Vorige week is de m3 tijdens het rijden op de snelweg stilgevallen.
Voor het afremmen van een bocht en het daarbij ontkoppelen zakten de toeren weg tot 0(sneller dan normaal) en heb ik de vluchtstrook moeten nemen.
Vrij kort voordat dit gebeurde merkte ik getik bij de motor en vermogensverlies, daarvoor niks aan de hand.
Bij nadere inspectie ging de krukas niet meer rond met de hand en doordat we de bovenkant al hadden gecontroleerd,
kleppen, nokkenas etc. was het vermoeden dat het misschien onderop vastzat.
En ja hoor... Bij de 6e cilinder zat de krukas vast.
Ontzettend balen natuurlijk want er is met veel beleid met deze motor omgegaan, warm rijden, oliewissels, controles, compleet nieuw koelsysteem 3 maanden terug. etc etc..
Achteraf gezien weet ik al bijna zeker waar dit geintje waarschijnlijk is begonnen...
Bij een te lage oliedruk die is ontstaan omdat het vanosdeksel(solenoids) er ooit is afgekomen omdat de bouten waren afgebroken.Op 1 bout na.
Of dit nu door de vorige eigenaar te vast is aangedraaid..
Of dat de oliedruk de solenoid tegen het deksel heeft gedrukt en teveel druk heeft geleverd op het deksel/ boutjes... Who knows.
Dit korte moment van verlies van oliedruk heeft waarschijnlijk 10.000km en een jaar later voor deze slechte finale gezorgd.
Moet gezegd worden dat de motor in de tussentijd goed heeft gedraaid en nooit het oliedruk lampje heeft laten branden, op bij het starten na dan. Hoe iets kleins iets groots kan veroorzaken.
Maargoed het kwaad is nu eenmaal geschied, de vraag is nu wat te doen met de motor.
De auto zelf is erg netjes en origineel dus als het kan wil ik dezelfde originele motor houden.
Een ruilmotor is ook niet erg interessant aangezien 3-4000 normale bedragen zijn en dan weet je nog niet wat voor vlees je in de kuip hebt.
Revisie van de motor blijft dan nog over... Maar er is nog twijfel over de krukas, 2e hands lastig te vinden en reviseren heb ik zelf geen ervaring mee.(is dit weer helemaal terug te brengen naar de originele staat/ kwaliteit bv.)
Kortom een dilemma dus , alle tips zijn welkom