een simpele rechts-links. Wacht bij het uitkomen van de busstop lang met op je gas gaan, want de grip is hier iets minder dan je zou verwachten.
Hierna ga je over start-finish en mag je wederom beginnen aan een rondje op één van de mooiste circuits ter wereld!



Belangrijk op Spa
* Spa-Francorchamps staat bekend als één van de mooiste circuits ter wereld en een baan waar je jongens van de mannen gescheiden worden door enkele zeer snelle bochten. De keerzijde hiervan is dat het een vrij moeilijk circuit is om te leren en zeker niet geschikt is voor onervaren rijders om in de snelste bochten de limiet van hun auto op te zoeken.
Ben je een relatief onervaren rijder? Bouw je tempo dan rustig op, hou voldoende marge en laat je niet verleiden om het tempo van snellere rijders te volgen als je daar nog niet aan toe bent!

Deelnemers
1. Coureur voor een uur - BMW E36 325i - hele dag
2. Martijn Honselaar - Renault Clio RS - ochtend
3. Daan Deschepper - VW Fun Cup - hele dag
4. MarkS - BMW E36 325i - ochtend
5. Steve Brookes - Porsche Cayman R - hele dag
6. Talat Asghar - Porsche 964 - hele dag
7. Matthew Phelps - Porsche Boxster S - hele dag
8. Christopher Whittle - Porsche Cayman GT4 - hele dag
9. Ian Harvey -Porsche Cayman GT4 - hele dag
10. Tony Blake - Porsche 991GT3 - hele dag
11. Kevin Asbridge - Porsche 964RS - hele dag
12. Daniel Gannon - BMW Z3M - hele dag
13. Laurence Gibbs - Porsche 996 GT3 Cup - ochtend
14. Dennis Dongelmans - VW Golf - hele dag
15. Paul Ward - Porsche 968 CS - hele dag
16. PdN - Renault Megane RS - ochtend
17. Joost - BMW E46 M3 - middag
18. Roel van der Zanden - Nissan 350Z - hele dag
19. Erik Fortuyn - VW Golf IV R32 - hele dag
20. James van Kerckhoven - BMW M3 F80 - hele dag

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2904
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door MarkS » 01 aug 2016, 22:42

Spa was weer top vandaag (vanochtend)!


Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door Joost » 02 aug 2016, 09:03

Topdag gehad.

Bedankt weer Peter.
Bijlagen
image.png
image.png (590.1 KiB) 1319 keer bekeken

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door Robin Hartog » 02 aug 2016, 10:40

Gaaf ding, Joost. :thumbup:

Afbeelding
E46 M3 @ Spa by RobinH., on Flickr

Gisteren samen met Riceaux voor het eerst op Spa geweest; gaaf circuit/omgeving! Reed ook genoeg leuks rond. :)

Gebruikersavatar
PdN
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:16
Auto: Porsche Cayman 981S
Locatie: Zuid-Holland

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door PdN » 02 aug 2016, 15:47

Helemaal top gister, perfect weer en een lekker ingereden baan door de 24h. Opvallend veel gele vlag situaties een paar FCY's en 2x code rood in ochtend sessie maar 'safety first' uiteraard.

Voor het eerst met de Clio op Spa, was ff wennen vooral met schakelen op rechte stuk richting eau rouge. Vol gas naar beneden en dan net voor de bocht in toerenbegrenzer, dus ff opschakelen naar 5 en dan in eau rouge weer naar 4 en net na de linkse curb boven weer door naar 5 voor het lange rechte stuk. Scheelde daar in top wel flink t.o.v. de MeganeRS... ff wennen dus. Maar man wat knalt zo'n Clio lekker door de bochten. Ook mn Endless remblokken i.c.m. de Brembo klauwen en standaard schijven zijn echt top!

Iemand toevallig nog foto's gemaakt van een zwarte Clio RS toevallig die hier meeleest?

@Joost, had nog ff gekeken of ik je zag maar kon je niet meer vinden en ben weer vroeg naar huis gegaan...

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door Joost » 03 aug 2016, 07:16

Goed te horen dat je het naar je zin hebt gehad in de Clio. Topauto. Maar kan me inderdaad voorstellen dat je het vermogen van de Megane RS mist.

Ik zag je nog rijden in de pauze. Mijn auto arriveerde wat later, stond nog bij de Ring. Werd afgeleverd op Spa net voor 13:00 uur.

Wanneer mogen we weer (en is er nog plek)???

Gebruikersavatar
PdN
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:16
Auto: Porsche Cayman 981S
Locatie: Zuid-Holland

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door PdN » 03 aug 2016, 11:25

Ah jammer dat ik je dan net gemist heb Joost, wist ook niet met welke auto je er was. Zat te zoeken naar een witte...

Volgende mogelijkheid op 20 oktober zie ik... De eerst volgende dag in september is al volgeboekt!

Binnenkort ook maar weer eens wat Ring rondjes doen, eerder dit jaar ook al paar keer geweest en dat smaakte ook naar meer. Laat eens weten als je gaat, kan nog wel wat tips en tricks gebruiken van een ervaren Ring rijder, dan kom ik ook die kant op.

Groeten,
Peter

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door Robin Hartog » 03 aug 2016, 12:24

@PdN: Ik heb jouw Clio helaas niet op de foto gezet (was er pas rond een uur of 14:00).

Wel heb ik nog wat anderen op de foto gezet: Hier kunnen jullie ze bekijken. :)

Gebruikersavatar
PdN
Berichten: 88
Lid geworden op: 22 jun 2009, 22:16
Auto: Porsche Cayman 981S
Locatie: Zuid-Holland

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door PdN » 03 aug 2016, 12:56

Jammer Robin, was alleen in de ochtend sessie actief inderdaad... Mooie foto's! :D

Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 1994
Lid geworden op: 08 mar 2006, 16:15

Re: [01-08-2016] DF @ Spa-Francorchamps deel XXVIII *VOLGEBO

Bericht door Joost » 04 aug 2016, 01:24

Mooie plate Robin :thumbup: .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten