F1 seizoen 2016
- Riceaux
Re: F1 seizoen 2016
Om 19:30 herhaling op Ziggo Sport. Kan je ook kijken via Horizon Go app.
-
OnlineLuco
Bijna alles is fly by wire, zeker met al die elektronische recoversystemen, als je harvast remt die achter met minder druk, harvast je niet dan heeft die achter meer remdrukHielke schreef:De rem op een F1 auto is fly by wire? Spooky.
- Mari Oh Oh!
Moet ook wel, anders blijf je de rembalansknop verdraaien tijdens het remmen en dan is het nog op de gok.
-
OnlineLuco
Was meer uitleg voor Hielke Mari, ik weet hoe het werkt, op sky leggen ze dat allemaal netjes uit, daarom zie je soms ook die achterkant in een keer weg zijn, vaak is dat een storing in het systeem.
Als coureur kan je achter niks meer verstellen aan het remmen.
- JP
lachertje......Rosberg given a 10s penalty & 2 penalty points for last-lap incident. #AustrianGP result does not change.

-
OnlineLuco
Waarom lachertje, staat erbij waarvoor de straf precies was?
- dvh
Heb ziggo en de app maar kan zonder een extra abbo te nemen geen herhaling kijken.Riceaux schreef:Om 19:30 herhaling op Ziggo Sport. Kan je ook kijken via Horizon Go app.
Nog meer tips ?

- daNpy
Lachertje omdat het "toevallig" voor de uitslag niks uit maakt en andere rijders meestal harder bestraft worden met grid penalties e.d.Luco schreef:Waarom lachertje, staat erbij waarvoor de straf precies was?

-
OnlineLuco
er zijn meer 10 sec penaltys en strafpunten gegeven, dus zo uitzonderlijk is het niet vind ik.
- Robin
- Auto: Fun Damn Mentally
Noemi de Miguel heet die Spaanse dame die (door de zenuwen?) zo belabberd in carbon-ingles de 3 mannen interviewde..
Ik zie haar liever dan Lauda, maar dat kan aan mij liggen:)

Hier het verhaal:)
http://www.vertele.com/noticias/noemi-d ... de-la-f-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skitterend voor Max.
Ik zie haar liever dan Lauda, maar dat kan aan mij liggen:)
Hier het verhaal:)
http://www.vertele.com/noticias/noemi-d ... de-la-f-1/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Ben groot fan van Noemi maar om haar de interviews te laten doen met haar niveau van de Engelse taal is crimineel..."Soy muy fan de Noemi de Miguel, pero ponerla a hacer las entrevistas con el nivel de inglés que tiene es criminal.
Skitterend voor Max.
-
Mooie race met lekker veel actie, ik hou er van.
Lekker vaak met 2 breed door de bocht, veel inhalen, veel uitremmen, veel rokende binnenwieltjes.
Mooi.
De tweede plaats van Max is natuurlijk geweldig. Weer best of the rest! Die mercedessen zijn niet te doen om te volgen kwa tempo op zo'n circuit. Brake failure van Rosberg? Ik vond het een zeer slechte actie, ook hoe hij daarna de deur dicht hield voor Hamilton. Vol over het gras. Als je ziet hoe relatief makkelijk Hamilton er nog heen reed, en daarna ernaast kwa... Dan is Rosberg ook gewoon geen wereldkampioen materiaal. Het is dat hij de beste auto onder zijn reet heeft, maar daar stopt 't dan ook.
Mooi om weer te zien dat Verstappen een veel betere race rijd dan zijn teamgenoot. Ricciardo rijd zo 'anoniem' rond...
Lekker vaak met 2 breed door de bocht, veel inhalen, veel uitremmen, veel rokende binnenwieltjes.
Mooi.
De tweede plaats van Max is natuurlijk geweldig. Weer best of the rest! Die mercedessen zijn niet te doen om te volgen kwa tempo op zo'n circuit. Brake failure van Rosberg? Ik vond het een zeer slechte actie, ook hoe hij daarna de deur dicht hield voor Hamilton. Vol over het gras. Als je ziet hoe relatief makkelijk Hamilton er nog heen reed, en daarna ernaast kwa... Dan is Rosberg ook gewoon geen wereldkampioen materiaal. Het is dat hij de beste auto onder zijn reet heeft, maar daar stopt 't dan ook.
Mooi om weer te zien dat Verstappen een veel betere race rijd dan zijn teamgenoot. Ricciardo rijd zo 'anoniem' rond...
- JP
Schuldig zijn aan een ongeval is toch wat anders dan te hard door de pits of verdedigend meer dan 2x van je lijn af gaan.Luco schreef:er zijn meer 10 sec penaltys en strafpunten gegeven, dus zo uitzonderlijk is het niet vind ik.
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Ik wacht met smart de analyse van Wouter af
Het is we lweer duideliujk, qualificatie zegt niets, de punten worden in de race verdeeld. (Verstappen vs Ricciardo) Daarbij blijf ik het verbazingwekkend vinden hoe groot het tijdsverschil was bij de finish tussen Verstappen en Ricciardo. (zo'n 25 seconden !!)

