Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Knot » 03 jun 2016, 09:30

Ja, echt sterk was ie niet, met moeite wielspin in 2 maar prachtig geluid zat er wel in.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door RJK » 03 jun 2016, 12:52

Zo'n Ford/Jaguar Duratec V6 met handbak zou je toch ook lekker makkelijk in zo'n Sierra moeten kunnen hangen? Jaguar versie heeft 240pk. Rare Jaguar carter (diep aan voorzijde) los je zo op met een Ford carterpan + olie-aanzuigbuis (van een 2.5 Mondeo bijv.).

Afbeelding

:swinging:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 03 jun 2016, 15:30

Ik heb weleens zitten denken over zo'n blok. Maar het carter en de motorsteunen zijn wat lastiger. Een Mondeo heeft de motor dwars liggen, dus ik zou eigenlijk verwachten dat het carter van een Jaguar juist beter zou werken dan die van een Mondeo.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door RJK » 03 jun 2016, 19:37

Betreft het carter, is op jou foto's wat lastig te zien maar neem aan dat op je 2.9 zoiets zit qua carter?

Afbeelding

Diep aan de achterzijde van het blok dus? Nou...dit is het carter van een Mondeo 2.5 (vliegwielkant hier links):

Afbeelding

Zou misschien nog een stukje uit moeten maar daar last een aluminiumboer zo een hoeklijntje in.

Motorsteunen vond ik bij de motorswaps die ik gedaan heb zo ongeveer het makkelijkst om te maken. Je moet wel kunnen lassen en de spullen ervoor hebben uiteraard.

Maar goed...voorlopig ben je lekker bezig met de 2.9 :thumbup:

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 04 jun 2016, 20:12

Na een jaar en zo'n 50.000 km met een 2.9 12v rondgereden te hebben was ik toch niet meer zo heel tevreden met de motor. Het verbruik veel me erg tegen en ook het vermogen in verhouding met de cilinderinhoud. Dus maar weer besloten dat het tijd werd voor een andere motor. :D

Dus maar weer begonnen met de uitlaat en de cardanas eraf te halen en alle bedrading en slangen los te halen. Daarna kwam een vriend me helpen en hebben we de remmen eraf gehaald.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kon het blok er (weer) uit.

Afbeelding

Afbeelding

De 12v met de versnellingsbak en koppeling verwijderd.

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om de nieuwe motor naar binnen te halen.

Afbeelding

Aan de motortakel.....

Afbeelding

Zodat ie op het subframe gezet kon worden.

Afbeelding

Daarna het vliegwiel van de 12v en een nieuwe koppeling erop geschroefd.

Afbeelding

Zodat de versnellingsbak er weer op kon.

Afbeelding

Daarna de auto over de motor en versnellingsbak laten zakken om deze goed in positie te zetten.

Afbeelding

Daarna was het tijd om het subframe, de versnellingsbaksteun, stabilisatorstang en veerpoten weer vast te maken.

Afbeelding

Toen de radiateur met koelventilatoren er weer in geschroeft, samen met wat koelslangen.

Om 21.30 vond ik het genoeg. Toch wel vermoeiend als je vanaf 9 uur 's ochtends bezig bent.
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door GTRene » 04 jun 2016, 21:10

dat zal wel lopen, blok is wel een stukje breder dan die oude :D

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28582
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Martijn_bmw » 04 jun 2016, 21:13

50.000km in 1 jaar is best beetje :D

leuk topic verloop en komen al motoren suggesties tussendoor en dan blijkt er alweer een ander blok in te hangen :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door RJK » 04 jun 2016, 22:21

Goed bezig! :clap:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Knot » 04 jun 2016, 23:30

LOL, en wij maar suggesties aandragen, topic is pas 50% compleet :)

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3645
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door RJK » 05 jun 2016, 09:44

Wat doet deze motor dan? 200pk ofzo?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Peric » 05 jun 2016, 10:06

En wat is het precies voor motor?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2016, 10:07

Als ik het goed zie is dit een 2.9 24v BOA, met dan 195pk standaard.

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6729
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door EvdP » 05 jun 2016, 11:13

Goed bezig! Dat zal wel een aardig verschil zijn.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door GTRene » 05 jun 2016, 11:19

volgende stap een Ford 3.7 motor uit de Ford 150 of Mustang e.d. met rond de 300pk out of the box

https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cyclone_engine" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door MartijnGizmo » 05 jun 2016, 13:51

EcoBoost V6 (doordat GTRene V8 gaat roepen)! :tooth:

Afbeelding

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door GTRene » 05 jun 2016, 14:19

lol, ik bleef nog netjes met de V6 met 3.7L en NA rond de 300pk mooie blokjes, mooi vermogen en vrij kort door de V6 wat weer ten goede komt voor de balans, neem aan dat Ginetta mede ook voor zo'n blokje koos in bepaalde uitvoeringen, trouwens Radical ook dacht ik? ah ja dus, die halen er zelfs 350 NA pk's uit

http://radicalsportscars.com/cars/rxc-v6/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 06 jun 2016, 07:58

Het is inderdaad een BOA uit een Scorpio met 195 pk. Het onderblok is zo goed als gelijk aan de 2.9 12v, alleen is de bovenkant van de motor door cosworth onder handen genomen. De 12v was boven de 4000 tpm niet veel meer. Dit blok wordt dan juist pas goed wakker. :df:

In Engeland heb ik overigens al een sierra gezien met de 3.5 of 3.7 met dubbele turbo erop. Maar dat is wel een heel stuk extremer qua ombouw dan het blok dat ik doe. Dit blok past allemaal direct.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 06 jun 2016, 08:28

Aangezien de remmen er toch af waren en ik nog nieuwe schijven moest monteren heb ik dat ook gelijk maar gedaan. Brembo schijven met Ferodo DS2500 remblokken.

Afbeelding

Afbeelding

Toen was het tijd om de uitlaat passend te gaan maken. Een tijdje geleden had ik een complete RVS uitlaat van Magnex voor een XR4x4 (zonder kat) op de kop getikt via Ebay.

Eerst de middendempers en einddemper eronder gehangen, zodat duidelijk was hoe de downpipes gemaakt moesten worden.

Afbeelding

Tegelijk met de Magnex uitlaat heb ik downpipes voor een 2.9 12v zonder kat besteld, zodat ik daar passende 24v downpipes van kon maken.
Halverwege de rechter downpipe heb ik nog een extra flens gemaakt zodat de uitlaat er redelijk makkelijk onder vandaan gehaald kan worden.

Afbeelding

Daarna alle uitlaatklemmen erop gezet en toen was de uitlaat klaar.

Afbeelding

Afbeelding

De motorkabelboom moest ook nog passend gemaakt worden. Ik heb de tape van een gedeelte van de kabelboom gehaald, zodat ik daar de 3 stekkers aan kon maken die achter de accu komen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de boel weer ingetaped zodat het er uitziet als een originele Sierra 24v kabelboom.

En de 12v kabelboom omgewisseld voor die van de 24v.

Ook meteen een K&N 57i filter gemonteerd, en toen was ie klaar. :df:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Knot » 06 jun 2016, 08:51

DS2500..... rent hard weg :ken ik jou:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door MartijnGizmo » 06 jun 2016, 09:01

Zal ook wel lekker klinken zo!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 07 jun 2016, 08:18

Knot schreef:DS2500..... rent hard weg :ken ik jou:
Rent of remt?


De motor klinkt inderdaad lekker. Vooral hoog in de toeren is erg leuk rijden nu. :df:

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Knot » 07 jun 2016, 08:35

Misschien dat het op een lichte auto wel werkt maar ik koop het nooit meer van mn leven, op 2 auto's na netjes inremmen kromme schijven gehad. Voor mij alleen origineel/textar/brembo of anders Hawk blokken.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 12v

Bericht door Marc Sierra » 07 jun 2016, 09:16

Ik moet eerlijk bekennen dat ik destijds met deze blokken ook niet onder de indruk was en ik ook kromme schijven had na een tijdje. Maar later heb ik ze na aanraden van een remmenleverancier nog eens gemonteerd, maar toen in combinatie met erg hoge kwaliteit schijven, en daar ben ik super tevreden over. Dus ik heb het idee dat als de kwaliteit van de schijven niet hoog genoeg is deze blokken ze inderdaad krom trekken.

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40199
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Knot » 07 jun 2016, 09:50

Heb ze op Brembo en ATE geprobeerd maar werd niks. Daarna Hawk HPS, HP+ en HT10 gebruikt en nooit meer problemen gehad...

Op motorfietsen wel altijd Ferrodo Ceramic blokken maar dat weegt niks natuurlijk.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1171
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Mijn Sierra 2.9 24v Cosworth

Bericht door Marc Sierra » 07 jun 2016, 15:37

Aangezien de 24v aardig wat koppel heeft en de 2wd Sierra 2.9 standaard ook al een 3.36:1 diff heeft wilde ik er zo'n diff onder hebben. Heb er uiteindelijk eentje gevonden van een Scorpio 2.5 TD. Maar ik wilde ook de sper houden, dus heb ik het diff weg gebracht naar iemand die het sper gedeelte in het 3.36 diff gezet heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna het oude diff verwijderen. Helaas zaten sommige van de bouten van de aandrijfassen wel erg vast waardoor ik mijn T45 torx bitje in 2 stukken brak. Maar gelukkig kwamen alle bouten los zonder de kop van de bouten kapot te draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook al een tijdje een diff steun met PU rubber liggen.

Afbeelding

Tegelijk met het diff de nieuwe diff steun gemonteerd. Jammer genoeg past hij niet zo heel lekker omdat 1 van de bouten tegen de stabilisatorstang kwam. Uiteindelijk heb ik een zogenaamde 'flush fit' kit gekocht zodat de bouten niet meer uitsteken.

Afbeelding

Om te zorgen dat de km-teller weer de goede snelheid aangaf moest ik het tandwieltje in de versnellingsbak verwisselen. Met het 3.64 diff had ik een blauw tandwieltje met 23 tanden in de versnellingsbak. Volgens het onderdelenprogramma van Ford was 22 tanden het laagste aantal tanden dat te krijgen, dus had ik die maar gemonteerd.

Maar na er een tijdje mee gereden te hebben kwam ik er achter dat de km-teller nog steeds te weinig aangaf. Na nog verder zoeken in het onderdelen programma kwam ik voor de Scorpio een tandwieltje tegen met 21 tanden, dus heb ik die besteld. Met dit tandwieltje klopt de km-teller exact.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marc Sierra op 31 aug 2017, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], nielsdf, Nivek en 11 gasten