Fiat 124 Spider

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
2000USA

Fiat 124 Spider

Bericht door 2000USA » 20 mei 2015, 10:24

Bloed kruipt waar het niet gaan kan:

Na eerder al een spider gehad te hebben, maar die verkocht te hebben ivm een nieuw huis zonder garage, heb ik een tijd lang zonder hobbyauto gezeten. Uiteindelijk eens buiten Italie snuffelen en passeerden een 95-er Mustang en een 96-er MX-5.
Omdat de Mustang voor een hobbyauto eigenlijk te hoge lasten had, en de Mazda een zitplaats te weinig (wat vaak toch betekende dat we met 2 auto's gingen/of de Mazda lieten staan) toch maar weer op zoek gegaan naar een belastingvrije 2+2.

Na wat omzwervingen dan uiteindelijk toch geslaagd, wat resulteerde in de aankoop van een 81-er Spider 2000USA (ha, de nickname klopt weer!).
De vorige eigenaar heeft de auto flink vertroeteld, interieur ziet er nog goed uit, nieuwe Sonnenland kap, originele magnesium Cromodora CD30's (met binnenband!), mooi schone motorruimte met elektronische ontsteking ipv contactpuntjes etc/etc.
Het brandstof-injectiesysteem is vervangen door een enkele Weber (34 ADF) die ik de komende tijd zal gaan reviseren en wellicht ooit vervangen door dubbele webers/sidedrafts, wat met de reeds aanwezige brulpijp een nog mooier geluid moet opleveren!

Ook heeft de auto zo zonder bumpers wat meer de Abarth-look die me erg aanspreekt. Naast de cosmetische aanpassingen heeft de vorige eigenaar ook wat comfortverhogende zaken toegevoegd, zoals centrale vergrendeling met afstandsbediening, alarm, elektrische ramen etc. Zelfs Xenon-verlichting en een achteruitrijcamera met een geintegreerd dubbeldin beeld-scherm ontbreken niet. Nu hadden die laatste 2 zaken van mij niet direct gehoeven qua originaliteit etc, maar alles is netjes ingebouwd, en met de mooie en sportieve druppelspiegels waar je helaas amper iets in ziet (want hadden eigenlijk op de voorschermen moeten zitten) is de camera een welkome toevoeging....

Binnenkort dus de carburateur reviseren, distributie preventief doen, en een beurt. Ook zoek ik nog een heupgordel voor achterin. Cosmetisch komt er een bescheiden voorspoiler op, en zou ik hem wel iets lager willen hebben voor een mooiere stance, maar gezien de laaghangende carterpan moet ik dat nog even bezien. Eerst maar lekker toeren!

Genoeg praat, plaatjes (nog geen eigen foto's gemaakt, volgen spoedig): zoals ik hem kocht:

Afbeelding

Zoals ik hem qua stance zou willen hebben:

Afbeelding

Iemand enig idee welke wielen er onder de laatste foto zitten en wat voor knippers?
Laatst gewijzigd door 2000USA op 29 sep 2015, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Re: Fiat 124 Spider

Bericht door allen » 20 mei 2015, 10:31

Kan je niet helpen met de knippers maar wat een ongelooflijk gaaf ding!

GTRene

Bericht door GTRene » 20 mei 2015, 10:48

mooi hoor, leuke klassieker :df:

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 20 mei 2015, 11:10

inderdaad heel erg gaaf zoals je hem wil maken!

NSXRS

Bericht door NSXRS » 20 mei 2015, 11:31

Gefeliciteerd, hele leuke aankoop! :clap:

Ik heb zelf in '89 een volledig originele '82 -er uit de US geïmporteerd en ca. 4 jaar gehad, na 2 jaar een Europese injectiemotor in gehangen uit een 132 (in basis zelfde motor, maar ruim 20PK sterker dan de US injectiemotor door o.a. andere nokkenassen en hogere compressie) en ook veel beter zittende stoffen sport/kuipstoelen in gezet uit.. jawel.. een Pontiac Fiero :bag: )
Veel plezier mee gehad, maar toen toch weg gedaan wegens overstap naar een MX-5. Mijn 124 spider is toen naar Monaco verkocht/ verhuisd.

Ik vind de Fiat één van de mooiste "klassiek" ogende cabrio's uit de 70/80-er jaren, met name deze wat latere versie met de powerbulges op de motorklep.
Je weet hoop ik wel dat er flink aan het plaatwerk moet zijn gewerkt, want de US zij verlichting/reflectoren in de voor - en achterschermen ontbreken, dus die moeten zijn dicht gelast. Ook vraag ik me af of er originele zijspiegels op zitten, herinner me een andere vorm.

