Bericht
door Downforce Dennis » 15 jun 2007, 12:42
Ik was voorheen ook erg terughoudend tegenover SMG. Was een afknapper voor mij, maar ik had er nog nooit mee gereden. Altijd maar van horen zeggen...
Tot ik een testrit ging maken met mijn nieuwe auto. Ook een SMG'er. "What the..." was mijn eerste reactie toen ik bij warme motor de S6 stand eens uitprobeerde... Ik heb niet echt een gevoel van "ik moet er nog even aan wennen" gehad! Het liep allemaal zo goed, zo harmonisch...
Dit is gewoon een goed systeem, tenminste, als je de techniek begrijpt en jouw handelingen aanpast aan die van de wagen. Daarom vind ik die commentaar van clarkson zo waardeloos. Jerky schakelen licht aan jezelf, in S6 opschakelen met een klein tikje gas lossen en bij het terugschakelen een dot bijgeven en je rijdt heel anders...
De beleving is eveneens intens, maar op een andere manier. Je ervaart de krachten van de techniek die onder de wagen hangt, en niet de zware koppeling of korte schakelgang die vroeger karakteristiek was aan een echte sportwagen...
Met de komst van SMG II en vooral DSG zijn er nieuwe wegen ontstaan...
Zoals dit filmpje laat zien, dit kan de gemiddelde M3 handbak rijder nooit zo perfect. De stuureenheid matcht de toerentallen perfect op enkele tientallen na...