Nu dan, eindelijk, na 2,5 jaar bouwen ben ik wel op een punt dat ik kan zeggen dat ie toch redelijk dicht in de buurt van "af" is. Eind november 2015 kreeg ik van een kennis te horen dat zijn MINI JCW GP tijdens een sessie Zandvoort fatale motorschade had opgelopen en een nieuw blok nodig had. Enkele dagen later kwam de vraag of ik mogelijk geen interesse had om de GP in de toenmalige status over te nemen (kapot blok, geen stoelen, geen stuur erin). Mijn eigen project was op dat moment een compleet gestripte carrosserie met het plan om er een turbo blok in te hangen ipv de standaard supercharged-configuratie. Het werden wat uren denken, rekenen, nog eens denken, wat zaken op een rij zetten om daarna toch de volledig ondoordachte maar wel leuke kogel door de kerk te laten gaan om de GP te kopen, en samen met de onderdelen uit mijn gestripte MINI (en enkele anderen..) om te bouwen tot dé in mijn ogen ultieme MINI.
Aangezien de GP al een ltd. edition is, zeggen de puristen waarschijnlijk, daar moet je vanaf blijven. Fuck puristen, 218 pk kan veel meer worden, en het wordt er alleen maar leuker op, dus gaan met die banaan!
Inmiddels had ik in mijn turbo blok erin gehangen, enkele wijzigingen doorgevoerd in de ophanging en half februari de GP op een trailer gezet en naar Engeland gebracht naar 1320MINI waar men al wat meer ervaring had met het doen van een dergelijke ombouw. 1 mei was het zover, en kon ik hem op gaan halen. Samen met m'n pa naar Birmingham gevlogen, een MINI opgehaald voor de handel en op de terugweg de GP opgepikt en mijn god, wat een feest. 1320MINI heeft zichzelf overtroffen en een beest van een auto gecreëerd; 400 pk en 430 Nm koppel uit een 1.6 ltr blok. Verbazingwekkend genoeg rijdt het prima, heerlijk, rustig en een uitstekende manier van het vermogen brengen. Ik zou er bijna mee op vakantie gaan zeg ik al meermaals de afgelopen weken. Voorlopig moet ik nog enkele dingen aanpassen/verbeteren zoals uitwegen en uitlijnen na montage van op maat gemaakte control arms, moeten de ABS sensoren vervangen worden, de wastegate actuator en BOV vervangen voor verbeterde varianten van TurboSmart en nog wat ander klein geneuzel en dan wil ik er toch wel eens een cursus mee doen voor het betere circuitwerk. Kan er bijna niet op wachten!
Eerst een speclist van wat er op het moment aan onderdelen op zit;
ENGINE
Blok boren, honen en opbouwen met nieuwe pakkingen, O-ringen, seals, oliepomp etc
Standaard krukas gebalanceerd
Mahle Motorsport krukaslagers
RMW drijfstangen made by Molnar
ARP overmaat drijfstangbouten
ARP kopbouten en moeren
ARP nokkenasbout
Wiseco zuigers met 8,5:1 compressieverhouding
ATI superdamper 2% krukaspulley gebalanceerd
MiniMighty carterpan met oliecentrerende schotten
TTV 5,5 kg vliegwiel gebalanceerd
Helix Autosport 4 Puck Racekoppeling met steviger bak-lager
Thumper TPR2R ported & polished cilinderkop met 2,3 en 1,9 mm grotere uitlaat en inlaatkleppen, Crower klepveren, Titanium retainers, custom stalen locks & Bronzen klepgeleiders
CatCam 1320 "1320469" nokkenas
MINI Cooper waterpomp, dynamo, peilstok en riemspanner
KAVS Motorsport 63 mm gasklephuis
Inlaatspruitstuk gepoort-matched door Thumper, doorgewerkt door MiniMighty en met 0,5 ltr vergroot
Bosch Motorsport 1000cc injectoren
Nortech Performance Custom Turbo-spruitstuk
Borg Warner EFR 6258 Turbo
K&N RX4950 X-Stream luchtfilter
NGK BCR8ES bougies
Moroso bougiekabels
Custom Front Mount Intercooler setup by 1320 MINI & ProAlloy
Custom Alu Radiateur & SPAL Ventilator by 1320 MINI & Pro Alloy
3,5 Bar MAP sensor
Facelift versnellingsbak 6 speed met kortere overbrengingen
OS Giken plaat-sperdifferentieel
Driveshaftshop 475 pk aandrijfassen
Mocal oliekoeler zonder thermostaat, met stalen leidingen
82 gaden thermostaat
Custom 3 inch downpipe en uitlaat by 1320MINI (Borla einddemper en Magnaflow Sports-cat voor APK)
Airco Delete
Vipec i88 Standalone ECU
ECU map by 1320MINI
SUSPENSION
Hotchkiss 25 mm achterstabilisatie stang
Voorste stabilisatiestang delete
Cobra Clubsport Coilovers met externe reservoirs, quicklinks, camberplaten en pillowball rear topmounts
Whiteline Pillowball Endlinks verstelbaar aan de achterzijde
Hardrace Control Arms Pillowball variant twee sets
GP Aluminium draagarmen
Onasled Racing Pillowball achterste draagarmsteunen geomtriewijzigend
Whiteline voorste draagarmbussen met 0,5 gr Castor
Vibra Technics onderste motorsteun
Vibra Technics bovenste motorsteun
Vibra Technics versnellingsbaksteun
Powerflex Black stuurhuis-rubber
Muteki SR48 Stud & Nut conversie
Condor Speed Shop Stuurpomp-delete
WHEELS/BRAKES
Rota Grid V 16x8 ET20 velgen met Yokohama AD08R in 215/45/16
R53 JCW remmen vooraan met 294 mm Nitrac 8 groove schijven en Carbotech XP10 blokken
R53 JCW remmen achteraan met 280 mm stock schijven en stock blokken
Stalen remleidingen
EXTERIOR
JCW GP voorbumper
JCW GP sideskirts
JCW GP achterbumper
JCW GP Spoiler
Custom Carbon Scoop
JCW Carbon Hatch Grip
Orciari scuttlevents
Bosch Aerotwin ruitenwissers
Facelift Halogeen koplampen
Chroom delete rondom en wat colour-coding
INTERIOR
CAE Shifter met rode knop en custom behuizing
OMP Targa suede stuur met rood stiksel en 12 o'clock marker
B&S Quick release met behoud van claxon-knop
Wiechers Challenge rolkooi in rood
John Cooper Motorsport Kevlar Corbeau stoelen vast op de vloer gezet
John Cooper Motorsport Luke 5-punt gordels
Innovate MTX Olie Temp en drukmeter + AFR meter
Zilver vervangen door anthracite in het interieur
Custom ingekorte downtubes en herplaatsing van wat elektronica
Race Technology Dash2 & DL1 datalogger met GPS moet ik nog monteren..
Wat foto & beeldmateriaal..

Zo werd de MINI in februari afgeleverd in Cambridge (toen nog op Fifteen52's)
Werk was begonnen..
Ingekorte bumperbalk voor de oliekoeler kwijt te kunnen
Blokje begint langzaam aan vorm te krijgen
Straight pipe anyone?
Interieur begint er op te lijken..
Injectoren (1000cc) plaatsen;
Motorruimte; af!
Inrijden op de rollen geeft mooie plaatjes;
De eerste vlammetjes verschijnen..
Plaatje gemaakt om de bobinekabel te beschermen tegen de hitte..
Meer mapping nodig op de rollen
Vlammen worden al groter;
Veilig thuis!
Rota's gemonteerd in de toenmalige kleurstelling.. Koplampringen en orciari's bij de spuiter afgeleverd
Interieurje lijkt ook wel ergens op nu;
Vermogens en koppelcurve vs een standaard GP in stippellijnen
Eerste meeting met de club, plus tourrit;
Volgende meeting; in een vol klokgebouw even wat knallen met launch control, op dat moment een foto maken - onbetaalbaar!
Om dat samen met pa te doen, was ook erg gaaf, zichtbaar genoten die dag!
Inmiddels zijn de wielen voorzien van hun definitieve kleurstelling, en is er een kleine fotoshoot geweest op het dak van de IKEA-parking in Eindhoven;
Videos'
Eerste keer dat er geluid uit komt;
Wat knalletjes..