Dit was toen de mijne (ffe foto gemaakt van foto aan de muur), créme met beige/tan interieur en tan dak en de bij dit bouwjaar behorende originele wielen:

Afbeelding

Even verkooptopicje :angel: : ik heb voor deze versie nog kopieën liggen van:
- het originele Fiat (fabrieks)werkplaatshandboek (ca 5cm dik)
- in boekvorm kopie van de originele onderdelen fiches
- Haynes werkplaats handboek
Ik bewaar altijd alle werkplaatsdocumentatie van auto's die ik heb/gehad heb, maar wil deze eventueel wel verkopen. Is echter geen koopje, toentertijd al vrijwel onvindbaar en heel veel werk en kosten aan gehad om te krijgen/ laten maken, zal inmiddels ruim 20 jaar later nog wel zeldzamer geworden zijn.. :hmmm:
Laat maar weten als je misschien interesse hebt..

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 20 mei 2015, 11:59

Mooi ding :thumbup:

Petrolhead Tom

Bericht door Petrolhead Tom » 20 mei 2015, 20:52

Mega zwak voor! Super!

2000USA

Bericht door 2000USA » 20 mei 2015, 22:25

Dank allemaal!

Leuk om te zien dat de oudjes ook gewaardeerd worden :thumbup:

@ NSXRS: Mooie auto! Mbt sidemarkers klopt inderdaad, is netjes gelast, nog te zien aan de binnenschermen. De auto is inmiddels verre van origineel meer, dus concoursstaat zit er toch niet meer in :mrgreen:
Gelukkig is alles netjes gedaan, en is de auto hard en goed getectyleerd. Exterieur heeft een paar krasjes, en 2 plekjes, maar niets om me direct zorgen over te maken.
Ik heb er een heel boekwerk aan boekjes, tekeningen etc bij, dus ben voorlopig even voorzien van documentatie, maar dank voor het aanbieden! :thumbup:

2000USA

Bericht door 2000USA » 12 jun 2015, 23:17

Carb is inmiddels gereviseerd, was toch het een en ander mee aan de hand. Loopt nu weer lekker, zij het nog een beetje rijk, maar wel stabiel. Ook een nieuwe accu gemonteerd, een killswitch om deze tijdens de stalling te sparen, en nog wat kleine dingetjes zoals de carterbeschermer monteren.
Afgelopen zondag met prachtig weer de eerste tourrit/rally gedaan in Amsterdam/Ronde Venen, bekend gebied, maar toch weer veel nieuwe weggetjes ontdekt. De spider hield zich goed, en weer leuke reacties gekregen.

Afbeelding
Afbeelding

In goed gezelschap:
Afbeelding
Afbeelding

2000USA

Bericht door 2000USA » 12 jun 2015, 23:34

Plaatjes van de klusjes:
Afbeelding
Komt het ooit nog goed....
Afbeelding
Afbeelding

Massasleutel in de accubak
Afbeelding

Spoilerlipje is ook binnen en wat onderdelen alvast op voorraad:
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 13 jun 2015, 00:06

nice, ik wil ook nog ooit zo'n switch inbouwen, wel handig als ie wat langer stilstaat, al zijn sommige zaken wel afhankelijk van sluipstroom, zoals de radio die de zenders vasthoud en de tijd en de code e.d. magoed, gebruik de radio eigenlijk nooit :lol: en het klokje gaat dan ook stilstaan, magoed als het meer niet is. :mrgreen:

2000USA

Bericht door 2000USA » 29 sep 2015, 21:25

Zo, even de stof eraf zo richting einde zomer:

Lekker wat ritten gemaakt, genieten van het zonnetje. Ik moet nog eens een filmpje maken van het motorgeluid, blijft elke keer genieten, zeker met de tunneltjes hier in de buurt... een keer iemand met een GoPro charteren!

Ik had nog een interieur en motorplaatje beloofd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog voorspoiler gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding

Nog hopen op een paar mooie weekenden, en dan met wat preventief onderhoud de winterstalling in.

Macboy

Bericht door Macboy » 29 sep 2015, 22:24

Very nice indeed sir :thumbup:

GTRene

Bericht door GTRene » 29 sep 2015, 22:36

mooi hoor, als ik die motor zo zie moet ik meteen weer denken aan die paar Fiat Racings die ik heb gehad en die paar Fiat Ritmo Abarth 130TC :df:

maar zo'n 124 spider is mooier, destijds ook wel eens naar gekeken.

dat dash zou ik persoonlijk wel een ander kleurtje geven of wrappen in een look wat mooi past, houtvineer wrap oid? maar das persoonlijk.

2000USA

Bericht door 2000USA » 01 okt 2015, 09:58

Thanks guys! :thumbup:

Dash is inderdaad wat smaakgevoelig, IRL is het best te pruimen, maar had van mij ook niet direct gehoeven. Originele dash zit er nog bij, dus kan het altijd nog eens aanpassen.

2000USA

Bericht door 2000USA » 24 jun 2016, 16:59

Aan alle goeds komt een eind!
Auto is onlangs verkocht. Ik reed er dusdanig weinig mee, en de weekenden zijn zo snel gevuld, dus voorlopig gaan we het weer even zonder doen. Maar wie weet.... bloed gaat toch waar het niet gaan kan.
:tooth:

Plaats reactie