De EU

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Arthur
Auto: Nr.51

Re: De EU

Bericht door Arthur » 31 mei 2016, 14:44

Maar dan is het toch anders? Net zoals de winkels die 7 dagen per week open zijn en mss zelfs 24u. Dat kan ook nog zoals vroeger maar verandert ook. De hele wereld verandert, of je wilt of niet. Realiteit...

RJK

Bericht door RJK » 31 mei 2016, 15:20

Leuk om de verschillende situaties te lezen. Wij zitten er een beetje tussenin denk ik. Sinds de geboorte van onze eerste is mijn vriendin van full naar halftime gegaan. Zij werkt in het onderwijs, staat voor de klas dus nul flexibiliteit. Ik wel gelukkig, dus bij ziek/zeer/toneeluitvoering/etc. ben ik er sowieso. Eén dag in de week gaan onze jongens naar de voor-en-naschoolse opvang (ze vinden het daar overigens geweldig) maar we gebruiken bij lange na niet de gehele openingstijden (zien we ook wel eens anders..). Daarnaast zijn ze één middag in de week bij hun allang gepensioneerde opa en oma. Ik vind dat erg fijn, naast het feit dat ze zo echt een band met die mensen opbouwen (i.p.v. ze alleen zo nu en dan eens een uurtje te zien) wonen die naast de boerderij van mijn zwager, een waar avonturen-paradijs voor die gasten. Rest van de week en alle schoolvakanties is mijn vriendin vrij. Zeker ook dat laatste is echt perfect, de vakanties moeten ze vaak echt even opladen en ik moet er niet aan denken dat ze dan ook nog naar een opvang zouden moeten. Snap echter dat het bij vele andere wel zo moet.

allen

Bericht door allen » 31 mei 2016, 15:56

De wereld veranderd Arthur, maar dat een mens niet eens een klein beetje materialisme wil opofferen om neer tijd met het kind door te brengen vind ik zelf wat zorgelijk.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 31 mei 2016, 16:13

Ik denk dat materialisme niet echt enige factor is Allen.

Mijn vrouw stopte met werken toen onze 1e ter wereld kwam. Ze was van plan parttime te werken maar na 2 uur m'n dochter zien huilen in crèche brak ze. Het is ontzettend goed voor m'n kinderen dat ze thuis is en heeft mij de gelegenheid gegeven carriere te maken wat financieel ook een goede keuze bleek te zijn. Alleen werd m'n vrouw een slaaf van de kinderen en huis. Dat heeft haar weinig goed gedaan. Weinig contact met de maatschapij buiten kinderen en ouders van kinderen. Ik kan niet zeggen dat ze daar heel gelukkig van is geworden. En dat heeft ook consequenties voor je relatie en ook voor kinderen. Als we de keuze nu zouden hebben zouden we misschien wel zelfde doen, maar ik begrijp andere kant ook. Zakelijk/op je werk ben je een ander person, krijg je andere waardering. En zelfs een flirtende collega kan een boost zijn voor zelfvertrouwen.

Maar hoe dan ook het is de verantwoordelijkheid van ouders om kinderen op te voeden, niet de school. Dus als mijn vrouw wel gewerkt had had ik meer moeten doen thuis. Maar het op school afschuiven is een no go, maakt niet uit openbaar of christelijk!
Laatst gewijzigd door tomgtr op 31 mei 2016, 18:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Arthur

Bericht door Arthur » 31 mei 2016, 16:34

Tja, het is aan mij ook niet besteed omdat m'n vrouw parttime werkt, in het onderwijs en ik in ploegendienst. Er is altijd wel een mouw aan te passen. Enkel een keer tussen de middag overblijven maar dat laat ik ze ook nog kiezen. Ik constateer alleen dat de dingen veranderen terwijl de anderen hier angstvallig aan het verleden lijken te hangen. Mij maakt het niet uit wat mensen doen maar om het aan het materialisme te hangen, nee dat gaat er niet in. Bij mij :)

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 mei 2016, 17:17

Wederom worden mij woorden in de mond gelegd die ik niet heb gebezigd, nog ooit zal doen.

Het leven bestaat uit keuzes maken.

Is dat makkelijk? Nee, das niet makkelijk

Daarom heet het ook keuzes maken.

+1 TomGTR

Luco

Bericht door Luco » 31 mei 2016, 18:41

Arthur schreef:Maar dan is het toch anders? Net zoals de winkels die 7 dagen per week open zijn en mss zelfs 24u. Dat kan ook nog zoals vroeger maar verandert ook. De hele wereld verandert, of je wilt of niet. Realiteit...
Tuurlijk veranderd alles, maar dat wil niet zeggen dat je de kinderen 24/7 maar in een kinderdagverblijf moet dumpen (ff gecharcheerd)
Er moet een soort balans zijn en ik vind die balans toch wel erg ver weg als er al kinderdagverblijven zijn die gewoon 24/7 open zijn en zelfs een wachtlijst hebben, dat is in mijn ogen geen balans.
Dat jij mij dan ouderwets vind, prima, maar dat is wel jouw perceptie.
Ik vind het asociaal als je kinderen meer tijd in een kinderdagverblijf doorbrengen dan thuis.

En als het dan fout gaat vragen ze zich ook nog af hoe dat nou kon gebeuren :lol:

Arthur

Bericht door Arthur » 31 mei 2016, 19:02

@Romo: ... :verveeld: :coffee:

romo
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 31 mei 2016, 19:11

Arthur schreef:@Romo: ... :verveeld: :coffee:

Ik weet niet hoe ik bovenstaanden moet interpreteren, let`s agree to disagree

:bloemetje:

De kern is en blijft dat ouders hun kroost, naar behoren en vermogen, moeten opvoeden, niet de school.......dit ondanks de huidige maatschappelijke complexiteit, die ik zelf maar al te goed begrijp.

allen

Bericht door allen » 31 mei 2016, 19:22

Wellicht wat te grof gezegd van me Tom, maar bedoel, jullie hebben de keuze gemaakt waarbij zij thuis bleef. Hier werken we samen, maar wel aangepast. Ik kan minder klanten aannemen dan voorheen. Zelf heb ik gewoon de keuze gemaakt dat het voor mij persoonlijk essentieel is dat ik zoveel mogelijk bij m'n eigen zoon ben in de eerste paar jaar. Dat is leuker dan een dikke auto voor de deur.

En Luco. Een 24/7 kinderdagverblijf betekent niet dat mensen hun kind ieder moment wegbrengen voor zolang mogelijk. Ik denk dat je gemakshalve vergeet dat er mensen zijn die nachtdienst moeten draaien. In dat opzicht is het juist mooi dat dat bestaat. In de nacht werken. Kind ophalen en naar school brengen, zelf slapen en als het kind uit is zorgen dat je bij hem / haar bent.

Luco

Bericht door Luco » 31 mei 2016, 19:49

Daarom stond er ook ff gecharcheerd.

Maar dan werken blijkbaar beide ouders snachts :tong:

allen

Bericht door allen » 31 mei 2016, 19:52

Ok, zelfs ik als ouderwets persoon snapt dat in de huidige tijd waarin we leven het heel hip is per direct te scheiden bij het eerste de beste woordenwisseling tussen twee volwassenen. :mrgreen:

GTRene

Bericht door GTRene » 31 mei 2016, 21:10

net even afgekeken, prachtige docu, welke ook grotendeels op bv NL toegepast kan worden, de eerste 3 min is eigenlijk al voldoende om nee (tegen en dus uit de EU) te stemmen en de EU te verlaten.
echter de rest van de video is ook prachtig en interessant, ook Zwitserland e.d. wordt uitgelegd en andere interessante feiten, een eye opener.

zal mij benieuwen wanneer het op een NL zender wordt uitgezonden NPO 1 of 2 of 3 oid ;-)
BREXIT THE MOVIE FULL FILM
Laatst gewijzigd door GTRene op 01 jun 2016, 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Luco

Bericht door Luco » 31 mei 2016, 21:14

allen schreef:Ok, zelfs ik als ouderwets persoon snapt dat in de huidige tijd waarin we leven het heel hip is per direct te scheiden bij het eerste de beste woordenwisseling tussen twee volwassenen. :mrgreen:
:lollerdelol: :lollerdelol:

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 31 mei 2016, 23:41

Ik zat vandaag wat te kletsen met Engelse collega's over hoe ze nou precies over het Brexit verhaal denken. Daarvan zaten er toch nog behoorlijk wat in twijfel en het grootste argument is dat ze gewoon niet alles verteld word. Het nee kamp onder Cameron schets allerlei doem scenario's en het ja kamp laat de negatieve kant onderbelicht. Sommigen hebben daardoor zoiets van "Maybe it's better to stick with the devil you know....."

GTRene

Bericht door GTRene » 01 jun 2016, 01:09

Lijkt me voor de UK 'beter' om eruit te stappen, zoals in de video wordt aan gegeven, zou nog liever iets minder 'hebben' dan onder het juk van de EU leven en weinig meer te zeggen hebben over je eigen land.
Natuurlijk laat de video niet alles zien, maar toch, dat wat ze laten zien is al meer dan voldoende voor de meeste mensen, de EU maakt meer kapot dan je lief is en of verkracht je eigen 'zijn' .

Daarbij, echt in de EU zaten ze toch al niet...nog steeds het pond en RHD :) en meer een groot eiland, ze zouden het op eigen kracht veel beter kunnen doen, natuurlijk voor wat groot geld verdieners zal het wellicht iets minder zijn of iets minder 'macht' misschien.
Maar als je nu de hetze ziet op TV van bangmakerij door wat lieden (belangen en of poppen van Brussel) dan weet je eigenlijk dat het beter is voor de meesten om eruit te stappen :hmmm:

Andre

Bericht door Andre » 01 jun 2016, 01:31

Uk eruit en wij er achteraan zo rap mogelijk!

dvh

Bericht door dvh » 01 jun 2016, 10:16

Andre schreef:Uk eruit en wij er achteraan zo rap mogelijk!
En dan?
12 euro voor een zakje mandarijnen betalen ?

WJ

Bericht door WJ » 01 jun 2016, 10:20

Nee joh, wij als Nederland hebben zo'n goed export product. De wereld ligt aan onze voeten, wij leven helemaal niet van handel en doorvoer etcetc. Gewoon de grenzen sluiten en moeilijk gaan doen, die Belgen en Fransen nemen het wel over.

Wij gaan wel terug naar vroeger, want toen werkte het toch ook?

:bag:

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 01 jun 2016, 10:25

dvh schreef:
Andre schreef:Uk eruit en wij er achteraan zo rap mogelijk!
En dan?
12 euro voor een zakje mandarijnen betalen ?
12 gulden bedoel je.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 01 jun 2016, 11:00

Tsja dat soort geneuzel geloof ik allemaal niet zo.

Het is namelijk niet zo dat je nu ook geen dingen van buiten de EU importeren kan of exporteren richting een land buiten de EU.

Alleen het is wel zo dat als je iets richting EU exporteert je gewoon aan EU regelgeving voor een product moet voldoen. Maar dat is ook zo als je iets naar de VS exporteert, dan heb je weer met hun regels te maken.

Wouter81
Auto: GR86|California|Grand Vitara

Bericht door Wouter81 » 01 jun 2016, 11:15

Volgens mij was het hier in het pre-EU tijdperk ook vrij leefbaar... en de laatste keer dat ik in Zwitserland was verhongerde ik ook niet.

Persoonlijk ben ik ook voorstander zijn van uittreding. Economische voordelen zijn ook wel op andere manieren te behalen zoals door handelsverdragen en de nadelen zijn in mijn ogen vele malen groter. Ik hoop daarom op een Brexit. Ik geloof niet in de totalitaire Europese superstaat, ik geloof veel meer in zelfbeschikking.

Maar goed, al zou er een stuk autonomie terugkeren naar Den Haag, dan denk ik niet dat dat dan ineens perfect wordt.. Heb per definitie geen vertrouwen in politici, van welk allooi dan ook. Of dat nou Europese politici zijn of nationale, van links tot rechts. Ze dienen niet onze belangen maar slechts eigen belangen of 'gekochte' belangen.

Mijn instelling is om er zelf het beste van te maken en te zorgen dat je zo min mogelijk afhankelijk bent of te maken hebt met overkoepelende bestuurslagen zoals ambtenarij of politiek. Misschien is dat wel de reden dat ik ondernemer ben geworden. Ook dan heb ik te maken met regelgeving maar het biedt tenminste nog enige vrijheid om je leven zo in te delen als je wilt.

dvh

Bericht door dvh » 01 jun 2016, 11:43

Kijk, de Zwitserse Frank had een goede valuta voor de euro. De Gulden een stuk minder.
Hoe zou de gulden vandaag de dag geïndexeerd worden tov de euro ?

En als de gulden nog wat verder inkakt. Dan kun je enkel importeren uit de EU tegen een dure euro.

Stap je uit de EU. Dan zou ik graag willen weten; 'hoe sterk is 'onze' gulden?' (tov de euro).
En hoe is de prognose voor de komende paar jaar betreft de Gulden.
Ik heb geen idee namelijk.

Nu heb ik er relatief weinig mee van doen. Maar als je in de in-export zit dan lijkt het me nogal een dingetje.

tomgtr

Bericht door tomgtr » 01 jun 2016, 12:11

Gezien wat er gebeurd is met a) de onderwaardering van gulden vs D mark tegen Euro en b) de waarde vermindering door zuidelijke landen en quantitive easing lijkt het me redelijk veilig aan te nemen dat de gulden dan veel sterker zou zijn dan de euro nu. Dat zou import goedkoop maken maar we zouden als land geen bloembol meer verkopen omdat we te duur zijn.
Laatst gewijzigd door tomgtr op 01 jun 2016, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

allen

Bericht door allen » 01 jun 2016, 12:26

Persoonlijk lijkt de export me belangrijker dan de import. Laten we dus maar vooral even Europees blijven denken.

Plaats reactie