Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
- PD power
Re: Nürburgring: alle foto's, filmpjes en verhalen!
@Hielke en @Witje helemaal mee eens, gewoon huidige regels goed handhaven zou eigenlijk al veel schelen, 160 kmh, daarvoor ga je de ring niet op, juist daar kun je hogere snelheden rijden t.o.v de morderne circuits, als je wilt cruisen zijn er zat andere wegen in de omgeving, neemt niet weg dat je je wel normaal moet gedragen, zowel de snellere als de langzamer deelnemer, met 160 kmh zou de ns trouwens ook uitsterven.
- Marius
Mee eens. Het is en blijft een gevaarlijke plek, maar opmerkingen als '160kmh dan kunnen de normale lui ook lekker rijden' vind ik echt van de zotte. Ik vind het nogal wat om even te bepalen wat normaal is. Vind iemand anders dan 140kmh normaal en zijn degenen die 160kmh willen dan abnormaal? Als berijder van momenteel een vrij snelle ringtool heb ik vaak te maken met langzamer verkeer. Ik erger me er niet aan maar kan dikwijls duidelijk zien dat mensen te weinig ervaring hebben om hard te gaan. Daar hoort nl ook in je spiegels kijken bij en net zo goed dat ik een ander een mooie ronde gun, het plaatsmaken voor iemand die sneller is als jij zul je als langzamere deelnemer dat ook moeten gunnen. Gisteren was ik op de ring, en heb in diverse regenachtige ronden voor diverse mensen zonder probleem plaatsgemaakt. Simpelweg omdat ze harder konden. En daar kan ik dan van genieten ipv me eraan te ergeren dat ik plaats moet maken voor ze. Je bent nou eenmaal met meerdere mensen op de baan, met verschillende capaciteiten en vaardigheden. Wat je niet moet doen is elkaar veroordelen in termen als 'het niet gunnen', want dan eindig je vanzelf bij domme regelgeving.
Waar het om gaat is mi gebrek aan rijvaardigheid en inschattingsvermogen. Dat is een heel andere discussie, maar een discussie die veel moeilijker te voeren is en welke ook oplossingen vergt die meer verplichtingen en denkwerk vergen dan een bord met 160kmh max neerzetten, wat nog altijd zowat 45 meter per seconde is en op sommige plekken am Ring met een onervaren bestuurder nog altijd gevaarlijk is.
Waar het om gaat is mi gebrek aan rijvaardigheid en inschattingsvermogen. Dat is een heel andere discussie, maar een discussie die veel moeilijker te voeren is en welke ook oplossingen vergt die meer verplichtingen en denkwerk vergen dan een bord met 160kmh max neerzetten, wat nog altijd zowat 45 meter per seconde is en op sommige plekken am Ring met een onervaren bestuurder nog altijd gevaarlijk is.
- JP
Dat dus. Mede door de hoge rondeprijs lijkt het of steeds meer mensen rondom de Ring hun speelkwartier zoeken. Vind het dan ook goed dat de duitse politie flink controleert hierop.witje schreef:(...)
Voor de rest voel ik mij op de B-wegen rond de Ring minder veilig dan op de NoS zelf.
- MParallel
- Auto: BMW
Pff laat me niet lachen. De Ring is een bochtenbaan, daarvoor hoef je helemaal geen 200+ te rijden. Op die paar stukken dat dat kan. Iedereen kan ze pedaal tot de bodem intrappen op rechte stukken. Het gaat om de lijnen rijden.
Als je zonodig hard wilt rijden, nondejuu, om naar De Ring te komen heb je km's lang Autobahn gehad waar dat kan, ook eenrichtingsverkeer. Sla je slag.
Zolang ze daar geen checks doen of je geen imbeciel bent en je daarvoor dus extra moet opletten, terwijl het rijden zelf al al je aandacht kost, dan maar kinderachtige regeltjes.
Als je zonodig hard wilt rijden, nondejuu, om naar De Ring te komen heb je km's lang Autobahn gehad waar dat kan, ook eenrichtingsverkeer. Sla je slag.
Zolang ze daar geen checks doen of je geen imbeciel bent en je daarvoor dus extra moet opletten, terwijl het rijden zelf al al je aandacht kost, dan maar kinderachtige regeltjes.
- daNpy
Personen die sterven in de heli of het ziekenhuis worden geregistreerd als gestorven in Koblenz zo ver ik weet.witje schreef:Dit zijn de gegevens van de afgelopen jaren m.b.t. de Nordschleife.
Let wel, het aantal doden/gevonden op de wegen rond Adenau ligt jaarlijks 3x zo hoog
[..]
Waar heb je deze cijfers precies vandaan?

Verder is het wel een verschrikkelijk ongeval. Behalve de driepunts gordels geen enkel vorm van veiligheid in zo'n auto, en na een ~20 jaar is de stevigheid van carrosserie en onderdelen en er ook niet op vooruit gegaan. Weer een zwarte bladzijde voor de Nürburgring, ik vermoed dat ze ook meer en meer maatregelen zullen treffen.
- Macboy
Het enige dat moet gebeuren is instructies dat het geen circuit of trackday is. Dat is het enige dat gewoon echt niet meer duidelijk is. Verbod op rolkooi zou ik zeggen op zondag ? Verbod op helm. Verbod voor autos met maar 1 stoel. Gewoon dus weer een échte touristenfahrt in plaats van een veredelde trackday ?
Het zit hem niet in de baan, maar in de rijders zelf zoals Luco ook zegt. De rijders gebruiken de Ring als trackday. Dat is het niet. Althans niet officieel.
Kortom een verbod op trackday autos zou wel helpen. Het zal er niet minder leuk om worden denk ik ?
Het zit hem niet in de baan, maar in de rijders zelf zoals Luco ook zegt. De rijders gebruiken de Ring als trackday. Dat is het niet. Althans niet officieel.
Kortom een verbod op trackday autos zou wel helpen. Het zal er niet minder leuk om worden denk ik ?
- witje
De cijfers komen van de Unfallstatistik Polizei Adenau (persberichten uit de kranten die ik zo snel kon vinden) Het gaat dus om momenten waar politie of ambulance moet assisteren, niet om een kleine bums ergens tegen de vangrail.daNpy schreef:Personen die sterven in de heli of het ziekenhuis worden geregistreerd als gestorven in Koblenz zo ver ik weet.witje schreef:Dit zijn de gegevens van de afgelopen jaren m.b.t. de Nordschleife.
Let wel, het aantal doden/gevonden op de wegen rond Adenau ligt jaarlijks 3x zo hoog
[..]
Waar heb je deze cijfers precies vandaan?
Verder is het wel een verschrikkelijk ongeval. Behalve de driepunts gordels geen enkel vorm van veiligheid in zo'n auto, en na een ~20 jaar is de stevigheid van carrosserie en onderdelen en er ook niet op vooruit gegaan. Weer een zwarte bladzijde voor de Nürburgring, ik vermoed dat ze ook meer en meer maatregelen zullen treffen.
Het heet niet voor niets de groene hel, je kan niet op reset drukken zoals op de Xbox
-
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Het zit hem in de rijders dus gaan we de autos verbieden? Dus in plaats van een vol geprepareerde auto komen ze met een stock gt3rs met net zo'n bizar snelheidsverschil langzetten?Macboy schreef:Het enige dat moet gebeuren is instructies dat het geen circuit of trackday is. Dat is het enige dat gewoon echt niet meer duidelijk is. Verbod op rolkooi zou ik zeggen op zondag ? Verbod op helm. Verbod voor autos met maar 1 stoel. Gewoon dus weer een échte touristenfahrt in plaats van een veredelde trackday ?
Bewustwording van de gevaren doet meer denk ik. Gevaarlijke stukken aangeven, onoverzichtelijke bochten goed aangeven met borden of pijlen zoals je in nederland van die witte borden met een rode > erin hebt staan.
Heb zelf een rondje gedaan tot nog toe in een auto die niet van mijzelf was. Voor mij ging het snel genoeg wat ik veilig acht met weinig baankennis. Spiegelen niet anders dan normaal, doe altijd al ik vrij veel. Niet echt geschroken ofzo van andere, ja ze komen hard voorbij maar ging prima.
Tijdens het rondje al commentaar/advies van de bestuurder van dit kan in een lagere versnelling, hier ging ik harder etc. Doet mij niks, gewoon doen waar je je comfortabel bij voelt of dat nou met 200 of met 80 is verschilt voor een ieder.
Als jij zo rijd dat je schrikt van achteropkomend verkeer bijvoorbeeld rij je imo boven je macht want je neemt niet meer de tijd om te spiegelen.
Overigens als passagier kijk ik altijd mee en zeg ook bijvoorbeeld dat er mensen hard aankomen.
- Macboy
Ja maar ik zie dan echt niks veranderen. Met een verbod op geprepareerde autos - zo goed als onmogelijk een goede grens daarin te trekken - maak je duidelijk dat het geen trackday is. Bewustwording heeft geen enkele zin wat mij betreft. Dat heeft alleen effect op mensen die toch al op 70% van hun kunnen rijden. Die andere groep (mongolen) doet niet aan bewustwording. Dat levert ook meteen de rechtvaardigheid op van de Ring: beter daar dan op de "openbare weg" als een mongool te keer gaan.
- MParallel
- Auto: BMW
Dit.Macboy schreef:Ja maar ik zie dan echt niks veranderen. Met een verbod op geprepareerde autos - zo goed als onmogelijk een goede grens daarin te trekken - maak je duidelijk dat het geen trackday is. Bewustwording heeft geen enkele zin wat mij betreft. Dat heeft alleen effect op mensen die toch al op 70% van hun kunnen rijden. Die andere groep (mongolen) doet niet aan bewustwording. Dat levert ook meteen de rechtvaardigheid op van de Ring: beter daar dan op de "openbare weg" als een mongool te keer gaan.
Mensen conditioneren is bij voorbaat al kansloos, dus moet het met regels afgedwongen worden.
Dat, of een Pieter Baancentrum, got it

Maar ja, dat kost geld ipv dat het geld oplevert...
-
Maar die "mongolen" rijden denk ik niet in een volledig geprepareerde auto. Dus die hou je dan juist?Macboy schreef:Ja maar ik zie dan echt niks veranderen. Met een verbod op geprepareerde autos - zo goed als onmogelijk een goede grens daarin te trekken - maak je duidelijk dat het geen trackday is. Bewustwording heeft geen enkele zin wat mij betreft. Dat heeft alleen effect op mensen die toch al op 70% van hun kunnen rijden. Die andere groep (mongolen) doet niet aan bewustwording. Dat levert ook meteen de rechtvaardigheid op van de Ring: beter daar dan op de "openbare weg" als een mongool te keer gaan.
Het kennen van je grenzen is beter, als er niemand van je vrienden met je mee wil rijden bijvoorbeeld moet je je toch wat afvragen. Ik ben ook selectief in bij wie ik instap, niet omdat er dan niks kan gebeuren, maar ik voel me er comfortabel bij.
Focus moet veel meer liggen op rust, als jij een waas voor je ogen krijgt van ik moet harder harder harder. Ben je fout bezig of dat nu in een corsa uit het jaar kruik en volledig geprepareerd is of in een veyron waar de electronica je nog wat helpt. Met beide gaat het een keer fout.
Zet van mijn part bij de start of bepaalde bochten hoeveel mensen er al afgeklapt zijn. Geeft toch aan dat het gevaarlijk is en gaat er bij die laatste paar dan ook een lampje branden van doe maar rustig aan.
Zet een paar goed verkreukelde autos neer bij de start met daarbij met welke snelheid het is gebeurd, dat heeft nog wat meer effect denk ik.
Snelheidsbelerking etc levert alleen maar gezeur op, kijk maar naar de reacties op de beperkingen na dat die auto was opgestegen en achter de hekken stond.
Nou kom ik niet zo vaak op de ring maar hoe ervaren de regelmatige rijders het?
- witje
Lift-off oversteer lijkt toch de grootste oorzaak van de crashes (Schwedenkreuz, Fuchsrohre, Kesselchen etc)
- trancedrift
Deze discussie kan natuurlijk lang doorgaan met verschillende onrealistische voorstellen als uitkomst (snelheidbeperking zonder controle = meer ongelukken door grote snelheif verschillen; controle of auto's track day bedoeld/gebouwd zij = vage regels en meer vertraging op zondag met meer ongelukken door minder respect op de baan als gevolg en etc en etc). Maar het probleem blijft heel duidelijk - dodelijke ongelukken zijn redelijk zeldzaam met eenzijdige botsingen zoals de bmw m1 hierboven, ze liepen gewoon zelf uit de auto net als de gek met Megan RS die voor dezelfde redenen echt de lucht in ging op Vluchtplats vorig jaar - dat was een crash met 230+ kmh, rollen en tegen de vangrail en hij liep weer gewoon zelf uit de auto.
Het probleem blijft de onvoldoende waarschuwing signalen, onvoldoende voorlichting voor de "toeristen" en onvoldoende marshals die op de baan letten - fysiek of op monitoren. En voor 30 euro per ronde en 800 euro met meter vangrail kosten ik kan me niet voorstellen dat ze blijven redenen vinden om schuld weer richting de rijders te schuiven.
Het probleem blijft de onvoldoende waarschuwing signalen, onvoldoende voorlichting voor de "toeristen" en onvoldoende marshals die op de baan letten - fysiek of op monitoren. En voor 30 euro per ronde en 800 euro met meter vangrail kosten ik kan me niet voorstellen dat ze blijven redenen vinden om schuld weer richting de rijders te schuiven.
- Knot
Die 1 coupe had m prachtig ingezet, liever iets verder naar buiten, in 4 laten staan, direct volgas erop en eventueel een keer of 3 a 4 een clutch kick en doorzetten.
- MartijnGizmo
Laat ik dan wat tegengeluid bieden:
Vrijdag m'n nieuwe auto opgehaald (topic volgt), en omdat er wat vrienden die kant op waren, meteen een hotelletje geboekt voor zaterdagavond en richting Adenau getogen. Zaterdag in de regen lekker een beetje kletsen, tot er ineens een heleboel brandweer en ambulances de baan op gaan. Langzaam sijpelen dan bij Cafe Zur Nordschleife de berichten binnen over doden en gewonden... schrik je dan? Natuurlijk. Later ook nog een vrij verontrustende foto bij de NOS, dan weet je weer precies hoe gevaarlijk het kan zijn.
Zondag toch een kaartje voor 1,5 ronde gekocht en de baan op gegaan voor m'n eerste keer. Twee jaar terug een keer meegereden en door de jaren heen al tig filmpjes gezien, maar ik vond het reuze meevallen. De hoogteverschillen en oneindig lijkende hoeveelheid bochten beteken gewoon dat je je een beetje moet beheersen. Ik wist gelukkig al vrij aardig waar de baan heen ging... en bij Adenauer Forst heb ik gewoon tijdig geremd en naar links ingestuurd.
Goed spiegelen, knipperlichtje aan als je aan de kant kunt en lekker binnen je eigen kunnen een rondje rijden. Ging vlot genoeg om het leuk te maken, en ik had geen moment het gevoel mezelf of anderen in gevaar te brengen. 
Dat betekent ook dat je met je nieuwe 300pk-auto na Karussell even aan de kant gaat voor een eerste generatie Yaris die veel harder rond durft, maar dat is toch juist zo mooi aan die baan?
