Water/Meth injectie vraag

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Jiggy

Water/Meth injectie vraag

Bericht door Jiggy » 20 apr 2016, 09:12

Boys,

ik zoek wat info die ik nergens echt kan vinden.
Ik speel met het idee om Water/Methanol injectie in te bouwen in mijn Shelby.
Echter met een ander doel dan de meesten, ik wil het enkel gebruiken voor de extra koeling t.b.v. de Intake temperaturen, de EGT wat te verlagen, en als extra (kleine) beveiliging t.b.v. het octaan mocht ik een keer een slechte lading 98 tanken =)
Dit zou dus betekenen dat ik de methanol injectie niet laat verwerken in de tune en geen gebruik wil maken van het hogere octaan om er nog wat extra vermogen uit te halen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

smiley
Auto: Opel Speedster Supercharged

Re: Water/Meth injectie vraag

Bericht door smiley » 20 apr 2016, 16:17

Geen ervaring, maar wat je beschrijft is dan gewone waterinjectie.
Zal een stuk goedkoper zijn in gebruik dam methanol.

Nutkees
Auto: Dodge Viper

Bericht door Nutkees » 20 apr 2016, 17:24

:coffee:
Laatst gewijzigd door Nutkees op 20 apr 2016, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 20 apr 2016, 17:28

Ik weet niet of je NA rijdt of forced induction, maar in het eerste geval zie ik niet echt een noodzaak voor water/meth injectie.

Eigenlijk wordt dat voornamelijk toegepast op Forced Induction motoren waar de marges op detonatie kleiner zijn en je met de injectie daar wat meer veiligheid in kan bouwen.

Wij zijn net begonnen met het opbouwen van een Dodge Viper GTS-R waar we een twin screw supercharger op gaan bouwen. Hier komt water/meth injectie op, ook om de temp. wat lager te houden en te compenseren voor de steeds warmere inlaat temp door het gebruik op het circuit.

Jiggy

Bericht door Jiggy » 20 apr 2016, 17:32

Dan ben ik erg vergelijkbaar, ik rij een supercharged v8 (2007 Mustang Shelby GT)

Nutkees

Bericht door Nutkees » 20 apr 2016, 17:54

Dan moet je eens kijken bij Snowperformance.

Hun hebben naar mijn weten voor een Mustang een set ontwikkeld om water/meth te injecteren. Ik zou je dan wel aanraden om je auto te mappen op euro 95 en op euro 98 zodat je in de auto je mapping kan kiezen.

Je water/meth systeem kan je daarop mee aansluiten zodat je in geval van euro 95 meer inspuiting krijgt om te compenseren voor je lagere octaan.

Jiggy

Bericht door Jiggy » 20 apr 2016, 18:15

Nutkees schreef:Dan moet je eens kijken bij Snowperformance.

Hun hebben naar mijn weten voor een Mustang een set ontwikkeld om water/meth te injecteren. Ik zou je dan wel aanraden om je auto te mappen op euro 95 en op euro 98 zodat je in de auto je mapping kan kiezen.

Je water/meth systeem kan je daarop mee aansluiten zodat je in geval van euro 95 meer inspuiting krijgt om te compenseren voor je lagere octaan.
Ik tank nooit 95, dus die map heb ik niet nodig. Mijn huidige software heb ik specifiek laten schrijven voor mijn huidige setup, en voor Euro 98. Ik datalog ook alles uiteraard.

Ik zat inderdaad al voor een Stage 3 Snowperformance kit te kijken, ik heb echter wel moeite met het vinden van de informatie dat als ik een 50/50 mengsel gebruik enkel voor koeling en wat extra octaanveiligheid (never hurts), of het dan OK is het niet in de tune op te nemen (want als ik het in de tune opneem, gebruik ik wel het extra octaan voor extra vermogen, en dat is juist wat ik NIET wil) of dat ik dan bepaalde problemen ga krijgen of dat het brandstofmengsel dan andere problemen kan veroorzaken met de meth/water injectie erin.

Nutkees

Bericht door Nutkees » 20 apr 2016, 18:34

Naar mijn weten hoef je het niet op te nemen in je tune van je auto. Werkt beetje vergelijkbaar met 102 octaan tanken ipv 98 dat heb je ook niet in je mapping staan.

en gewoon 70/30 zou prima moeten werken lijkt mij in jouw situatie. Wel gek als je inlaat temps nu al zo hoog worden dat je extra koeling nodig heb. Snap je punt wel een beetje, maar zie nog niet echt de noodzaak tenzij je echt op het circuit gaat lopen knallen met dat ding.

Jiggy

Bericht door Jiggy » 20 apr 2016, 18:55

Het is geen noodzaak, mijn inlaattemperaturen zijn juist vrij laag (echter, hoe lager hoe beter, elke graad die ik eraf kan krijgen is mooi meegenomen).

En ik zoek gewoon een excuus om het in te bouwen ^^

jos_br

Bericht door jos_br » 21 apr 2016, 21:45

Jiggy schreef:Het is geen noodzaak, mijn inlaattemperaturen zijn juist vrij laag (echter, hoe lager hoe beter, elke graad die ik eraf kan krijgen is mooi meegenomen).

En ik zoek gewoon een excuus om het in te bouwen ^^
Ik heb een Snow Performance set in de TT tdi. Ook eerst alleen water vanwege de uitlaattemperaturen, later toch ook 50% methanol, waar mee ik nu nog rijdt. De EGT gaat een mooi stuk onderuit, zelfs mét methanol waardoor je inderdaad ook wat meer vermogen (+20pk/47nm in mijn geval) krijgt. Dit alles is goed in te stellen met de genoemde set. Ook mooi is te zien dat de motor inwendig brandschoon blijft! Overigens heb ik een apparaat om demi water te maken en methanol in een 200ltr vat staan........gaat bij mij nogal wat door....

Jos.

Plaats reactie