Oordoppen op maat voor autoracen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
itsmario

Oordoppen op maat voor autoracen

Bericht door itsmario » 28 jul 2016, 23:59

Gents,

Welke oordoppen op maat hebben jullie voor het autoracen? Ik zie dat de oordoppen op de markt veel voor motor rijders (windgeruis) georienteerd zijn

In mijn tracktool is niet normaal meer te rijden zonder doppen op de openbare weg, circuit met helm op gaat nog wel.

Ik heb nu standaard Noizezz (niet op maat) met 30db demping
http://www.noizezz.eu/504053--gehoorbes ... trong.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarbij merk ik toch dat er wat geluid lekt en dat de pasvorm in 1 van mijn oren niet goed is ondanks de verschillende bijgelvverde maten :lol:

Ik heb nu drie opties op het oog, ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoeveel db demping je hebt, ik heb het idee dat je niet minder dan 30db moet doen, misschien zelfs Iets meer, geluid en verkeer om mij heen hoor ik nu prima

- Filterz (doen ook een geluid 'lekkage' test)
- Alpine
- Noizess

Of de doppen nou 100 of 150 eu kosten .. maakt niet zo veel uit .. heb nu zonder doppen al serieuze last van mijn oren gekregen dus bescherming is wat waard

dvh

Re: Oordoppen op maat voor autoracen

Bericht door dvh » 29 jul 2016, 00:17

Gewoon naar een audicien gaan en opmaat gemaakte doppen laten maken.

allen

Bericht door allen » 29 jul 2016, 00:28

Ik heb op maat gemaakte van Alpine (Soesterberg uit m'n hoofd).

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 29 jul 2016, 00:54

Hoe zijn de ervaringen met op maat gemaakt maar vervolgens een helm op?

Heb zelf tijdens het motorrijden altijd van die alpine dopjes met de eindstukjes die het beste dempen. Geen last meer van suizende oren na het rijden, en windgeruis is ook stukken minder! Wil niet meer zonder doppen rijden in iedergeval. Ook niet toen ik van een cheap-ass helm naar een veel stillere helm ben geswitched.

allen

Bericht door allen » 29 jul 2016, 01:13

Je voelt die Alpine doppen niet zitten. Er kunnen verschillende filters ingezet worden. Wisselen is ook mogelijk.
Die met die eindstukjes passen bij mij simpelweg niet. Met geen mogelijkheid kreeg ik die in m'n oren.

vester86

Bericht door vester86 » 29 jul 2016, 01:35

Motor doppen zijn bedoeld om onder de helm te dragen dus zouden sowieso goed moeten zitten.

Ikzelf heb al jaren oordoppen van "van der aa" uit geldrop, bevallen uitstekemd op de motor maar ook in de vrije tijd tijdens klussen ofzo. En niet duur (alls hij in de buurt zit).

Luco

Bericht door Luco » 29 jul 2016, 05:56

Ik heb gewoon doppen op maat laten maken met speakertjes erin voor de communicatie, prima dingen, goede pasvorm (logisch op maat).

Stefan R
Auto: Vakantievoertuig

Bericht door Stefan R » 29 jul 2016, 07:54

http://www.beterhoren.nl/gehoorbescherm ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

daNpy

Bericht door daNpy » 29 jul 2016, 09:01

vester86 schreef:Motor doppen zijn bedoeld om onder de helm te dragen dus zouden sowieso goed moeten zitten.

Ikzelf heb al jaren oordoppen van "van der aa" uit geldrop, bevallen uitstekemd op de motor maar ook in de vrije tijd tijdens klussen ofzo. En niet duur (alls hij in de buurt zit).
Zijn die op maat gemaakt?

Emiel

Bericht door Emiel » 29 jul 2016, 09:06

Ik heb ze jaren geleden laten maken in Geldrop, was destijds voor de motor. Werkt super en ga ze nu opnieuw laten maken weer.

http://www.oordoppen.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 29 jul 2016, 11:09

Ook hier dopjes op maat met wisselbare filters. Overigens wordt rond het spraak bereik wel een kanaaltje vrij gehouden zodat je elkaar prima kunt verstaan. Demping in dB zou ik niet weten (rode inserts) maar ik weet wel dat er en 'gat zit rond de 15.000 Hz. Ik heb die dingen namelijk ook in bij het draaien van mijn turbine motortje en rond dat bereik moet ik ff de vingers in de dopjes stoppen, haha.
Ook heb ik de nokjes om ze makkelijk uit de oren te halen eraf laten halen zodat de helm makkelijk op en af gaat.
Verder heb ik ze altijd in zodra het dak open gaat. Ik zou ook niet meer zonder willen rijden.
Oh ja: ok bij Schoonenberg Delft gehaald bij een tut hola die boos werd bij lastige vragen over cut-off frequenties :bag: Wat een muts...

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 29 jul 2016, 17:02

Heb de Alpine partyplugs. Kunnen aan mijn sleutelbos, dus heb ze altijd bij me. Onderweg naar circuit heb ik ze altijd in.

https://www.bol.com/nl/l/mooi-gezond/ge ... 3465938241

k33z

Bericht door k33z » 29 jul 2016, 20:19

Met een oordop op maat kunnen ze veel met filters e.d. Dat is een een voordeel.

Maar verwacht niet dat een oordop op maat een betere afsluiting heeft dan een standaard oordop. Mits goed ingebracht is de demping van een standaard oordop minimaal net zo goed, zo niet beter in sommige gevallen.

Een standaard oordop vormt mee met je gehoorgang, door hitte, houdingen het hoofd, het opdoen van een helm, etc, vervormd je gehoorgang licht. Hier kan een standaard oordop beter mee omgaan.

