Ik rij redelijk regelmatig op vrijrijden dagen sinds 1 jaar en ik ben goed gewend aan Zandvoort, Assen en Zolder, en in de zomer rij ik af en toe op Nurburgring. Dat zegt natuurlijk niet dat ik veel ervaring hebt maar iets is beter dan niks.
De auto dat ik gebruik is een Mitsubishi Lancer uit 2008 met 1.8 motor die origineel 143pk heeft. Dat is natuurlijk niet genoeg voor een 1300kg zware sedan. De auto is twee jaar geleden van mijn dagelijkse auto naar mijn hobby auto geworden. Motor is aangepast en geblazen met td04 turbo, onderstel is veel aangepast, remsysteem is totaal nieuwe geworden ook. Deze Lancer model en zelfs de motor zelf delen veel onderdelen met de laatste generatie van Lancer Evolution X dus dat heeft veel geholpen.
Motor compressie is verlaagd met 4 keer dikker mls koppakking van Cosworth, kopbouten zijn vervangen met ARP headstuds. Nokkenassen zijn vervangen met EvoX exemplaren met stuggere klepveren. Er zitten ook injectoren, brandstofpomp, map sensor uit EvoX. Als gevolg is de statische compressie verlaagd van 1:10.5 naar 1:9.6 en dynamische compressie van 14.5 bar naar 11.5-12 bar. Dit allemaal natuurlijk om de turbo in te kunnen bouwen. Het is een Mitsubsishi TD04hl-15T turbo met passende oem spruitstukken en downpipe. Turbo is klein maar perfect geschikt voor deze motor. Levert constante 0.85 bar van 3500 tot 7500 toeren. Turbo druk is geregeld door een Grimmspeed 3-port solenoid die direct van de ecu aangestuurd wordt. Ecu zelf is van EvoX en tuning doe ik zelf. Op dit moment levert de motor rond 255-260 pk op de voorwielen of rond 300pk op de krukas. Ik heb al meer dan 30 000 km met de aangepaste motor gereden, bijna allemaal op vol gas op verschillende circuits. Ik doe bijna alles zelf als hobby alleen ik laat meer ervarene mensen de motor openen. Verder zit oliekoeler met extra ventilator erop, wideband, turbodruk, olie temperatuur en druk meters, Synapse Synchronic BOV, zelf gemaakte baffled oil catch can, poly motorsteun.
Qua onderstel is ook veel aangepast. Auto staat op Tein Street Flex schroefset met gedraaide topmounts voor meer caster, anti roll bars zijn vervangen door Whiteline 26mm en 24mm adjustable exemplaren, anti-lift en caster adjustable rubbers op de draagarmen. Cusco draagarmen H-brace en strutbars, camber bouten voorin. Uitlijning is -2.6 camber voorin, +4.5 caster, en -1.6 camber achter.
Ik heb veel velgen sets en banden gewisseld afgelopen jaar, maar ik ben eindelijk tevreden met mijn huidige keuze - ATS DTC velgen 18x8.5j met Yokohama AD08R banden.
Remmen was altijd een grote kwestie geweest sinds ik begon met circuit rijden. Na veel ellende en taalloze nieuwe schijven en remblokken heb ik een complete big brake kit besteld. Merk is Ceika en is gemaakt in hetzelfde fabriek als KSport en D2 bbk's. Niet echt super fancy maar eindelijk kon ik normaal remmen en gewoon trackday na trackday doen zonder alles hoeven te reviseren.
Auto is nog steeds op vol gewicht en vol interieur en is ook lekker op straat te rijden met geluid isolatie, dvd player, subwoofer en katalysator (wel 3" high flow). Dus met alles vol en ik erin weegt de auto iets meer dan 1400 kg.
Nog steeds op originele open differentieel dus uit de bochten rijden met hoog pk FWD blijft altijd moeilijk. Ongelofelijk maar nog steeds op de originele koppeling ook die meer dan dubbel de oorspronkelijke vermogen tegenhoudt, maar is al op zijn laatste pootje.
Mijn beste tijd op Zandvoort is 2:13.6, vorige week op Zolder 2:04.0 gereden, maar kan beter, deze tijden zijn nog steeds met redelijk voorzichtig rijgedrag. Mij doel voor deze jaar is onder 2:10 op Zandvoort rijden nog zonder grote gewicht besparingen, dus puur op beter rijden 3 seconden afhaken. En dus het wordt tijd om naar minder drukke trackdays te gaan. Op vrijrijden ben ik meer met inhalen bezig dan op goede lijnen rijden.
Deze jaar wil ik ook 2 keer per mand gaan op circuits rijden, en ook nieuwe circuits uitproberen zoals Spa bijvoorbeeld. Daarom ook hier aangemeld.
en natuurlijk paar foto's