Alles over de E90/E92/E93 M3 (part I)
-
- Berichten: 6859
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
- Locatie: Black Hole
- Hans
- Berichten: 2696
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59
Ik wil ook zo'n sticker. 8)
[img:640:480]http://www.audiforum.nl/phpBB2/files/afb077_375.jpg[/img]
[img:640:480]http://www.audiforum.nl/phpBB2/files/afb077_375.jpg[/img]
- Jan Visser
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 09 feb 2006, 21:30
- Locatie: Leeuwarden
-
- Berichten: 11405
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
[img:800:600]http://www.germancarfans.com/spyphotos/ ... mini2L.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.germancarfans.com/spyphotos/ ... mini4L.jpg[/img]
[img:800:600]http://www.germancarfans.com/spyphotos/ ... mini4L.jpg[/img]
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 10:40
- Locatie: Waddinxveen
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
- RVV
- Berichten: 32209
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
- Locatie: Rudi Rolex@Basel
Ja hallo dit is de M3 ! Zou ook niet best zijn als die niet 10 keer beter dan een 1 serie zou zijn.Joor schreef:Ik vind de achterlichtjes echt iets vreemds hebben. En de gebogen lijnen aan de zijkant is ook niet maan smaak. Wel 10x beter dan een 1-serie. Maargoed, persoonlijk is het allemaal. Zou er een nieuwe V8 inliggen eigenlijk?
Ik ben iig erg benieuwd !
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Dat is sowieso wijs denk ik... Als je nog een jaar verder bent dan gaat de E46 M3 uit de huisselectie vallen en is de nieuwe er.
Zoals het nu ligt is het gat te groot tussen een relatief nieuwe E36 M3 die voor 18K gaat en de E46 M3, waar ze nog minstens 35K voor durven vragen, ook al zitten beide auto's net 2 jaar uit elkaar (1998 vs 2000)
Probleem van de E36 enerzijds is dat de eerdere modellen ala de '93 enz de prijs van de latere drukken, waardoor die laag blijven. E46 heeft nog een hoop in de huisselectie en de particuliere verkoop probeert die zelfde prjizen te vangen.
Als je voor een relatief jonge E46 M3 gata is volgend jaar de goede tijd denk ik.
Zoals het nu ligt is het gat te groot tussen een relatief nieuwe E36 M3 die voor 18K gaat en de E46 M3, waar ze nog minstens 35K voor durven vragen, ook al zitten beide auto's net 2 jaar uit elkaar (1998 vs 2000)
Probleem van de E36 enerzijds is dat de eerdere modellen ala de '93 enz de prijs van de latere drukken, waardoor die laag blijven. E46 heeft nog een hoop in de huisselectie en de particuliere verkoop probeert die zelfde prjizen te vangen.
Als je voor een relatief jonge E46 M3 gata is volgend jaar de goede tijd denk ik.
- Bert ///M3
- Berichten: 9415
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Ja hoor.Knot schreef:Bert, als je tijd en zin hebt zou je mij meer kunnen vertellen over de puntjes van attentie bij aanschaf van een E36 M3?
Ligt een beetje aan de kilometerstand, maar zo goed als alle wagens die na 100K nog op hun originele onderstel staan kan je alles er wel onder vandaan trekken. Dempers zijn net fietspompen, rubbers zijn verrot, voornamelijk aan de voorkant de achterste rubbers in de draagram, en aan de achterkan de rubbers aan de voorkant waarmee de spoorstang vast zit en de topmouts van de schokbreker. Voorkant voel je door een wisselend stuurgedrag, als de achterkant speling heeft gaat hij scheef trekken onder het schakelen, totdat ze helemaal stuk zijn en dan staat opeens je stuur 30 graden scheef.
M3 3.0 heeft voor eccentrische massieve bussen, 3.2 heeft een ander type, concentrisch. Die zijn wat zwakker als die van de 3.0 en geven dus ook meer problemen.
Motorisch kan je een slechte Vanos hebben, veel geratel. 3.2 is daar gevoeliger voor als een 3.0 Is een beetje hit of miss, mijne staat op 140K en heeft het niet, rijdende met 10W60 olie. Is hij helemaal slecht en schakeld hij niet meer in dan merk je dat onderin. Kan slechte unit zijn, maar ook een kapotte solenoid. Bij een 3.2 schakeld het systeem op 2000 RPM in en dan voel je in eens veel meer koppel. Bekende verhaal van de tikkende drijfstanglagers, laten staan als je dat hoort. Hier is de 3.2 ook wat gevoeliger voor, doordat hij een grotere slag heeft zijn de versnellingskrachten intern ook groter. Verder zijn de drijfstangen en zuigers lichter uitgevoerd plus dat er meer toeren geraait word dus dat heeft zijn prijs. Koppeling gaat ook meestal wel ergens tussen de 100 en 150K, is bij mij ook net vernieuwd en ben niet echt een stoplichtracer. Zelfde voor vliegwiel, een auto waarbij vooral vanauit stilstand veel gescheurd is kan het rubberen hart stuk gaan. verder standaard dingen, letten op blauwe wolken achter de auto, veel olieverbruik enz. Ik zit ongeveer op 1 liter op 7K-8K, als je hem normaal warm rijd kan het een hoop hebben.
Koelsysteem is wel redelijk in orde. Alleen kan je bij een 3.0 nog een koelwaterpomp met plastic waaier hebben, latere types hadden staal. Plastic gaat wat sneller stuk. Radiateur enz is allemaal groter als bij de standaard E36 en heeft ook minder problemen.
Heb je verder nog wat E36 kwaaltjes zoals een handschoenenkastje wat niet helemaal sluit, en raamrubers achter die wegrotten. Ziet er rot uit maar ook niet voor laten staan, dingen kosten geen ruk om te vervangen, handschoenenkastje is een easy fix voor.
Wat ook vaak zo is is dat de carterbeschermplaat mist omdat hij er af gevallen is. Goedkoop item maar wel terug zetten, die heeft nl invloed op de stabiliteit op hoge snelheden (200+)
Kijk gewoon ook de historie na. Als het bij een andere garage gebeurd is vraag ook of wel echt alles gebeurd is, bijvoorbeeld klepspeling controleren. Waren ze in 1 dag klaar met Inspection II dan kan je wel stellen dat ze een hoop niet gedaan hebben. Qua data zou je 1 keer per jaar Insp I moeten hebben, en 1 keer per 2 jaar Insp II. Rij je er genoeg kilometers voor heb je oilservice om de 10K, Insp I om de 20K en Insp II om de 40K. Maar dat halen ze meestal niet. Nadeel is dat ze dan niet de Insp II meepakken 1 keer per 2 jaar maar evengoed de tussenpozen op Km pakken.
3.0 tegen 3.2 met voor en nadelen kan je nog wel een heel boek over schrijven. Gewoon kijken welke het beste bevalt zou ik zeggen.
- Knot
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Kijk, dat is uitleg, bedankt man!
Misschien moet het in een nieuw topic, dat doe ik eventueel als ik er verder mee wil. Ik heb naar de E36 GT van Albert gekeken maar die was niet helemaal naar mn zin. Ben wel voor een 3.0 blok en liefste natuurlijk een GT maar vind die eens, erg moeilijk, ook uit Duitsland.
Vaak staan ze net over de 100k kilometers en dan zitten er dus leuke dingen aan te komen als de beurt, lagers, waterpomp, dempers/veren begrijp ik.
Eigenlijk zou je een afspraak bij een dealer of garage bekend met M moeten maken wanneer je voor een proefrit gaat om e.e.a. te laten checken, zullen ze ook nog wat voor in rekening brengen lijkt me gezien ze er toch wel even mee bezig zijn dingen te controleren.
Misschien moet het in een nieuw topic, dat doe ik eventueel als ik er verder mee wil. Ik heb naar de E36 GT van Albert gekeken maar die was niet helemaal naar mn zin. Ben wel voor een 3.0 blok en liefste natuurlijk een GT maar vind die eens, erg moeilijk, ook uit Duitsland.
Vaak staan ze net over de 100k kilometers en dan zitten er dus leuke dingen aan te komen als de beurt, lagers, waterpomp, dempers/veren begrijp ik.
Eigenlijk zou je een afspraak bij een dealer of garage bekend met M moeten maken wanneer je voor een proefrit gaat om e.e.a. te laten checken, zullen ze ook nog wat voor in rekening brengen lijkt me gezien ze er toch wel even mee bezig zijn dingen te controleren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten