Toertocht 3 juli omgeving Ring

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Andre

Re: Wegrace 3 juli omgeving Ring

Bericht door Andre » 04 jul 2016, 14:51

Lees eerst het Torque Vectoring draadje maar. Ik moet geen GT4 en ook geen 718!

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2016, 14:59

Andre schreef:Lees eerst het Torque Vectoring draadje maar. Ik moet geen GT4 en ook geen 718!
Torque wat? :mrgreen:
Destijds toen die clever systemen in de Mitsu of Subaru of was het nou Nissan zaten, werd er halleluja over gesproken en god zij geprezen? lol.

wist niet eens dat zoiets op de GT4 zit, zal het voor de meeste aardse rijders wel beter? veiliger zijn oid?

voor die andere 7% van de kopers zal zoiets wellicht jammer vinden en meer eigen controle willen.

Ik ga ff een GT4 video afkijken die ik net tegen kwam, als het wat is post ik het in het cayman draadje :)

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 04 jul 2016, 16:36

Gisteren rond 8:30 uur vertrokken uit Almere richting Adenau. Had toch maar van tevoren een overnachting geboekt, omdat 1200km wellicht iets teveel van het goede is in een auto zonder vering en hoop herrie :D

Rond 11:45 was ik bij Pinnochio. Even mijn spullen gedropt en doorgereden naar de startplaats. Mijn Tomtom uit 2007 kende de straat niet. Dacht dat het dorp 1 straat zou zijn, maar niet dus. 20 min lopen zoeken en vragen en uiteindelijk net op tijd gevonden :)

Met mijn 125 paardjes was het flink knallen, maar het is geen enkele keer gevaarlijk geweest. Grootste gedeelte van de rit reed ik achteraan, volgens mij is het net als in de achtbaan, achteraan gaat ie het hardst! :hosanna:

Rond 17:00 uur afgehaakt, omdat mijn Tomtom aangaf dat het nog bijna een uur naar de ring was. Ik wilde voorkomen dat ik geen rondje meer kon rijden. Gisteren was het blijkbaar Truck day op de GP strecke, want het was bijna onmogelijk om bij de Ring te komen, overal files. Uiteindelijk was ik er iets over 18:00 uur. Helaas was de baan gesloten. Het viel me op dat het onwijs druk was. Normaal gaan deze meeste wel rond 16-17:00 uur naar huis, maar de hele parkeerplaats aan de overkant stond nog vol. Sprak een Engelsman en gaf aan dat de baan meer dicht dan open was.

Rond 18:30 uur ging ie open. Kon helaas maar 2 ronden rijden, toen vonden ze het mooi geweest en mocht iedereen naar huis :(
Eten bij Pinnochio was daarna ook dikke prima. Vanochtend nog even gekeken bij de hoofdingang bij de DF trackday. Reed mooi spul tussen. Om 11uur vond ik het mooi geweest en ben ik naar huis gereden.

Ik vond het erg leuk, leuk om gezichten te zien achter de forumnamen. Volgende keer neem ik mijn BMW mee, de Rallye is echt voor het ciruit, "cruisen" in de eiffel is niet heel comfortabel. Wel nog ff de top aangetikt!

Afbeelding

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 04 jul 2016, 17:53

Klinkt als een leuk rondje rijden, volgende keer ook maar mee :df:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Toertocht 3 juli omgeving Ring

Bericht door romo » 04 jul 2016, 19:11

tomgtr schreef:
romo schreef: Op een dag weet je het, Porsche, ik kom d`r aan................................
Ja maar wat dan? GT4 denk ik te hardcore voor je, nieuwe bxster/Cayman lijkt geen verbetering tov je oude GTS. Ok je opmerkingen over de besturing zijn bekend, ik herken dat niet met 911 maar heb nog nooit in Cayman gereden dus kan ik niet over meepraten. Misschien was een nieuwe bestuurdersstoel een betere oplossing geweest.....

Zoals ik hier reeds had gemeld heb ik onlangs kunnen rijden met en een GT4 en een 718 Boxster S het verslag is daar te vinden.

Zie; http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... &start=475" onclick="window.open(this.href);return false;

GT4 is echt hardcore, en op die kar wil ik perse een PDK bak, dat doet meer recht aan het ultra sportieve karakter(dit itt tot wat de purist vindt en denkt) Die is niet beschikbaar, dus geen GT4 (alleen als investerings object heb ik aanschaf overwogen, maar ook weer afgeschoten)
De GT4 stuurt heel anders dan de GTS, subliem zou ik willen zeggen qua directheid, als de GTS zou hebben gestuurd gelijk een GT4 dan had ik de kar nooit ingeruild.

Dan de 718 Boxster S, de beleving van een 6F is gone uiteraard, maar ook het oude elastieken stuurkarakter is passé, tevens is het GT lederen stuur kleiner in diameter als ook dikker, sneller veel sneller dan de GTS (maar 2 sec langzamer op de ring dan een GT4) dus daarom hoef je hem niet te laten staan.
Ik heb met de 18 voudig elektriche verstelbare stoelen gereden, kost wat heb je duidelijk beter wat dan de sportstoel +

Kortom; ik heb mijn huiswerk gedaan. Porsche als totaal paket out of the box staat ver boven BMW (behoudens dat PTV dan volgens Andre :tooth: ) Qua afwerking, qua kwaliteit, qua vering/demping (waar de M2 door het ijs zakt), tja, dan ben ik er wel uit.

Dus ik wil ofwel een 718 GTS als er een 6 cilinder in ligt, of wel een 718 GT4 met een PDK bak.......

Even geduld en we weten het........

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 04 jul 2016, 21:14

Ah, weer een typische DF toertocht dus :tooth: en goed ingeschat dat ik daar met een125pk EcoBoost hok niet echt wat te zoeken had. Jammer, want had graag eens wat leuke wegen verkend in de Eifel.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 04 jul 2016, 21:15

Volgens mij was de sfeer wel goed :D

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2016, 21:18

@Romo, het zou maar zo kunnen dat er weer een 6 cill in de 718 Cayman GT4 komt.
“The Cayman GT4 has been a big success,” said Preuninger, “so you can imagine that we’re not about to dump that model. But the next Cayman is not necessarily all four-cylinder engines.” That could open up the next GT4 to feature even more power than the existing model’s 3.8-litre, 380bhp flat-six motor - although Preuninger added, “That car [the existing Cayman GT4] is all about driving pleasure, not necessarily outright power or speed.”

The GT4 is likely to remain the most potent Cayman, too. Preuninger admitted that Porsche’s engineers were “tempted” to build a GT4 RS edition but said, “The problem with that is that you end up with a car where you need to charge the same as a GT3 RS, so there’s no point. It’s not in the plan.”
http://www.autoexpress.co.uk/porsche/ca ... six-engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
Laatst gewijzigd door GTRene op 04 jul 2016, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 04 jul 2016, 21:18

Niels schreef:Volgens mij was de sfeer wel goed :D

Zeker !!

Macboy

Bericht door Macboy » 04 jul 2016, 22:38

Volgende keer geen wegomleidingen en dan kunnen er twee groepen rijden. De knallers en de toerders :thumbup:

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 04 jul 2016, 23:08

Hmmmmm, titel onlangs veranderd van toerrit in wegrace? Een wegrace was het niet en is bovendien illegaal/strafbaar dus titel dan toch maar weer aanpassen naar toerrit?

Ik heb genoten en vond het heel leuk om oude bekende en ook, de voor mij, nieuwe gezichten te zien en te leren kennen. Vond de sfeer heel goed, mooie route met veel bochten.

Vond zelf de snelheid goed, op de Landstrasse mag men 100, werd meestal langzamer gereden, maar snel genoeg om de bochten-thrill te beleven.

In de bebouwde kom werd afhankelijk van de regels en omstandigheden 30-50 km/u gereden en de enkele keren waar iemand ingehaald moest worden werd dat heel netjes en met beleid gedaan.

Ikzelf vond de snelheid in de bochten wel leuk maar kan me voorstellen dat als men daar niet op gerekend had, dat het minder aangenaam ervaren werd. Misschien de volgende keer minder sarcasme en meer duidelijkheid hierover :)

Mooie route en denk zeker de moeite waard om daar veel meer tijd voor uit te trekken, misschien zoals romo dat geschetst heeft. Ik ben daar zeker ook voor te porren.

Die M3's zijn verre van "oud", wat zijn het toch fantastische auto's!!!

Ik kon niet alle auto's zien maar hield af en toe in de gaten of de Peugeot meekwam, diep respect voor de bestuurder en auto! :)

Reed een tijdje pal achter romo, en realiseerde eigelijk veel later dat ik misschien voor Robert zijn gevoel er te dicht tegenop zat. Mocht dat het geval zijn geweest dan hierbij mijn excuses.

Kleur van die M2 is schitterend en heerlijk om die mooie kont te zien terwijl die de bochten beestachtig goed neemt, althans optisch. Kon niets zien of merken dat voor Robert het "stuurgevoel" ietsjes minder was.

Al met al een geslaagde dag en oh ja... had een paar weken geleden motormanagement storing, cilinder uitgevallen. Bleek uiteindelijk een kapotte bobine te zijn. De toerrit heeft mij het vertrouwen in de auto mbt die storing weer teruggegeven. :)

Joop

Bericht door Joop » 04 jul 2016, 23:13

Ik weet eigenlijk niet beter dan dat de DF toertjes met enige :ongeveer als: snelheid gepaard gaan...

..maar goed. Zondag wat laat vertrokken van huis, dus mijn beoogd ritje vanaf Bad Münstereifel binnendoor naar Bad Bertrich zat er daardoor niet in, al had ik daar achteraf nog wel tijd voor gehad, want was iets nadat Walter op de afgesproken plek aangekomen was aanwezig.

Naast een paar bekende gezichten inmiddels ook de koppies naast de bekende nicknames kunnen spreken IRL, ook altijd wel fijn als je er een gezicht bij hebt. Na enig oponthoud en wachten besloten we iets over enen de rit te gaan starten, maar uiteraard moest er nog door een aantal getankt worden, wat geen overbodige luxe was. Na normaal zelf voorop te rijden, met de eigen georganiseerde Eifel toerritjes (die over het algemeen ook redelijk vlot :ongeveer als: verlopen), besloot ik om maar lekker achterop te gaan zitten. Alleen Stefan en even later Ilija sloten achter bij. Dat houdt automatisch in, dat je nog iets meer door moet rijden, als degene die voorop rijdt, in dit geval Peter, ook al lekker doorrijdt, ondanks dat hij ook de route nog in de gaten moet houden. Dat ging eigenlijk helemaal zo gek nog niet, want met een missertje, hebben we een klein stukje tot de eerste stop overgeslagen, maar ging dat toch over minstens net zo leuke wegen.

Na de stop, met de koffiekoekjes van Han, ging het verder en ging Erik voorop rijden. Met bijrijder is het makkelijker de route volgen. Het tweede deel werd ook direct een stuk bochtiger en het tempo ging nu ook lichtjes omhoog ten opzichte van de eerste stint. Met de AMG GTS voor me en de 106 Rallye achter me was het toch erg leuk om daar tussen in te zitten op de eerste rang. Wat gaat zo'n relatief grote GTS toch erg mooi door de krappe bochten en blijft deze ook erg mooi de contouren van het asfalt volgen. Dat is wel anders in mijn eigen auto, waar bij de auto niet bepaald elegant danst over het asfalt, maar eerder als een stijve hark zonder enig gevoel voor ritme. Het comfortabele M-sport onderstel, wat echt een stuk softer is dan van zijn pre-facelift E92 broeder, kan het toch allemaal moeilijk volgen en zorgt ervoor dat de bestuurder toch best aan de bak moet om 'm toch enigszins rechtuit over de weggetjes te sturen. Ik heb me er al een beetje bij neergelegd, maar een kleine onderstel aanpassing lonkt nog wel. De 106 hobbelt lekker mee op bochtige stukken en kan daar prima het tempo volgen en moet slechts op de stukken rechtuit een gaat laten, maar kan toch snel weer aansluiten als we weer naar normaal tempo terugzakken in de diverse dorpjes.

Na de tweede stop zwaaien Erik en Robert met gevolg af richting Nederland om nog een beetje bijtijds thuis te zijn en vervolgt de rest de route. Han's Alpina begon toen wat dorst te krijgen om in Kröv te tanken, ondanks de festiviteiten in het dorp. Dat leidde er daarna wel voor dat het overgebleven groepje uit elkaar viel. Stefan was inmiddels al na de Ring vertrokken, Habib ging ook huiswaarts en de vijf overgebleven auto's gingen verder. Echter Michel en ik waren de Barend, Peter en Han inmiddels kwijt geraakt in het dorp, waar wij de berg op gingen, gingen de andere weer terug het dorp in na de Moezel. Toen koers gezet een tweetal dorpjes verderop, waar de rest sowieso langs zo moeten komen, maar onderweg ook niemand meer gezien. In Zell was ik ineens ook Michel kwijt achter me, nadat ik even druk bezig was met de inparkerende auto voor me en daardoor even niet in mijn achteruitkijkspiegel heb gekeken. Nog even gewacht verder op zag ik hem niet meer komen en heb toen besloten de route maar in mijn eentje af te rijden. Na wat rustig werk door de dorpjes en over de weggetjes langs de Moezel ging in het Senheim volgens de route nog een keer omhoog via een heerlijke slingerweggetje. Deze weg was al een tijd afgesloten en de reden was duidelijk: nieuw en strak asfalt. Stiekem was de weg nog afgesloten, maar toch van de gelegenheid gebruik gemaakt de weg naar boven te nemen en wat een genot. Het asfalt nog groen, wat met het licht vochtige wegdek nog best glibberen was, was het toch erg fijn omhoog knallen met geen tegenliggers of andere weggebruikers. Toch fijn zo'n wegafsluiting. :df:

Aan het eind van de route nog een 10 minuten gewacht, want met het tempo konden ze toch niet heel ver achter zitten, maar blijkbaar hadden de mannen al een kortere route naar Adenau genomen, die ik zelf daarna ook maar heb ingezet over de B259 en B257. In Adenau nog even getankt voor de terugreis en gekeken of de mannen al bij Pinocchio waren. Dit was nog niet het geval, dus toen de neus van de auto maar richting de Ring gezet om te kijken of ze daar waren. Halfweg omhoog kwam ik Barend en kort daarna Peter en Han tegen op de weg naar beneden. Snel gedraaid bij de eerste mogelijkheid en afgesloten met een kwart vierkante meter aan pizza...

...kortom weer een heerlijk dagje stevig sturen. Ik me in ieder geval prima vermaakt en het weer werkte ook prima mee. Een paar druppeltjes en hier en daar een flink nat wegdek, maar recept voor een mooie 'toertocht'.

Gelukkig hebben we de foto's nog van de dag...: Toertocht DF 2016

E60 M5

Bericht door E60 M5 » 04 jul 2016, 23:13

Probeer wat foto's te plaatsen...
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (595.34 KiB) 2352 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (478.84 KiB) 2352 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (649.18 KiB) 2352 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (813.2 KiB) 2352 keer bekeken

GTRene

Bericht door GTRene » 04 jul 2016, 23:28

leuke verhalen en leuke foto's Joop

welke niet al te snuggere grapjas heeft de titel aangepast naar wegrace, niet echt slim als je in de toekomst nog van dit soort ritjes wil organiseren.

Macboy

Bericht door Macboy » 05 jul 2016, 10:09

Was absoluut gaaf en er werd zeker heel beheerst gereden in dorpjes. En BBK mag je gewoon 100 dus te hard is er ook niet echt gereden. Precies ook de reden dat ik steeds kon aanhaken met dat trage hok. Nou zal inderdaad ook niet geholpen hebben dat ik achteraan reed.

Voor de volgende keer hoeft er niks veranderd te worden. Alleen op tijd komen om de route te krijgen. Dan kunnen mensen hun eigen tempo bepalen voor wie dat wil.

Topdag verder :df:

Kasteel

Bericht door Kasteel » 05 jul 2016, 10:52

Klinkt als een leuke rit!

220i kan ik me wel voorstellen Ilija, heb die motor in de 4 serie gereden en ondanks dat hij op papier echt niet langzaam is, voelt hij echt supertraaaaaaag aan.

romo

Bericht door romo » 05 jul 2016, 14:46

E60 M5 schreef:Hmmmmm, titel onlangs veranderd van toerrit in wegrace? Een wegrace was het niet en is bovendien illegaal/strafbaar dus titel dan toch maar weer aanpassen naar toerrit?

Ik heb genoten en vond het heel leuk om oude bekende en ook, de voor mij, nieuwe gezichten te zien en te leren kennen. Vond de sfeer heel goed, mooie route met veel bochten.

Vond zelf de snelheid goed, op de Landstrasse mag men 100, werd meestal langzamer gereden, maar snel genoeg om de bochten-thrill te beleven.

In de bebouwde kom werd afhankelijk van de regels en omstandigheden 30-50 km/u gereden en de enkele keren waar iemand ingehaald moest worden werd dat heel netjes en met beleid gedaan.

Ikzelf vond de snelheid in de bochten wel leuk maar kan me voorstellen dat als men daar niet op gerekend had, dat het minder aangenaam ervaren werd. Misschien de volgende keer minder sarcasme en meer duidelijkheid hierover :)

Mooie route en denk zeker de moeite waard om daar veel meer tijd voor uit te trekken, misschien zoals romo dat geschetst heeft. Ik ben daar zeker ook voor te porren.

Die M3's zijn verre van "oud", wat zijn het toch fantastische auto's!!!

Ik kon niet alle auto's zien maar hield af en toe in de gaten of de Peugeot meekwam, diep respect voor de bestuurder en auto! :)

Reed een tijdje pal achter romo, en realiseerde eigelijk veel later dat ik misschien voor Robert zijn gevoel er te dicht tegenop zat. Mocht dat het geval zijn geweest dan hierbij mijn excuses.

Kleur van die M2 is schitterend en heerlijk om die mooie kont te zien terwijl die de bochten beestachtig goed neemt, althans optisch. Kon niets zien of merken dat voor Robert het "stuurgevoel" ietsjes minder was.

Al met al een geslaagde dag en oh ja... had een paar weken geleden motormanagement storing, cilinder uitgevallen. Bleek uiteindelijk een kapotte bobine te zijn. De toerrit heeft mij het vertrouwen in de auto mbt die storing weer teruggegeven. :)

Geen probleem, afstand was meer dan voldoende, 1 keer een momentje dat ik dacht nu komt ie wel erg dichtbij (bij een scherpe bocht waar iedereen meer moest remmen dan vooraf ingeschat)
Iedereen hielt keurig afstand voor zo ver mijn waarneming.

M2 neemt de bochten idd erg goed, ik moet zeggen dat ik dat juist het pluspunt van de kar vind, mn het directe en agressieve van de eerste stuurinput. Die wordt echt waanzinnig goed omgezet naar de voorwielen, de primaire stuurrespons vind ik de allerbeste die ik ooit heb mogen voelen. Front end grip is ook van het hoogste niveau, slechts 1 keer op een vochtige hairpin schoof de kar over de voortrein, voor de rest stabiel als een Duitse bunker.

