Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Hallo, dezelfde vraag heb ik op het newminiforum gesteld, maar vooralsnog niet veel verder gekomen. Hopelijk kan iemand hier mij helpen.
Ik heb een probleem met mijn vorige week aangeschafte Cooper JCW uit 2012 (N14 blok). Net 47000 gelopen.
Ik heb nu voor de derde keer de rode waarschuwing 'te lage oliedruk' gekregen. Oliepeil is verder prima in orde. Na opnieuw starten verschijnt de waarschuwing niet opnieuw. Ook tijdens het rijden niet.
Vandaag is hier de waarschuwing 'hoge accu ontlading' bijgekomen. Tevens blijft de ventilator minstens 5 minuten nadraaien. Ook nu net na een stukje van hooguit 3km waarbij de motor amper warm is gelopen.
Na aankoop direct langs Beek auto racing (o.a. Mini specialist) gereden om te laten luisteren naar het blok dat een licht tikkend geluid maakt. Dit was echter volkomen normaal, dus de ketting zal waarschijnlijk nog goed zijn.
Ik hoop dat jullie hier meer duidelijkheid over kunnen verschaffen en vooral of er nog mee door te rijden is omdat de waarschuwing oliedruk te laag er niet altijd is. De hoge accu ontlading waarschuwing blijft wel staan.
Bvd,
Jeffrey
Ik heb een probleem met mijn vorige week aangeschafte Cooper JCW uit 2012 (N14 blok). Net 47000 gelopen.
Ik heb nu voor de derde keer de rode waarschuwing 'te lage oliedruk' gekregen. Oliepeil is verder prima in orde. Na opnieuw starten verschijnt de waarschuwing niet opnieuw. Ook tijdens het rijden niet.
Vandaag is hier de waarschuwing 'hoge accu ontlading' bijgekomen. Tevens blijft de ventilator minstens 5 minuten nadraaien. Ook nu net na een stukje van hooguit 3km waarbij de motor amper warm is gelopen.
Na aankoop direct langs Beek auto racing (o.a. Mini specialist) gereden om te laten luisteren naar het blok dat een licht tikkend geluid maakt. Dit was echter volkomen normaal, dus de ketting zal waarschijnlijk nog goed zijn.
Ik hoop dat jullie hier meer duidelijkheid over kunnen verschaffen en vooral of er nog mee door te rijden is omdat de waarschuwing oliedruk te laag er niet altijd is. De hoge accu ontlading waarschuwing blijft wel staan.
Bvd,
Jeffrey
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Wanneer ontstaat deze melding? Tijdens het rijden, bij hoge toeren, koude start/ warme start etc?BamiesGTA schreef: Ik heb nu voor de derde keer de rode waarschuwing 'te lage oliedruk' gekregen.
-
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Heb je de accu al gecontroleerd op lekstroom, laadspanning en ladingtoestand ?
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Telkens bij een koude start. Wanneer ik hierna het contact uit/aan zet en de motor opnieuw start is de melding weg.
Auto is afgeleverd met de laatst benodigde onderhoudsbeurt. Dus olie/filter zou goed moeten zijn.
Auto is afgeleverd met de laatst benodigde onderhoudsbeurt. Dus olie/filter zou goed moeten zijn.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Hiervoor zou ik dus terugmoeten naar de garage, maar ik durf eigenlijk niet meer te rijden met de lage oliedruk waarschuwing.PeterB schreef:Heb je de accu al gecontroleerd op lekstroom, laadspanning en ladingtoestand ?
- WJ
- Berichten: 11997
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Kan ook best zijn dat de sensor niet helemaal 100 meer is. Denk dat er weinig over te zeggen is via het forum.
Maar voor alle zekerheid zou ik hem lekker door dealer/anwb/etc laten vervoeren naar de garage.

Maar voor alle zekerheid zou ik hem lekker door dealer/anwb/etc laten vervoeren naar de garage.
-
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
BamiesGTA schreef:Hiervoor zou ik dus terugmoeten naar de garage, maar ik durf eigenlijk niet meer te rijden met de lage oliedruk waarschuwing.PeterB schreef:Heb je de accu al gecontroleerd op lekstroom, laadspanning en ladingtoestand ?
Heb je geen multimeter ??
Morgen maar eentje aanschaffen dan bij de Gamna, Praxis, Karwei.
€ 20,- kom je een heel end.
Oja, en ik neem aan dat je garantie op het karretje hebt genomen ?
Of uit verkeerde zuinigheid gezegd " nah, dat regel ik zelf wel " ???
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Ik gok op een sensorfout.
Als je motor daadwerkelijk zonder oliedruk loopt dan hoor je dat echt wel. Vooral ook omdat het een onregelmatig probleem is.
Over die fan. Kan best dat die nog draait na een ritje van 3km. Dan is het koelwater wel op temp. Ik weet niet hoe het bij een mini zit maar bijvoorbeeld bij mijn BMW is de fan direct aan de plus geschakeld zonder een relais, dus als je het contact af zet fan blijft die gewoon draaien mits de schakelaar open blijft. Vraag is dus alleen, waardoor blijft jou fan draaien en waarom blijft je radiateurtemperatuur zo hoog.
Als je motor daadwerkelijk zonder oliedruk loopt dan hoor je dat echt wel. Vooral ook omdat het een onregelmatig probleem is.
Over die fan. Kan best dat die nog draait na een ritje van 3km. Dan is het koelwater wel op temp. Ik weet niet hoe het bij een mini zit maar bijvoorbeeld bij mijn BMW is de fan direct aan de plus geschakeld zonder een relais, dus als je het contact af zet fan blijft die gewoon draaien mits de schakelaar open blijft. Vraag is dus alleen, waardoor blijft jou fan draaien en waarom blijft je radiateurtemperatuur zo hoog.
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
PeterB schreef:BamiesGTA schreef:Hiervoor zou ik dus terugmoeten naar de garage, maar ik durf eigenlijk niet meer te rijden met de lage oliedruk waarschuwing.PeterB schreef:Heb je de accu al gecontroleerd op lekstroom, laadspanning en ladingtoestand ?
Heb je geen multimeter ??
Morgen maar eentje aanschaffen dan bij de Gamna, Praxis, Karwei.
€ 20,- kom je een heel end.
Oja, en ik neem aan dat je garantie op het karretje hebt genomen ?
Of uit verkeerde zuinigheid gezegd " nah, dat regel ik zelf wel " ???
Garantie of niet. De verkopende partij is binnen 15 dagen verantwoordelijk mocht er in die periode iets met de auto gebeuren.
Of een accu nog goed is vind ik toch echt iets voor de garage om te bekijken.
Bert bedankt voor de info. Auto klinkt na de melding inderdaad niet anders dan anders.
-
- Berichten: 4208
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Klinkt mij ergens als dynamo perikelen. Als die rare spanningen geeft kan gehele systeem rare meldingen geven.
Maar sensor is goedkoper om te vervangen als 1e.
Maar sensor is goedkoper om te vervangen als 1e.
-
- Berichten: 3384
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Nah, dan laat je het karretje toch ophalen door de verkoper.
Klaar.
Klaar.
- Arthur
- Berichten: 43156
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- BamiesGTA
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 07 dec 2009, 08:32
- Auto: Cupra Leon 300
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Eergisteren de auto laten uitlezen en het systeem gaf 17! foutmeldingen door. Van lage oledruk tot de airco die het niet zou doen, maar het gewoon deed.
Alle foutcodes zijn gewist en sindsdien geen foutmeldingen meer gezien.
Nu wel een nieuw probleem. Bij koude start schiet het toerental naar 2500tpm. Morgen wordt hij opnieuw uitgelezen om te kijken wat dit nu weer is..
Alle foutcodes zijn gewist en sindsdien geen foutmeldingen meer gezien.
Nu wel een nieuw probleem. Bij koude start schiet het toerental naar 2500tpm. Morgen wordt hij opnieuw uitgelezen om te kijken wat dit nu weer is..
-
- Berichten: 2899
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Bij een Bmw laatst werden vergelijkbare problemen veroorzaakt door een (verkeerde) nieuwe accu die ingelezen moest worden. Kan het topic ff niet meer vinden maar wellicht een aanknopingspunt voor deze problemen...
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
leuk al die electronica...
je hoort/leest best wel veel pech dingen van mini rijders terwijl die auto's nog niet eens zo oud zijn.
je hoort/leest best wel veel pech dingen van mini rijders terwijl die auto's nog niet eens zo oud zijn.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Op je E36 Bert? Dat is dan zelf zo gedaan, want af-fabriek zitten er twee relais op. 1 voor de lage snelheid, 1 voor de hoge .Bert ///M3 schreef:... bij mijn BMW is de fan direct aan de plus geschakeld zonder een relais, ...
(waarbij het stroompad voor stage 1 door het relais van stage 2 loopt, zodra stage 2 schakelt, blijft stage 1 wel gesloten, maar de toevoer naar de draad die geschakeld wordt, wordt dan onderbroken)
- Bert ///M3
- Berichten: 9418
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Klopt. Dat is bij mij ook zo maar ging er mij om dat ze altijd stroom hebben, niet geschakeld door contact.
Die relais kunnen dus ook plakken, dan blijft hij draaien als de auto af staat.
Die relais kunnen dus ook plakken, dan blijft hij draaien als de auto af staat.
- MParallel
- Berichten: 8773
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Met spoed hulp gezocht probleem Mini Cooper JCW
Ah juist ja.
Zit nog eens te kijken, de schakelkant zit wel op contact, maar hetgeen geschakeld wordt zit wel op de accu. Ja dan moet het relais blijven hangen. Eigenlijk moet dat niet kunnen. Bij geen stroom moet ie door de veer weer open gaan. Plakkend relais moet wel redelijk zeldzaam zijn.
Overigens zie ik nu pas voor eerst dat de M3 een extra schakelbron heeft, te weten de DME. Naast de reguliere airco drukschakelaar en de dubbele temp schakelaar.
Zit nog eens te kijken, de schakelkant zit wel op contact, maar hetgeen geschakeld wordt zit wel op de accu. Ja dan moet het relais blijven hangen. Eigenlijk moet dat niet kunnen. Bij geen stroom moet ie door de veer weer open gaan. Plakkend relais moet wel redelijk zeldzaam zijn.
Overigens zie ik nu pas voor eerst dat de M3 een extra schakelbron heeft, te weten de DME. Naast de reguliere airco drukschakelaar en de dubbele temp schakelaar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten