Porsche 718 Boxster / Cayman
- dvh
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Ik krijg een beetje 1M gevoelens bij dit topic..
- Sjoerd
Ben ik niet met je eens. Geluid is verbazend goed (zeker voor een turbomotor)Wouter81 schreef:Een 991 die nu ook al een turbomotor heeft en nergens meer naar klinkt.
GTS gaat je wel lukken; GT4 ga je wel vinden maar zal je niet lukken om op de kop te tikken. Let je wel op de stoelenromo schreef:Ik ga toch nog maar eens kijken of ik 981 GT4/GTS op de kop kan tikken.

- MarkS
Goed lezen is ook knap (lastig). Volgens mij zegt niemand dat het een slecht blok zou zijn.sitechris schreef:Wel knap dat iedereen de motor afbrandt, zonder dat de meesten ermee gereden hebben. Een zescilinder is ongetwijfeld nog iets fijner, maar volgens mij is die 4-cilinder echt geen slecht blok. Ik heb in ieder geval uitstekende ervaringen met viercilinder turboblokken (2.0 TSI VAG, Megane RS etc).
Verder helemaal eens met Wouter.
- Sperdy
Voor mij ook geen 4cil-turbo in een auto van 100k.
Heb zaterdag wel even gezeten in een 718S bij PCR. De stoelinstellingen zijn overigens geweldig! Heel erg goed. Je kunt de stoel mooi kantelen.
Er stond bij PCR overigens wel een leuke Porsche: 991 GT3 RS (smurfenblauw). Net toen ik even wilde pinnen om 'm af te rekenen zag ik de sticker: 'verkocht'. Jammer, net te laat...
Wat een schitterend apparaat. Bizar. Zal wel wat kosten denk.
Heb zaterdag wel even gezeten in een 718S bij PCR. De stoelinstellingen zijn overigens geweldig! Heel erg goed. Je kunt de stoel mooi kantelen.
Er stond bij PCR overigens wel een leuke Porsche: 991 GT3 RS (smurfenblauw). Net toen ik even wilde pinnen om 'm af te rekenen zag ik de sticker: 'verkocht'. Jammer, net te laat...

-
Hier ook iemand die per se een atmosferische 6 cilinder wil. Draagt gewoon voor een heel groot deel bij aan de algehele beleving, al verschilt dat per persoon. Persoonlijk hecht ik gigantisch veel waarde aan het geluid van een auto. Dat de nieuwe een paar tienden sneller naar de honderd sprint kan mij daarentegen weer totaal niet boeien.
Rijden hier in het dorp een zeer groot aantal Porsches rond. Ik geniet elke keer weer van dat gejank van die motoren hoog in de toeren. Als dat geluid dan wordt vervangen door een geblazen viercilindersound ben je mij kwijt.
Rijden hier in het dorp een zeer groot aantal Porsches rond. Ik geniet elke keer weer van dat gejank van die motoren hoog in de toeren. Als dat geluid dan wordt vervangen door een geblazen viercilindersound ben je mij kwijt.

- Macboy
Er zijn er wel degelijk een aantal die het blok afkraken zonder erin gereden te hebben. Volgens mij moet je dat niet doen. Het geluid afkraken is een ander verhaal. Die discussie is er niet want iedereen is het erover eens dat ie minder klinkt dan een 6-cilinder. Die was metallisch echt briljant in de toeren.
Maar toch wordt er ook veel poep gepraat. Een 6-cilinder atmo klinkt absoluut niet extreem anders dan een 6-cilinder turbo. Dat zijn gewoon nuances. De verhalen van de nieuwe turbo motor lopen weliswaar op elementen uiteen, maar qua geluid blijft het een topding. Het geluid wordt ook met name gedirigeerd door het aantal cilinders natuurlijk. Niet door de turbo. Als je dan met een S2000 plezier kunt hebben of een E30 M3, waarom dan niet met een 718 ? Kortom de turbo discussies gaan weer alle kanten op net zoals bij de 1M.
Feit is dat Porsche moet waken haar kernwaarde niet te verliezen. Maar met geld van de kopers heeft dit niets te maken. Het is misschien maar 5% van alle Boxster verkopen dat de prijs onder €85.000 is. Dat zal voor de 718 ook gewoon gelden. De meesten gaan gewoon richting de ton. In het buitenland is dat niet anders. Kortom voor de doelgroep maakt het geen drol uit wat erin zit. Die betalen overal voor. Daarbij is de 718 overal ook gewoon duurder geworden behalve in Nederland. Dus dat argument gaat al niet op.
Dus gebruikt Porsche dit enkel maar voor emissieverlaging in hun totale modelrange. Daarbij zal de 718 in de praktijk ook absoluut niet zuiniger zijn dan de 981.
In mijn geval zal het echt max €75.000 gaan worden. Veel meer is die auto mij persoonlijk niet waard. Een beetje dikke Z4 gaat echt niet voor veel minder de deur uit. Maar in een 718 zou ik niet veel luxe nodig hebben. Blijft natuurlijk wel een centenkwestie dat spreekt voor zich. Maar laat er voor de puristen - met meer geld dan ik - gewoon een 718 GTS komen met de 6-cilinder turbo.
Conclusie voor mij: jammer dat het geen 6-cilinders zijn maar desondanks absoluut een echte Porsche.
Maar toch wordt er ook veel poep gepraat. Een 6-cilinder atmo klinkt absoluut niet extreem anders dan een 6-cilinder turbo. Dat zijn gewoon nuances. De verhalen van de nieuwe turbo motor lopen weliswaar op elementen uiteen, maar qua geluid blijft het een topding. Het geluid wordt ook met name gedirigeerd door het aantal cilinders natuurlijk. Niet door de turbo. Als je dan met een S2000 plezier kunt hebben of een E30 M3, waarom dan niet met een 718 ? Kortom de turbo discussies gaan weer alle kanten op net zoals bij de 1M.
Feit is dat Porsche moet waken haar kernwaarde niet te verliezen. Maar met geld van de kopers heeft dit niets te maken. Het is misschien maar 5% van alle Boxster verkopen dat de prijs onder €85.000 is. Dat zal voor de 718 ook gewoon gelden. De meesten gaan gewoon richting de ton. In het buitenland is dat niet anders. Kortom voor de doelgroep maakt het geen drol uit wat erin zit. Die betalen overal voor. Daarbij is de 718 overal ook gewoon duurder geworden behalve in Nederland. Dus dat argument gaat al niet op.
Dus gebruikt Porsche dit enkel maar voor emissieverlaging in hun totale modelrange. Daarbij zal de 718 in de praktijk ook absoluut niet zuiniger zijn dan de 981.
In mijn geval zal het echt max €75.000 gaan worden. Veel meer is die auto mij persoonlijk niet waard. Een beetje dikke Z4 gaat echt niet voor veel minder de deur uit. Maar in een 718 zou ik niet veel luxe nodig hebben. Blijft natuurlijk wel een centenkwestie dat spreekt voor zich. Maar laat er voor de puristen - met meer geld dan ik - gewoon een 718 GTS komen met de 6-cilinder turbo.
Conclusie voor mij: jammer dat het geen 6-cilinders zijn maar desondanks absoluut een echte Porsche.
- MarkS
Het grootste deel van je verhaal snijdt echt wel hout en ik kan jouw keuze en overwegingen voor deze Porsche in jouw situatie ook zeer goed begrijpen.Macboy schreef:Maar toch wordt er ook veel poep gepraat. Een 6-cilinder atmo klinkt absoluut niet extreem anders dan een 6-cilinder turbo. Dat zijn gewoon nuances.
Alleen "poep praten" zou ik zelf niet snel gebruiken over stellingen en meningen van anderen over dit onderwerp maar wat je dan vervolgens zelf daarna schrijft ... komt dan toch wel heel aardig in de buurt van wat je anderen verwijt hoor ...
Of dacht je ik geef zelf even het "goede" voorbeeld?

- GTRene
het zal ongetwijfeld een fantastische auto zijn, meen ik, vind ze ook mooi, lijken redelijk compact e.d. en zullen vast lekker sturen, voldoende power hebben en goed verkopen.
tis gewoon jammer, mocht er de keus zijn tussen de 4 cill of een 6 cill achterin, dan zou ik die met 6 cill kiezen,
maar voorlopig is er nog geen echte keuze bij de 718, das wel jammer.
als ze nou de 718 en 718S in 4 pitter deden en een bv 718 RS met 3.8 6 pitter NA, dan zeg ik, voor elk wat wils bewijze van
maar wie weet komt er nog zoiets, bv de motor van de nwe 3.4? 911S maar dan zonder turbo's en langere slag naar 3.8 oid en 400pk oid
tis gewoon jammer, mocht er de keus zijn tussen de 4 cill of een 6 cill achterin, dan zou ik die met 6 cill kiezen,
maar voorlopig is er nog geen echte keuze bij de 718, das wel jammer.
als ze nou de 718 en 718S in 4 pitter deden en een bv 718 RS met 3.8 6 pitter NA, dan zeg ik, voor elk wat wils bewijze van

maar wie weet komt er nog zoiets, bv de motor van de nwe 3.4? 911S maar dan zonder turbo's en langere slag naar 3.8 oid en 400pk oid