Qua vering/demping kan ik wel wat opmerkingen plaatsen, het is te hard en niet echt compliant. Het bonkt vooral achter heel erg door in het interieur. Korte opeenvolgende oneffenheden leggen het manco genadeloos bloot, de kar gaat dan stuiteren, springt dan ook zijdelings weg.

Wellicht kan ik nog wat met de bandenspanning spelen, voor 2,4 bar, achter had ik 2,6 bar (voor volgens boekje, achter een tikje meer)

Miesjel
Auto: MX5 NA, MX5 NC, RAV4

Bericht door Miesjel » 05 jul 2016, 16:20

Joop schreef:In Zell was ik ineens ook Michel kwijt achter me, nadat ik even druk bezig was met de inparkerende auto voor me en daardoor even niet in mijn achteruitkijkspiegel heb gekeken. Nog even gewacht verder op zag ik hem niet meer komen en heb toen besloten de route maar in mijn eentje af te rijden.
Hey Joop, mooie foto´s :thumbup:
GF moest al een tijdje heel nodig naar het toilet dus we zijn ergens langs de Mosel bij een restaurant gestopt voor een korte pitstop. Daarna doorgereden naar Nürburg en daar bij Pistenklause gegeten..

De toerrit was leuk en ja, op sommige stukken ging het aardig rap. De snelheden vond ik eigenlijk best meevallen, het waren denk ik meer de tussensprintjes tussen sommige bochten die het niet tot een sightseeing toer hebben gemaakt.

Wat ik wel vervelend vond, maar dat is inherent aan de omgeving en daar kan niemand wat aan doen, is de kwaliteit van het wegdek hier en daar. Er zaten zo nu en dan gaten bij waar de halve auto zowat in verdween hehe. Schokdempers hebben een drukke dag gehad..

JWdrive
Auto: BMW i4 M50 | GSX-R 750

Bericht door JWdrive » 05 jul 2016, 16:25

Mooie foto's!

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 15:56

romo schreef: Dan wat specifieke M2 kenmerken;

-De kar heeft >3800km gereden en is nog niet echt los geweest tot vandaag dan :tooth:
-Het is een turbo blok, maar laat en moet zich rijden als een atmo blok, trappen en trappen is het devies, 7KRPM, de overbrenging is kort, maar juist daardoor voelt het als een atmo kar, ding loopt zeer makkelijk naar de top, 240 is zo`n 5800 RPM, gas geven is gaan in 6, geheel anders dan de 1M.
-Insturen is echt een feest, super strak, waanzinnig veel grip op de vooras, geeft enorm vertrouwen, het stuurgevoel blijft echter vaag, ongeacht normaal of sport stand
-De vering/demping, de achilles hiel IMHO; de kar is zeer onvergefelijk op kort opeenvolgende oneffenheden, de vering/demping kan dat in het geheel niet volgen, zeer onaangenaam stuitergedrag, de kar die zijwaarts wegspringt, echt non compliant, te hard, te bonkerig. Hoe veel beter was daar de Cayman GTS, echt niet normaal wat een verschil, klasse beter dit ook nog met een 20" wiel en een wielbasis van 20 cm minder, waanzinnig goed dus !
-Remmen erg goed, maar ook hier niet het vertrouwen die de PCCB`s mij gaven, ook duidelijk veel beter.
-Schakelen top, echt waanzinnig goede bak, rij je op de max dan waardeer ik rev matching helemaal, das toch wel lekker racy en zeer goed bij de les, de koppeling blijft licht en gevoelloos.
-Verbruik, de kar lust wel een druppel, (eufemisme voor zuiplap) hoogtoerig als ie draait, de kleine tank is ook een misser, zo sta je toch te vaak bij de pomp.
Met de manuele versnellingsbak voel je toch echt wel het turbogat hoor (met DKG minder) en vind ik de motor qua vermogensafgifte nu niet echt als een atmosferische motor aanvoelen. Zeker niet als ik vergelijk met mijn Z4M. Maar het is echt wel 1 van de betere turbomotoren waar ik al mee heb gereden en qua vermogensafgifte en turbogat veel aangenamer dan de 1M en f80 M3/M4. Zeer goed gedaan van BMW!

Insturen is inderdaad super met zeer veel vertrouwen en veel grip vooraan. Stuurgevoel met elektrische stuurbekrachtiging vind ik in sport stand (sport + is exact hetzelfde qua gevoel) echt nog wel zeer ok. Ok ja; een hydraulische stuurbekrachtiging geeft sowieso meer stuurgevoel en op een Porsche 991 GT3 en GT4 hebben ze het nog beter voor elkaar. Maar van alle BMW's met elektrische stuurbekrachtiging (waar ik al mee heb gereden) is dit wel het beste qua stuurgevoel (zeker in sport of sport + stand). Ik vond dit echt nog wel ok…slechte stuurgevoel tot nu toe vond ik persoonlijk in een Audi RS4 (B8)…dat was pas een drama :(

De vering, ophanging springt inderdaad wel een beetje en bij een Cayman, Boxter is dit inderdaad veel beter onder controle. Maar ik vond de ophanging, wegligging toch ook wel zeer ok op de M2 en aangenamer dan die van de M4. Zeker op gebied van tractieverlies en springerigheid is de M2 een verbetering tegenover de M4…maar perfect is hij niet.
Ik vind persoonlijk de vergelijking Cayman GTS vs M2 wel een beetje te ver uiteen liggen als je ziet dat in Belgie een nieuwe manuele M2 met wat opties rond de 63.000euro ligt en een Cayman GTS 981 (zonder PDK en zonder PCCB) koste destijds nieuwe rond de 89.000euro (in Belgie). Dat is toch een prijsverschil van 26.000euro en dan mag het toch wel wat beter rijden ook vind ik ;)
Als ik moest kiezen tussen de twee en niet naar de handigheid en de kostprijs moet kijken, dan zou ik voor de Cayman GTS (model 981) kiezen….maar dan zou ik liever all the way gaan en een GT4 hebben :)

Koppeling is inderdaad zeer licht en gevoelloos op de M2…maar ik vind de lange pedaalslag van de koppeling eigenlijk nog het lastigste van heel de manuele versnellingsbak. De versnellingsbak zelf voelt heel goed aan, enkel spijtig dat je automatisch tussengas geven enkel kan afzetten als je DSC ook uit zet.

Ik vond de remmen van de M2 voor standaard remmen zeer goed (en veel beter als op de oudere BMW M modellen). Intensief getest op een zeer verlaten stuk in de haven en ik vond ze in standaard set-up zeer goed voor straat remmen met straat remblokken. Ik heb de M2 remmen nog niet op circuit kunnen testen, maar daar zal de M2 wel andere remblokken nodig hebben en hogere temperatuur remolie. Dat is bijna bij alle wagens zo als je er mee op circuit wil komen. Het type remblokken doet veel aan fading, de bijtkracht en ook wel wat aan het vertrouwen van de remmen (op circuit). Ik heb op mijn Z4M een volledige remkit van AP racing en heb in de loop der jaren al veel geëxperimenteerd met verschillende types van remblokken op straat en circuit.

Ik ben zelf zeer gevoelig op gebied van remmen en ik vergelijk de meeste remmen met de AP remmen van mijn Z4M. De standaard M2 remmen kwamen qua remkracht en initiële bijtkracht in de buurt van mijn AP remmen (met de standaard AP straat blokken dan wel te verstaan). Mijn AP remmen zijn nog wel een niveau hoger en met mijn Pagid circuitblokken is het verschil tussen die van de M2 nog groter. Maar dat is dan qua remblokken vergelijken tussen een straat set-up en een circuit set-up. Kortweg; de M2 remmen zijn goed voor straatgebruik en ik vond de bijtkracht en rembalans zeer goed! Hoe ze zich op circuit gedragen zal ik pas kunnen melden in 2017, maar ik verwacht wel dat mijn AP remmen daar een groter verschil gaan geven.

De vergelijking van standaard stalen M2 remmen met Porsche PCCB remmen vind ik persoonlijk weinig steek houden. Die PCCB remmen zijn een zeer dure optie en die twee kan je qua set-up niet vergelijken. Is een beetje de M2 turbomotor gaan vergelijking met de atmosferische motor van de GT4. Ja natuurlijk zijn die totaal anders, mag ook wel voor de kostprijs. Ben zelf niet zo wild van PCCB remmen of andere carbon-keramische remmen en zou het zelf nooit bestellen. Ik heb er al mee gereden op een F430, M4 en Porsche Turbo. Op straat heb je enkel de super bijtkracht als ze echt warm staan, op circuit slijten ze gewoon te snel en daardoor gaat uw rembudget gigantisch de hoogte is. Bijna alle GT3 eigenaars die ik ken (en veel op circuit komen) hebben allemaal bewust gekozen voor stalen remmen en dat ligt zeker niet enkel aan de kostprijs. Koude carbon-keramische remmen van een M4 remmen qua remgevoel slechter dan de standaard M2 remmen. Eens ze warm zijn (bij doorrijden) is die natuurlijk een ander verhaal en het lagere onafgeveerde gewicht is ook een mooi voordeel. Mag ook wel met een optie van 7.000euro.

Als ik het goed begrijp dan had jij vroeger een GTS en nu een M2…waarom heb je die weg gedaan? De GTS is een fantastische wagen! Ik heb zelf juist de M2 besteld. Ik had ook een GTS (2de hands) kunnen kopen, maar als dagelijkse wagen vond ik de M2 leuker, veel handiger en anoniemer…

Mijn topic over de M2: http://www.driving-fun.com/forum/viewto ... =3&t=33147" onclick="window.open(this.href);return false;
romo schreef: Op de terugweg flink knallen, gaat de kar 2 keer in de noodloop.............WTF WTF, kar aan de kant, oliecheck en temp check niets bijzonders, kar herstarten, melding weg.............hup knallen maar weer, niet echt op top maar toch een 210 - 240 waar het kon, en taakka, weer een melding, geen vol vermogen beschikbaar, wel rijden, contact opnemen met de garage................

TJEZUS......................... :tooth: :oops:
Lijkt mij een geïsoleerd geval en eerder een probleem met uw wagen, dan met de M2 in het algemeen. Is ook het eerste wat ik van hoor van een M2 eigenaar die er gas mee geeft… Hopelijk krijgt je dit niet meer voor, of kunnen ze het onder garantie oplossen.

romo

Bericht door romo » 06 jul 2016, 18:51

Vrijdag laat ik de kar uitlezen, sleutel heb ik al wel laten uitlezen, de storing was daarop zichtbaar, ook was duidelijk dat de storing niet meer actief was, ik schat in een software ding. Vrijdag meer hierover , indien het al begrepen kan worden.

ZI je eigen draadje over de Cayman GTS, daar heb ik er wat over gemeld, ik mis de Cayman als het gaat over looks, sound, waanzinnige PDK bak, remmen.

Idd was mijn vorige kar een CGTS, daarom ook ter vergelijk, niet om een M2 af te branden c.q.een CGTS op te hemelen. Het gaat mij puur om mijn eigen ervaring en de verschillen die ik daarbij probeer te vermelden. Niet meer, niet minder, beide karren hebben sterke en zwakke punten.

Franzino
Auto: MY17 M2 / MY20 Alpine A110

Bericht door Franzino » 06 jul 2016, 20:15

Gelezen en altijd leuk om ervaringen van anderen te horen over wagens die nog niet zoveel mensen in bezit hebben...

Plaats reactie