Wanneer synthetische olie verversen?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Wanneer synthetische olie verversen?

Bericht door Maurice Hoekstra » 25 mei 2007, 15:27

Wanneer kan je het beste een vol-synthetische 5w-30 longlife olie verversen?

Het is nu 15.000 km geleden dat de olie voor het laatst is vervangen en de auto, 2004 Saab 9-3 2.0t, geeft aan dat de olie goed is voor nog 12.600 km.

Is de olie tegenwoordig echt zo goed dat ik gewoon op de indicatie van de boordcomputer kan afgaan zonder dat de kwaliteit al te erg achteruit loopt? Of is het toch verstandiger om tussen de beurten door even een oliewissel te doen? (voornamelijk i.v.m. de turbo.. :?: )

Alvast bedankt voor de onderbouwde reacties! :wink:

Gebruikersavatar
Sjef
Berichten: 1181
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:56

Bericht door Sjef » 25 mei 2007, 17:32

Longlife verbruikt toch zoveel? Moet je steeds bijgooien dus dan kun je idd om de 3 jaar een beurtje doen, 30.000 km ;)

Gebruikersavatar
Jan Visser
Berichten: 1873
Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Jan Visser » 25 mei 2007, 17:39

Gewoon je boordcomputer aanhouden. Er zit bij die Saab vast wel een olie kwaliteit sensor op die je olie in de gaten houd.

En anders wachten we even op het antwoord van Desmond. Die weet het antwoord vast wel als Saab technicus :D

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 26 mei 2007, 12:07

In principe is de levensduur van longlife afhankelijk van kilometers i.c.m. met rijstijl/gebruik. De boordcomputer registreert dat en bepaald vervolgens wanneer het vervangen moet gaan worden. No worries dus 8)

Gebruikersavatar
Dennis Cavallino
Berichten: 15827
Lid geworden op: 02 feb 2006, 13:36
Locatie: Groene Hart

Bericht door Dennis Cavallino » 29 mei 2007, 09:48

Daar zou ik nu nooit op vertrouwen, ik snap ook niet dat fabrikanten adviseren om 30.000 km te rijden zonder oliebeurt, zoals Peugeot dat doet. Zeker bij wat sportievere auto's vind ik 10.000 km al veel. Hoe schoner de olie, hoe minder slijtage, dus hoe langer de motor meegaat. Denk ik.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 29 mei 2007, 09:57

Ik rijd met 5 w 30 mobil 1 olie en ondanks dat er 15000 km voor een olie wissel staat geeft de computer dat ik nog 8% oil life heb.
En dat met een rustige rijstijl,begrijp het niet :wink:
Ik zou gewoon veel eerder de olie verversen.

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 29 mei 2007, 10:00

Ja Hans, jouw rustige rijstijl kennen we..... :mrgreen: (1 op 3.5 was het toch ???)
Met de M5 houd ik het op bij 7.500km verversen...mede gezien de gevoeligheid van het blokkie....

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Bericht door Downforce Hans » 29 mei 2007, 10:02

Nee jij was dit weekend de gevoelige jongen 8)
Heb nog nooit zoveel in mijn rechter spiegel moeten kijken.
Was wel helemaal super dit weekend :lol:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 29 mei 2007, 11:27

Dennis Cavallino schreef:Daar zou ik nu nooit op vertrouwen, ik snap ook niet dat fabrikanten adviseren om 30.000 km te rijden zonder oliebeurt, zoals Peugeot dat doet. Zeker bij wat sportievere auto's vind ik 10.000 km al veel. Hoe schoner de olie, hoe minder slijtage, dus hoe langer de motor meegaat. Denk ik.
Er zijn al fabrikanten die daarvan afstappen ivm een aantal problemen (Ranault met drijfstanglagers die kapot lopen bijvoorbeeld door te ingedikte olie afhankelijk van het gebruik). Nieuwe dunne olie erin na 30K...hoppa kapot.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 29 mei 2007, 13:50

Fabian schreef:
Dennis Cavallino schreef:Daar zou ik nu nooit op vertrouwen, ik snap ook niet dat fabrikanten adviseren om 30.000 km te rijden zonder oliebeurt, zoals Peugeot dat doet. Zeker bij wat sportievere auto's vind ik 10.000 km al veel. Hoe schoner de olie, hoe minder slijtage, dus hoe langer de motor meegaat. Denk ik.
Er zijn al fabrikanten die daarvan afstappen ivm een aantal problemen (Ranault met drijfstanglagers die kapot lopen bijvoorbeeld door te ingedikte olie afhankelijk van het gebruik). Nieuwe dunne olie erin na 30K...hoppa kapot.
Daar komt bij dat het niet onverstandig is om met name lease auto's/ kiliometervreters 1x per half jaar op de brug te zetten dus waarom niet meteen olie verversen? Monteurs die ik nog regelmatig spreek komen heel erg veel dingen tegen bij die "lange doorrijders" zoals beschadigde banden, remschijven met haarscheurtjes en lekke schokdempers. Vervolgens komen auto's dus minder in de werkplaats maar die keren dat ze er zijn komen er wel hele stevige facturen achteraan. Nog los van het feit hoe veilig deze manier van werken is.. vervolgens ook nog apk 1 x in de twee jaar :? Men komt daar wel van terug uiteindelijk :wink:

Qua motor en olie alleen...tja als de fabriek het voorschrijft. Bij VW heb ik geen problemen gezien met longlifers vanwege de lange interval maar ik denk dat Fabian daar beter zicht op heeft 8)

Maurice Hoekstra
Berichten: 98
Lid geworden op: 14 mar 2007, 17:32

Bericht door Maurice Hoekstra » 29 mei 2007, 20:15

Dennis Cavallino schreef:Daar zou ik nu nooit op vertrouwen, ik snap ook niet dat fabrikanten adviseren om 30.000 km te rijden zonder oliebeurt, zoals Peugeot dat doet. Zeker bij wat sportievere auto's vind ik 10.000 km al veel. Hoe schoner de olie, hoe minder slijtage, dus hoe langer de motor meegaat. Denk ik.

Dat is dus inderdaad waar ik ook een beetje mee zit. Wat wel opvallend is dat de auto na 15.000 km nog geen drup olie heeft verbruikt en dat Saab voor een 2.0 motor een belachelijk groot oliecarter heeft gemonteerd. (8 liter met de oliekoeler erbij)

Waarschijnlijk zorgt dit ook voor dat de olie langer kan mee gaan doordat de belasting meer wordt ''verdeeld''?

Wel krijgt de auto regelmatig op zn flikker en kent deze ook een aantal verschillende bestuurders die niet altijd netjes de auto warm rijden. Ik neem aan dat nieuwe olie ook bij een koude motor al beter presteert? (Of praten we dan over marginale verschillen?)

3x 45 liter ultimate tanken of 1x een oliewissel? :roll:

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7235
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 29 mei 2007, 20:56

Ultimate tanken of een oliewissel kun je niet met elkaar vergelijken!

Dienen allebei een ander doel.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 30 mei 2007, 21:44

Maurice Hoekstra schreef: Dat is dus inderdaad waar ik ook een beetje mee zit. Wat wel opvallend is dat de auto na 15.000 km nog geen drup olie heeft verbruikt en dat Saab voor een 2.0 motor een belachelijk groot oliecarter heeft gemonteerd. (8 liter met de oliekoeler erbij)

Waarschijnlijk zorgt dit ook voor dat de olie langer kan mee gaan doordat de belasting meer wordt ''verdeeld''?
Veel olie zorgt wel voor langere intervallen alleen in het geval van longlife olie is het een beetje dubbelop :wink:

Gebruikersavatar
borism3
Berichten: 115
Lid geworden op: 20 feb 2007, 02:56

veranderen

Bericht door borism3 » 14 jun 2007, 09:45

Om de 10.000 Km... Volgens mij worden alle olien ook slechter na 1 jaar.

Ik hou deze twee punten aan voor mijn M3, als ik te lang wacht merk je het aan de VANOS dat ie meer geluid gaat produceren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten