Porsche 718 Boxster / Cayman

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 12 apr 2016, 20:14

De denkfout die de meeste reviewers maken is dat het monteren van een turbo ook op de 6-cilinder had gekund zoals bij de 911. Het gaat dus niet zozeer om de turbo (hoewel velen terecht de N/A adoreren) maar om het missen van 2 cilinders.

Verder stel ik vast dat op de 718 S een Valve techniek bij de turbo wordt toegepast waardoor er boven de 5500 toeren geen turbogat is. De schoepen blijven draaien of zo. Ook kan je moeiteloos 7500 toeren halen. Dat is niet vaak zo bij dergelijke autos.

Kennelijk schijnt deze techniek niet op de gewone 718 te zijn gemonteerd. Zo wordt het hogere prijsverschil natuurlijk langzaam steeds duidelijker.

Op de Duitse site kan je inmiddels ook de prijzen zien. Het gaat echt zo goed als onmogelijk voor me worden om de 718 enigszins betaalbaar te houden.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Downforce Hans » 12 apr 2016, 20:18

Een turbogat boven de 5500 toeren, daar heb ik nog nooit van gehoord.............

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 12 apr 2016, 21:49

Uiteraard bedoeld bij gas loslaten voor of in de bocht en dan weer oppakken: hij blijft dan effectief.

Gebruikersavatar
markk
Berichten: 3893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door markk » 12 apr 2016, 22:11

Variabele geometrie op een turbo zorgt ervoor dat ie bij lage toerentallen zicht gedraagt als een "kleine" turbo. Dus relatief snel opspoelt en druk/power levert.

Meer op toeren gaat ie zich gedragen als een "grote" turbo. Kortom hij raakt niet zoals een kleine turbo "buiten adem" (draait teveel toeren, is te beperkend voor de uitlaatgassen en gaat de lucht alleen maar opwarmen).

Hierdoor ervaar je minder een turbo gat. Immers door de "kleine" turbo komt ie relatief laag in toeren en snel in = klein gat.

Eigenlijk is een "turbo gat" een naam voor een verzameling van "gaten":

1. Trap het gas in lage toeren in en je moet wachten totdat de motor/turbo in z'n goede toerenbereik zitten.
-> variabele geometrie help hierbij

2. Trap het gas in als je in het goede toerengebied van de motor zit. Turbo moet eerst wat uitlaatgas krijgen om op te spinnen. Dit kost tijd = andere vorm van turbo gat.
Weet eigenlijk niet of variabele geometrie hierbij helpt. Denk het wel.

3. Laat gas los en trapt het daarna direct in. Door het gas los te laten gaat de gasklep dicht en kan de turbo z'n lucht niet kwijt. Remt daardoor heel snel af waardoor je turbo-gat #2 hierboven krijgt als je bijv. na een seconde weer je gas in trapt.
-> Dit wordt opgelost door een blow-off valve. Wanneer de gasklep dicht gaat gaat de blow-off valve (tussen turbo en gasklep) open. Hierdoor kan de turbo z'n lucht kwijt en verliest ie niet / minder snel z'n toeren. Wanneer je dan weer op het gas staat gaat de gas-klep open, de blow-off valve dicht en heb je direct turbodruk.
-> Eventueel gecombineerd met anti-lag kit. Ontsteking / inspuiting wordt bij gas los dan aangepast dat ie toch nog wat benzine inspuit en het onstoken wordt als de uitlaatklep open staat. Kortom er vind een "explosie" plaatst richting het uitlaatspruitstuk zonder vermogen op te bouwen. Turbo krijgt er echter wel een klap van en blijft dus op toeren. Vrij slecht voor uitlaatkleppen, spruitstuk en turbo. Wel vrij effectief :-)
-> blow-off valve kan z'n lucht kwijt in inlaatspruitstuk voor de turbo of je kan een VTA (Vent To Air) blow-off valve hebben. Dan spuit de turbo de lucht gewoon de lucht in en geeft dit het typische PFFFFF geluid bij gas-los. Af fabriek is het meestal altijd naar het inlaatspruitstuk.

Tenslotte:
- Variabele geometrie turbo's worden al sinds jaar en dag op diesels toegepast. Op benzine turbo's wat minder lang / vaak aangezien die veel heter worden en dat in combinatie met variabele geometrie meer problemen geeft. Porsche is er geloof ik op de 996 turbo voor het eerst mee begonnen op benzine turbo's...
- je hebt ook nog een waste-gate. Dit is een klep die opengaat in het uitlaatspruitstuk voor de turbo wanneer er teveel uitlaatgassen worden opgebouwd en de turbo dus teveel toeren gaat maken / druk opbouwen. Zie begin van het verhaal. Bij een kleine turbo gebeurd dat dus relatief vrij snel.

Kortom vrij complexe regeltechniek met klepjes, actuators en moter management die dit allemaal aanstuurt...

Simpel (stage 1) chiptuning van turbo's is vaak zorgen dat de wastegate later opengaat, daardoor wordt er meer druk opgebouwd. Komt er meer lucht binnen. Dan meer brandstof inspuiten = grotere knal = meer vermogen.

Vervolgens kun je verder gaan en is geld / the-sky the limit. Grotere turbo. Beter uitlaatflow (de-kat) voor meer druk/lucht. Grotere intercooler zorgt voor koelere lucht zodat je er nog meer in kan pompen zonder dat het te heet wordt. Andere internals (gesmede zuigers / dikkere drijfstangen) zorgen voor een blok dat hogere turbo druk / vermogen aan kan. Etc.


Mark.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12606
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Downforce Hans » 12 apr 2016, 22:43

Voor mij is zo`n verhaal over een turbo niet nodig want ik weet hoe het werkt , maar je schrijft graag en daar kan Macboy dan nu mooi zijn voordeel mee doen. :wink: :thumbup:

Grtz,Hanz06

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 13 apr 2016, 07:18

Mooi verhaal Mark thanks weer aardig wat geleerd :thumbup:

Als ik het dus goed begrijp wordt het bij hogere toeren dus ook gewoon een turbogat genoemd ?

Wanneer de gasklep dicht gaat gaat de blow-off valve (tussen turbo en gasklep) open. Hierdoor kan de turbo z'n lucht kwijt en verliest ie niet / minder snel z'n toeren. Wanneer je dan weer op het gas staat gaat de gas-klep open, de blow-off valve dicht en heb je direct turbodruk.

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door flieger » 13 apr 2016, 07:47

Macboy schreef:Flieger dank je wel want door jou kom ik er nu achter dat de Duitse configurator veel uitgebreider is dan de Nederlandse :thumbup:

30 april staat de 718 bij de dealers in het land. Dan maar keertje in proefrijden.
Geen dank, ik dacht dat je die configurator al kende. Altijd 360 graden aanklikken trouwens, daar wordt ie nog wat mooier van. ;-)

Plaats je nog even je ideale 718 hier?


@Tom:
De 718 is ook de facelift van de 981 Boxster.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door MartijnGizmo » 15 apr 2016, 10:45

Door die klep op de 718 S krijg je trouwens ook PDK-achtige pruttels en bijgeluiden als je weer gas geeft...

Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Riceaux » 15 apr 2016, 10:55

@Mark: Wordt het bij punt 2 niet turbo-lag genoemd? Lijkt mij een betere naam voor het fenomeen. Aangezien de turbo dan vertraagd reageert.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 15 apr 2016, 14:13

Turbo-lag is gewoon turbo-gat in het Engels :mrgreen:

flieger schreef:Plaats je nog even je ideale 718 hier?
Helaas weet ik niet hoe ik plaatjes hier kan posten ? Moest er foto van maken maar dan is de kwaliteit weer ruk.

- Donkergrijs met zwart/rood volleder interieur en rode kap
- Zilver met blauw interieur en blauwe kap
- Rood met blauw interieur en blauwe kap
- Oranje met blauw interieur en blauwe kap
- Donkergrijs met zwart/rood half leder combo (betaalbaarder) met zwarte kap
- Graphite blue met zwart/wit volleder interieur met ? kap

Bij allemaal de Carrera Classic wheel denk ik.

Dat blauw is wel zo bloedje mooi. Zou bij die oranje kleur geweldig staan. Maar ook bij rood. Voordeel aan rood is dat het weer €2200 goedkoper is dan oranje. Rood is geen optie als non metallic kleur. Rood met zwart is de klassieke combo. Eventueel met dat half leder zwart/rood wel te doen en duidelijk de goedkoopste optie. Maar heb nu ook al zwart/rood dus misschien wat anders. Hoewel Porsche wel echt wat anders is !

Maar bij rood zal dat porno blauw ook wel heel gaaf zijn, rood blauw als primaire kleuren altijd een goede combinatie. Die oranje lak is ook echt subliem. Vooral in het echt. Die combo met blauw is ook subliem. Zeker in het echt een niet te versmaden combinatie. Zilver met blauw ook altijd een topper geweest.

Donkergrijs met rood/zwart volleder (dus alles boven zwart en alles onder rood) is geniaal. Dan heb je de voordelen van rood maar niet de nadelen bij alles rood. Die combinatie heeft Arjen ook in zijn 911.

Kortom veel keus, helemaal nu met de Duitse configuratie erbij. En dan vergeet ik ook nog dat bruine interieur, maar goed hoe gek ik daar ook op ben, die zal het niet winnen van deze andere combinaties.

Overigens bij rood interieur altjd rode kap. Tenzij dat half leder met rood. Daar bespaar je flink op, dan zou ik de rode gordels nemen en de rode toerenteller. De bordeaux rode. Niet de felrode, maar zou die kleuren moeten bekijken alvorens te kiezen. Zolang het maar matcht met het rood van het interieur.

En dan tot slot de Graphite blue: lelijke kleur op de configurator maar in het echt een waanzinnige combo. Jammer dat de blauw/witte volleder van de 911op de 718 niet leverbaar is. Dus alles boven blauw en alles onder wit. Dan zou dat mijn combo geweest zijn. Sublieme blauwe vlakke lakkleur, blauw leder interieur (bovenkant en stuur en deuren boven) en al het andere wit leder maar wel weer met blauwe matjes en voetenruimte. Dat is echt een magistrale macboy combo. Op de 718 vooralsnog alleen zwart/witte combo ipv blauw wit. En graphite blue lak met volledig blauw leder vind ik dan weer overkill.

Kortom leuke spielerei :love:

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10888
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door tomgtr » 15 apr 2016, 14:15

- Donkergrijs met zwart/rood volleder interieur en rode kap!!!!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 15 apr 2016, 14:20

Graphite blue is een best lastige kleur om op de foto te krijgen, hier paar 718 en 911 voorbeelden

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding







En dan met dit interieur die dus helaas enkel op de 911 beschikbaar :(


Afbeelding

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door allen » 15 apr 2016, 14:20

Knalrood, zwarte wielen, spiegels en interieur! :coffee:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 15 apr 2016, 14:22

Hier de kleurencombo donkergrijs met zwart/rood halfleder. Dit is dus veeeeel goedkoper dan al die volleder opties waarbij alle delen met leer zijn bekleed. En toch super fraaie combo, mooie rode gordels erbij en toerenteller, niks meer aan doen :love:



Gebruikersavatar
Riceaux
Berichten: 8202
Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Riceaux » 15 apr 2016, 14:25

Niet helemaal mee eens MacBoy. Turbogat is een toerengebied waarin de turbo niet (optimaal) werkt. Turbolag is de vertraagde reactie van de turbo doordat ie niet op druk is.

Edit: Waar wij turbo-gat zeggen is de correcte Engelse term btw Boost treshold.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 16 apr 2016, 21:14

Veel te technisch :oops:

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Mark 320iS » 16 apr 2016, 21:41

Semantiek...

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door flieger » 18 apr 2016, 12:52

Vanochtend de 718 voor het eerst gezien. Erg mooie auto! De auto had 20" wielen. Ik ben wel benieuwd hoe 19" in het echt staat.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 18 apr 2016, 20:26

Waar gezien ?? Ze zouden pas de 29e geleverd worden voor de (wereldwijde) introductie op 30 april.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Joop » 18 apr 2016, 20:34

Ach, dat lijken ze stelselmatig te doen...

...de M2 zou ook officieel afgelopen zaterdag zijn dealerintroductie hebben, terwijl er al meerdere in NL, Europa of waar dan ook ter wereld rondreden...

...mensen lekker maken!

Overigens met het geluid maken ze mij in ieder geval nog niet lekker, als ik de filmpjes moet geloven. Zal (nog steeds) fantastisch rijden, maar daar hoort bij deze auto geen Impreza achtig geluidje uit de uitlaat te komen. Helaas weer kosten noch moeite bespaard om daar een mooie marketing draai aan te geven om de Boxster te laten verwijzen naar de eveneens met 4-cilinder boxer uitgeruste 718 RSK racer, om het CO2-verhaal naar de achtergrond te verdringen. Jammer!

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2136
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Tommy » 18 apr 2016, 21:01

Jammer? Gewoon slim, hele volksstammen trappen erin. En ik geef ze groot gelijk, die 718 klinkt zoveel beter dat iedereen z'n 981S gewoon voor een dumpprijs direct weg moet doen. :bag:

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Joop » 18 apr 2016, 21:51

Zo kun je het ook bekijken... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Macboy » 18 apr 2016, 23:24

Ik vind dit soort grappen echt top hoor, en kan er wel om lachen, maar er wordt hier een vrij serieus topic gewoon om zeep geholpen door echt de flauwste grappen en nonsense. Het is niet zo dat ik er om vraag lijkt me.

Gebruikersavatar
Sjoerd
Berichten: 1428
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:05

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door Sjoerd » 19 apr 2016, 08:39

Bij Porsche Twente staat een witte

flieger
Berichten: 848
Lid geworden op: 09 jun 2010, 13:24

Re: Porsche 718 Boxster (S)

Bericht door flieger » 19 apr 2016, 08:47

Macboy schreef:Ik vind dit soort grappen echt top hoor, en kan er wel om lachen, maar er wordt hier een vrij serieus topic gewoon om zeep geholpen door echt de flauwste grappen en nonsense. Het is niet zo dat ik er om vraag lijkt me.
Een topic om zeep door 2,5 reactie met een uitstapje? :attentie:


Zie PM, Macboy

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RJK en 8 gasten