Porsche 718 Boxster / Cayman
- Macboy
Re: Porsche 718 Boxster / Cayman
Het zou briljant zijn als er gewoon een GTS versie komt met 6-cilinder. Of tenminste de GT4. Maar goed die is denk ik weer te hardcore. We gaan het zien.
Dat de Porsche beter is dan de concurrenten benader je nu wel erg negatief Tom. Het gaat er niet om dat die andere merken niet zo sportief zijn, het gaat erom dat de 718 dat wél is.
Dat de Porsche beter is dan de concurrenten benader je nu wel erg negatief Tom. Het gaat er niet om dat die andere merken niet zo sportief zijn, het gaat erom dat de 718 dat wél is.
-
Ik zie liever dat ze wat concurrentie hebben.Macboy schreef: Dat de Porsche beter is dan de concurrenten benader je nu wel erg negatief Tom. Het gaat er niet om dat die andere merken niet zo sportief zijn, het gaat erom dat de 718 dat wél is.
Voorheen had je in dit segment meer keuze.. o.a. Z4 en S2000. Pakt nooit slecht uit voor de consument. Hoeveel journalisten zouden niet voor de 981 ipv 917 gaan als ze de keus hadden? Ik denk het merendeel. Ik kan dit model ook nog niet echt als vooruitgang zien. Qua looks is het meer een facelift (de 981 zal niet sneller verouderd aandoen), onderhuids is er weinig veranderd (ja, weer iets scherper en beter, maar gerommel in de marge) en gadgets zoals navi en zaken op de optielijst zullen weer iets moderner zijn. Ik snap dat ze moeten downsizen, maar met goede concurrenten hadden ze wel een andere aanpak gekozen. Bijvoorbeeld de non-S als 4 cilinder en de S als 6 cilinder. Of de 6 cilinder downsizen met een 918-aanpak, bijv. een 2.8 liter 6 boxer en een kleine elektromotor.
-
- Auto: Fun Damn Mentally
Journalisten sporen niet.Tom schreef:Macboy schreef: Hoeveel journalisten zouden niet voor de 981 ipv 917 gaan als ze de keus hadden?.
Altijd de 917, meest kicke Porsche EVER,
Alleen hoe krijg ik 'm op kenteken en door de keuring:)
- Macboy
Maar je kunt een auto niet afstraffen omdat de concurrenten op een lager niveau zitten. Met die redenering kan je nooit iets als goed bestempelen toch ?
Wat betreft facelift ben ik het geheel met je oneens. De 718 is op elk onderdeel aangepast behalve de klep aan de voorkant of achterkant. Verder ziet de auto er in mijn ogen zowel van voor als van achter absoluut anders uit. Vooral de voorkant is veel volwassener geworden en meer in lijn met de 911 gebracht. De vorige vond ik echt niet zo heel mooi op dat vlak. De achterkant is ook helemaal subliem. Het blijft natuurlijk wel een Boxster. Dus een nieuw design zal er niet komen nee. Je gaat de 911 toch ook niet om die reden bekritiseren ?
Blijft over de motor natuurlijk. Maar buiten dat zie ik niet in wat Porsche nog meer had moeten aanpassen ?
Wat betreft facelift ben ik het geheel met je oneens. De 718 is op elk onderdeel aangepast behalve de klep aan de voorkant of achterkant. Verder ziet de auto er in mijn ogen zowel van voor als van achter absoluut anders uit. Vooral de voorkant is veel volwassener geworden en meer in lijn met de 911 gebracht. De vorige vond ik echt niet zo heel mooi op dat vlak. De achterkant is ook helemaal subliem. Het blijft natuurlijk wel een Boxster. Dus een nieuw design zal er niet komen nee. Je gaat de 911 toch ook niet om die reden bekritiseren ?
Blijft over de motor natuurlijk. Maar buiten dat zie ik niet in wat Porsche nog meer had moeten aanpassen ?
Laatst gewijzigd door Macboy op 22 jun 2016, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Geluid?Macboy schreef: Maar buiten dat zie ik niet in wat Porsche nog meer had moeten aanpassen ?
- Macboy
Buiten de motor geen andere aanpassing. Met het geluid is niets mis. Geluid is super voor een 4-cilinder. Dus je bedoelt het aantal cilinders neem ik aan.
-
Mwoah ok, maar nee dan toch het geluid, dat is niet super voor 'n 4 cylinder(IMHO!)tov andere 4 pitters in mijn ogen.En wat je leest en hoort. De motor, de kern van de sportwagen eigenlijk is de zwakste schakel hier?Macboy schreef:Buiten de motor geen andere aanpassing. Met het geluid is niets mis. Geluid is super voor een 4-cilinder. Dus je bedoelt het aantal cilinders neem ik aan.
En geluid is volgens mij zeer belangrijk in 'n best sportieve auto(open deur)
- Macboy
Ja vanzelfsprekend maar het is de Porsche 6-cilinder motor met 2-cilinders minder. Dus dan kan je inderdaad zeggen het geluid is minder geworden of je zegt gewoon jammer dat er geen 6-cilinder meer inzit (die zo geweldig klinkt). Zo bedoelde ik hem dus.
Laatst gewijzigd door Macboy op 22 jun 2016, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ze zetten een auto op de markt die door z'n motor minder goed is dan z'n voorganger. Dat kun je prima afstraffen. Doe het blok uit de 981 in de 917 en hij is beter dan z'n voorganger.Macboy schreef:Maar je kunt een auto niet afstraffen omdat de concurrenten op een lager niveau zitten. Met die redenering kan je nooit iets als goed bestempelen toch ?
Ik vind het geen probleem dat het uiterlijk weinig aangepast is. Bedoel er juist mee dat als ik de keus had ik de 981 niet zou laten staan om z'n styling. Die is niet ineens verouderd. Groot voordeel. Anderzijds zou ik de 917 dus ook niet per se hoeven omdat die er zoveel beter uit ziet. Om de looks is het mij om het even.. blijft over dat blokWat betreft facelift ben ik het geheel met je oneens. De 718 is op elk onderdeel aangepast behalve de klep aan de voorkant of achterkant. Verder ziet de auto er in mijn ogen zowel van voor als van achter absoluut anders uit. Vooral de voorkant is veel volwassener geworden en meer in lijn met de 911 gebracht. De vorige vond ik echt niet zo heel mooi op dat vlak. De achterkant is ook helemaal subliem. Het blijft natuurlijk wel een Boxster. Dus een nieuw design zal er niet komen nee. Je gaat de 911 toch ook niet om die reden bekritiseren ?

Niks. Die motor alleen. Maar voor mij één van de belangrijkste dingen.Blijft over de motor natuurlijk. Maar buiten dat zie ik niet in wat Porsche nog meer had moeten aanpassen ?
- Macboy
Ja met die uitleg ben ik het dan wel helemaal eens Tom
Had het iets anders geïnterpreteerd. Niet voor niets heeft Chris liever een jong gebruikte 981. En wat concurrenten betreft heb je natuurlijk zeker een punt. Zouden die allemaal prachtige jankende 6-cilinders hebben was het allemaal wellicht anders gegaan.
Maar denk het toch niet. Want de Boxster en Cayman waren de rijdersautos voor de echte puristen. Toevallig ook betaalbaarder dan een 911. Hoewel de 911 de icoon is, zou een goede Cayman met voldoende vermogen gehakt kunnen maken van een 911. Daarom werd de Cayman ook altijd ondergemotoriseerd. De GT4 kan ook makkelijk 450pk aan bijvoorbeeld. Maar de GT3 heeft dan geen bestaansrecht meer. Niet mee eens, maar dat is de gedachte erachter.
Maar Porsche verkoopt niet enkel aan puristen, maar vooral ook aan mensen die als status symbool een Porsche willen rijden. Denk aan de PC Hoofdstraat 911 zeg maar. En natuurlijk de verkopen van de Cayenne die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Als je dan toch geld hebt, heb je ook wel geld voor een 911 in het land der rijken.
Kortom: de Boxster is voor het merk Porsche niet zo extreem belangrijk. Het wordt juist - ten onrechte - als een poor mans Porsche gezien. Zou het merk geen 718 maken zou het voortbestaan van het merk niet in het gedrang komen. Daarom kan en moet Porsche de 718 gebruiken als emissie verlager ten aanzien van de rest van de range. De andere merken hebben hier geen last van, omdat een 6-cilinder Z4 in het top segment zit. Daaronder zit immers ook een 3-cilinder 116i.
Conclusie: wij als puristen en échte liefhebbers worden lekker genaaid door Porsche qua geluidsemotie.
(In mijn geval kom ik er door de lage emissie eisen juist voor in aanmerking want alleen in Nederland is de auto echt paar duizend euro goedkoper geworden. Dat geldt helemaal voor de Cayman).

Had het iets anders geïnterpreteerd. Niet voor niets heeft Chris liever een jong gebruikte 981. En wat concurrenten betreft heb je natuurlijk zeker een punt. Zouden die allemaal prachtige jankende 6-cilinders hebben was het allemaal wellicht anders gegaan.
Maar denk het toch niet. Want de Boxster en Cayman waren de rijdersautos voor de echte puristen. Toevallig ook betaalbaarder dan een 911. Hoewel de 911 de icoon is, zou een goede Cayman met voldoende vermogen gehakt kunnen maken van een 911. Daarom werd de Cayman ook altijd ondergemotoriseerd. De GT4 kan ook makkelijk 450pk aan bijvoorbeeld. Maar de GT3 heeft dan geen bestaansrecht meer. Niet mee eens, maar dat is de gedachte erachter.
Maar Porsche verkoopt niet enkel aan puristen, maar vooral ook aan mensen die als status symbool een Porsche willen rijden. Denk aan de PC Hoofdstraat 911 zeg maar. En natuurlijk de verkopen van de Cayenne die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Als je dan toch geld hebt, heb je ook wel geld voor een 911 in het land der rijken.
Kortom: de Boxster is voor het merk Porsche niet zo extreem belangrijk. Het wordt juist - ten onrechte - als een poor mans Porsche gezien. Zou het merk geen 718 maken zou het voortbestaan van het merk niet in het gedrang komen. Daarom kan en moet Porsche de 718 gebruiken als emissie verlager ten aanzien van de rest van de range. De andere merken hebben hier geen last van, omdat een 6-cilinder Z4 in het top segment zit. Daaronder zit immers ook een 3-cilinder 116i.
Conclusie: wij als puristen en échte liefhebbers worden lekker genaaid door Porsche qua geluidsemotie.
(In mijn geval kom ik er door de lage emissie eisen juist voor in aanmerking want alleen in Nederland is de auto echt paar duizend euro goedkoper geworden. Dat geldt helemaal voor de Cayman).
-
Daarom ook liever meer concurrentie. Een non-S met 4 cilinder en S met 6 cilinder was perfect. Dan had niemand geklaagd.
-
De 718 is gewoon een facelift en niet een nieuwe model.
De Boxster is wel degelijk belangrijk voor Porsche. Zoals Harris al schrijft: dankzij de Boxster was Porsche in de gelegenheid met een Cayenne te komen, dankzij de Cayenne met een Panamera, enz. De Boxster legt Porsche geen windeieren en draagt wel degelijk bij aan het merk imago. Regelgeving is de belangrijkste reden dat alle merken moeten gaan downsizen.Kortom: de Boxster is voor het merk Porsche niet zo extreem belangrijk. Het wordt juist - ten onrechte - als een poor mans Porsche gezien. Zou het merk geen 718 maken zou het voortbestaan van het merk niet in het gedrang komen. Daarom kan en moet Porsche de 718 gebruiken als emissie verlager ten aanzien van de rest van de range. De andere merken hebben hier geen last van, omdat een 6-cilinder Z4 in het top segment zit. Daaronder zit immers ook een 3-cilinder 116i.
- GTRene
hier heeft iemand wat zaken bij elkaar gepakt.

http://www.planet-9.com/news-items/1166 ... er-14.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.planet-9.com/news-items/1166 ... er-14.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Dat zeg ik, gewoon een facelift 

-
Dit.flieger schreef:De 718 is gewoon een facelift en niet een nieuwe model.
De Boxster is wel degelijk belangrijk voor Porsche. Zoals Harris al schrijft: dankzij de Boxster was Porsche in de gelegenheid met een Cayenne te komen, dankzij de Cayenne met een Panamera, enz. De Boxster legt Porsche geen windeieren en draagt wel degelijk bij aan het merk imago. Regelgeving is de belangrijkste reden dat alle merken moeten gaan downsizen.Kortom: de Boxster is voor het merk Porsche niet zo extreem belangrijk. Het wordt juist - ten onrechte - als een poor mans Porsche gezien. Zou het merk geen 718 maken zou het voortbestaan van het merk niet in het gedrang komen. Daarom kan en moet Porsche de 718 gebruiken als emissie verlager ten aanzien van de rest van de range. De andere merken hebben hier geen last van, omdat een 6-cilinder Z4 in het top segment zit. Daaronder zit immers ook een 3-cilinder 116i.
Door die 4 cylinder koffiemolenmeuk en lagere CO2 van veel van die bakjes kunnen 'wij' geilen op het echte werk wat Porsche(en ook bijv BMW, zeg 100 stuks 218 Grand Tourer vreselijkheid op wielen tegen één M2) bouwt en eventueel kopen. Geen Boxster 4pot---> geen GT3 RS(meer)
Neemt niet weg dat 't jammer is, leuke kar met 'n 'koffiemolen' zegmaar.
-
Eens met Robin.
Wat moet je met een Porsche als er een 4 cil bromfiets motor in ligt.
Zo n ding moet gewoon een 6 cil boxer hebben punt.
Een 4 cil porsche is een hairdressers car.
Wat moet je met een Porsche als er een 4 cil bromfiets motor in ligt.
Zo n ding moet gewoon een 6 cil boxer hebben punt.
Een 4 cil porsche is een hairdressers car.
- Macboy
Overdrijven is ook een vak denk ik. Volgens mij heb ik geen kapper in een 968 CS club sport zien rijden maar enkel puristen ? Porsche mag hopelijk meer zijn dan enkel 6-cilinder geilers ?
Bij BMW klinkt een 6-cilinder ook veel gaver. Toch stuurt menige 4-cilinder veel scherper. Natuurlijk zit het gewicht daar op de neus. En bij de 718 niet. Maar geluid alleen is maar één onderdeel van sportief rijden. Daarbij klinkt de 718 in mijn ogen echt top.
Hij stuurt subliem en directer dan de 981 met een ongekende balans. Chassis en zitpositie is ongeëvenaard. Zolang de 718 dus stuurt zoals die doet zal de emotie dus niet geheel verdwenen moeten zijn.
Dat is tot je weer in een 981 stapt natuurlijk ...
Bij BMW klinkt een 6-cilinder ook veel gaver. Toch stuurt menige 4-cilinder veel scherper. Natuurlijk zit het gewicht daar op de neus. En bij de 718 niet. Maar geluid alleen is maar één onderdeel van sportief rijden. Daarbij klinkt de 718 in mijn ogen echt top.
Hij stuurt subliem en directer dan de 981 met een ongekende balans. Chassis en zitpositie is ongeëvenaard. Zolang de 718 dus stuurt zoals die doet zal de emotie dus niet geheel verdwenen moeten zijn.
Dat is tot je weer in een 981 stapt natuurlijk ...
- MarkS
Is niet overdreven imho. Porsche is/was synoniem aan flat 6 boxer motoren.
En voor sommigen dan nog alleen in de 911. Maar dat is weer een andere discussie.
Eigenlijke alle reviews en tests die ik heb gelezen en gezien zijn niet positief over de 718 als het op motor aankomt qua geluid en beleving. Doet verder niks af aan de prestaties en rijeigenschappen maar wel aan de totaalbeleving.
Wat ik er tot nu toe zelf van heb gehoord kan ik er ook niet heel enthousiast van worden terwijl ik het model heel geslaagd vind.
Porsche zal waarschijnlijk ook met de 718 weer goede zaken doen. Immers boren ze nu ook weer een nieuwe doelgroep aan. Die ook minder boodschap heeft aan die flat 6 boxer, misschien een doelgroep die ook nog geen of weinig Porsche achtergrond heeft. Maar voor een ander deel van die doelgroep heeft de 718 toch echt aan karakter ingeboet tov 981.
Een voordeel, over enige tijd gaat het allang niet meer over het 4 cilinder geluid van de Porsche Boxster en Cayman maar hebben we het alleen nog maar over het "karakter" van de PHEV en EV varianten.
En voor sommigen dan nog alleen in de 911. Maar dat is weer een andere discussie.
Eigenlijke alle reviews en tests die ik heb gelezen en gezien zijn niet positief over de 718 als het op motor aankomt qua geluid en beleving. Doet verder niks af aan de prestaties en rijeigenschappen maar wel aan de totaalbeleving.
Wat ik er tot nu toe zelf van heb gehoord kan ik er ook niet heel enthousiast van worden terwijl ik het model heel geslaagd vind.
Porsche zal waarschijnlijk ook met de 718 weer goede zaken doen. Immers boren ze nu ook weer een nieuwe doelgroep aan. Die ook minder boodschap heeft aan die flat 6 boxer, misschien een doelgroep die ook nog geen of weinig Porsche achtergrond heeft. Maar voor een ander deel van die doelgroep heeft de 718 toch echt aan karakter ingeboet tov 981.
Een voordeel, over enige tijd gaat het allang niet meer over het 4 cilinder geluid van de Porsche Boxster en Cayman maar hebben we het alleen nog maar over het "karakter" van de PHEV en EV varianten.
Laatst gewijzigd door MarkS op 22 jun 2016, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomgtr
-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Ik ben en was altijd Porsche fan maar het merk is aan erosie onderhevig. Een Cayenne of Panamera kun je nog accepteren, daar heb je verder geen last van als je niet in de markt bent voor zo'n auto. Als ze maar van de pareltjes afblijven, de auto's waar Porsche groot mee is geworden.
Maar ook daar gaat het van kwaad tot erger. Een 991 die nu ook al een turbomotor heeft en nergens meer naar klinkt. Maar dat is dan nog een 6-cilinder. Nog, want je zult zien dat deze 4 cilinder straks ook als instapper in de 911 Carrera komt te liggen. En daarna ook in de Carrera S die dan 20.000 euro duurder is voor slechts een ander stukje software in de ECU. Geen andere motor meer, slechts een andere chip.
En dan deze Boxster/Cayman. Ik heb het eerder genoemd maar die motor zou voor mij een absolute dealbreaker zijn, al had het ding 800 PK en 1300 Nm koppel. Maakt niet uit dat hij iets zuiniger is en sneller is, ze hebben het hart van de auto weggenomen. De emotie is eruit.
Ik zou dus never, never, never nooit 80.000 of 100.000 euro neertellen voor een sportauto met dezelfde motor als de eerste de beste hothatch. Ja, rationeel klopt het. Zuiniger en sneller. Maar emotioneel klopt er geen zak van en daar zou het bij sportauto's om moeten gaan. Rationeel hoef je sowieso geen sportauto te kopen want niet praktisch, niet ruim, veel te duur enzovoorts. De enige manier om een sportauto verkocht te krijgen is inspelen op de emotie. En dat halen ze nu zelf onderuit door er zo'n Subaru Impreza motor in te lepelen. Zorg dat je nog een 981 kunt krijgen met een echte 6 cilinder. Ik zou nog eerder 80k aan een jonggebruikte 981 uitgeven dan dezelfde 80k aan een nieuwe 718, ook al vind ik de 718 verder als auto erg mooi.
Porsche maakt (noodgedwongen of niet) dezelfde fout als BMW. Ze gooien hun kernwaardes weg en ze zijn straks even inwisselbaar als al die andere merken en modellen. Het speciale is eraf. Beter is wat anders dan leuker.
Maar ook daar gaat het van kwaad tot erger. Een 991 die nu ook al een turbomotor heeft en nergens meer naar klinkt. Maar dat is dan nog een 6-cilinder. Nog, want je zult zien dat deze 4 cilinder straks ook als instapper in de 911 Carrera komt te liggen. En daarna ook in de Carrera S die dan 20.000 euro duurder is voor slechts een ander stukje software in de ECU. Geen andere motor meer, slechts een andere chip.
En dan deze Boxster/Cayman. Ik heb het eerder genoemd maar die motor zou voor mij een absolute dealbreaker zijn, al had het ding 800 PK en 1300 Nm koppel. Maakt niet uit dat hij iets zuiniger is en sneller is, ze hebben het hart van de auto weggenomen. De emotie is eruit.
Ik zou dus never, never, never nooit 80.000 of 100.000 euro neertellen voor een sportauto met dezelfde motor als de eerste de beste hothatch. Ja, rationeel klopt het. Zuiniger en sneller. Maar emotioneel klopt er geen zak van en daar zou het bij sportauto's om moeten gaan. Rationeel hoef je sowieso geen sportauto te kopen want niet praktisch, niet ruim, veel te duur enzovoorts. De enige manier om een sportauto verkocht te krijgen is inspelen op de emotie. En dat halen ze nu zelf onderuit door er zo'n Subaru Impreza motor in te lepelen. Zorg dat je nog een 981 kunt krijgen met een echte 6 cilinder. Ik zou nog eerder 80k aan een jonggebruikte 981 uitgeven dan dezelfde 80k aan een nieuwe 718, ook al vind ik de 718 verder als auto erg mooi.
Porsche maakt (noodgedwongen of niet) dezelfde fout als BMW. Ze gooien hun kernwaardes weg en ze zijn straks even inwisselbaar als al die andere merken en modellen. Het speciale is eraf. Beter is wat anders dan leuker.
-
- Auto: M3P, 130i
Goed verwoord Wouter! Is exact wat anderen en mijzelf al pagina's roepen. Echter onze huisadvocaat blind door de liefdeWouter81 schreef:Ik ben en was altijd Porsche fan maar het merk is aan erosie onderhevig. Een Cayenne of Panamera kun je nog accepteren, daar heb je verder geen last van als je niet in de markt bent voor zo'n auto. Als ze maar van de pareltjes afblijven, de auto's waar Porsche groot mee is geworden.

-
Idd.
Om iets te nuanceren: ik ben niet tegen 4 cilinders. Wat er in de S2000, E30 M3 of Lotus Exige 111R ligt doet mijn autohart sneller kloppen. Dat waren geweldige motoren die prachtig klonken. Leg zo'n blok met 300pk in een Boxster en ik zal die 2 cilinders niet missen.
Om iets te nuanceren: ik ben niet tegen 4 cilinders. Wat er in de S2000, E30 M3 of Lotus Exige 111R ligt doet mijn autohart sneller kloppen. Dat waren geweldige motoren die prachtig klonken. Leg zo'n blok met 300pk in een Boxster en ik zal die 2 cilinders niet missen.
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Top verhaal Wouter !!
Hoe mooi ik de Cayman ook vind, het gaat bij Porker om het hart, de MOTOR dus. Das de ziel daar waar het letterlijk en figuurlijk om draait, die ziel is er helaas uit, onbegrijpelijk dat het gebeurd is. Daarbij dat goedkope marketing gelul om dit model voor de Bühne te brengen, over 4 cilinder boxer heritage, dat maakt het nog pijnlijker.
Ik ga toch nog maar eens kijken of ik 981 GT4/GTS op de kop kan tikken.
Hoe mooi ik de Cayman ook vind, het gaat bij Porker om het hart, de MOTOR dus. Das de ziel daar waar het letterlijk en figuurlijk om draait, die ziel is er helaas uit, onbegrijpelijk dat het gebeurd is. Daarbij dat goedkope marketing gelul om dit model voor de Bühne te brengen, over 4 cilinder boxer heritage, dat maakt het nog pijnlijker.
Ik ga toch nog maar eens kijken of ik 981 GT4/GTS op de kop kan tikken.
- GTRene
dan denk ik dat een nette GT4 meer waarde behoud op de lange termijn, al zullen ze nog wel even prijzig blijven 2de hands denk ik.
-
Onlinesitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Wel knap dat iedereen de motor afbrandt, zonder dat de meesten ermee gereden hebben. Een zescilinder is ongetwijfeld nog iets fijner, maar volgens mij is die 4-cilinder echt geen slecht blok. Ik heb in ieder geval uitstekende ervaringen met viercilinder turboblokken (2.0 TSI VAG, Megane RS etc).