F1 seizoen 2016
-
- Berichten: 9469
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2016
Bij Red Bull gokken ze op een safetycar... Hoop dat die nog komt!
-
- Berichten: 9469
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2016
Waardeloze race inderdaad, de slechtste van het jaar so far...
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: F1 seizoen 2016
Samen met Canada inderdaad.
-
- Berichten: 18971
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F1 seizoen 2016
Max had aan het einde de gang flink te pakken.
En weer gelijk er voorbij, ricciardo had er veeeeel rondes voor nodig. Twee rondes meer en max had hem ook nog gepakt.
En weer gelijk er voorbij, ricciardo had er veeeeel rondes voor nodig. Twee rondes meer en max had hem ook nog gepakt.
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: F1 seizoen 2016
idd op het einde zat er nog goed vaart in, hadden voor mij nog 5 ronden bij gemogen
ook wat balen van die 2de stop bij Max, duurde redelijk wat langer.
de eerste 5 zaten dacht op een 1 stop, scheelt toch redelijk wat tijd als je het met een 1 stop kan doen.

ook wat balen van die 2de stop bij Max, duurde redelijk wat langer.
de eerste 5 zaten dacht op een 1 stop, scheelt toch redelijk wat tijd als je het met een 1 stop kan doen.
-
- Berichten: 2994
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: F1 seizoen 2016
Ik vond de race ook echt een aanfluiting. Geen enkel gevecht gezien, de enige inhaalacties waren er waar de spoiler open kon. Die bleef vervolgens zo lang open dat er amper meer kans op een tegenaanval was.
- Sperdy
- Berichten: 4635
- Lid geworden op: 19 jul 2007, 11:56
- Locatie: Planet Earth
Re: F1 seizoen 2016
Eens. Dit was saai. Nee, geen aanwinst (vooralsnog) F1 in Baku...
-
- Berichten: 9469
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Re: F1 seizoen 2016
Na de chaos van de GP2 hadden we inderdaad gehoopt op een spectaculaire F1 maar helaas. Na de kwalificatiesnelheid van Red Bull had ik daar ook op meer gehoopt maar ook daar helaas. De enige manier voor Red Bull om competitief te zijn op deze baan is met zeer weinig vleugel rijden. Daardoor nog enige snelheid op de rechte stukken en in het bochtige gedeelte vertrouwen op de mechanische grip van de RB12. Helaas heeft dit als naar bij-effect dat je bandenslijtage hoog is bij weinig downforce. Met name de achterbanden glijden veel meer wat natuurlijk veel slijtage tot gevolg heeft.
Gister was die slijtage echter extreem, bij zowel de supersofts als de softs. Alleen de hardste mediums bleven lang goed. In het eerste deel op de superzachte en zachte banden werd de race echter al verpest.
Maar als Max-fan kijk ik toch anders naar zo'n race. Met de betaalde F1 app op de iPad erbij zie je veel meer tijdens de race. Max' laatste stint op de mediums was van grote klasse. Zo reed Max in ronde 24 nog 40 secondes achter Hamilton, bij de finish had hij daar 26 secondes (!) op goedgemaakt en zat hij er nog maar 14 secondes achter.
Maar een nog beter vergelijk is de interne strijd met Ricciardo. Laatstgenoemde klaagde naderhand dat er niet meer inzat dan zijn P7. Maar dat is gewoon niet waar. Hij stond op exact dezelfde strategie als Max maar laatstgenoemde reed gewoon veel harder in de race. Als Ricciardo dezelfde rondetijden als Max had gereden in de race, dan was hij 5e geworden in plaats van 7e. Ricciardo start als 2e, Max als 9e maar uiteindelijk finisht Max slechts 1,4 seconde achter Ricciardo. Met 1 ronde meer had hij hem nog ingehaald ook, en Max verloor ook nog zo'n 2,5 seconde in de laatste pitstop.
Hier een vergelijk van de rondetijden van Max en Ricciardo:

