BMW E91 325i 2009

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

BMW E91 325i 2009

Bericht door Str8Six » 12 mei 2016, 13:16

Hierbij even een topic voor onze wagen:

In 2012 hebben wij deze geïmporteerd uit Duitsland, met een stand van 40.000km. We konden op dat moment in NL niet een auto vinden die aan de wensen voldeed, er bleken weinig tourings met wat opties en een 6-cilinder benzine te koop. In Duitsland vonden we deze, en waren gelijk overtuigd. Spacegrau exterieur met Sattellbraun Interieur vonden we een erg mooie combi.

Inmiddels bijna 140.000 op de klok, en bevalt nog zeer goed. In deze auto ligt het N53 blok, een 3,0 liter dus. In de afgelopen jaren hebben we maar 1 probleem gehad, en dat was te wijten aan de injectoren. Deze bleken van een oud type, welke inmiddels vernieuwd was door BMW. Na reparatie(vervangen tegen kostprijs) verder geen problemen gehad. Door de directe injectie en zuinige afstelling blijkt de auto toch wat gevoelig voor interne vervuiling. We proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen door altijd 98 te tanken en af en toe een busje Forté injectiereiniger toe te voegen(in feite gewoon een octaanverhoger).

Verder hebben we afgelopen winter de automaat laten spoelen bij Autohuis Meppel, is de airco vulling vervangen en wat klein extra onderhoud. Afgelopen week ook de banden vervangen voor Michelin PS4's, bevallen nu al een stuk beter dan de Potenza's die er eerst onder lagen.

Ik heb nu even geen goede foto's voorhanden van interieur/exterieur, maar hierbij even een paar van de laatste tijd +optie lijst:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding




Vehicle information

Type 325I UL (EUR)

Dev. series E91 (MUE)

Body type TOUR

Door count 5
Engine N53
Cubical capacity 3.00
Power 160
Transmision HECK
Gearbox AUT
Colour SPACEGRAU METALLIC (A52)
Upholstery LEDER DAKOTA/D3 SATTELBRAUN (LCD3)
Prod. date 2009-03-30



Order options
No. Description
1CD BRAKE ENERGY REGENERATION
2KU ALLOY WHEELS V-SPOKE 285
2XA SPORTS LEATH.STEERING WHEEL+GEAR
205 AUTOMATIC TRANSMISSION
217 ACTIVE STEERING
230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
258 RUNFLAT TYRES
3AP WINDSCREEN WITH GREY SHADE BAND
313 EXTERIOR MIRROR PACKAGE
320 MODEL DESIGNATION, DELETION
322 COMFORT ACCESS SYSTEM
386 ROOF RAIL
4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
4A3 FINE-WOOD TRIM WALNUT LIGHT
402 PANORAMA GLASS ROOF
418 LUGGAGE COMPARTMENT PACKAGE
423 FLOOR MATS, VELOUR
428 WARNING TRIANGLE
431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
441 SMOKERS PACKAGE
459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY
481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER
493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL
5DC FOLDING REAR-SEAT HEADRESTS
502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
521 RAIN SENSOR
522 XENON LIGHT
524 ADAPTIVE HEADLIGHTS
534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
563 LIGHTS PACKAGE
6AA BMW TELESERVICES
6AB CONTROL TELESERVICES
609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
612 BMW ASSIST
614 INTERNET PREPARATION
615 EXTENDED BMW ONLINE INFORMATION
616 BMW ONLINE
620 VOICE INPUT SYSTEM
633 PREP.MOB. PH. BUSINESS BLUET.INTERF.
672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS
677 HIFI SYSTEM PROFESSIONAL
698 AREA-CODE 2
7RS COMFORT PACKAGE
7R7 INNOVATION PACKAGE
7SP NAVI PROFESSINAL W.HANDYPREP.BLUETOOTH
761 INDIVIDUAL SUN PROTECTION GLAZING
8SC COUNTRY SPEC. RELEASE OF TELESERVICE
8SP COP CONTROL
801 GERMANY VERSION
863 EUROPE/DEALER DIRECTORY
879 GERMAN / ON-BOARD DOCUMENTATION

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Riceaux » 12 mei 2016, 15:49

Nette bak! 98 tanken is wel een must bij die direct ingespoten motoren inderdaad. :thumbup:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Martin van der Zwaard » 13 mei 2016, 08:47

Deels is dat wel waar van die benzine maar vergeet vooral de vervuiling van je inlaat niet.
Daar heeft geen enkele brandstof effect op en zal je met een aparte reiniger moeten doen.

Pas een Alfa GT 2.0JTS in de zaak gehad die steeds een brandend motorlampje had maar verder prima liep. Melding van overslag op de 4e cilinder maar bougie en bobine prima. Bleek een vervuilde inlaatbuis te zijn en de kleppen waren helemaal verkoold.

Dus als je de reiniging van je motor bij wilt houden vergeet dan niet om ook je inlaat te reinigen. Kan je met Valve Cleaner doen van Forté. Slangetje ergens op een vacuum aansluiting doen en dan 10x korte spuitjes geven. Zorg wel dat er iemand in de auto zit want je moet de motor op ik dacht 2500rpm houden tijdens deze procedure.

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door GTRene » 14 mei 2016, 00:57

dan kan je ook nog andere zaken hebben die via het inlaat traject naar binnen kunnen komen denk ik?
wat olie bv als wat zaken niet meer 100% werken e.d. anders blijf je aan het reinigen :)

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Martin van der Zwaard » 14 mei 2016, 22:02

Dat zou zeker kunnen. Je krijgt sowieso roetvorming door carterdamp wat weer de inlaat in gaat.

Gebruikersavatar
nickdoesburg
Berichten: 291
Lid geworden op: 23 jul 2013, 11:38
Auto: F01 740i / F12 M6 / E30
Locatie: Schoonhoven

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door nickdoesburg » 15 mei 2016, 12:33

Die roetvorming is inderdaad een groot probleem bij de direct ingespoten motoren en komt eigenlijk alleen maar door het terugvoeren van de carterdamp (zeker bij non turbo, bij turbo kan bijv de turbo nog wat olie lekken). Je kan het dan ook eigenlijk helemaal oplossen door een oliecatchtank te plaatsen ipv de damp terugvoeren in het inlaatspruitstuk. 98 tanken / injectorreiniger heeft inderdaad geen enkele zin voor het inlaattraject (waar het probleem vooral zit) Bij deze motoren kan je sowieso prima 95 tanken met de perfecte knockregeling.

Ik heb een keer een Mini Cooper S uit 2007 meegemaakt met 140.000km, die miste ongeveer 60pk door vervuilde kleppen;

Afbeelding

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28658
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2016, 13:10

Jeetje wat een vervuiling :shock:

Dus bij een direct ingespoten motor catch tank installeren en je hebt geen vervuiling meer?

Online
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11997
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door WJ » 15 mei 2016, 13:59

Of in de zoveel duizend km de boel laten reinigen, kost iets van 150e.

Twist
Berichten: 1403
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Twist » 16 mei 2016, 20:41

heb twee mini cooper s' en gehad, een r53 en r56. Beiden leuk maar kwalitatief echt slecht, vooral de r56. Heeft last van precies hetzelfde probleem


Schijnt dat je kan walnutblasten of een of ander foam in de inlaat gooien waardoor de boel goed reinigt. Ik heb ze beiden op tijd weggedaan.

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Str8Six » 17 mei 2016, 09:30

Moet zeggen dat wij (nog) geen klachten hebben hoor, maar de specialist heeft aangegeven dat het inderdaad een dingetje is om op te letten.
(Preventieve) Oplossingen zijn dus:

- reiniging van inlaatkanaal+kleppen?
- Oil Catch Can?

Zijn er nog meer manieren om het te voorkomen/verhelpen? En kan iemand mij het principe van een catch can uitleggen?

Zie het op de amerikaanse forums ook terugkomen:

http://www.1addicts.com/forums/showthread.php?t=697280

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Str8Six » 28 dec 2016, 20:17

Auto weer winter-klaar gemaakt. Blijf het een erg mooie combi vinden.
Kon het niet laten wat fotootjes te maken, de auto is immers niet vaak zo schoon :love:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Str8Six op 28 dec 2016, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2271
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Djessey » 28 dec 2016, 20:31

Mooie bak!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34430
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door JP » 28 dec 2016, 20:36

Waarom die heerlijke bak verkopen ?

Str8Six
Berichten: 1033
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: eBike
Locatie: Amsterdam

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Str8Six » 28 dec 2016, 21:03

twijfelen over iets kleiners/zuinigers, maar lang niet zeker hoor! Hebben er verder nooit problemen mee, dus wat dat betreft zijn we juist relatief goedkoop uit.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8717
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Martin van der Zwaard » 28 dec 2016, 21:59

:love:

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17197
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door dvh » 28 dec 2016, 22:17

Hele mooie auto.
Heb nog wel een zuinige polo ..

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Tim N » 28 dec 2016, 22:45

Mooie auto, wel even die voorwielen echt schoonmaken als dat nog kan.

bm-dub
Berichten: 1171
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door bm-dub » 28 dec 2016, 22:51

Hele mooie combi. Vind de laatste fase E91 zoveel mooier dan z'n opvolger.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Mike R32 » 29 dec 2016, 00:41

Ik dus ook. Een E91 LCI is zoveel mooier dan een F31. Interieur is ook helemaal top. Mooie combi van leer, lijsten en de 6 in lijn met automaat :love:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Tim N » 29 dec 2016, 08:03

Ik zat afgelopen zomer met een schuin oog naar een LCI E91 te zoeken.
Maar een 325i of 330i met mijn optiewensen is nagenoeg onmogelijk lijkt wel. (voor redelijk marktconform bedragen)
Zijn ze ook inderdaad zo weinig geleverd als lijn-6?

Gebruikersavatar
maarten22
Berichten: 1265
Lid geworden op: 30 nov 2007, 15:27
Auto: Porsche 911 964 C2
Locatie: Oegstgeest

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door maarten22 » 29 dec 2016, 08:30

Staat de auto te koop?

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Tristan » 29 dec 2016, 08:57

Mooie auto, dit uitvoering. De bekleding (Sattelbraun) zit ook in onze 335i. Maakt de auto heel chique.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door ///Joost » 29 dec 2016, 10:11

Wow, echt een schitterende combi. Ik vind deze neus ook een van de mooiste ooit, terwijl ik de E9x PFL een van de minst mooie vind.

Ok US fora lees ik ook vaak over het toevoegen van Seafoam via de inlaat. Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar ik hoor wel veel over goede resultaten.

Afbeelding

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Mike R32 » 29 dec 2016, 10:37

Tim N schreef: Zijn ze ook inderdaad zo weinig geleverd als lijn-6?
De E90 LCI werd verkocht tijdens de Europese crisis. Zelfs in Duitsland zijn er in verhouding weinig LCI met 6 in lijn verkocht. Daarom zijn deze ook redelijk waardevast. Een F30 320 en ook de 328 schrijven veel sneller af mede door het grote aanbod en het 4 cilinder motortje.

Gebruikersavatar
Tristan
Berichten: 13427
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06

Re: BMW E91 325i 2009

Bericht door Tristan » 29 dec 2016, 10:46

Klopt, als ik zie wat ze nog voor een 335i vragen met 100-150k op de teller. Dan hoef ik de komende tijd weinig afschrijving te verwachten. Hetzelfde met de 130i die we hadden, in 3 jaar tijd (en 50k km's) maar 3K afgeschreven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Peter-Paul, Thomas H en 9 gasten