Het is we lweer duideliujk, qualificatie zegt niets, de punten worden in de race verdeeld. (Verstappen vs Ricciardo) Daarbij blijf ik het verbazingwekkend vinden hoe groot het tijdsverschil was bij de finish tussen Verstappen en Ricciardo. (zo'n 25 seconden !!)
- dvh
Ricciardo heeft verder een strakke race gereden. Zij het een zouteloze en vanaf het begin was al duidelijk dat het tempo lager lag dan Verstappen ..
Misschien had hij z'n dag niet
Misschien had hij z'n dag niet

-
OnlineLuco
JP schreef:Schuldig zijn aan een ongeval is toch wat anders dan te hard door de pits of verdedigend meer dan 2x van je lijn af gaan.Luco schreef:er zijn meer 10 sec penaltys en strafpunten gegeven, dus zo uitzonderlijk is het niet vind ik.
Daarom vroeg ik waar is de straf voor, volgens het team had die een brake failure, als dat zo is dan is die alleen bestraft voor het doorrijden na schade.
Uit de straf blijkt niet waar die precies voor is bestraft.
-
Mooi om te zien dat Ricciardo dit keer ruiterlijk toegeeft dat 'ie Max niet kon bijhouden.
- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
Heeft Riccardo niet een keer extra een banden pit stop gemaakt? (das ook een sec of 20)Eric H schreef:Het is we lweer duideliujk, qualificatie zegt niets, de punten worden in de race verdeeld. (Verstappen vs Ricciardo) Daarbij blijf ik het verbazingwekkend vinden hoe groot het tijdsverschil was bij de finish tussen Verstappen en Ricciardo. (zo'n 25 seconden !!)
-
Jup, maar met Ultra soft ga je wel een tandje harder dan met banden op canvas. (+/- 12 rondes dacht ik?)
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Klopt idd, Ricciardo heeft een extra stop gemaakt.
Maar vooral in het middenstuk van de race heeft hij het verloren :
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page ... 0Ricciardo
Maar vooral in het middenstuk van de race heeft hij het verloren :
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page ... 0Ricciardo
-
In principe de eerste 20 rondes ook.
15 vs 5 Verstappen vs Ricciardo
Ronde 32 tot 52 is inderdaad extreem. Daar kan je ook zien dat na de Vettel crash Verstappen serieus hard weg is gereden. Ik vind Verstappen z'n rondjes aan het einde overigens beter dan dat ik dacht kwa tijden. Hij verloor +/- een seconde per rondje tov Kimi.
15 vs 5 Verstappen vs Ricciardo
Ronde 32 tot 52 is inderdaad extreem. Daar kan je ook zien dat na de Vettel crash Verstappen serieus hard weg is gereden. Ik vind Verstappen z'n rondjes aan het einde overigens beter dan dat ik dacht kwa tijden. Hij verloor +/- een seconde per rondje tov Kimi.
- GTRene
wat mij opvalt is dat Max hoe verder de race vordert hoe vlotter hij gaat in vergelijking met ander 'gelijk' materiaal, Max gaat meer dan halverwege een race steeds beter zitten lijkt wel, steeds meer in z'n ritme.
geeft de 'burger' moet
geeft de 'burger' moet

- smiley
- Auto: Opel Speedster Supercharged
En 55 rondjes met dezelfde banden is ook een stukje bandenmanagement van de bovenste plank hoor.
https://www.rtlgp-magazine.nl/artikelen ... r-max.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.rtlgp-magazine.nl/artikelen ... r-max.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mari Oh Oh!
Was ook meer een aanvulling, geen correctie o.i.d.Luco schreef:Was meer uitleg voor Hielke Mari, ik weet hoe het werkt, op sky leggen ze dat allemaal netjes uit, daarom zie je soms ook die achterkant in een keer weg zijn, vaak is dat een storing in het systeem.

- Bert ///M3
Het is voor zover ik het begrijp geen echte brake by wire, in de zin dat het pedaal niet zuiver electronisch werkt.
Het pedaal zit nog steeds gewoon aan de remcylinders vast maar er zit gewoon een controller tussen die de druk naar achteren bijregelt, een beetje zoals race ABS maar dan anders. Race ABS reageert op wielsnelheden, dit systeem houd in feite alvast rekening met de extra remkracht van KERS in harvesting mode en reduceert de druk onder allerlei omstandigheden.
Gewone wegauto's hebben in principe bijna allemaal electronic brakeforce distribution, die regelt je remdruk voor achter alleen dit is een veel geavanceerder systeem. Aan de hand van een druksensor in het pedaal weet de computer hoe hard je wilt remmen en corrigeert dus alvast. Bij een conventioneel systeem reageert het systeem achteraf.
Brake bias is in de software waarschijnlijk wel te stellen maar of dat ook van het stuur kan weet ik niet.
Het pedaal zit nog steeds gewoon aan de remcylinders vast maar er zit gewoon een controller tussen die de druk naar achteren bijregelt, een beetje zoals race ABS maar dan anders. Race ABS reageert op wielsnelheden, dit systeem houd in feite alvast rekening met de extra remkracht van KERS in harvesting mode en reduceert de druk onder allerlei omstandigheden.
Gewone wegauto's hebben in principe bijna allemaal electronic brakeforce distribution, die regelt je remdruk voor achter alleen dit is een veel geavanceerder systeem. Aan de hand van een druksensor in het pedaal weet de computer hoe hard je wilt remmen en corrigeert dus alvast. Bij een conventioneel systeem reageert het systeem achteraf.
Brake bias is in de software waarschijnlijk wel te stellen maar of dat ook van het stuur kan weet ik niet.
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Hierbij mijn poging tot duidingEric H schreef:Ik wacht met smart de analyse van Wouter af![]()

Voor de derde keer in vijf races tijd door de wereldwijze F1 fanschare worden verkozen als de 'Driver of the day' , zijn naam is Max Verstappen. Wat-een-weergaloze-vertoning was dit weer. Red Bull maakt gebruik van geavanceerde software om oa. de bandenstrategie mee door te rekenen. Volgens deze software was vooraf de race het maximaal haalbare resultaat voor Red Bull een 8e plaats. Maar ene Max Verstappen wist zijn RB12 als tweede de streep te laten passeren. Eigenlijk kan dit helemaal niet. Natuurlijk zijn zijn inhaalacties weergaloos maar dat is niet waarvoor Helmut Marko Max in die auto heeft gezet. Nee, de briljante racepace van Max, zijn vermogen om als allerbeste in het hele veld zijn banden optimaal te sparen, zijn omgang met druk en zijn inzicht dat hij precies weet wat er om hem heen gebeurd, dat is wat hem zo goed maakt.
Ja, natuurlijk kunnen de kwalificaties nog beter. Max is geen kwalificatiedier als Ricciardo, die er op het juiste moment een verwoestend snelle ronde uit kunnen persen. Maar de focus ligt naar mijn mening te vaak en te veel op de vrijdag en zaterdag. Fans en pers richten teveel hun aandacht op de trainingssessies, wie heeft de snelste tijd gereden? Bij normale coureurs zijn die tijden inderdaad een teken aan de wand. Maar niet bij Verstappen. Wat maakt het uit dat het 5-0 voor Ricciardo staat in de kwalificatie? Qua punten staat het inmiddels 59-52 voor Max sinds Spanje, en daar zat het 0-resultaat van Max in Monaco ook bij. "En ik ben nog steeds aan het leren en de RB12 aan het ontdekken", zo stelde Max dit weekend. Er zit nog meer in. Nog meer? Een ultralange stint van 55 rondes op een setje soft, waar hij dat weekend verder nog niet op gereden had. Dat is extreem, de vellen hingen eraan en het canvas kwam er bijna uit maar wanneer reed Max z'n snelste raceronde? 2 Rondes voor het eind, op volledig vernielde Pirelli's... en zijn racepace? Ruim 30 rondes lang tussen de 1.09 en 1.10, binnen een marge van een seconde. Max is een machine en Ricciardo heeft totaal geen antwoord hierop. Pas vanaf ronde 60 was Ricciardo iets sneller, maar toen reed Ricciardo inmiddels op nieuwe ultrasofts en Max op softs van 45+ rondes oud. En dan nog was het verschil minder dan een seconde per ronde. En wederom had Ricciardo een extra pitstop nodig ten opzichte van Max. Een roemloze 5e plek voor hem is wat restte.
Ricciardo is vermorzeld door de Max-machine en hij weet het.
En dan Mercedes. Toto Wolff mag weer overuren draaien om deze brandhaard (wederom) te blussen. Wederom reden beide rijders elkaar in de wielen, het begint bijna een vertrouwd beeld te worden. Naast schade op de baan berokkenen ze ook hun team en Mercedes als concern schade. En zicht op verbetering is er niet. Zolang Mercedes niet hard ingrijpt door het uitvaardigen van teamorders of door één van de rijders te vervangen blijven we dit zien. Hamilton die de beste rijder is maar zichzelf ook duidelijk als nummer 1 ziet. Rosberg die dit jaar zo goed begon maar jarenlang net iets te traag en net iets te lief was. Het lieve is er dit jaar af, we zien een andere, hardere Rosberg. Maar dat gaat hem nog niet geweldig af. In Montreal liet hij zich weer door Hamilton aan de kant zetten, net als in Austin vorig jaar bij de start. Daarom liet hij de auto nu staan in de tweede bocht in de laatste ronde. Maar zelfs vuile trucjes gaan Rosberg niet goed af. Hij had kunnen verwachten dat Hamilton zou insturen en hij ving Lewis op met zijn voorvleugel, die prompt afbrak. Opzichtig en gewoon dom. Dit alles zal zijn contractonderhandelingen niet goed doen. Rosberg wil een verlenging van zijn Mercedes-contract met 3 jaar en forse salarisverhoging (naar het schijnt 25 miljoen per jaar), Mercedes wil niet verder gaan dan 1 jaar. Het compromis wat er lag scheen nu 2 jaar te zijn maar de vraag is of Mercedes er nog zo over denkt na dit zoveelste weekend waarin ze elkaars race verprutsen.
Misschien beter om toch een jong talent als Wehrlein (die dit weekend grappig genoeg, in tegenstelling tot Rosberg, wel een geweldige race reed) in die auto te zetten. Natuurlijk kost je dat ook punten door een stuk onervarenheid maar je bent je onoplosbare interne strijd kwijt, je wint een hoop sympathie als team en de huidige grappen kosten ook handenvol met kostbare punten. Zolang Toto Wolff en cs. geen echt harde maatregelen nemen zal dit gewoon zo doorgaan en kunnen we meer schades bij Mercedes verwachten.
Juli is een feest voor de F1 liefhebber. Maar liefst 4 Grand Prix' in 1 maand met twee circuits (Silverstone en Hungaroring) die Red Bull goed liggen. Het wordt een mooie zomer als (Nederlandse) F1 fan. De volgende stap zal zijn om Ricciardo te passeren in het kampioenschap, het gat is inmiddels geslonken tot nog maar 16 puntjes...