Dit om even de mythe uit dewereld tegelen dat een oordop op maat een betere demping heeft. Alles is afhankelijk van een goede fit test.

vester86

Bericht door vester86 » 29 jul 2016, 22:02

daNpy schreef:
vester86 schreef:Motor doppen zijn bedoeld om onder de helm te dragen dus zouden sowieso goed moeten zitten.

Zijn die op maat gemaakt?
Yes!
Emiel schreef:Ik heb ze jaren geleden laten maken in Geldrop, was destijds voor de motor. Werkt super en ga ze nu opnieuw laten maken weer.

http://www.oordoppen.eu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Das van der AA inderdaad :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jul 2016, 22:16

Ik heb een setje Alpine's voor op de motor en jaren later nog een paar laten maken van zachter materiaal. Lang verhaal kort zou ik gewoon een paar gele pluggen nemen. Ik vind het allemaal niet comfi zitten....

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 29 jul 2016, 22:36

Niels schreef:Ik heb een setje Alpine's voor op de motor en jaren later nog een paar laten maken van zachter materiaal. Lang verhaal kort zou ik gewoon een paar gele pluggen nemen. Ik vind het allemaal niet comfi zitten....
Precies dat!

Op mijn werk heb ik ook verschillende otoplastieken gehad; hard, zacht en ook meerdere malen aangemeten....maar ik vind nog altijd de schuimrubberen oordoppen het lekkerst zitten. Ik slaap er standaard mee :D

Wat ik doe; ik maak de binnenkant van m`n oren wat nat, zodat de oordop er makkelijk in glijdt. Vervolgens knijp ik de oordop fijn door hem tussen duim en wijsvinger al knijpend fijn te rollen....en dan doe ik hem diep in m`n oor. Werkt perfect en zit een stuk fijner dan welke otoplastiek dan ook. En als je je oren een beetje schoon houdt, zijn ze rustig meerdere malen te gebruiken :blink:

Bij m`n vorige werkgever hadden we de gele van 3M, maar bij m`n huidige gebruiken we de groene van UVEX:

https://www.quofi.nl/producten/pbm/geho ... GwodSlkA8g" onclick="window.open(this.href);return false;

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 jul 2016, 22:42

Om te slapen (wanneer het lawaaiig is) heb ik van die kneedbare dingen, die voel ik nog het minste. Zou met auto/motor rijden ook prima moeten kunnen lijkt me.

HJ2

Bericht door HJ2 » 30 jul 2016, 09:38

k33z schreef:Alles is afhankelijk van een goede fit test.
Precies dat is de reden dat alle universele meuk uit mijn oor floept. Met de plastieken heb ik juist weer eindelijk iets wat lekker blijft zitten. Ik zal die Alpine dingetjes nog eens een kans geven, maar weet bij voorbaat (bijna) al wat het resultaat gaat worden....

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 30 jul 2016, 10:31

Rol jij ze wel klein dan tussen duim en wijvinger voordat je ze in je oor duwt? Bij mij vallen de oto`s er sneller uit dan de uvex`en

Emiel

Bericht door Emiel » 01 aug 2016, 13:46

k33z schreef:Met een oordop op maat kunnen ze veel met filters e.d. Dat is een een voordeel.

Maar verwacht niet dat een oordop op maat een betere afsluiting heeft dan een standaard oordop. Mits goed ingebracht is de demping van een standaard oordop minimaal net zo goed, zo niet beter in sommige gevallen.

Een standaard oordop vormt mee met je gehoorgang, door hitte, houdingen het hoofd, het opdoen van een helm, etc, vervormd je gehoorgang licht. Hier kan een standaard oordop beter mee omgaan.

Dit om even de mythe uit dewereld tegelen dat een oordop op maat een betere demping heeft. Alles is afhankelijk van een goede fit test.
Voordeel van een op maat gemaakte oordop met filter is dat er nog beluchting plaats vind. Je oren dicht word 1 broei nest van bacteriën. Als dan een haar opzij word geduwd, en het haarzakje open gaat staan, kan daar de bacterie zich in nestelen en heb je feest.

( enkel mensen die "gevoelige" oren hebben dan )

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 aug 2016, 14:14

René Kloeze schreef:Rol jij ze wel klein dan tussen duim en wijvinger voordat je ze in je oor duwt? Bij mij vallen de oto`s er sneller uit dan de uvex`en
Duh! Uiteraard! :beer:

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 01 aug 2016, 15:24

HJ2 schreef:
René Kloeze schreef:Rol jij ze wel klein dan tussen duim en wijvinger voordat je ze in je oor duwt? Bij mij vallen de oto`s er sneller uit dan de uvex`en
Duh! Uiteraard! :beer:
Tsja....ik vraag het maar voor de zekerheid :tooth:

itsmario

Bericht door itsmario » 31 aug 2016, 13:36

Ik heb zelf uiteindelijk deze gekocht

http://www.noizezz.eu/504053--gehoorbes ... trong.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Zitten 4 maten bij en 1 filter 30db
heb het idee dat 1 oor toch niet helemaal goed afsluit, maar voorlopig is het beter dan niets

overigens met helm op in de auto heb ik nergens last van

en ben toch op zoek naar een trek-auto, in de tracktool is het niet meer te doen op de openbare weg

+ de oordoppen gebruik ik nu ook als marshall langs de baan met het vlaggen :)

HJ2

Bericht door HJ2 » 01 sep 2016, 16:54

... Wel balen dat 1 dop dan niet goed afsluit! toch maar plastieken nemen :tong: http://www.driving-fun.com/forum/postin ... =9&t=33200#" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie