Afgelopen week/weekend naar Le Mans geweest. De eerste dag eerst gestopt in de Somme waar we een aantal WW1 sites hebben bezocht. Het was bijna precies 100 jaar na de start van de slag bij Somme. Erg indrukwekkend.
13450975_10209864295788904_3144751178503069532_n_zpslcxe45pw by
Reinier Kleis, on Flickr
De eerste avond hadden we een b&b geboekt in die omgeving. Het bleek een leuk omgebouwde boerderij.
13434746_977420412373922_6381438137931821146_n_zpstqm6ueu1 by
Reinier Kleis, on Flickr
En ook over de slaap-plaatsen van onze voitures hadden we niet te klagen.
IMG_7150_zpse1tdj1ey by
Reinier Kleis, on Flickr
De volgende ochtend door richting Le Mans. Mooi de binnendoor weggetjes gevolgd, de Corvette gaf geen klap verkeerd en de airco hield het lekker koel in de auto. Eenmaal aangekomen het tentje opgezet.
IMG_7172_zpst0qhkdwh by
Reinier Kleis, on Flickr
Prima weekend gehad. Jammer dat de race onder safety-car van start moest maar verder hebben we ervan genoten. De ontknoping was bizar maar goed daar was al een ander draadje over. Maandag ochtend al vroeg richting huis, nu niet binnendoor maar direct de péage op en km's maken.
Na enkele uurtjes rijden leek de airco ineens niet meer koud en na nog enkele km's een branderige lucht dus maar even gestopt en de motorkap open getrokken. Daar bleek dat de koppeling van de airco-compressor aan het verbranden was. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar dus ik vermoedde al dat de pomp zwaar ging lopen. De stekker er maar afgetrokken zodat de koppeling in ieder geval niet meer zou aangrijpen, en door!
Een kilometer of honderd verder kwamen we in de file terecht. Ik had tot dan toe niets vreemds gehoord maar bij de lage snelheid (geen rijwind meer) was duidelijk een flink gerammel te horen. Bij de volgende parkeerplaats maar even gestopt en de motorkap weer open getrokken. Jawel hoor...lager van de airco-compressor was het aan het begeven. Ik kon de poelie met de hand al een stukje heen en weer bewegen... Even staan nadenken wat wijsheid zou zijn. Als de compressor vast zou lopen dan zou de riem er zeker snel afliggen. Daarmee dan ook meteen de stuurbekrachtiging en dynamo. Waterpomp niet, scheelt weer...toch maar doorgereden, moest nog dik drie honderd kilometer. Maar.......gelukkig thuis gekomen! Airco compressor ondertussen gloeiend heet en rijp voor de schroothoop.