Auto rijden en het miljieuu
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Auto rijden en het miljieuu
Als je lekker een stukje gaat rijden kun je dan ook rekening houden met het millieu ? Valt auto rijden ook samen met een groen links gedachte ? Of denk je fuck maar ik ben al druk bezig met mijn groene en grijze kliko. Ik betaal genoeg belasting en hoef geen rekening met madeliefjes te houden. Of toch nog een beetje aan deze aardkloot denken ?
- Peter Tunissen
- Berichten: 8386
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:47
- Locatie: Weert
Ik doe niet aan milieu, knetter lekker door dus.
Sowieso denk ik dat de meeste milieu-mafioso (dat allitereert nog eens lekker weg) het zelfregulerend vermogen van de natuur ernstig onderschatten.
Kijk nou eens om je heen, er is ooit een heelal ontstaan (hoe?), daar zijn zonnestelsels en planeten in ontstaan (hoe??), daar is op minimaal een plaats zelfs leven op ontstaan (hoe???) en dan zouden wij dat met wat CO2-gassen allemaal kapot kunnen maken.
Egnie!
Sowieso denk ik dat de meeste milieu-mafioso (dat allitereert nog eens lekker weg) het zelfregulerend vermogen van de natuur ernstig onderschatten.
Kijk nou eens om je heen, er is ooit een heelal ontstaan (hoe?), daar zijn zonnestelsels en planeten in ontstaan (hoe??), daar is op minimaal een plaats zelfs leven op ontstaan (hoe???) en dan zouden wij dat met wat CO2-gassen allemaal kapot kunnen maken.
Egnie!

- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ik zelf zou graag meer initiatieven ala eco-racer van VW zien. Milieu vriendelijk, en in ruil daarvoor de hetze van Spee en NCAP terugbrengen naar normale proporties. Want Spee blijft hijgerig doen totdat iedereen een digitale begrenzer i de auto heeft, en de NCAP is pure schijn veiligheid. Er zijn fabrieken die NCAP test vriendelijke auto's bouwen, maar die als een dwijl op de weg liggen. Het zou bijvoordeel gaaf zijn als de wegenbelasting zou worden afgeschaft, waardoor heb erbij hebben van een milieu vriendelijke (liefst BPM vrije) stads mobiel kan worden gestimulieerd. Dan zou voor de huis tuin een keukenritjes een Smart of zo iets dergelijks meer dan voldoen, en kunnen we voor het betere bochten test werk de snelle auto pakken. Als je dan e.e.a. op een polis zou kunnen verzekeren, waardoor je bijvoorbeeld 90 dagen met de snelle auto mag rijden (of andere verhouding en dus andere premie) en de rest met het eco vervoersmiddel, dan zijn er genoeg financiele prikkels om dit te laten slagen.
Michel
Michel
-
- Berichten: 4820
- Lid geworden op: 25 feb 2006, 19:16
- Locatie: Den Haag
De mooiste bossen liggen rondom de Ring,

Ben wel voorstander van lichte voertuigen die toch het snelheidsgevoel van dikke racebeesten benaderen. Auto's als de Elise, Donkervoorts, Speedsters en andere vedergewichten, kunnen met bescheiden motoren toch heel veel rijplezier geven. Win-win noemen ze dat toch?

Ben wel voorstander van lichte voertuigen die toch het snelheidsgevoel van dikke racebeesten benaderen. Auto's als de Elise, Donkervoorts, Speedsters en andere vedergewichten, kunnen met bescheiden motoren toch heel veel rijplezier geven. Win-win noemen ze dat toch?
-
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ik lig geen minuut wakker van het milieu, hou er ook geen rekening mee.
BPM vrije Elise-achtigen zou een uitkomst zijn, meer voor mijn portemonnee ipv het milieu
Serieus 100.000 mensen die zuinig rijden meer of minder maakt natuurlijk geen kont uit. Dit is gerommel in de marge, het heeft pas echt nut als je op heel de wereld dit aanpakt (op alles wat vervuilend is, niet alleen auto's).
BPM vrije Elise-achtigen zou een uitkomst zijn, meer voor mijn portemonnee ipv het milieu

Serieus 100.000 mensen die zuinig rijden meer of minder maakt natuurlijk geen kont uit. Dit is gerommel in de marge, het heeft pas echt nut als je op heel de wereld dit aanpakt (op alles wat vervuilend is, niet alleen auto's).
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
80km zones doe ik in 3 of in 4 zodat niemand gaat klooien met baan wissels etc, kan je lekker snel een gat dichtrijden zodat iedereen lekker in zn eigen baantje blijft en dat is slechts 1 reden.
Wij als kikkerlandje moeten zeker zo debiel doen en in de VS vervuilen ze bijv maar lekker, mij niet gezien hoor. Roetfilter, wat is dat?
Wij als kikkerlandje moeten zeker zo debiel doen en in de VS vervuilen ze bijv maar lekker, mij niet gezien hoor. Roetfilter, wat is dat?
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
-
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 06 feb 2006, 12:03
Ja ik houd zeker rekening met het milieu,als je ziet dat bij de meeste afrekeningen binnen het milieu een BMW of Mercedes betrokken is zorg ik er voor dat ik niet met zo'n auto door de risicowijken rijd.... 

Laatst gewijzigd door Toes op 31 mar 2006, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 43048
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
Eco-racer vind ik ook heel erg interessant.
Hier trouwens de verbruikscijfers en CO2 uitstoot van mijn Brabus:
verbruik binnen beb. kom 6,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,6 l/100km
verbruik gecombineerd 5,3 l/100km
CO2 uitstoot 126 g/km
Realistisch is voor mij zo'n 6,3l/100km haalbaar met een vrij pittige rijstijl.
Dit zijn het verbruik en de CO2 voor mijn andere roadster nu:
verbruik binnen beb. kom 6,2 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,1 l/100km
verbruik gecombineerd 4,9 l/100km
CO2 uitstoot 117 g/km
Ter vergelijking hier de cijfers van onze grote milieuvriend Toyota Prius (oude model):
verbruik binnen beb. kom 5,9 l/100km (0,3 zuiniger)
verbruik buiten beb. kom 4,6 l/100km (+0,5 l/100km)
verbruik gecombineerd 5,1 l/100km (+0,2 l/100km)
CO2 uitstoot 138 g/km (+21gr/km)
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nieuwe Prius wel betere cijfers laat zien. Nu ben ik niet een milieu-freak, maar ik vind het wel hypocriet hoe zo'n hybride treehugger dan gepositioneerd wordt t.o.v. auto's die in mijn ogen veel leukere auto's zijn. Waarbij ik natuurlijk redelijk bevooroordeeld ben vanuit mijn positie
Hier trouwens de verbruikscijfers en CO2 uitstoot van mijn Brabus:
verbruik binnen beb. kom 6,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,6 l/100km
verbruik gecombineerd 5,3 l/100km
CO2 uitstoot 126 g/km
Realistisch is voor mij zo'n 6,3l/100km haalbaar met een vrij pittige rijstijl.
Dit zijn het verbruik en de CO2 voor mijn andere roadster nu:
verbruik binnen beb. kom 6,2 l/100km
verbruik buiten beb. kom 4,1 l/100km
verbruik gecombineerd 4,9 l/100km
CO2 uitstoot 117 g/km
Ter vergelijking hier de cijfers van onze grote milieuvriend Toyota Prius (oude model):
verbruik binnen beb. kom 5,9 l/100km (0,3 zuiniger)
verbruik buiten beb. kom 4,6 l/100km (+0,5 l/100km)
verbruik gecombineerd 5,1 l/100km (+0,2 l/100km)
CO2 uitstoot 138 g/km (+21gr/km)
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de nieuwe Prius wel betere cijfers laat zien. Nu ben ik niet een milieu-freak, maar ik vind het wel hypocriet hoe zo'n hybride treehugger dan gepositioneerd wordt t.o.v. auto's die in mijn ogen veel leukere auto's zijn. Waarbij ik natuurlijk redelijk bevooroordeeld ben vanuit mijn positie

- Dennis Cavallino
- Berichten: 15827
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
- Locatie: Groene Hart
Zolang de onkunde in dit land (lees: in de wereld) overheerst en er te moeilijke constructies worden gemaakt die niemand begrijpt, geloof ik niet dat wij streven naar een beter milieu. Met ons bedrijf hebben we ons dan ook op het kostenbesparend effect gericht, in tegenstelling tot alle geitenwollen sokken rukkers die de link tussen bedrijfsvoering en milieu nooit zullen inzien.
Hetzelfde geldt dus voor het wagenpark. Er zijn wel stimulerende middelen, zoals BPM vrije hybride voertuigen. Er komen daardoor ook meer hybrides op de markt en de vraag stijgt stukje bij beetje, maar voorlopig roept de autoindustrie (terecht) dat ze eerst milieuvriendelijkere brandstoffen willen. De overheid raakt daardoor in de knel, want die wil wel milieuvriendelijke brandstoffen, maar ook accijnzen. De consument en de professionele wagenparkbeheerder snappen er vervolgens allemaal geen zak meer van.
Als wij het hier over biobrandstoffen hebben, dan roept iedereen: automobilistje pesten. Terwijl we het juist zouden moeten toejuichen, want het is een signaal dat komt vanuit de auto industrie. Ze redden het niet om aan de uitstoot afspraken te voldoen. Dat zou betekenen dat ze of nóg zuinigere auto's moeten produceren (dat kost tijd) of dat ze de écht leuke auto's zouden moeten schrappen (en dat vinden wij als bezoeker van een forum als dit niet tof, maar dat kunnen ze wel op korte termijn realiseren). Kortom, dit hele geneuzel zit in de knel en niemand begrijpt elkaar.
Hetzelfde geldt dus voor het wagenpark. Er zijn wel stimulerende middelen, zoals BPM vrije hybride voertuigen. Er komen daardoor ook meer hybrides op de markt en de vraag stijgt stukje bij beetje, maar voorlopig roept de autoindustrie (terecht) dat ze eerst milieuvriendelijkere brandstoffen willen. De overheid raakt daardoor in de knel, want die wil wel milieuvriendelijke brandstoffen, maar ook accijnzen. De consument en de professionele wagenparkbeheerder snappen er vervolgens allemaal geen zak meer van.
Als wij het hier over biobrandstoffen hebben, dan roept iedereen: automobilistje pesten. Terwijl we het juist zouden moeten toejuichen, want het is een signaal dat komt vanuit de auto industrie. Ze redden het niet om aan de uitstoot afspraken te voldoen. Dat zou betekenen dat ze of nóg zuinigere auto's moeten produceren (dat kost tijd) of dat ze de écht leuke auto's zouden moeten schrappen (en dat vinden wij als bezoeker van een forum als dit niet tof, maar dat kunnen ze wel op korte termijn realiseren). Kortom, dit hele geneuzel zit in de knel en niemand begrijpt elkaar.
- Jan Speed
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 01 mar 2006, 00:31
- Locatie: 040
Nog even over die Prius....
Dit vond ik op een US-auto-forum....
The Toyota Prius has become the flagship car for those in our society so environmentally conscious that they are willing to spend a premium to show the world how much they care. Unfortunately for them, their ultimate ‘green car’ is the source of some of the worst pollution in North America; it takes more combined energy per Prius to produce than a Hummer.
Before we delve into the seedy underworld of hybrids, you must first understand how a hybrid works. For this, we will use the most popular hybrid on the market, the Toyota Prius.
The Prius is powered by not one, but two engines: a standard 76 horsepower, 1.5-liter gas engine found in most cars today and a battery- powered engine that deals out 67 horsepower and a whooping 295ft/lbs of torque, below 2000 revolutions per minute. Essentially, the Toyota Synergy Drive system, as it is so called, propels the car from a dead stop to up to 30mph. This is where the largest percent of gas is consumed. As any physics major can tell you, it takes more energy to get an object moving than to keep it moving. The battery is recharged through the braking system, as well as when the gasoline engine takes over anywhere north of 30mph. It seems like a great energy efficient and environmentally sound car, right?
You would be right if you went by the old government EPA estimates, which netted the Prius an incredible 60 miles per gallon in the city and 51 miles per gallon on the highway. Unfortunately for Toyota, the government realized how unrealistic their EPA tests were, which consisted of highway speeds limited to 55mph and acceleration of only 3.3 mph per second. The new tests which affect all 2008 models give a much more realistic rating with highway speeds of 80mph and acceleration of 8mph per second. This has dropped the Prius’s EPA down by 25 percent to an average of 45mpg. This now puts the Toyota within spitting distance of cars like the Chevy Aveo, which costs less then half what the Prius costs.
However, if that was the only issue with the Prius, I wouldn’t be writing this article. It gets much worse.
Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius. As already noted, the Prius is partly driven by a battery which contains nickel. The nickel is mined and smelted at a plant in Sudbury, Ontario. This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles.
The plant is the source of all the nickel found in a Prius’ battery and Toyota purchases 1,000 tons annually. Dubbed the Superstack, the plague-factory has spread sulfur dioxide across northern Ontario, becoming every environmentalist’s nightmare.
“The acid rain around Sudbury was so bad it destroyed all the plants and the soil slid down off the hillside,” said Canadian Greenpeace energy-coordinator David Martin during an interview with Mail, a British-based newspaper.
All of this would be bad enough in and of itself; however, the journey to make a hybrid doesn’t end there. The nickel produced by this disastrous plant is shipped via massive container ship to the largest nickel refinery in Europe. From there, the nickel hops over to China to produce ‘nickel foam.’ From there, it goes to Japan. Finally, the completed batteries are shipped to the United States, finalizing the around-the-world trip required to produce a single Prius battery. Are these not sounding less and less like environmentally sound cars and more like a farce?
Wait, I haven’t even got to the best part yet.
When you pool together all the combined energy it takes to drive and build a Toyota Prius, the flagship car of energy fanatics, it takes almost 50 percent more energy than a Hummer - the Prius’s arch nemesis.
Through a study by CNW Marketing called “Dust to Dust,” the total combined energy is taken from all the electrical, fuel, transportation, materials (metal, plastic, etc) and hundreds of other factors over the expected lifetime of a vehicle. The Prius costs an average of $3.25 per mile driven over a lifetime of 100,000 miles - the expected lifespan of the Hybrid.
The Hummer, on the other hand, costs a more fiscal $1.95 per mile to put on the road over an expected lifetime of 300,000 miles. That means the Hummer will last three times longer than a Prius and use less combined energy doing it.
So, if you are really an environmentalist - ditch the Prius. Instead, buy one of the most economical cars available - a Toyota Scion xB. The Scion only costs a paltry $0.48 per mile to put on the road. If you are still obsessed over gas mileage - buy a Chevy Aveo and fix that lead foot.
One last fun fact for you: it takes five years to offset the premium price of a Prius. Meaning, you have to wait 60 months to save any money over a non-hybrid car because of lower gas expenses.
The Toyota Prius has become the flagship car for those in our society so environmentally conscious that they are willing to spend a premium to show the world how much they care. Unfortunately for them, their ultimate ‘green car’ is the source of some of the worst pollution in North America; it takes more combined energy per Prius to produce than a Hummer.
Before we delve into the seedy underworld of hybrids, you must first understand how a hybrid works. For this, we will use the most popular hybrid on the market, the Toyota Prius.
The Prius is powered by not one, but two engines: a standard 76 horsepower, 1.5-liter gas engine found in most cars today and a battery- powered engine that deals out 67 horsepower and a whooping 295ft/lbs of torque, below 2000 revolutions per minute. Essentially, the Toyota Synergy Drive system, as it is so called, propels the car from a dead stop to up to 30mph. This is where the largest percent of gas is consumed. As any physics major can tell you, it takes more energy to get an object moving than to keep it moving. The battery is recharged through the braking system, as well as when the gasoline engine takes over anywhere north of 30mph. It seems like a great energy efficient and environmentally sound car, right?
You would be right if you went by the old government EPA estimates, which netted the Prius an incredible 60 miles per gallon in the city and 51 miles per gallon on the highway. Unfortunately for Toyota, the government realized how unrealistic their EPA tests were, which consisted of highway speeds limited to 55mph and acceleration of only 3.3 mph per second. The new tests which affect all 2008 models give a much more realistic rating with highway speeds of 80mph and acceleration of 8mph per second. This has dropped the Prius’s EPA down by 25 percent to an average of 45mpg. This now puts the Toyota within spitting distance of cars like the Chevy Aveo, which costs less then half what the Prius costs.
However, if that was the only issue with the Prius, I wouldn’t be writing this article. It gets much worse.
Building a Toyota Prius causes more environmental damage than a Hummer that is on the road for three times longer than a Prius. As already noted, the Prius is partly driven by a battery which contains nickel. The nickel is mined and smelted at a plant in Sudbury, Ontario. This plant has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the ‘dead zone’ around the plant to test moon rovers. The area around the plant is devoid of any life for miles.
The plant is the source of all the nickel found in a Prius’ battery and Toyota purchases 1,000 tons annually. Dubbed the Superstack, the plague-factory has spread sulfur dioxide across northern Ontario, becoming every environmentalist’s nightmare.
“The acid rain around Sudbury was so bad it destroyed all the plants and the soil slid down off the hillside,” said Canadian Greenpeace energy-coordinator David Martin during an interview with Mail, a British-based newspaper.
All of this would be bad enough in and of itself; however, the journey to make a hybrid doesn’t end there. The nickel produced by this disastrous plant is shipped via massive container ship to the largest nickel refinery in Europe. From there, the nickel hops over to China to produce ‘nickel foam.’ From there, it goes to Japan. Finally, the completed batteries are shipped to the United States, finalizing the around-the-world trip required to produce a single Prius battery. Are these not sounding less and less like environmentally sound cars and more like a farce?
Wait, I haven’t even got to the best part yet.
When you pool together all the combined energy it takes to drive and build a Toyota Prius, the flagship car of energy fanatics, it takes almost 50 percent more energy than a Hummer - the Prius’s arch nemesis.
Through a study by CNW Marketing called “Dust to Dust,” the total combined energy is taken from all the electrical, fuel, transportation, materials (metal, plastic, etc) and hundreds of other factors over the expected lifetime of a vehicle. The Prius costs an average of $3.25 per mile driven over a lifetime of 100,000 miles - the expected lifespan of the Hybrid.
The Hummer, on the other hand, costs a more fiscal $1.95 per mile to put on the road over an expected lifetime of 300,000 miles. That means the Hummer will last three times longer than a Prius and use less combined energy doing it.
So, if you are really an environmentalist - ditch the Prius. Instead, buy one of the most economical cars available - a Toyota Scion xB. The Scion only costs a paltry $0.48 per mile to put on the road. If you are still obsessed over gas mileage - buy a Chevy Aveo and fix that lead foot.
One last fun fact for you: it takes five years to offset the premium price of a Prius. Meaning, you have to wait 60 months to save any money over a non-hybrid car because of lower gas expenses.
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Probeer het opgegeven verbruik door de fabriek maar eens te halen in een Prius. Bijna onmogelijk.
Met een verbruik van tussen de 1 op 11/12 voor mijn zescilinder bij toch nog stevig doorrijden, vind ik dat prima om met mijn auto nog eens regelmatig een eindje rond kan rijden. Dat hele geouwehoer over het milieu komt me zo langzamerhand een beetje de neusgaten uit. Afrekenen op de automobilist is immers het meest simpele, dus dit zal nog wel even zo de gedachtengang blijven in Den Haag.
Met een verbruik van tussen de 1 op 11/12 voor mijn zescilinder bij toch nog stevig doorrijden, vind ik dat prima om met mijn auto nog eens regelmatig een eindje rond kan rijden. Dat hele geouwehoer over het milieu komt me zo langzamerhand een beetje de neusgaten uit. Afrekenen op de automobilist is immers het meest simpele, dus dit zal nog wel even zo de gedachtengang blijven in Den Haag.
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
- Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
- Locatie: Hekelingen
- Joop
- Berichten: 9060
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
wel afhankelijk van de zwaarte van je/haar rechtervoet. Hoe je van lekker doorrijden, dan zul je bijna altijd (ongewild) die benzinemotor gebruiken, dus maakt het weer helemaal niets uit voor je verbruik.Dick Hoekendijk schreef:Ik denk er toch echt serieus over om de Vectra V6 Turbo over 3 jaar te vervangen door een Hybrid. Mijn vrouw stuurt maximaal 13000km per jaar binnen de bebouwde kom en volgens mij zit daar het grote voordeel van de Hybrid.
Zo'n hybrid dwingt je wel tot compleet andere manier van rijden, wil je echt voordeel van zo'n auto hebben (qua verbruik dan...).
-
- Berichten: 9423
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
- Locatie: Curaçao
Ik gooi geen afval uit het raam, langs de weg, op straat maar netjes in afvalbakken. Ik betaal bulten belasting en gemeentelijke heffingen overal voor.
Hiermee vind ik dat ik genoeg doe voor het milieu en zal het me verder een rotzorg zijn. Als ik zuiniger wil rijden, dan doe ik dat omdat het goedkoper is, niet vanwege het milieu.
@ Dennis Cav, wat voor bedrijf heb jij precies? Ben wel benieuwd.
Hiermee vind ik dat ik genoeg doe voor het milieu en zal het me verder een rotzorg zijn. Als ik zuiniger wil rijden, dan doe ik dat omdat het goedkoper is, niet vanwege het milieu.
@ Dennis Cav, wat voor bedrijf heb jij precies? Ben wel benieuwd.

- Dutch
- Berichten: 2837
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 22:29
Waarschijnlijk ben ik een extreem linkse miljufanaat in vergelijking met de gemiddelde DF'er, maar dat is meer omdat er altijd mensen en dieren slachtoffer worden van niet-duurzaam ondernemen. Afval dumpen, uitbuiting, schadelijke toevoegingen aan levensmiddelen, dierenmishandeling, etc.: allemaal om troep te kunnen leveren tegen de laagste prijs, om zo de aandeelhouder op de korte termijn tevreden te stellen.
Wie van kwaliteit en het goede leven houdt, moet daar dus fel tegen zijn.
Maar als het gaat om automobilistje pesten, dan vind ik dat er veel belangrijkere vervuilers zijn om aan te pakken. Soms lijkt het wel alsof de auto de enige en ergste vervuiler ter wereld is - en de symboolpolitiek is dan ook niet van de lucht, met als recente voorbeeld natuurlijk die domme, onwetende uitspraken over belastingverhogingen of zelfs verboden voor diesel (even los van het feit dat diesel gewoon voor trekkers is
).
Andere sectoren blijven daarentegen volledig buiten schot. Neem de totaal belastingvrije luchtvaart, waar elke transatlantische vlucht er meer benzine doorheen jaagt dan 22 F1-auto's in een vol GP-seizoen.
Dus ja, ik ben voor duurzaam ondernemen, maar tegen milieuhypes. Ik ben tegen snel geld verdienen ten koste van alles, maar dus ook tegen het goedkoop aanbieden van troep aan het klootjesvolk (dat grotendeels links stemt, maar rechts graag gebruikmaakt van de uitwassen van het kapitalisme, om maar wat centjes te kunnen sparen).
Ben ik dan groen rechts? Een elitaire geitenwollensokdrager?
Wat ik ook ben, ik ben waarschijnlijk verfoeilijk voor beide traditionele kampen.
Wie van kwaliteit en het goede leven houdt, moet daar dus fel tegen zijn.


Maar als het gaat om automobilistje pesten, dan vind ik dat er veel belangrijkere vervuilers zijn om aan te pakken. Soms lijkt het wel alsof de auto de enige en ergste vervuiler ter wereld is - en de symboolpolitiek is dan ook niet van de lucht, met als recente voorbeeld natuurlijk die domme, onwetende uitspraken over belastingverhogingen of zelfs verboden voor diesel (even los van het feit dat diesel gewoon voor trekkers is

Andere sectoren blijven daarentegen volledig buiten schot. Neem de totaal belastingvrije luchtvaart, waar elke transatlantische vlucht er meer benzine doorheen jaagt dan 22 F1-auto's in een vol GP-seizoen.
Dus ja, ik ben voor duurzaam ondernemen, maar tegen milieuhypes. Ik ben tegen snel geld verdienen ten koste van alles, maar dus ook tegen het goedkoop aanbieden van troep aan het klootjesvolk (dat grotendeels links stemt, maar rechts graag gebruikmaakt van de uitwassen van het kapitalisme, om maar wat centjes te kunnen sparen).
Ben ik dan groen rechts? Een elitaire geitenwollensokdrager?
Wat ik ook ben, ik ben waarschijnlijk verfoeilijk voor beide traditionele kampen.

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Wimo en 11 gasten