MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
davykoppen
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jan 2012, 20:27

MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door davykoppen » 29 jun 2016, 04:39

Beste leden, zoals jullie wellicht al eerder wisten heb ik al enkele MINI's gehad (waaronder de blauwe MINI met sprintex, en een zwarte waar ik enkele wilde plannen mee had) maar heeft het allemaal wat langer geduurd dan gepland voor ik kon zeggen; hij is af!

Nu dan, eindelijk, na 2,5 jaar bouwen ben ik wel op een punt dat ik kan zeggen dat ie toch redelijk dicht in de buurt van "af" is. Eind november 2015 kreeg ik van een kennis te horen dat zijn MINI JCW GP tijdens een sessie Zandvoort fatale motorschade had opgelopen en een nieuw blok nodig had. Enkele dagen later kwam de vraag of ik mogelijk geen interesse had om de GP in de toenmalige status over te nemen (kapot blok, geen stoelen, geen stuur erin). Mijn eigen project was op dat moment een compleet gestripte carrosserie met het plan om er een turbo blok in te hangen ipv de standaard supercharged-configuratie. Het werden wat uren denken, rekenen, nog eens denken, wat zaken op een rij zetten om daarna toch de volledig ondoordachte maar wel leuke kogel door de kerk te laten gaan om de GP te kopen, en samen met de onderdelen uit mijn gestripte MINI (en enkele anderen..) om te bouwen tot dé in mijn ogen ultieme MINI.

Aangezien de GP al een ltd. edition is, zeggen de puristen waarschijnlijk, daar moet je vanaf blijven. Fuck puristen, 218 pk kan veel meer worden, en het wordt er alleen maar leuker op, dus gaan met die banaan!
Inmiddels had ik in mijn turbo blok erin gehangen, enkele wijzigingen doorgevoerd in de ophanging en half februari de GP op een trailer gezet en naar Engeland gebracht naar 1320MINI waar men al wat meer ervaring had met het doen van een dergelijke ombouw. 1 mei was het zover, en kon ik hem op gaan halen. Samen met m'n pa naar Birmingham gevlogen, een MINI opgehaald voor de handel en op de terugweg de GP opgepikt en mijn god, wat een feest. 1320MINI heeft zichzelf overtroffen en een beest van een auto gecreëerd; 400 pk en 430 Nm koppel uit een 1.6 ltr blok. Verbazingwekkend genoeg rijdt het prima, heerlijk, rustig en een uitstekende manier van het vermogen brengen. Ik zou er bijna mee op vakantie gaan zeg ik al meermaals de afgelopen weken. Voorlopig moet ik nog enkele dingen aanpassen/verbeteren zoals uitwegen en uitlijnen na montage van op maat gemaakte control arms, moeten de ABS sensoren vervangen worden, de wastegate actuator en BOV vervangen voor verbeterde varianten van TurboSmart en nog wat ander klein geneuzel en dan wil ik er toch wel eens een cursus mee doen voor het betere circuitwerk. Kan er bijna niet op wachten!

Eerst een speclist van wat er op het moment aan onderdelen op zit;

ENGINE
Blok boren, honen en opbouwen met nieuwe pakkingen, O-ringen, seals, oliepomp etc
Standaard krukas gebalanceerd
Mahle Motorsport krukaslagers
RMW drijfstangen made by Molnar
ARP overmaat drijfstangbouten
ARP kopbouten en moeren
ARP nokkenasbout
Wiseco zuigers met 8,5:1 compressieverhouding
ATI superdamper 2% krukaspulley gebalanceerd
MiniMighty carterpan met oliecentrerende schotten
TTV 5,5 kg vliegwiel gebalanceerd
Helix Autosport 4 Puck Racekoppeling met steviger bak-lager
Thumper TPR2R ported & polished cilinderkop met 2,3 en 1,9 mm grotere uitlaat en inlaatkleppen, Crower klepveren, Titanium retainers, custom stalen locks & Bronzen klepgeleiders
CatCam 1320 "1320469" nokkenas
MINI Cooper waterpomp, dynamo, peilstok en riemspanner
KAVS Motorsport 63 mm gasklephuis
Inlaatspruitstuk gepoort-matched door Thumper, doorgewerkt door MiniMighty en met 0,5 ltr vergroot
Bosch Motorsport 1000cc injectoren
Nortech Performance Custom Turbo-spruitstuk
Borg Warner EFR 6258 Turbo
K&N RX4950 X-Stream luchtfilter
NGK BCR8ES bougies
Moroso bougiekabels
Custom Front Mount Intercooler setup by 1320 MINI & ProAlloy
Custom Alu Radiateur & SPAL Ventilator by 1320 MINI & Pro Alloy
3,5 Bar MAP sensor
Facelift versnellingsbak 6 speed met kortere overbrengingen
OS Giken plaat-sperdifferentieel
Driveshaftshop 475 pk aandrijfassen
Mocal oliekoeler zonder thermostaat, met stalen leidingen
82 gaden thermostaat
Custom 3 inch downpipe en uitlaat by 1320MINI (Borla einddemper en Magnaflow Sports-cat voor APK)
Airco Delete
Vipec i88 Standalone ECU
ECU map by 1320MINI

