Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Alles over de Nürburgring, van Touristenfahrten en ideale lijnen tot de grootste schnitzels van de omgeving.
Plaats reactie
RVV

Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!

Bericht door RVV » 25 jul 2016, 20:00

In mijn tijd waren dat de vrijwillige Marschalls (zoals ik dat was) op de motor die het uit eigen beweging zijn gaan doen met uiteindelijk ondersteuning/begeleiding/opleiding van de Nurburgring GmbH. Wij wilden voor onszelf een veiliger klimaat creeren.
Wat ik me van toen goed kan herinneren was dat er over het algemeen veel respect voor jullie motormarschalls was. Jullie waren duidelijke "scheidsrechters" waar je gewoon naar luisterde of voor oppaste. Jammer dat dit er niet meer is.

PD power

Bericht door PD power » 25 jul 2016, 20:38

JP schreef:
PD power schreef:
MParallel schreef:Pff laat me niet lachen. De Ring is een bochtenbaan, daarvoor hoef je helemaal geen 200+ te rijden. Op die paar stukken dat dat kan. Iedereen kan ze pedaal tot de bodem intrappen op rechte stukken. Het gaat om de lijnen rijden.
Als je zonodig hard wilt rijden, nondejuu, om naar De Ring te komen heb je km's lang Autobahn gehad waar dat kan, ook eenrichtingsverkeer. Sla je slag.

Zolang ze daar geen checks doen of je geen imbeciel bent en je daarvoor dus extra moet opletten, terwijl het rijden zelf al al je aandacht kost, dan maar kinderachtige regeltjes.

De nordschleife is gewoon een hoge snelheids baan, icm met hoogte verschillen en snelle bochten, juist voor die beleving ga je er heen, iemand die wat baan kennis heeft , met een redelijke auto, dan heb ik het gewoon over een hothatch, rijdt daar tussen de 150 en 160 km/h gemiddeld, dan is 160 kmh als limiet toch totaal niet reëel,, en op een recht stuk zoals de autobahn gas geven is niks aan, maar met 200+ door schwedenkreuz of fuchrore , daarvoor ga je er heen, maar dan moet je idd wel vooruit kijken, ja daar zitten risico's aan, maar ja ....... anders ging ik wel rummicuppen ofzo.
160kmh gemiddeld met een hothatch :tooth: das dan een rondetijd van minder dan 8 min. :df:
Daarom zei ik ook 150 a 160 ;-)

Trouwens een mooi voorbeeld hoe het netjes kan, op tijd anticiperen , netjes en toch hard.

https://www.facebook.com/guido.christma ... =3&theater

JP

Bericht door JP » 25 jul 2016, 21:02

RVV schreef:
In mijn tijd waren dat de vrijwillige Marschalls (zoals ik dat was) op de motor die het uit eigen beweging zijn gaan doen met uiteindelijk ondersteuning/begeleiding/opleiding van de Nurburgring GmbH. Wij wilden voor onszelf een veiliger klimaat creeren.
Wat ik me van toen goed kan herinneren was dat er over het algemeen veel respect voor jullie motormarschalls was. Jullie waren duidelijke "scheidsrechters" waar je gewoon naar luisterde of voor oppaste. Jammer dat dit er niet meer is.
@ Fabian; Was er enkele jaren geen sprake van dat "jullie" als stresi's een max. snelheid kregen opgelegd van de GmbH ?

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2016, 21:17

Die GT, zonde idd, heel klein toefje gas met die brede lappen en dat enorme koppel, schuift gewoon over de wielen weg, ook weinig druk op de voorkant.
Regen is toch best verraderlijk op circuits, op sommige plekken kan je sneller dan verwacht terwijl daar waar je denkt wel redelijk te kunnen is het bv snot-glad :)

Fabian

Bericht door Fabian » 25 jul 2016, 21:29

Klopt, toen was ik al met gestopt omdat ik niet meer frequent aanwezig kon zijn.

Doel was nog meer voorbeeldgedrag. Er waren er een paar, waaronder ik, die toch wel rond de 8 minuten hun rondjes maakten. Dat vonden ze geen goed voorbeeld voor anderen met zo'n vestje aan, was iets voor te zeggen natuurlijk. Maar voorbeeldgedrag staat los van snelheid mijns inziens. Echter we deden het vrijwillig (kleine korting op de jaarkaart) en het leek vaak meer op werken. Er waren dagen dat ik iedere ronde ergens stond, een weekend lang en dan misschien 15 (onderbroken) rondjes kon rijden, tegen 35 rondjes op een "goede" dag. Plus dat ze een aanwezigheidsplicht wilden om de korting de "compenseren". Leuk bedacht, maar als het regent konden we niet rijden en waren we er dus ook niet. Was je er te weinig zou je korting vervallen. Dat werkt natuurlijk niet en zo begon het echt op werken voor een baas te lijken, terwijl we het uit een hele andere invalshoek gestart waren. Dus ons initiatief werd een beetje door een excel-virus vanachter een bureautje gekilled.

Toen zijn er veel afgehaakt en uiteindelijk werden de snelheden van auto's zo hoog en werd het zo druk op de baan dat alle "Breidscheiders" gestopt zijn met rijden in TF.

witje

Bericht door witje » 25 jul 2016, 22:04

Speciaal voor Knot (helaas nog wel een klein tikje ingang Aremberg)

GTRene

Bericht door GTRene » 25 jul 2016, 22:59

wow, die had mazzel, al had ie bij de 2de grasmaaier aan de andere kant op het einde hoorde je wel iets een aanraking oid?

hoe hielt die hem er uit die eerste grasmaaier, nog iets lichtjes gas er op? of gewoon mazzel.

Macboy

Bericht door Macboy » 25 jul 2016, 23:45

PD power schreef:De nordschleife is gewoon een hoge snelheidsbaan, icm met hoogte verschillen en snelle bochten, juist voor die beleving ga je er heen, iemand die wat baan kennis heeft , met een redelijke auto, dan heb ik het gewoon over een hothatch, rijdt daar tussen de 150 en 160 km/h gemiddeld, dan is 160 kmh als limiet toch totaal niet reëel,, en op een recht stuk zoals de autobahn gas geven is niks aan, maar met 200+ door schwedenkreuz of fuchrore , daarvoor ga je er heen, maar dan moet je idd wel vooruit kijken, ja daar zitten risico's aan, maar ja ....... anders ging ik wel rummicuppen ofzo.
Daarom heeft bewustwording bij veel mensen dus geen enkele zin :lol:

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 26 jul 2016, 08:09

Afgelopen zondag kwam ik 1 of andere 106 tegen op de ring, schijnt bekend te zijn hier ?

Macboy

Bericht door Macboy » 26 jul 2016, 10:16

Jaaaaaaa gaaaaaaf :hosanna:

http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 26 jul 2016, 14:58

RVV schreef:....Wat ik me van toen goed kan herinneren was dat er over het algemeen veel respect voor jullie motormarschalls was. Jullie waren duidelijke "scheidsrechters" waar je gewoon naar luisterde of voor oppaste. Jammer dat dit er niet meer is.
Precies zoals vroeger bromsnor. Daar luisterde je ook naar.

Nu: iedereen heeft schijt aan alles.

Marius

Bericht door Marius » 26 jul 2016, 17:11

MParallel schreef:
RVV schreef:....Wat ik me van toen goed kan herinneren was dat er over het algemeen veel respect voor jullie motormarschalls was. Jullie waren duidelijke "scheidsrechters" waar je gewoon naar luisterde of voor oppaste. Jammer dat dit er niet meer is.

Echt zo zwart-wit is het niet. Ik zie juist veel oplettendheid op de baan. Mensen die gelijk van het gas afgaan als er een gele lamp brand en gelijk hun eigen knipperlichten ontbranden om anderen te waarschuwen.

Vwb het argument, dat er geen geprepareerde autos meer tijdens TF moeten rijden; dit ongeluk met de civic was juist een ongeluk met een auto die geen rolkooi had. Just sayin.
Nogmaals, met regels als 'iedereen 160 max' maak je het voor iedereen alleen maar minder leuk. De illusie dat het opleggen van regels altijd de oplossing is is zo een simpele aanname en veroordelend voor de velen die eea toch anders ervaren als sommige personen. Begin met voorlichting, een groot bord waarop staat "hier vallen doden", pas de ring-app aan zodat hij gaat piepen als je een ongeluk nadert, etc. Er zijn oplossingen zat te bedenken ipv iets simpels roepen als "meer regels".

Luco

Bericht door Luco » 26 jul 2016, 18:26

Ja die borden rond de ring "rasen is aus" ofzoiets die helpen :lol:

witje

Bericht door witje » 26 jul 2016, 18:33

Als ik het zo lees van de mensen die betrokken zijn is hier sprake van een ongelukkige samenloop van omstandigheden. De snelheid, regen en de plek waar de auto van de Streckensicherung stond.

De plaats van het oorspronkelijke ongeval was niet goed afgezet en in plaats van ver terug te lopen en te vlaggen werden er brokstukken van de baan geraapt.

De Civic bestuurder zal verrast zijn door de situatie en in de bocht geremd hebben en is gaan glijden. Zoals te zien is reed hij niet roekeloos.

Naar wat ik begreep is de politie in bezit van de GoPro die in de Honda aan de ruit bevestigd was, als er dus verwijten te maken zijn dan zal dat binnenkort wel bekend worden gemaakt.

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jul 2016, 20:20

Valt me in filmpjes te vaak op dat Streckensicherung aanwezig is, maar dat er niemand op de juiste plaats staat te vlaggen.

Roy RS

Bericht door Roy RS » 26 jul 2016, 20:32

Ik was zaterdag aanwezig en heb besloten geen rondje te doen ivm de nattigheid....dit bevestigd weer dat dat geen gekke keuze was. Het is gewoon een ingewikkeld baantje met heel divers publiek, ik ben er altijd ontzettend op mijn hoede, als de baan je niet verrast, dan wel de berijders...nattigheid daarbij is een gevaarlijke combi.

Zed240

Bericht door Zed240 » 26 jul 2016, 21:07

Hielke schreef:Valt me in filmpjes te vaak op dat Streckensicherung aanwezig is, maar dat er niemand op de juiste plaats staat te vlaggen.
Dat valt mij inderdaad ook wel eens op. Te dicht op het ongeval blijven staan, of net achter een blinde bocht i.p.v. er voor.

Min or meer ook de oorzaak van dit gigantische ongeluk op hetzelfde punt in 2011. Op een drukke zondag leek het de Ringmedewerkers handig om de vangrail te vervangen, en hierbij de baan deels af te zetten. Dat kan uitstekend, maar zet dan de afzetting/waarschuwing al voor de bocht, en niet zoals hier te zien is aan de binnenkant na een blinde bocht.

Vanaf 9:50.

De auto die op 10:30 op een andere auto klapt is een Ring-Taxi, dus als zelfs die geen opstopping/werkzaamheden verwachten...

Hielke

Bericht door Hielke » 26 jul 2016, 21:51

Ik herken die video.

Juist in het snelle en blinde gedeelte van Kesselchen halen ze die stunt uit. Door professionals die veel en veel beter zouden moeten weten.

Zo snel mogelijk camera's en lampen in die passage neerzetten en dan heb je één van de grootste risico punten geneutraliseerd.

GTRene

Bericht door GTRene » 26 jul 2016, 22:01

met camera's en lampen en goede communicatie kun je idd al veel mensen vervangen, de mensen kan je dan inzetten voor het hulp werk oid.
de Ring is ook zo groot en lang, best moeilijk om alle plakken goed te bezetten lijkt me dag in dag uit.

Fabian

Bericht door Fabian » 26 jul 2016, 22:19

Dat is het ingeval waar ik op doelde inderdaad. In basis vergelijkbaar, verkeerde punt van waarschuwen, had uitgang bergwerk al gemoeten.

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 26 jul 2016, 22:57

Michel Huisman schreef:Afgelopen zondag kwam ik 1 of andere 106 tegen op de ring, schijnt bekend te zijn hier ?

Leuk filmpje geworden :D Ik heb hem ook nog op mijn gopro staan vanuit mijn wagen.

Knot

Bericht door Knot » 26 jul 2016, 23:03

witje schreef:Speciaal voor Knot (helaas nog wel een klein tikje ingang Aremberg)
Idd, gewoon tegensturen en gas erop :blink:

Macboy

Bericht door Macboy » 27 jul 2016, 00:20

Marius schreef:Vwb het argument, dat er geen geprepareerde autos meer tijdens TF moeten rijden; dit ongeluk met de civic was juist een ongeluk met een auto die geen rolkooi had. Just sayin.
Dat volg ik niet helemaal. Wat heeft de Civic te maken met het feit dat de meeste rijders de Ring tegenwoordig niet meer als touristenfahrt zien maar als trackday en hun rijstijl daarop ook (negatief) aanpassen ? Dat is immers de discussie die hier gevoerd wordt. Hoe dat ongeluk met die Civic is gebeurd weten we niet eens. Het was enkel een aanleiding om een aantal onderwerpen weer eens bespreekbaar te maken.

Maar het gaat mij dus om een groep rijders die time attack doen op de Ring en gaan toeteren en knipperen als je niet tijdig aan de kant gaat. Die gasten moeten als eerste opdonderen met dat agressieve gedrag.

Of de organisatie moet gewoon de zondag opsplitsen in trackday rijders en echte toerist rijders. Bijvoorbeeld in bloktijden van 2 uur. Ik denk dat er op zich mogelijkheden genoeg moeten zijn. Vrees alleen dat het verdienmodel natuurlijk vooral gestoeld is op de eerste groep rijders. En terecht natuurlijk, want het blijft business.

Kasteel

Bericht door Kasteel » 27 jul 2016, 00:33

Marius schreef:
MParallel schreef:

Echt zo zwart-wit is het niet. Ik zie juist veel oplettendheid op de baan. Mensen die gelijk van het gas afgaan als er een gele lamp brand en gelijk hun eigen knipperlichten ontbranden om anderen te waarschuwen.

Vwb het argument, dat er geen geprepareerde autos meer tijdens TF moeten rijden; dit ongeluk met de civic was juist een ongeluk met een auto die geen rolkooi had. Just sayin.
Nogmaals, met regels als 'iedereen 160 max' maak je het voor iedereen alleen maar minder leuk. De illusie dat het opleggen van regels altijd de oplossing is is zo een simpele aanname en veroordelend voor de velen die eea toch anders ervaren als sommige personen. Begin met voorlichting, een groot bord waarop staat "hier vallen doden", pas de ring-app aan zodat hij gaat piepen als je een ongeluk nadert, etc. Er zijn oplossingen zat te bedenken ipv iets simpels roepen als "meer regels".
+1

KW

Bericht door KW » 27 jul 2016, 10:33

Macboy schreef:Het enige dat moet gebeuren is instructies dat het geen circuit of trackday is. Dat is het enige dat gewoon echt niet meer duidelijk is. Verbod op rolkooi zou ik zeggen op zondag ? Verbod op helm. Verbod voor autos met maar 1 stoel. Gewoon dus weer een échte touristenfahrt in plaats van een veredelde trackday ?

Het zit hem niet in de baan, maar in de rijders zelf zoals Luco ook zegt. De rijders gebruiken de Ring als trackday. Dat is het niet. Althans niet officieel.

Kortom een verbod op trackday autos zou wel helpen. Het zal er niet minder leuk om worden denk ik ?
Ik denk dat dit zeker gaat helpen ja. Snelle auto's genoeg over, maar het trackday-gevoel zal er wel weer uit gaan. Het is niet voor niks Touristenfahrten...
Helaas zijn er dan nog genoeg onkundige mensen, ook in snelle auto's. Toch kan ik me niet herinneren dat er bij de ticketoffice geen enorm bord hangt met regelgeving. Maarja daar zal niet genoeg naar gekeken worden.
Laatst gewijzigd door KW op 27 jul 2016, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie