F1 seizoen 2016
- Riceaux
Re: F1 seizoen 2016

- GTRene
weer prettig om te lezen Wouter 

- Hielke
Ja, kijkt weer lekker weg. Heerlijk.
- PD power
Mooi verhaal Wouter
Zag ook het verhaal van jan lammers, vond het dit keer een goed verhaal.

Zag ook het verhaal van jan lammers, vond het dit keer een goed verhaal.
Jan Lammers
4 uur · Zandvoort, Noord-Holland ·
Terwijl wij met grote bewondering van de prestaties van Max Verstappen genoten waren het de Mercedes rijders die voor een pathetische vertoning zorgde. 'I'm here to win' waren de stoere woorden van Lewis Hamilton na de race. Wat hij en Nico bijna deden was een onbedreigde 1, 2 zege in de laatste ronde omzetten in 2 DNF's. (Did not finish) Dom en dommer, letterlijk! Vergeet de details die doen er niet meer toe maar wat mij stoort is de sterrenstatus die m.n. Hamilton opeist. Die ster behoort duidelijk aan Mercedes toe!! Sinds 2014 hebben ze een dominante auto waar iedere F1 rijder het podium mee had kunnen halen en Lewis had met een Marussia ook geen deuk in een pak boter gereden. Dat lijkt hij soms te vergeten want met bescheidenheid siert hij zichzelf niet. De enige prestatie die dus relatief overblijft bij Mercedes is je teamgenoot te verslaan. Wat vanuit hun professionaliteit wel verwacht mag worden is om met verantwoording voor de belangen van Mercedes om te gaan. Ze hadden ieder risico om contact te maken samen moeten vermijden! Lewis is nu het haantje maar voor het zelfde geld (was dat maar waar) waren er weer twee Mercedessen afgevlogen. Rosberg deed weer hetzelfde als in Barcelona, onhandig verdedigen. Lewis ook en had op zijn beurt de keuze om de alles-of-niets confrontatie wel of niet aan te gaan, hij kwam er nu nog maar net mee weg, anders hadden we weer een Nederlandse overwinning met Max gehad. Ook de constant onbenullige situaties van de Mercedes rijders zijn opvallend, Rosberg die in Barcelona z'n boordcomputer in de verkeerde stand had staan, Hamilton die in Baku een aantal ronden nodig had om ook de juiste stand te vinden. Hamilton die op de Red Bull ring kennelijk niet wist wat de bandensituatie van Rosberg was (z'n enige echte tegenstander dus) en last but not least Rosberg die in de laatste ronde in een 'failsafe' mode terecht kwam van z'n remmen, om te voorkomen wat er met Perez gebeurde.. Het laatste kan hij niets aan doen maar hij kon daar wel beter mee omgaan en een 2e plaats zeker stellen, dat had 6 punten meer opgeleverd dan wat hij nu deed en daar had Hamilton en het team heel blij mee geweest, hij had dat ook moeten zijn. Remmen sparen tijdens de race is namelijk ook een kunst, net als banden. Lewis is een groot talent maar staat ook soms in de verkeerde modus, Nico een ander groot talent en prima kerel maar had al veel meer gewonnen als hij beter had kunnen verliezen.
- Macboy
Bedankt Wouter 

- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Top Wouter.......
Bedankt voor de tijd die je in het tikken van zo'n stukje steekt !!
Leest altijd prettig weg.

Bedankt voor de tijd die je in het tikken van zo'n stukje steekt !!
Leest altijd prettig weg.
-
OnlineLuco
Gaat lekker bij Mercedes

Lauda klapt uit de school over agressieve Hamilton
Lauda klapt uit de school over agressieve Hamilton
Mercedes topman Niki Lauda heeft een boekje opengedaan over de agressie van Lewis Hamilton na zijn crash tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Europa in Azerbeidzjan.
Volgens de Oostenrijkse oud-kampioen en Mercedes topman moest Hamilton zijn woede koelen door een ruimte in het motorhome van Mercedes volledig te vernielen. "Geloof me, hij moet het allemaal betalen", voegde de Oostenrijker aan zijn verklaring toe.
Ook de verklaring die Hamilton tegenover de media gaf dat zijn relatie met teamgenoot Nico Rosberg verbazingwekkend goed is, noemde Lauda een leugen: "Lewis loog hierover, zo simpel ligt het", liet Lauda optekenen. Voor die leugen gaf de oud-coureur de verklaring dat Hamilton als vredestichter in de media wil overkomen, maar dat het tegendeel waar is. Hamilton is volgens de Mercedes topman in toenemende mate agressief: "De gevechten worden steeds heviger naarmate Nico langer voor hem staat in het kampioenschap", vertelde de topman.
Of Lauda hiermee het vuurtje wil opstoken, zijn kampioenschapscoureur onder druk wil zetten, of gewoon de waarheid wil vertellen is niet duidelijk. Het beeld wat de Oostenrijker van zijn Engelse rijder schetste is in ieder geval anders dna het beeld dat Hamilton zelf graag in de media wil schetsen.
- PD power
Geweldig, dit zie je ook in wedstrijden als het wat minder gaat, dan maakt hamilton gewoon veel fouten, heeft ie nog geluk dat ie Rosberg als teamgenoot heeft, met vettel was ie gillend gek geworden, Lauda blijft een open boek.
- Spijkerhard
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Mooi Wouter hoe je alles zo mooi op schrift kunt stellen.
Ergens hoorde ik Horner vertellen dat hij verwacht dat RBR volgend jaar een kampioen kan leveren. Hij noemde daar wel Ricciardo als de kandidaat. Was dat een politiek correct statement? Wij Nederlanders zien Max natuurlijk al dit jaar kopman van het team worden. Wanneer zal RBR dit formeel bevestigen, aangezien ze ook het contract van Ricciardo verlengd hebben? Wedden ze op 2 paarden? Krijgen we daar dan ook "Mercedes" toestanden?
Hoe denk jij daar over Wouter?
Ergens hoorde ik Horner vertellen dat hij verwacht dat RBR volgend jaar een kampioen kan leveren. Hij noemde daar wel Ricciardo als de kandidaat. Was dat een politiek correct statement? Wij Nederlanders zien Max natuurlijk al dit jaar kopman van het team worden. Wanneer zal RBR dit formeel bevestigen, aangezien ze ook het contract van Ricciardo verlengd hebben? Wedden ze op 2 paarden? Krijgen we daar dan ook "Mercedes" toestanden?
- Elmar
https://www.rtlgp-magazine.nl/artikelen ... r-max.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Interessant ,jammer dat ze in dit stukje dan niet aangeven dat Prost ook niet de beste qualifier was.
Interessant ,jammer dat ze in dit stukje dan niet aangeven dat Prost ook niet de beste qualifier was.
-
OnlineLuco
Ik had hem ook al gelezen Elmar, leuk stukje, dat zelfs de engineers verbaasd staan
Net als toen Jos voor Honda testte, was er ook een heel mooi stuk over hoe ze bij Honda verbaasd stonden wat Jos met een auto kon, heel jammer dat de stekker er toen uitgetrokken werd na het overlijden van de baas die het hele gebeuren moest trekken.
Memories
Ik wordt/ben oud
@Spijkerhard, Ricciardo komt in de race niet eens in de buurt van Max

Net als toen Jos voor Honda testte, was er ook een heel mooi stuk over hoe ze bij Honda verbaasd stonden wat Jos met een auto kon, heel jammer dat de stekker er toen uitgetrokken werd na het overlijden van de baas die het hele gebeuren moest trekken.
Memories
Ik wordt/ben oud

@Spijkerhard, Ricciardo komt in de race niet eens in de buurt van Max

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Dank je! Vind het leuk om te doen (en te horen).Spijkerhard schreef:Mooi Wouter hoe je alles zo mooi op schrift kunt stellen.

Of dat antwoord politiek correct is? Ik denk het wel ja. Natuurlijk is Ricciardo eveneens een zeer groot talent, dat vooropgesteld. Hij behoort zeker tot de top 5 van beste coureurs die er momenteel rijden, naast Hamilton, Alonso, Vettel en Verstappen. Maar als teambaas heb je primair een teambelang, zorgen dat je het beste uit beide rijders haalt en niet bij voorbaat één iemand bevooroordeelt of ophemelt ten koste van de ander. Dat zag je ook heel sterk bij Toro Rosso, toen Verstappen daar nog reed. Franz Tost benadrukte elke keer, na weer een toprace van Max, dat ook Carlos goed bezig was. Iedereen kon zien dat Max beter onderweg was maar als teammanager hoef je dat dan niet ook te benadrukken, als dat ten koste gaat van de ander. Het is dan ook volkomen begrijpelijk dat in de media vooral de langstzittende coureur Ricciardo wordt genoemd door Horner, ook om de vrede intern te bewaren. Maar stiekem weet iedereen binnen Red Bull wel dat Max niet gewoon een groot talent is als Ricciardo maar buitencategorie is. In de simulator van Red Bull schijnt er nooit iemand sneller en beter te zijn geweest dan Verstappen.
Of we Mercedes-achtige toestanden gaan krijgen? Ik denk het niet maar zeg nooit nooit, Horner en Red Bull hebben hun portie ook wel gehad tussen Webber en Vettel. Het heeft ook met persoonlijkheid te maken. Ik heb het idee dat Verstappen en Ricciardo elkaar respecteren en mogen maar als het om overwinningen of titels gaat, dan zijn het uiteindelijk allemaal egoïsten. En naast de rijders zelf heb je ook nog te maken met een kamp erom heen. Het was nog niet eens zozeer dat Verstappen en Sainz elkaar vorig jaar het leven zuur maakten maar meer de kampen Verstappen Sr. en Sainz Sr.
Maar een verschil wat ik hier (tot nu toe) zie ten opzichte van bijvoorbeeld de strijd tussen Hamilton en Rosberg is dat Verstappen (tot nu toe) qua racepace gewoon sneller is dan Ricciardo. Bij Mercedes is het tempo tussen beide heren op zondag nagenoeg gelijk zodat je elkaar vroeg of laat altijd weer tegenkomt op de baan, met alle mogelijke problemen van dien. Als je echter elke ronde gemiddeld 3 tiende harder rijdt dan je teamgenoot, dan kan deze van alles vinden maar hij haalt je gewoon niet bij en dan is er ook geen discussie mogelijk. De stopwatch liegt niet.
Natuurlijk moeten we de rust bewaren, Max tijd geven en gunnen maar tegelijkertijd laat hij ook keer op keer zien dat normale groeipatronen en leercurves bij hem niet gelden, alles gaat bij hem sneller qua ontwikkeling. Zelfs dit jaar zou een top 3 of top 4 plek nog mogelijk kunnen zijn in het WK. En kijk er daarom ook niet raar van op als hij volgend jaar met de nieuwe reglementen zomaar mee kan doen om het kampioenschap...
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Wat zijn die wijzigingen in een notedop? (gezien de mercedessen qua pk's zo de overhand lijken te hebben)Wouter81 schreef:[En kijk er daarom ook niet raar van op als hij volgend jaar met de nieuwe reglementen zomaar mee kan doen om het kampioenschap...
-
OnlineLuco
iig veel bredere banden 

- JoostSchouten
Spijkerhard schreef:Ergens hoorde ik Horner vertellen dat hij verwacht dat RBR volgend jaar een kampioen kan leveren. Hij noemde daar wel Ricciardo als de kandidaat. Was dat een politiek correct statement? Wij Nederlanders zien Max natuurlijk al dit jaar kopman van het team worden. Wanneer zal RBR dit formeel bevestigen, aangezien ze ook het contract van Ricciardo verlengd hebben? Wedden ze op 2 paarden? Krijgen we daar dan ook "Mercedes" toestanden?
Hier vanaf 3:54.
Sowieso wel leuke interviewtjes in die fantastische hal daar!
-
- Auto: G21 / E46
Onderschat de rol van Marko niet in dit geheel. Ik denk dat die allang Verstappen als favoriet heeft en daar ook naar zal handelen, dan wel Horner zal opdragen daar naar te handelen. Het boek van Mark Webber is leuk om te lezen in dat kader. Uiteraard een eenzijdig verhaal, maar het geeft een goed beeld over hoe de hazen lopen binnen Red Bull. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan bij Red Bull de komende tijd. Een paar goede races van Verstappen en Ricciardo staat flink onder druk.
Ik was overigens bij de GP in Oostenrijk. Voor het eerst daar, maar zeker niet voor het laatst. Super geregeld allemaal, heel goed zicht, op veel plekken, op een groot deel van de baan. Echt top.
Ik was overigens bij de GP in Oostenrijk. Voor het eerst daar, maar zeker niet voor het laatst. Super geregeld allemaal, heel goed zicht, op veel plekken, op een groot deel van de baan. Echt top.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Mooi leesvoer Wouter, TOP !!
Wat een GAVE video hierboven, je bent gek als het begin niet kijkt, kijk die stewardessen
En dan HANGAR 7 met al dat vliegend snoepgoed, TJEZUS man, daar moet ik naar toe, liefst met die stessen, dat spreekt voor zich...........
Wat een GAVE video hierboven, je bent gek als het begin niet kijkt, kijk die stewardessen

En dan HANGAR 7 met al dat vliegend snoepgoed, TJEZUS man, daar moet ik naar toe, liefst met die stessen, dat spreekt voor zich...........

- Snipe
Als je Olav Mol moet geloven is is de wissel van Kvyat en Verstappen dan ook niet vanwege de fouten van Kvyat geweest. Hij denkt dat ze het hebben gedaan om te voorkomen dat Verstappen zou verdwijnen naar Mercedes of Ferrari.Wouter81 schreef:Natuurlijk is Ricciardo eveneens een zeer groot talent, dat vooropgesteld. Hij behoort zeker tot de top 5 van beste coureurs die er momenteel rijden, naast Hamilton, Alonso, Vettel en Verstappen. Maar als teambaas heb je primair een teambelang, zorgen dat je het beste uit beide rijders haalt en niet bij voorbaat één iemand bevooroordeelt of ophemelt ten koste van de ander. Dat zag je ook heel sterk bij Toro Rosso, toen Verstappen daar nog reed. Franz Tost benadrukte elke keer, na weer een toprace van Max, dat ook Carlos goed bezig was. Iedereen kon zien dat Max beter onderweg was maar als teammanager hoef je dat dan niet ook te benadrukken, als dat ten koste gaat van de ander. Het is dan ook volkomen begrijpelijk dat in de media vooral de langstzittende coureur Ricciardo wordt genoemd door Horner, ook om de vrede intern te bewaren. Maar stiekem weet iedereen binnen Red Bull wel dat Max niet gewoon een groot talent is als Ricciardo maar buitencategorie is. In de simulator van Red Bull schijnt er nooit iemand sneller en beter te zijn geweest dan Verstappen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
^Dat klinkt wel plausibel..........
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Inderdaad.
Maar als je ziet hoe Kvyat nu presteert is de stap erg logisch geweest. Hij doet het niet heel best...
Maar als je ziet hoe Kvyat nu presteert is de stap erg logisch geweest. Hij doet het niet heel best...
- Reind
Wouter, zoals altijd top!! Ik begin me nu echt extreem veel te verdiepen in F1 en ben FAN als nooit ervoor. Ik vind het echt heerlijke en met de media van tegenwoordig blijf je eenvoudig op de hoogte van alles. Jouw uiteenzetting brengt toch altijd weer wat nieuwe inzichten en zat stiekem al even met smart op je verhaal te wachten. En lekker pro Verstappen, heerlijk!! Net als de analyses van Peter Windsor, die vind ik ook top. Hij maakt ook altijd leuke vergelijkingen. Hij vergelijk bijvoorbeeld Mansel en Rosberg (SR) met Sainz. Ook kan hij de stijl van coureurs goed uitleggen met de voor en nadelen. Heel leuk om te volgen.
Even een stelling erin gooien.
"Kunnen de reglementen voor volgend jaar Verstappens succes ook negatief beïnvloeden"
Kortom, de huidige auto's en zijn karakter als coureur zorgen ervoor dat hij excelleert. Is dat volgend jaar nog steeds het geval. Neem Schumacher als voorbeeld, die kon juist niet overweg met de auto's van deze generatie.
Ben benieuwd wat jullie denken
Even een stelling erin gooien.
"Kunnen de reglementen voor volgend jaar Verstappens succes ook negatief beïnvloeden"
Kortom, de huidige auto's en zijn karakter als coureur zorgen ervoor dat hij excelleert. Is dat volgend jaar nog steeds het geval. Neem Schumacher als voorbeeld, die kon juist niet overweg met de auto's van deze generatie.
Ben benieuwd wat jullie denken
-
De nieuwe regels houden heel summier in dat er bredere banden komen, meer aerodynamica, grotere spoorbreedte en iets meer lengte.
Banden en spoorbreedte gaan voor meer mechanische grip zorgen maar zorgen tegelijkertijd voor een moeilijker op de grens te rijden auto. Stom gezegd wordt het grensgebied een stuk kleiner waarbij de band maximale grip geeft. Dit zal er dus voor zorgen dat de echte talenten het verschil gaan maken, zij die het beste kunnen aanvoelen of de auto op de grens zit gaan het hardst. Dit zie ik nu al bij Verstappen, hij kan met hetzelfde materiaal als Ricciardo betere tijden rijden en langer met de banden doen. Hij kan de banden perfect in het grensgebied houden. Maar afstelling beïnvloed dit ook enorm en hoe de twee hun wagen afstellen kan verschillend zijn. Dat kan verklaren waarom Ricciardo in de kwalificaties sneller is en in de race het onderspit delft.
De aerodynamica gaat ervoor zorgen dat de bochtensnelheden een stuk hoger komen te liggen waardoor het fysiek zwaarder gaat worden. Maar hoe de aero de auto en banden gaat beïnvloeden op de limiet kan ik niet zo goed beredeneren. Het zal in ieder geval nog moeilijker worden om een andere auto te volgen waardoor ik denk dat we nog minder inhaalacties gaan zien, op DRS na dan. Naar ik begrepen heb gaat de fuel flow en tankinhoud ook omhoog omdat het verbruik hoger komt te liggen met meer aero.
Naar wat ik zoal lees en hoor kan Verstappen als geen andere zijn auto op het randje balanceren en ik hoop/denk dat zijn talent zich nog meer laat zien in de auto's van 2017. Hij was niet voor niks 2 seconden per rondje sneller dan de rest van het veld tijdens de F3 race op de Norrisring in de regen. En dat is een circuit met 3 rechte stukken en 3 echte bochten
.
Banden en spoorbreedte gaan voor meer mechanische grip zorgen maar zorgen tegelijkertijd voor een moeilijker op de grens te rijden auto. Stom gezegd wordt het grensgebied een stuk kleiner waarbij de band maximale grip geeft. Dit zal er dus voor zorgen dat de echte talenten het verschil gaan maken, zij die het beste kunnen aanvoelen of de auto op de grens zit gaan het hardst. Dit zie ik nu al bij Verstappen, hij kan met hetzelfde materiaal als Ricciardo betere tijden rijden en langer met de banden doen. Hij kan de banden perfect in het grensgebied houden. Maar afstelling beïnvloed dit ook enorm en hoe de twee hun wagen afstellen kan verschillend zijn. Dat kan verklaren waarom Ricciardo in de kwalificaties sneller is en in de race het onderspit delft.
De aerodynamica gaat ervoor zorgen dat de bochtensnelheden een stuk hoger komen te liggen waardoor het fysiek zwaarder gaat worden. Maar hoe de aero de auto en banden gaat beïnvloeden op de limiet kan ik niet zo goed beredeneren. Het zal in ieder geval nog moeilijker worden om een andere auto te volgen waardoor ik denk dat we nog minder inhaalacties gaan zien, op DRS na dan. Naar ik begrepen heb gaat de fuel flow en tankinhoud ook omhoog omdat het verbruik hoger komt te liggen met meer aero.
Naar wat ik zoal lees en hoor kan Verstappen als geen andere zijn auto op het randje balanceren en ik hoop/denk dat zijn talent zich nog meer laat zien in de auto's van 2017. Hij was niet voor niks 2 seconden per rondje sneller dan de rest van het veld tijdens de F3 race op de Norrisring in de regen. En dat is een circuit met 3 rechte stukken en 3 echte bochten

- Bert ///M3
Dat de band een smaller grensgebied geeft word deels gecompenseerd door de extra downforce, in elk geval in hogere snelheids bochten. Het zal vooral in lagere snelheids bochten een nadeel zijn.
Enige is dat meer downforce en bredere banden ook meer vermogen vreten. Dus als Mercedes nu oppermachtig is door hun power unit word dat volgend jaar alleen maar erger als de rest van de teams Mercedes niet kunnen evenaren. Volgens mij moest red bull oa in Baku al met minder vleugel rijden als Mercedes omdat ze anders gewoon vermogen te kort komen.
Qua slijtage veranderd er misschien niet veel, extra downforce en meer vermogen daar zouden ze harder door slijten, maar dat ze breder worden compenseert dat weer iets. Kwestie van afwachten wat er gebeurd. Bredere banden hebben wellicht ook een totaal andere constructie die het gedrag op de grens beïnvloed.
Enige is dat meer downforce en bredere banden ook meer vermogen vreten. Dus als Mercedes nu oppermachtig is door hun power unit word dat volgend jaar alleen maar erger als de rest van de teams Mercedes niet kunnen evenaren. Volgens mij moest red bull oa in Baku al met minder vleugel rijden als Mercedes omdat ze anders gewoon vermogen te kort komen.
Qua slijtage veranderd er misschien niet veel, extra downforce en meer vermogen daar zouden ze harder door slijten, maar dat ze breder worden compenseert dat weer iets. Kwestie van afwachten wat er gebeurd. Bredere banden hebben wellicht ook een totaal andere constructie die het gedrag op de grens beïnvloed.
-
Het token systeem wordt in ieder geval wel afgeschaft. Dus de motoren mogen door het jaar heen gewoon onbeperkt verder ontwikkeld worden om de verschillen zo snel mogelijk te reduceren.
- JP
Die wat geslotenere cockpit. Komt die ook volgend jaar ?