Beide inzittenden met een vette grijs, dus missie geslaagd:

Vrijdag m'n nieuwe auto opgehaald (topic volgt), en omdat er wat vrienden die kant op waren, meteen een hotelletje geboekt voor zaterdagavond en richting Adenau getogen. Zaterdag in de regen lekker een beetje kletsen, tot er ineens een heleboel brandweer en ambulances de baan op gaan. Langzaam sijpelen dan bij Cafe Zur Nordschleife de berichten binnen over doden en gewonden... schrik je dan? Natuurlijk. Later ook nog een vrij verontrustende foto bij de NOS, dan weet je weer precies hoe gevaarlijk het kan zijn.
Zondag toch een kaartje voor 1,5 ronde gekocht en de baan op gegaan voor m'n eerste keer. Twee jaar terug een keer meegereden en door de jaren heen al tig filmpjes gezien, maar ik vond het reuze meevallen. De hoogteverschillen en oneindig lijkende hoeveelheid bochten beteken gewoon dat je je een beetje moet beheersen. Ik wist gelukkig al vrij aardig waar de baan heen ging... en bij Adenauer Forst heb ik gewoon tijdig geremd en naar links ingestuurd.

Dat betekent ook dat je met je nieuwe 300pk-auto na Karussell even aan de kant gaat voor een eerste generatie Yaris die veel harder rond durft, maar dat is toch juist zo mooi aan die baan?
Beide inzittenden met een vette grijs, dus missie geslaagd:
Laatst gewijzigd door MartijnGizmo op 25 jul 2016, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- martll
Dikke megane! Waar blijft dat topic? 

- KW
Dat is ook precies mijn idee. Britten waren er altijd al, maar sindsdien is het veel erger geworden.MParallel schreef:Kom er zelf elk jaar sinds 2008. Je merkt idd het verschil. Het omslagpunt is wel dat Top Gear item uit 2009 (zo uit me hoofd) geweest.
- Luco
De maatschappij wordt harder
Er zijn steeds meer idioten op de wereld
Er zijn steeds meer idioten in het verkeer
Dus ja ook op de ring zie je dat terug.
Er zijn steeds meer idioten op de wereld
Er zijn steeds meer idioten in het verkeer
Dus ja ook op de ring zie je dat terug.
- GTRene
mooie platen van jullie Megane Martijn 

- Rivanov
- Auto: '25 Tesla Model Y Juniper
Laat dat topic maar komen! 

- Fabian
dat was al in 2003/2004. Dat merkte je direct binnen een maand al.KW schreef:Dat is ook precies mijn idee. Britten waren er altijd al, maar sindsdien is het veel erger geworden.MParallel schreef:Kom er zelf elk jaar sinds 2008. Je merkt idd het verschil. Het omslagpunt is wel dat Top Gear item uit 2009 (zo uit me hoofd) geweest.
Ik ken de situatie best aardig aldaar denk ik, na duizenden rondjes en als marshall 100-den ongevallen te hebben meegemaakt (als 1e hulp of als 1e vlagger op de plek van het ongeval)
Het punt waar dit gebeurd is,. is erg gevaarlijk. Hoge snelheid, blinde bochten. De plek waar de Streckecksicherung lijkt te staan (lijkt, ik was niet ter plekke) is precies verkeerd. Als het fout gaat is de impact altijd aan de binnenzijde van de bocht. Daar waar ze leken stil te staan op de video. Soms kun je niet anders, maar als ze een ongeval aan het opnemen waren is de noodzaak een stuk kleiner lijkt mij. Of ze al veel eerder stonden te vlaggen weet ik niet, maar als dat wel zo was dan begrijp ik de fout van de verongelukten niet.
Moet het dan toch, dan zal er uitgang Bergwerk al gevlagd moeten worden eigenlijk. Want de 3 blinde bochten daarna kun je eigenlijk ook niet veilig vlaggen (blinde bochten, hoge snelheid) , tussen deze 3 en de 4e van Kesselschen kun je eventueel vlaggen, maar ook dan geldt: de bocht ervoor is blind en de snelheid is extreem, dus de 1e ziet het en remt, de 2e ook, en de 3e is de laat etc. Een harmonica, zo;n ongeval hebben we op dat punt al eerder gehad met tig auto's (en een Ringtaxi) paar jaar geleden.
Maar ja, wat moet je dan: 1 man eruit zetten, 800 meter doorrijden, in je eentje bij een ongeval uitkomen, helpen, daarna achterruit terugrijden in blinde bochten om je vlagger op te halen. Ook niet ideaal. Meer mankracht is gewoon bittere noodzaak. Er wordt genoeg voor omgezet.
In mijn tijd waren dat de vrijwillige Marschalls (zoals ik dat was) op de motor die het uit eigen beweging zijn gaan doen met uiteindelijk ondersteuning/begeleiding/opleiding van de Nurburgring GmbH. Wij wilden voor onszelf een veiliger klimaat creeren. Die zijn er nagenoeg niet meer, want met de motor is het te gevaarlijk geworden. Wat we toen deden was dat ik bleef vlaggen als "first responder" en de Streckensicherung het ongeval afhandelde. Waren ze klaar kreeg ik een melding, stapte op en maakte mn rondjes weer verder. Baan hoefde niet dicht, baan sneller vrij, iedereen kon lekker doorrijden, everybody happy.
Verder helemaal met Marius en Martijn eens, leven en laten leven, ieder geniet op zijn eigen manier. Op die manier kun je zoveel plezier beleven aan TF. Ik doe het alleen niet meer, maar dat heeft alleen maar de maken met het feit dat mijn verzekeraar het niet meer dekt.
- PD power
MParallel schreef:Pff laat me niet lachen. De Ring is een bochtenbaan, daarvoor hoef je helemaal geen 200+ te rijden. Op die paar stukken dat dat kan. Iedereen kan ze pedaal tot de bodem intrappen op rechte stukken. Het gaat om de lijnen rijden.
De nordschleife is gewoon een hoge snelheids baan, icm met hoogte verschillen en snelle bochten, juist voor die beleving ga je er heen, iemand die wat baan kennis heeft , met een redelijke auto, dan heb ik het gewoon over een hothatch, rijdt daar tussen de 150 en 160 km/h gemiddeld, dan is 160 kmh als limiet toch totaal niet reëel,, en op een recht stuk zoals de autobahn gas geven is niks aan, maar met 200+ door schwedenkreuz of fuchrore , daarvoor ga je er heen, maar dan moet je idd wel vooruit kijken, ja daar zitten risico's aan, maar ja ....... anders ging ik wel rummicuppen ofzo.
- witje
Ondertussen...

- JP
160kmh gemiddeld met een hothatchPD power schreef:MParallel schreef:Pff laat me niet lachen. De Ring is een bochtenbaan, daarvoor hoef je helemaal geen 200+ te rijden. Op die paar stukken dat dat kan. Iedereen kan ze pedaal tot de bodem intrappen op rechte stukken. Het gaat om de lijnen rijden.
De nordschleife is gewoon een hoge snelheids baan, icm met hoogte verschillen en snelle bochten, juist voor die beleving ga je er heen, iemand die wat baan kennis heeft , met een redelijke auto, dan heb ik het gewoon over een hothatch, rijdt daar tussen de 150 en 160 km/h gemiddeld, dan is 160 kmh als limiet toch totaal niet reëel,, en op een recht stuk zoals de autobahn gas geven is niks aan, maar met 200+ door schwedenkreuz of fuchrore , daarvoor ga je er heen, maar dan moet je idd wel vooruit kijken, ja daar zitten risico's aan, maar ja ....... anders ging ik wel rummicuppen ofzo.

-
Liever dit dan alleen in de garage laten staan. Wel zuur voor de bestuurder.witje schreef:Ondertussen...