Dat verschil in rondetijden is echt heel groot, evenals het verschil in snelste ronde (8 tiende). Max reed na de Mercedessen zelfs de derde snelste ronde van de race en dat op de harde mediums.
Dit zijn in de race zaken die ik, zeker bij een saaie GP op de baan, interessant vind om te volgen en dit is ook wat Red Bull ziet. Of hij dan op P8 of P3 eindigt is dan niet eens het punt, wat ik belangrijk vind is dat hij het maximale eruit haalt en dat heeft hij gister zeker gedaan. Net als in Canada overigens. Dit is ook precies de reden dat ze Kvyat eruit hebben gegooid, die was in de races structureel tiendes langzamer dan Ricciardo. Max is structureel tiendes sneller dan Ricciardo. Hij heeft zo'n 12 secondes goedgemaakt op exact dezelfde mediums die precies even oud waren.
Natuurlijk kunnen de kwalificaties nog wat beter, daar staat het 4-0 voor Ricciardo nu maar als je kijkt naar de races en je stelt dat Max gister gewoon beter was dan Ricciardo, dan is het 3-1 voor Max. Ricciardo mag dan één van de beste coureurs van het veld zijn maar als racer is Max gewoon al beter. Ook qua inhalen. Waar Ricciardo er rondes voor nodig had om bijvoorbeeld Hulkenberg in te halen doet Max dat gewoon bij de eerste de beste gelegenheid. Erop en erover, geen getreuzel en tijdverlies. Daarnaast is het bandenmanagement van Max gewoon veel beter, maar dat was zelfs tijdens de vorige GP in Canada langs de baan al te zien. Zo netjes gaat hij met zijn banden om terwijl hij nog steeds hard rijdt.
Het ventje was weer uitstekend bezig dus.
Wat mij betreft mag hij de kwalificaties met 21-0 verliezen van Ricciardo komend jaar, als hij hem op zondags steeds zo blijft verslaan in de races.
Gister was die slijtage echter extreem, bij zowel de supersofts als de softs. Alleen de hardste mediums bleven lang goed. In het eerste deel op de superzachte en zachte banden werd de race echter al verpest.
Maar als Max-fan kijk ik toch anders naar zo'n race. Met de betaalde F1 app op de iPad erbij zie je veel meer tijdens de race. Max' laatste stint op de mediums was van grote klasse. Zo reed Max in ronde 24 nog 40 secondes achter Hamilton, bij de finish had hij daar 26 secondes (!) op goedgemaakt en zat hij er nog maar 14 secondes achter.
Maar een nog beter vergelijk is de interne strijd met Ricciardo. Laatstgenoemde klaagde naderhand dat er niet meer inzat dan zijn P7. Maar dat is gewoon niet waar. Hij stond op exact dezelfde strategie als Max maar laatstgenoemde reed gewoon veel harder in de race. Als Ricciardo dezelfde rondetijden als Max had gereden in de race, dan was hij 5e geworden in plaats van 7e. Ricciardo start als 2e, Max als 9e maar uiteindelijk finisht Max slechts 1,4 seconde achter Ricciardo. Met 1 ronde meer had hij hem nog ingehaald ook, en Max verloor ook nog zo'n 2,5 seconde in de laatste pitstop.
Hier een vergelijk van de rondetijden van Max en Ricciardo:

Dat verschil in rondetijden is echt heel groot, evenals het verschil in snelste ronde (8 tiende). Max reed na de Mercedessen zelfs de derde snelste ronde van de race en dat op de harde mediums.
Dit zijn in de race zaken die ik, zeker bij een saaie GP op de baan, interessant vind om te volgen en dit is ook wat Red Bull ziet. Of hij dan op P8 of P3 eindigt is dan niet eens het punt, wat ik belangrijk vind is dat hij het maximale eruit haalt en dat heeft hij gister zeker gedaan. Net als in Canada overigens. Dit is ook precies de reden dat ze Kvyat eruit hebben gegooid, die was in de races structureel tiendes langzamer dan Ricciardo. Max is structureel tiendes sneller dan Ricciardo. Hij heeft zo'n 12 secondes goedgemaakt op exact dezelfde mediums die precies even oud waren.
Natuurlijk kunnen de kwalificaties nog wat beter, daar staat het 4-0 voor Ricciardo nu maar als je kijkt naar de races en je stelt dat Max gister gewoon beter was dan Ricciardo, dan is het 3-1 voor Max. Ricciardo mag dan één van de beste coureurs van het veld zijn maar als racer is Max gewoon al beter. Ook qua inhalen. Waar Ricciardo er rondes voor nodig had om bijvoorbeeld Hulkenberg in te halen doet Max dat gewoon bij de eerste de beste gelegenheid. Erop en erover, geen getreuzel en tijdverlies. Daarnaast is het bandenmanagement van Max gewoon veel beter, maar dat was zelfs tijdens de vorige GP in Canada langs de baan al te zien. Zo netjes gaat hij met zijn banden om terwijl hij nog steeds hard rijdt.
Het ventje was weer uitstekend bezig dus.

-
Onlinefrankie
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
- Locatie: BMW city
Re: F1 seizoen 2016
Wouter, heb je ook van de eerste 24 ronden zo'n staatje?
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: F1 seizoen 2016
Mooie bijdrage weer Wouter. 

-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
- Locatie: ZO Brabant
Re: F1 seizoen 2016
Wat was het gaaf geweest als ze VES gewoon zonder fouten z'n pitstop uit hadden laten komen en dan in de voorlaatste ronde gewoon ff op het grootste gemak Ricciardo inhalen.
-
- Berichten: 18971
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: F1 seizoen 2016
Ik heb er niet zo'n moeite mee dat Ricciardo voor hem staat op de grid dit jaar. Natuurlijk is het mooi dat Max beter is, maar voor de rust in het team kan het geen kwaad. Volgend jaar moet 'ie er echter volop overheen. Als dat hem lukt dat zit 'ie aankomend jaar al een stuk meer op de rit voor serieuze punten. En eigenlijk lijkt het er inderdaad op, dat 'ie Ricciardo in de races makkelijk kan hebben. Want 'opgehouden' in de dirty air had Max niet bepaald last van. En inderdaad zoals Wouter hierboven schrijft, en ik ook op de vorige pagina, is dat Max een veel hogere snelheid had in de laatste rondes, met dezelfde strategie & banden. Hulkenberg leek nergens te zijn. Ricciardo ook zijn snelste race ronde in de laatste ronde. Zodra hij de hete adem van Max voelt dan 'kan' hij ineens wel wat harder......
-
- Berichten: 6782
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: F1 seizoen 2016
Voor wat betreft de kwalificatie moeten we ook nog opmerken dat Max afgelopen weekend wat pech had, dus wellicht had hij dan wel dichter bij Ricciardo gestaan.
Het is iig ook de manier waarop ik naar de race kijk. De auto is nog niet goed genoeg om structureel te winnen en dus zijn dit soort details interessant en hij moet gewoon structureel Ricciardo om zijn oren rijden.
Het is iig ook de manier waarop ik naar de race kijk. De auto is nog niet goed genoeg om structureel te winnen en dus zijn dit soort details interessant en hij moet gewoon structureel Ricciardo om zijn oren rijden.
-
OnlineWout309t
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: F1 seizoen 2016
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page ... Verstappen" onclick="window.open(this.href);return false;frankie schreef:Wouter, heb je ook van de eerste 24 ronden zo'n staatje?

- Reind
- Berichten: 2663
- Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:33
Re: F1 seizoen 2016
Uitstekende analyse weer Wouter. Je schrijft het precies goed op.
Knap van Max dat hij zo dichtbij Daniel kon komen en in de debrief zal hij na het zien van de rondetijden zich toch echt even achter zijn oren hebben gekrabd.
Ben benieuwd naar Peter Windsor zijn analyse van de race.
En tijdens Q3 had Max eigenlijk de ideale lijn moeten aansnijden, als er dan een touche zou zijn met Bottas is dat dan maar zo. Op zijn slecht zou hij 10de zijn geworden. Hij had het recht daar gewoon de ideale lijn aan te snijden.
Knap van Max dat hij zo dichtbij Daniel kon komen en in de debrief zal hij na het zien van de rondetijden zich toch echt even achter zijn oren hebben gekrabd.
Ben benieuwd naar Peter Windsor zijn analyse van de race.
En tijdens Q3 had Max eigenlijk de ideale lijn moeten aansnijden, als er dan een touche zou zijn met Bottas is dat dan maar zo. Op zijn slecht zou hij 10de zijn geworden. Hij had het recht daar gewoon de ideale lijn aan te snijden.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2016
Mooie analyse die cijfers Wouter ! Dat maakt het wel heel duidelijk in de tweede helft van de wedstrijd. Formule 1 is ook heel veel cijferneuken dus duidelijker kan het talent van Max niet zijn. Welke app is dat ?

Goed voorspeldWouter81 schreef:Of we krijgen een dodelijk saaie race, of we krijgen een race met veel safetycars.

-
- Berichten: 4443
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: F1 seizoen 2016
http://www.telegraaf.nl/telesport/autos ... els__.html
Hamilton en Alonso hebben externe hulp nodig, Max zegt: niet nodig, gewoon leren hoe het werkt...
Hamilton en Alonso hebben externe hulp nodig, Max zegt: niet nodig, gewoon leren hoe het werkt...

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: F1 seizoen 2016
Toch slaat die regel natuurlijk nergens op. Wat is de volgende stap ? Zelf tanken ??
- GTRene
- Berichten: 54882
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06
Re: F1 seizoen 2016

wat dacht je van, zelf 4 banden wisselen

zou best leuk zijn om te zien, uit de wagen springen, kar omhoog, slang erin (automatische afslag) en de banden omgooien en weer instappen en weg

beetje oude lemans start, rennen naar de kar e.d.
- Eric H
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 10:09
- Auto: Mazda CX-30 SkyActivX
- Locatie: Zoetermeer
Re: F1 seizoen 2016
Tja, je kunt het ook de andere kant doortrekken.Macboy schreef:Toch slaat die regel natuurlijk nergens op. Wat is de volgende stap ? Zelf tanken ??
De auto's zijn tegenwoordig zo gecompliceerd (technisch gezien) dat een coureur hulp nodig heeft om het ding goed te kunnen besturen.
Weet je wat, we maken er autonoom rijdende auto's van, hoeven de coureurs helemaal niets meer te doen, sturen we ook wel vanaf de pit-wall...

Ik snap dat de technologie niet stilstaat, maar de rol van de coureur en zijn vermogen om zelfstandig te racen mogen wel weer wat meer terug gehaald worden. Oftewel, racen met dat hok.......in plaats van IT-ertje spelen.....
Dingen worden meer en meer rijdende computers, met proces-operators achter het stuur, dat mag best wat minder.
-
- Berichten: 4443
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: F1 seizoen 2016
+1
Minder
en meer 
Minder


- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: F1 seizoen 2016
Dus ook geen boostknop, drs, meer.
Vooral die drs, dat vind ik helemaal niets.
Wil gelijk voorstellen de stuuruitslag beperken tot 10 °.
Dan moeten ze 2 of 3 maal steken.
Maakt het extra spannend.
Eigenlijk zou het gaspedaal ook afgeschaft moeten worden veel te invloed hebben op de snelheid & de rijder moet nadenken hoe diep hij het pedaal moet in frappen, gelijk ook afschaffen.
Nu enkel nog mooie F1 wagens, dan hebben de perfecte F1.
Vooral die drs, dat vind ik helemaal niets.
Wil gelijk voorstellen de stuuruitslag beperken tot 10 °.
Dan moeten ze 2 of 3 maal steken.
Maakt het extra spannend.
Eigenlijk zou het gaspedaal ook afgeschaft moeten worden veel te invloed hebben op de snelheid & de rijder moet nadenken hoe diep hij het pedaal moet in frappen, gelijk ook afschaffen.
Nu enkel nog mooie F1 wagens, dan hebben de perfecte F1.
-
OnlineWJ
- Berichten: 11998
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
-
- Berichten: 4443
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: F1 seizoen 2016
Beter dan:
Maar de toekomst zal inderdaad (vrijwel) autonoom rijdende wagens opleveren helaas.
Maar de toekomst zal inderdaad (vrijwel) autonoom rijdende wagens opleveren helaas.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast