Goedkoop gereedschap

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Spijkerhard
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Goedkoop gereedschap

Bericht door Spijkerhard » 10 mei 2016, 23:07

Geheimtip:
Nav een gebruikerstest in de Autobild een 12v slagmoersleutel aangeschaft, niet met accu, maar op de 12V van de auto aan te sluiten.
6 tientjes, en geen zweetdruppel. Moer moervast? Gewoon volhouden, hij krijgt m los.
Zelfs als het wiel in de lucht zweeft en niet op een handrem staat. Dus het klusje is ook sneller geklaard, want je hoeft dus niet eerst los te draaien, dan te krikken, dan uit te draaien. Gewoon krikken en los-/uitdraaien.

https://www.conrad.nl/nl/brueder-mannes ... 53338.html

Eric Z
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Bericht door Eric Z » 10 mei 2016, 23:12

Is dat ook uit eigen ervaring, of uit de test?

Spijkerhard
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Bericht door Spijkerhard » 10 mei 2016, 23:37

Net in 20 minuten de winterset verwisseld voor de zomerwielen op de coupe,
vorige week de Alpina wielen gewisseld voor "restauratie".

Gewoon geniaal dit apparaat.

(Stond erbij: aangeschaft)

GTRene

Bericht door GTRene » 11 mei 2016, 01:37

Spijkerhard schreef:Net in 20 minuten de winterset verwisseld voor de zomerwielen op de coupe,
vorige week de Alpina wielen gewisseld voor "restauratie".

Gewoon geniaal dit apparaat.

(Stond erbij: aangeschaft)
Ik heb precies dezelfde, wat een kracht zo'n ding.
gebruik ze niet voor de wielen, maar voor bouten die echt vast zitten, bv de bouten van de veerpoten aan het fusee,
kreeg ik bv zelfs niet met verlengstuk los bij een auto en wilde het ook niet beschadigen, zat echt muurvast.

even dat ding erop, een paar knallen hoor je dan en hup het was los :hangloose:
ideaal, alleen gaat je accu zo heel snel leeg, dus ik heb een speciale adapter gekocht die van 220 naar die 12v en nog wat (voldoende) amp oid gaat, zodat het blijft werken gewoon op net stroom :mrgreen:

gebruik het maar heel af en toe als het bv echt niet zo los gaat...dus iets wat echt super vast zit en of je niet goed bij kan oid om kracht te zetten, ben der blij mee als back-up :D

daNpy

Bericht door daNpy » 15 mei 2016, 12:10

Ik heb die van DF Racing (24Volt) al een paar jaar, en door weinig gebruikt zijn de accu's iets minder geworden (eigen schuld dus).
Als de accu's vol zijn is hij gewoon op volle sterkte, ben er nog steeds erg blij mee en gebruik hem vaak ook als er perslucht in de buurt is, dan zit je niet met die slang te hannessen :kikker:
Zo'n ding op 12V is op zich wel handig, alleen zit je dan -net als met een 12V compressor- te kloten met de draad. Wel goed om te lezen dat ook die aardig sterk is!

---

On another note, ben sinds gisteren eens aan het kijken naar een gereedschapswagentje voor thuis.
Eentje met 7 laden moet voldoende zijn, 5 of 6 lades gevuld en de onderste voor tappenset, accuschroef, luchtgereedschap etc.

Pre's:
- Dop (sok) schroevendraaiers
- Hamer, beitel en drijverset
- lange doppen
- 1/2" ratelset
- speciale doppen (inbus/torx/Exx)
- 12 kant doppen
- Gereedschap los na te bestellen

Wat me opvalt is dat de invulling van kisten enorm verschilt.
In veel kisten vind je kniesleutels, die gebruik ik echt nooit. Of een overdaad aan schroevendraaiers, maar vaak geen beiteltjes, drijvers of dopschroevendraaiers. Ook lange doppen zie je niet vaak. Ring/steeksleutels zitten er of te weinig in, of te veel, ten koste van bijvoorbeeld een degelijke uitbreiding aan doppen.

Ik heb op dit moment al een losse 3/8" ratelset, vijlenset, tappenset en ringratelset dus daar hecht ik niet veel waarde aan, die kunnen in een vrije lade. Dopschroevendraaiers vind ik erg fijn in gebruik, maar daarvoor is natuurlijk ook een 1/4" schroevendraaier met de juiste dop voor te gebruiken. Kwestie van (ont)wennen wellicht.

Schoonpa heeft een Gedore 2525 kist, waarvan 5 laden gevuld met:
- ring/steeksleutels ES-7 + inb
- Ringratels
- Doppen 1/2" 12kt + inbus doppen
- Ratelset 1/2" znd doppen
- Dopsleutelset 1/4" incl doppen
- Soksleutelset 6 delig
- Tangenset
- Schroevendraaiers 6 dlg
- Inbusdoppen lang en kort
- Torx doppen 1/2" lang en kort
- Slagmoerdoppen lang 1/2"
- Hamer en drijver/beitelset
- Borgtangenset 6 dlg
- Meet assortiment (schuifmaat, 5m rolmaat, pincet, kraspen)

Best compleet, alleen zonder lange doppen. Goede kwaliteit, gereedschappen zijn voor redelijke prijzen te vervangen (heb al een paar schroevendraaiers gebroken :D en bijv aangevuld met een flexibele magneet en priem etc)
Kost nu € 1855,25

Op internet vind ik een Mannesmann kist die ook erg compleet is, voor een spotprijs: € 699,- bij afhalen.
7 lades, waarvan 6 gevuld met:
- Dopsleutelset 1/2"
- Dopsleutelset 1/4"
- T-sleutels inbus en torx 18 dlg
- Schroevendraaiers 20 dlg
- Sok-T-sleutelset 4 dlg
- Hamer en beitel/drijverset
- Meet en zaaggereedschap
- bahco set 3 dlg
- Ring/steeksleutels 19 dlg
- Ring/ringsleutels 8 dlg
- Steeksleutels 8 dlg
- pijpsleutels 5 dlg
- Tangenset 16 dlg

De dopschroevendraaiers zijn uitgevoerd met T-vormige handgreep en het zijn er slechts 4, in de maten 10 en 13 met verschillende lengtes.
6,7,8 en 10 zijn m.i. de belangrijkste, maar 5, 5.5 en 9 zijn stiekum toch handig.
In de 1/2" doppenset zitten lange en korte doppen (6 kants) en bij de 1/4" set erg veel bits, maar geen inbus doppen voor 1/2" of krachtdoppen.
Verder is de set erg uitgebreid, maar hoe zit het met de kwaliteit? Is de ratel gevoelig als je er wat meer kracht op zet en is hij binnen een jaar 'af'? Idem voor de rest van het gereedschap natuurlijk.

Dan nog de DF kist, iets duurder als bovenstaande met € 845,-
Ook 7 lades waarvan 5 gevuld met:
- Dopsleutelset 1/4"
- Dopsleutelset 3/8"
- Inbusset
- Schroevendraaiers 14 dlg
- Soksleutels 5 dlg
- Tangenset 11 dlg
- Ring/steeksleutelset 14 dlg
- Steeksleutelset 9 dlg
- Ringsleutelset 9 dlg
- Kniesleutelset 6 dlg
- Ringratelset 11 dlg
- Hamer en beitel/drijverset

Ziet er ook uit als een set waar je best mee vooruit kunt. Helaas geen 1/2", maar 3/8". In mijn ogen wel een gemis.
De kniesleutels vind ik ook hier overbodig en verder mis ik weinig eigenlijk.

De vraag is natuurlijk wel merk dit gereedschap is :kikker: en wat de kwaliteit en duurzaamheid ervan is :)

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 15 mei 2016, 21:24

Gedore en Mannesmann daar zit naast een rooitje nogal wat tussen natuurlijk. Je hebt zelf al e.e.a. en je wensen zijn vrij specifiek. Ik zou dus zelf wat samenstellen tenzij dan blijkt dat de Gedore kar wel uit kan.

Peric

Bericht door Peric » 15 mei 2016, 21:45

Als je zelf al aardig wat gereedschap hebt is het misschien wat om een lege kar te kopen?

Forza

Bericht door Forza » 15 mei 2016, 22:21

Forza schreef:Omdat gereedschap altijd handig is om te hebben en ik nu vaak al op sommig gereedschappen misgrijp wil ik een gereedschapkoffertje aanschaffen. Ik zal voorlopig nog geen bak- of motorwissel o.i.d. gaan doen dus het hoeft absoluut geen A-kwaliteit te zijn en een leven lang meegaan.

Op internet lees je over de Mammut set van Mannesmann veelal positieve verhalen. Nou is dat setje behoorlijk uitgebreid voor de prijs. De vraag is dus, is dat ook echt wat? Of niet doen. Linkje naar de set
Heb de set inmiddels binnen. Eerste indruk is erg goed! Ziet er degelijk uit en er zit echt veel in :shock: . Zal voorlopig niks te kort komen denk ik :) . Nu de eerste klus eens zoeken :tooth: .

HJ2

Bericht door HJ2 » 15 mei 2016, 22:39

Zoek je een klus? Koop een Lotus.
Met 2 jaar heb je en goed geoutilleerd garagebedrijfje om 1 kar rijdende te houden :bag: (nee, geen gereedschapkar, haha!)

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Bericht door smiley » 15 mei 2016, 23:46

Dat klinkt bekend :tooth:

Spijkerhard

Bericht door Spijkerhard » 16 mei 2016, 08:27

Heb je tenminste een kar die veel in actie komt :tooth:

HJ2

Bericht door HJ2 » 16 mei 2016, 09:38

De gereedschapkar ja, niet die Lotus. :devil:

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mei 2016, 22:30

Peric schreef:Als je zelf al aardig wat gereedschap hebt is het misschien wat om een lege kar te kopen?
Mweh, ik ben er zo een die alles netjes pas wil hebben in de lade's en liefst van hetzelfde merk etc. ;)

Heb nog een kar gevonden, 2020 dlg voor zeer weinig geld:
http://www.ebay.nl/itm/222120149317" onclick="window.open(this.href);return false;

HJ2

Bericht door HJ2 » 24 mei 2016, 22:35

... Net weer een waslijstbestelling aangelegd bij mijn grote vriend Herman (Buitelaar, HBM machines)
Made in China, maar TOP prijzen en TOP assortiment! Ik kan uren rondhangen op webshop en in de winkel natuurlijk. Beiden een Feestje!

daNpy

Bericht door daNpy » 24 mei 2016, 23:18

HJ2 schreef:... Net weer een waslijstbestelling aangelegd bij mijn grote vriend Herman (Buitelaar, HBM machines)
Made in China, maar TOP prijzen en TOP assortiment! Ik kan uren rondhangen op webshop en in de winkel natuurlijk. Beiden een Feestje!
Lol, zelfde rommel maar toch iets afwijkend (minder...) bij HBM :D

GTRene

Bericht door GTRene » 25 mei 2016, 00:42

daNpy schreef:
Peric schreef:Als je zelf al aardig wat gereedschap hebt is het misschien wat om een lege kar te kopen?
Mweh, ik ben er zo een die alles netjes pas wil hebben in de lade's en liefst van hetzelfde merk etc. ;)

Heb nog een kar gevonden, 2020 dlg voor zeer weinig geld:
http://www.ebay.nl/itm/222120149317" onclick="window.open(this.href);return false;
gaaf en wat een scherpe prijs, jammer dat ik al zoveel heb :-)
als ik nog geen gereedschap zou hebben was zoiets mooi geweest.

Afbeelding

HJ2

Bericht door HJ2 » 25 mei 2016, 14:55

daNpy schreef:
HJ2 schreef:... Net weer een waslijstbestelling aangelegd bij mijn grote vriend Herman (Buitelaar, HBM machines)
Lol, zelfde rommel maar toch iets afwijkend (minder...) bij HBM :D

Minder als in kwaliteit of aanschafwaarde? :ken ik jou:

daNpy

Bericht door daNpy » 25 mei 2016, 15:20

Minder inhoud;
De kist van homedeluxe is wat strakker ingedeeld en heeft daardoor een lade-vulling met meetgereedschap en ANP tang en stekkers.

De HBM heeft ringratels in plaats van ring/steeksleutels en een vijlenset (ipv meetgereedschap), de rest is identiek. Het ziet er ook verschrikkelijk hetzelfde uit dus het komt volgens mij uit dezelfde fabriek, verschil in kwaliteit is er dus eigenlijk niet als dit waar is.

Wij hebben op het werk HBM kisten gehad, ik heb ze sporadisch gebruikt maar vond ze niet echt fijn.
Uiteraard moet je wel wennen aan een kist, zodat je weet waar alles ligt etc.
Bij de kisten op het werk waren ook 7 lades gevuld, dat schiet niet op want heb je dus geen plek voor je eigen (speciaal) gereedschap en de grote la is niet vrij voor boormachine, slijper en ander groter spul.

HJ2

Bericht door HJ2 » 25 mei 2016, 17:12

Ah op die fiets... Ja eensch!

China spul: Het kan er dan identiek uit zien, maar het kan hemelsbreed verschillen in kwaliteit! Het komt er maar net op aan welk poppetje het in zijn schuurtje in elkaar heeft geflanst.

Plaats reactie