-
Er komt nog een nieuwe gt4 die wel een 6 atmo heeft zijn de rumours
- WJ
4 Cilinder Porsche word best sturende Porsche.
-
Ik moet wel zeggen, dat ik een Z4 35i een apart apparaat vind vanwege de motor.
Een 718 schuif ik nu voor mijn gevoel op dezefde grote hoop van TT 2.0T, Z4 20i etc etc.
Voor mij zou het que beleving misschien niet, maar que gevoel absoluut een dealbreker zijn.
Een 718 schuif ik nu voor mijn gevoel op dezefde grote hoop van TT 2.0T, Z4 20i etc etc.
Voor mij zou het que beleving misschien niet, maar que gevoel absoluut een dealbreker zijn.
- Macboy
Mark het was niet mijn bedoeling iemand te beledigen. Maar overdrijven is wel een vak. Naar mijn idee klinkt de flat six niet extreem anders dan de turbo six. Dat was immers wat ik precies zei. Nou zal iedereen ongetwijfeld een andere visie hebben over wat "extreem" betekent. Daar kan ik ook weinig aan doen.
Maar als je hier naar luistert dan hebben we het volgens mij toch echt over nuances en geen extreme verschillen. Sterker nog, ik durf de weddenschap wel aan dat de meeste autoliefhebbers (en dus niet de echte Porschefielen) geblinddoekt nog moeite zouden hebben om te horen of er wel of geen turbo op zit.
Wie klikt er mee zonder te kijken ?
Maar als je hier naar luistert dan hebben we het volgens mij toch echt over nuances en geen extreme verschillen. Sterker nog, ik durf de weddenschap wel aan dat de meeste autoliefhebbers (en dus niet de echte Porschefielen) geblinddoekt nog moeite zouden hebben om te horen of er wel of geen turbo op zit.
Wie klikt er mee zonder te kijken ?
-
- Auto: Fun Damn Mentally
WJ schreef:4 Cilinder Porsche word best sturende Porsche.

Boxsters/Caymans hebben een middenmotorconcept, buiten dat is de 4 klapper zwaarder dan de oude zes begreep ik?
-
Comment onder het Top Gear artikel:
- Bijlagen
-
- Screen Shot 2016-06-23 at 09.57.40.png (325.67 KiB) 2037 keer bekeken
- Tim N
Dat kan ik zonder een van welk type boxer ooit gereden te hebben helemaal snappen.
- Tristan
Misschien niet helemaal een goed vergelijk maar ik heb een F30 328i en een E90 335i. In een hoop opzichten is de F30 328i de betere auto. Meer comfort, meer instelbaarheid, turbo blok met breed vermogensbereik, betere wegligging, remmen etc. En toch rij ik liever in de 335i en dat is voor 90% het geluid. Ramen open en je hoort de uitlaat lekker brommen, gepruttel bij gaslos, bleren bij volgas. Zonder in de 718 in het echt te hebben gehoord geloof is 100% dat mensen hierop afhaken. Geluid is soms bepalend qua emotie van een auto.
Begrijp me niet verkeerd, een 4-cil kan hemels klinken (E30 M3 met airbox bv) maar de 718 klinkt gewoon niet mooi. En juist in een cabrio wil je een mooi geluid.
Begrijp me niet verkeerd, een 4-cil kan hemels klinken (E30 M3 met airbox bv) maar de 718 klinkt gewoon niet mooi. En juist in een cabrio wil je een mooi geluid.
- Macboy
Maar ik denk wel dat Porsche heel veel zieltjes gaat verliezen met de 718. Want er wordt een grote groep mensen in de steek gelaten.
Wat Robin zegt: de 718 is duurder, zwaarder en minder zuinig dan de 981. Schandalig eigenlijk.
Wat Robin zegt: de 718 is duurder, zwaarder en minder zuinig dan de 981. Schandalig eigenlijk.
- RS-Ron
Eens. Waar voor de één de DF bestaat uit het op de millimeter kunnen plaatsen van een auto, vol op de uiterste limiet bestaat de DF voor de ander veel meer uit de beleving door bijvoorbeeld het geluid. Ik jaag de M5 E60 echt niet onafgebroken naar de 8000 toeren, maar als ik het doe schijn ik altijd een glimlach op mijn gezicht te hebben........ Heb ik ook als er een 6.2 AMG tot leven wordt gewekt.....Tristan schreef:Misschien niet helemaal een goed vergelijk maar ik heb een F30 328i en een E90 335i. In een hoop opzichten is de F30 328i de betere auto. Meer comfort, meer instelbaarheid, turbo blok met breed vermogensbereik, betere wegligging, remmen etc. En toch rij ik liever in de 335i en dat is voor 90% het geluid. Ramen open en je hoort de uitlaat lekker brommen, gepruttel bij gaslos, bleren bij volgas. Zonder in de 718 in het echt te hebben gehoord geloof is 100% dat mensen hierop afhaken. Geluid is soms bepalend qua emotie van een auto.

Gr Ron
- Macboy
En dan ben ik ook nog niet eens een op de limiet rijder. Blijft er helemaal weinig voor me over
Maar goed nogmaals denk dat de kans wel steeds kleiner begint te worden. Dat heeft overigens niks met deze discussie te maken natuurlijk, maar gewoon puur financieel.

Maar goed nogmaals denk dat de kans wel steeds kleiner begint te worden. Dat heeft overigens niks met deze discussie te maken natuurlijk, maar gewoon puur financieel.
- tomgtr
Ik volg deze discussie nou al een tijdje met glimlach op m'n gezicht. Beide kampen als die al bestaan hebben gelijk. Het is doodzonde en volksverlakkerij die vast niet door Porsche gewenst wordt maar opgelegd wordt door de wetgevers die allerlei onzin wetten maken die onrealistisch en niet zinvol zijn.Macboy schreef:Maar ik denk wel dat Porsche heel veel zieltjes gaat verliezen met de 718. Want er wordt een grote groep mensen in de steek gelaten.
Maar Ilja, aan wie gaat Porsche zieltjes verliezen? De concurentie heft met zelfde wetgeving te maken.
Wil je straks een Boxster met 4 cyl roffel of een Z4 met 3 of 4 pitter wordt de vraag.
-
Om hier even op te reageren;Wil je straks een Boxster met 4 cyl roffel of een Z4 met 3 of 4 pitter wordt de vraag.
BMW verkoopt een heleboel véél zuinigere wagens. Als totaal bedrijf moet de CO 'verkoop' gemiddeld op een bepaald niveau komen. Als je dus een heleboel trutten schudders blijft verkopen, kan je er gerust een paar 6 cilinders naast houden. Ik denk dat BMW daardoor makkelijker aan een R6 vast kan houden in de topmodellen.......
-
- Auto: M3P, 130i
Wat is die wetgeving eigenlijk? Ik lees veel posten over milieu wetgeving, maar mij is onduidelijk wat het inhoudt. Heb jij meer info?tomgtr schreef:De concurentie heft met zelfde wetgeving te maken.Macboy schreef:Maar ik denk wel dat Porsche heel veel zieltjes gaat verliezen met de 718. Want er wordt een grote groep mensen in de steek gelaten.
- tomgtr
http://ec.europa.eu/clima/policies/tran ... dex_en.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eric H
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
Volgens mij telt bij BMW de verkopen van Mini mee (aan de andere kant de verkoop van Rollses ook)ErikS schreef:Om hier even op te reageren;Wil je straks een Boxster met 4 cyl roffel of een Z4 met 3 of 4 pitter wordt de vraag.
BMW verkoopt een heleboel véél zuinigere wagens. Als totaal bedrijf moet de CO 'verkoop' gemiddeld op een bepaald niveau komen. Als je dus een heleboel trutten schudders blijft verkopen, kan je er gerust een paar 6 cilinders naast houden. Ik denk dat BMW daardoor makkelijker aan een R6 vast kan houden in de topmodellen.......
Bij Porsche is het de combinatie met VW welke in hun "voordeel" werkt.
Dus beide fabrikanten hebben min of meer dezelfde randvoorwaarden....
-
Hmm, dat is waar ook. Vallen allemaal onder hetzelfde concern natuurlijk......