De MX-5
Allereerst de MX-5 flink aangepakt.
In april 2015 de originele veren weer terug geplaatst, nieuwe middenconsole zonder afgeragd nephout, rechter speaker gefixt (draden gesoldeerd) en de pookrubbers vervangen + isolatie geplaatst want die zat er niet.
En die rubbers waren wel nodig:
Al met al: hij rijdt nu zoveel fijner! :driving: normaal over drempels kunnen, iets zachter maar nog steeds sportief geveerd, veel smoother gevoel in de pook, veel minder herrie uit de aandrijflijn, ik ben blij

En ook een set hollowspokes gekocht. Eerst opknappen, nieuwe banden en dan gaan ze op de mx5. De Borbets mogen dan weg.
Ik heb ze even snel schoon gemaakt en met Iron.X behandeld, maar ze moeten wel echt gespoten worden.
Zelf een nieuwe kap gemonteerd met glazen raam. Het oude beige kapje begon te scheuren en zag er niet meer uit. Daarom zelf een nieuwe in de juiste Tan kleur gemonteerd

Er is een klein beetje laswerk uitgevoerd (beide dorpels en wielkast rand LA):

Daarna de stoelen behandeld:

En afgelopen maanden het spuitwerk aangepakt!
Eerst zelf een nieuw achterpaneel gespoten, de oude was gebarsten. Ik heb een slecht gespoten geel paneel gekocht en deze flink geschuurd, geplamuurd en uiteindelijk in 2K lak gezet.
De oude was net links naast het 'MX-5' logo gebarsten:

Het 'nieuwe paneel geplamuurd & gespoten:

Oude paneel gedemonteerd:

En daar kwam nog wat roest onderuit, midden onder het achterkleprubber. Dat meteen aangepakt:

En klaar:

Toen moest natuurlijk ook nog mijn LA scherm en de dorpels gespoten worden. Dat heb ik uiteindelijk laten doen naast de garage waar ik klus bij Ferro autoschade in Haarlem, die ook veel restauraties doen.

Erg blij mee! Ze hadden nogal wat moeite om de kleur precies te mengen zodat hij overeen komt met de rest van de (deels verkleurde) auto, maar het is gelukt. Daarna viel deste meer op dat de rest van de auto wat dof was. Ook zat er een ' chroom' strip op de achterkleprand die inmiddels wit was, en sowieso erg lelijk, dus die is eraf en ik ben zelf gaan polijsten met een DAP900 V3 en Morello pakketje. Wassen en waxen heb ik met een Meguiars setje gedaan wat ik nog had.
Vooral de motorkap was wit uitgeslagen en had geen glans meer. Voordat ik begon:

Na een wasbeurt met Mequiars Gold class car wash:

Ik heb de hele auto gekleid. Daar heb ik geen fotos van.
Afplakken:

Lekker op weg:

Voorkant klaar:

En het eindresultaat na een waxbeurt met Mequiars Gold class carnauba liquid wax

(mistlamp hangt los, bouten zijn doorgeroest na 24 jaar en hebben het de- en monteren tijdens het spuiten niet overleefd. Binnenkort even fixen)
Al met al ben ik zeer tevreden! De auto ziet er echt 200% beter uit. Ik zag meteen wel weer een flink aantal nieuwe klusjes zoals het zwart spuiten van de ruitenwisser armen, maar dat komt binnenkort weer. En er komen binnenkort hollowspokes op, originele MX-5 velgen.
De Alfa
Daar kan ik kort over zijn, die is niet meer! Mijn vriendin reed er dagelijks in en nadat ze een half jaar in het buitenland heeft gewoond, waar ze een donkerpaarse lease Juke 1.5 dCi reed

...de Alfa 147 ingeruild voor een Mini cooper uit 2007

En.... een Mégane
Ik heb een nieuwe baan waarbij ik voor Renault ga werken, dus moet er een Renault lease auto komen. Daarvoor heb ik een nieuwe Mégane besteld in de configuratie:
New Mégane dCi 96kw (130pk, het nieuwe 1.6 blok) BOSE, Ik twijfelde over de BOSE of de GT-line, maar de GT-line kuipstoelen waren me te heftig, echt enorme kuipen waar ik niet dagelijks in en uit wil stappen. Ook bewust het nieuwe 130pk blok gekozen. De 110pk (de oude 1.5) was me te zwak, geen 'punch' om even in te halen, deze heeft dat wel.
Kleur Rouge Flame (you love it or you hate it)
BOSE uitvoering, bestaande uit
- Half lederen interieur
- 17" velgen
- Chromen grill
- Privacy glass
- Instrumentenpaneel met 7" TFT scherm ipv analoge tellers
- Multi-Sense (verschillende rijmodi waarbij verlichting in het interieur aangepast wordt, stuurgedrag instelbaar, massage functie in de stoelen bij de comfort setting, etc)
- Traffic sign recognition
- Cruise control
- Lane departure warning
- Ledjes!
- Actieve hoofdsteunen
- Climate control met 2 zones
- Keyless go
- Parkeersensoren
- Elektrische handrem
- Navi europa
- R-Plug & Radio+ Bose® DAB+ premium audiosysteem + R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem 7" screen (vervangen door een grotere met een optie)
En de opties:
- Renault R-link 2 mulitmedia-en navigatiesysteem met 8,7’’ portrait touchscreen incl R-Plug & Radio
- Pack vision comfort, met LED koplampen en HUD
- Wegklapbare trekhaak
Dat ziet er zo uit qua uitvoering, mijn auto komt hopelijk binnen nu en 2 maanden:

Een lekker complete auto! Andere kanshebbers waren een Clio RS (in de RS Trophy gereden, ik gedroeg me meteen als een soort hooligan) of een Mégane GT 205. Maar die hebben beide 25% bijtelling en dat werd me te gek. Ook een Kadjar had gekund maar aangezien er nog geen roedel kinderen en honden mee hoeft, dat niet gedaan.