SUSPENSION
Hotchkiss 25 mm achterstabilisatie stang
Voorste stabilisatiestang delete
Cobra Clubsport Coilovers met externe reservoirs, quicklinks, camberplaten en pillowball rear topmounts
Whiteline Pillowball Endlinks verstelbaar aan de achterzijde
Hardrace Control Arms Pillowball variant twee sets
GP Aluminium draagarmen
Onasled Racing Pillowball achterste draagarmsteunen geomtriewijzigend
Whiteline voorste draagarmbussen met 0,5 gr Castor
Vibra Technics onderste motorsteun
Vibra Technics bovenste motorsteun
Vibra Technics versnellingsbaksteun
Powerflex Black stuurhuis-rubber
Muteki SR48 Stud & Nut conversie
Condor Speed Shop Stuurpomp-delete

WHEELS/BRAKES
Rota Grid V 16x8 ET20 velgen met Yokohama AD08R in 215/45/16
R53 JCW remmen vooraan met 294 mm Nitrac 8 groove schijven en Carbotech XP10 blokken
R53 JCW remmen achteraan met 280 mm stock schijven en stock blokken
Stalen remleidingen

EXTERIOR
JCW GP voorbumper
JCW GP sideskirts
JCW GP achterbumper
JCW GP Spoiler
Custom Carbon Scoop
JCW Carbon Hatch Grip
Orciari scuttlevents
Bosch Aerotwin ruitenwissers
Facelift Halogeen koplampen
Chroom delete rondom en wat colour-coding

INTERIOR
CAE Shifter met rode knop en custom behuizing
OMP Targa suede stuur met rood stiksel en 12 o'clock marker
B&S Quick release met behoud van claxon-knop
Wiechers Challenge rolkooi in rood
John Cooper Motorsport Kevlar Corbeau stoelen vast op de vloer gezet
John Cooper Motorsport Luke 5-punt gordels
Innovate MTX Olie Temp en drukmeter + AFR meter
Zilver vervangen door anthracite in het interieur
Custom ingekorte downtubes en herplaatsing van wat elektronica
Race Technology Dash2 & DL1 datalogger met GPS moet ik nog monteren..

Wat foto & beeldmateriaal.. :)

Zo werd de MINI in februari afgeleverd in Cambridge (toen nog op Fifteen52's)
Afbeelding

Werk was begonnen..
Afbeelding

Ingekorte bumperbalk voor de oliekoeler kwijt te kunnen
Afbeelding

Blokje begint langzaam aan vorm te krijgen
Afbeelding

Straight pipe anyone?
Afbeelding

Interieur begint er op te lijken..
Afbeelding

Injectoren (1000cc) plaatsen;
Afbeelding

Motorruimte; af!
Afbeelding

Inrijden op de rollen geeft mooie plaatjes;
Afbeelding

De eerste vlammetjes verschijnen..
Afbeelding

Plaatje gemaakt om de bobinekabel te beschermen tegen de hitte..
Afbeelding

Meer mapping nodig op de rollen
Afbeelding

Vlammen worden al groter;
Afbeelding

Veilig thuis!
Afbeelding

Rota's gemonteerd in de toenmalige kleurstelling.. Koplampringen en orciari's bij de spuiter afgeleverd
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Interieurje lijkt ook wel ergens op nu;
Afbeelding

Vermogens en koppelcurve vs een standaard GP in stippellijnen
Afbeelding

Eerste meeting met de club, plus tourrit;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende meeting; in een vol klokgebouw even wat knallen met launch control, op dat moment een foto maken - onbetaalbaar!
Afbeelding

Om dat samen met pa te doen, was ook erg gaaf, zichtbaar genoten die dag!
Afbeelding

Inmiddels zijn de wielen voorzien van hun definitieve kleurstelling, en is er een kleine fotoshoot geweest op het dak van de IKEA-parking in Eindhoven;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Videos'
Eerste keer dat er geluid uit komt;
Afbeelding

Wat knalletjes..
Afbeelding

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6754
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door EvdP » 29 jun 2016, 08:12

Zo, dat is aardig wat vermogen voor zo'n kleine auto. Wel een mooi ding.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1958
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door StefanW » 29 jun 2016, 08:47

Wat een ontzettend gaaf project! Daar zul je veel plezier mee gaan beleven!

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door frankie » 29 jun 2016, 08:52

Mooi ding, auto komt me wel bekend voor trouwens :roll: :tooth:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Erik K. » 29 jun 2016, 10:03

Indrukwekkende resultaten!

Levert de motor nou 347pk aan de wielen of aan de motor?
Als tekst staat 347whp, in de grafiek 347 Eng Power.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22511
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Niels » 29 jun 2016, 10:14

Bizar apparaat zeg!

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Riceaux » 29 jun 2016, 13:53

Damn! En ik dacht dat de Mini van Martijn extreem was. :lol:

davykoppen
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jan 2012, 20:27

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door davykoppen » 29 jun 2016, 17:17

346 wielpk's werden gemeten, met een kleine correctie ivm het weer oid. Kwam in elk geval neer op 400 krukaspk's :D

Walter
Berichten: 2316
Lid geworden op: 15 dec 2008, 09:03

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Walter » 29 jun 2016, 18:16

.
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3692
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door HJ2 » 29 jun 2016, 19:08

Sodeju wat een gaaf dingetje!

Leuk 1.6 je om in de Lotus te leggen :-) Die van mij doet 'maar' 210 PK :tong:

Keutenberg
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jun 2016, 08:58

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Keutenberg » 30 jun 2016, 16:56

Super awesome, wat een project :gek:

Het zal vast bij je suspension optielijst staan maarehh, wat zit er precies aan je rolkooi bevestigd (links en rechts achter)?

davykoppen
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jan 2012, 20:27

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door davykoppen » 30 jun 2016, 17:36

De schroefset is een 2-way adjustable setje van Cobra Suspension, met externe reservoirs waarop demping/rebound afgesteld kunnen worden.
Onder de motorkap zitten ze ook netjes weggestopt aan beide zijdes, met op maat gemaakte kleine beugeltjes

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4900
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door sitechris » 30 jun 2016, 18:28

Gaaf project man!

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Joopieboy » 03 jul 2016, 00:11

Weer zo een knaller van een mini! Ik wist niet dat er zulke vermogens uit dat THP blok gehaald kon worden!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Macboy » 03 jul 2016, 00:17

Just wooooow :love:

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door frankie » 03 jul 2016, 08:26

Joopieboy schreef:Weer zo een knaller van een mini! Ik wist niet dat er zulke vermogens uit dat THP blok gehaald kon worden!
Dit is geen THP maar de good old Tritec.

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Joopieboy » 03 jul 2016, 12:07

frankie schreef:
Joopieboy schreef:Weer zo een knaller van een mini! Ik wist niet dat er zulke vermogens uit dat THP blok gehaald kon worden!
Dit is geen THP maar de good old Tritec.
Aha weer wat geleerd! :thumbup:

davykoppen
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jan 2012, 20:27

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door davykoppen » 03 jul 2016, 19:26

In Griekenland rijdt er een THP rond met 420 pk dacht ik. Beek heeft een R56 gebouwd met 400 pk en in Engeland gaan ze er ook stevig mee beginnen dacht ik ;)

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Joopieboy » 03 jul 2016, 22:22

Zal maar eens een beetje gaan inlezen denk ik dan!
Weet jij zo hoe het zit met de interne vervuiling voor die THP blokken?

davykoppen
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 jan 2012, 20:27

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door davykoppen » 03 jul 2016, 22:31

Poeh, nee ik ben niet zo thuis in het THP blok, meer van de Tritec. Die is namelijk mits goed opgebouwd met een enkele turbo makkelijk naar 700+ te zetten mocht je dat willen voor drag-doeleinden.
Ooit zal ik vast ook eens zoiets gaan doen met een GP2.. Maar voor nu heb ik mn handen vol aan deze GP en mn andere 2 mini's die ook aardig opgefokt zijn

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2332
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door frankie » 04 jul 2016, 10:54

Joopieboy schreef:Zal maar eens een beetje gaan inlezen denk ik dan!
Weet jij zo hoe het zit met de interne vervuiling voor die THP blokken?
Hetzelfde als met veel direct inspuiters. Elke THP heeft het in meer of minder mate, korte stukjes of truttig rijgedrag verergeren het probleem. Maar aan de zonnige kant, er zijn al heel wat bedrijven die het met het juiste gereedschap goed kunnen schoonmaken voor een paar honderd euro.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6754
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door EvdP » 04 jul 2016, 12:42

davykoppen schreef:Die is namelijk mits goed opgebouwd met een enkele turbo makkelijk naar 700+ te zetten mocht je dat willen voor drag-doeleinden.
Allemachtig! Ik vind het vermogen uit jouw blok al erg veel voor zo'n auto.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door GTRene » 07 jul 2016, 01:52

leuk speelgoed met 400 pk :df:

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: MINI JCW GP - met wat extra vermogen..

Bericht door Erik K. » 07 jul 2016, 10:31

davykoppen schreef:346 wielpk's werden gemeten, met een kleine correctie ivm het weer oid. Kwam in elk geval neer op 400 krukaspk's :D

:thumbup:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ED35, Fabian, Frank_Sch, Gisae, markk en 6 gasten