Na het lezen van het topic en het zien van de vele filmpjes had ik nu niet echt een wauw gevoel over de Focus RS. Enkel het filmpje van Peter HIlhorst kon mij enigzins bekoren omdat dit de enige video was die min of meer weer gaf hoe de Focus RS reed. Weken gingen voorbij en de eerste RS'en zouden worden uitgeleverd.
Zaterdag kwam ik toevallig iemand tegen die dichtbij Ford België staat en die beveelde mij dat ik maar eens met de focus rs moest gaan rijden. Hij vertelde mij dat het echt "speelgoed" was, dus ik laat mij maar overtuigen
Vandaag was het al zover en kon ik een dik uur gaan sturen in de nieuwe Focus RS.
Toegekomen stonden er 2 exemplaren voor de deur een zwarte en een blauwe (testwagen).
Geen van beide kleuren kon mijn hart warm maken.. de papieren formaliteiten voldaan en ik kreeg de focus een uur mee.
Eerst maar zien of ik een goede zithouding kon vinden. Ik ben 1m94 en meteen viel mij op dat de stoelen zeer hoog staan. Ik zat dan ook wat "bovenop" de auto. Het stuur was wel min of meer ok in te stellen, al wou ik het nog net iets dichter bij mezelf brengen.
Dan maar zo snel mogelijk vertrokken want de baantjes die ik gewoonlijk rijd waren zo'n 20 minuten van de garage, geen tijd te verliezen dus. In druk verkeer onderweg merkte ik op dat ik niet comfortabel achter het stuur zat om rustig even te rijden. Elleboog links op de deurrand leggen is niet comfortabel, de armrust rechts is wel ok. Het stuur is de juist grootte en voelt goed in de hand. De pook vind ik minder aangenaam om vast te nemen, maar verder schakelt de wagen ok. Schakelwegen mochten iets korter maar de bak schakelt wel erg vlot zonder aarzelingen. Het interieur is een stuk rustiger dan voorheen wat prima is, het vorige model focus was echt te druk met die zee aan knoppen. De wagen is ook zeer geciviliseerd en goed geisoleerd. Zelf bij gas intrappen hoor je de motor / uitlaat nauwelijks. Als dagelijkse auto is er zeker mee te leven.
Maar daar heb ik natuurlijk geen tijd voor vrij gemaakt. Ik wou zien of de auto wat voor mij was. De GT86 is inmiddels dik 3 jaar en volgend jaar in februari is die afgeschreven en komt er wellicht wat nieuws.
Aangezien ik het verleden 4 jaar een EVO VI RS2 heb gereden en bijna 2 jaar een EVO VIII MR RS voelde ik wel een vergelijk aan komen..
Wat wij meteen opviel bij fel gas geven is dat de auto héél erg naar links of naar rechts trekt en dus zeer spoor gevoelig is. Het leek wel torque steer van de focus rs gen1/2.
Je moet het goed ter hand houden, bovendien is de auto door dit trekken zeer nerveus. In die mate zelfs dat ik soms het voetje lichte...
Onderweg een ommetje gemaakt om de wagen ook even te proberen op betonplaten, typisch wegdek hier in West-Vlaanderen
Bij het insturen is de wagen erg nerveus. Als je hem dan toch vertrouwt en doortrapt heeft hij wel degelijk grip en maakt hij de bocht af, maar met heel weinig gevoel. Je voelt niet echt wat de wagen doet en geeft bij gevolg weinig vertrouwen. De eerste linkse bocht wordt meteen vervolgt door een rechtse waar je aan 150-160kph meteen stuurt naar de andere kant. Hierdoor wordt het nerveuze sturen zowaar nog versterkt en voelt de wagen erg onrustig. Ik kon hierdoor de wagen moeilijk plaatsen.
Eigenlijk had ik er hier eigenlijk al genoeg van en wou ik de auto na een goed kwartier al terug brengen, maar dacht dan bij mezelf dat ik de auto wel een eerlijke kans moest geven.
Aangekomen op mijn "parcours" (lees rally weggetjes uit de rally van Ieper / Omloop van Vlaanderen) kon ik de auto eindelijk proberen op mijn speel terrein (lees gladde asfalt weggetjes, met bolle wegen en veel camber). Wederom viel mij onmiddelijk het nerveuze sturen bij gas geven op. Uiteindelijk zou dat de rode draad wordt van mijn uurtje sturen worden.. Geen idee of dit een oorzaak is van de ophanging, wiel-geometrie of combinatie met de Michelin Pilot Super Sport (wat mij minder waarschijnlijk lijkt).
Trouwens vind ik de trent en overstap naar 19" één waar ik niet achter sta. Had de Focus RS mij toch bevallen zou ik hem meteen op 18" velgen en schoeisel zetten.
De auto had een 150kms op de klok en dus nog goed nieuw. De motor gaat wel maar voelt niet echt agressief aan, het voelt ook niet aan als zijnde 350pk. Turbo-gat valt dan wel nog mee, al is het niet onderscheidend. In race- of drift mode ploft de uitlaat wel mooi, doet hij vooral wanneer je kort even op de gas staat en gas lost. Helaas doet hij dat niet bij terug schakelen / tussen-gas wat eigenlijk wel cool had geweest.
Remmen zijn wel goed bemeten al zijn ze voor mij misschien iets te bekrachtigd. De Brembo remmen en de Michelin Pilot Super Sport banden dragen daartoe bij. ABS blijft ook lang uit, dus dat is zeker een pluspunt.
Ik heb de wagen geprobeer in Race / Drift maar op de wegen die ik reed merkte ik weinig verschil. In scherpere bochten op snelheid (50-70kph) merkte ik wel dat één van de voorwielen doorslipte. Vond ik niet echt een fijn gevoel, al bleef de wagen op die momenten wel stabiel. Echter heb ik zoiets nooit ervaren in één van mijn EVO's dat je dat nadrukkelijk aanvoelde.
Een rond punt ofzo driften heb ik niet kunnen doen, want daarvoor was er op die punten teveel verkeer. De handrem zelf kan je moeilijk bij. Je moet al de armsteun omhoog doen om er min of meer bij te kunnen. En na de eerste grote remzone dan is weer terug gekomen en kan je bij de volgende bocht weer niet meer goed bij. Handrem zit trouwens vervelend dicht bij de zetel en werkt daarbij niet zo goed. Zeker ivgl met de GT86, maar dan wel beter dan een BMW (wat niet zo héél moeilijk is

).
Kiekt wel mooi op foto, maar voor mij liever wat minder opvallend. Wit vind ik de Focus RS goed staan. Zwart/donkergrijs is een beetje saai. Het is wel zo dat ik best wel wat bekijks had onderweg, maar daar zal de kleur ook wel een groot stuk aan meehelpen
Verbruik over een uur gemeten zat ik aan 21,7l, best een dorstig beestje dus, wetende dat ik de helft van de tijd in langzaam rijdend verkeer heb moeten rijden.
Inmiddels was het tijd om terug te keren en na de wagen te hebben geparkeerd kon ik de verkoper weinig goeds vertellen. Ik heb moeite om niet de waarheid te vertellen, al kan zoiets hard aankomen voor iemand die een merk vertegenwoordigd. Op die momenten vertellen ze dan over wat journalisten zeggen en schrijven, maar daar heb ik nu eens lak aan. Ieder heeft zijn eigen verlangens waar een wagen moet aan voldoen. In mijn geval is de Focus RS niet geslaagd. Ik vond de Focus RS MKI nog steeds de leukste (al zag het interieur er echt niet uit!)
Benieuwd als er nog reacties komen over dat trekken van het stuur bij vollast. Want ik vond het bijzonder ergerlijk en heeft een groot stuk het plezier die er dan wel was, ontnomen.
Nog een foto van een zwarte/blauwe naast elkaar (nog op transport blokken)
