Focus RS 2015

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Jussi

Re: Focus RS 2015

Bericht door Jussi » 02 apr 2016, 02:15

Andre schreef:Die van mij komt volgende week binnen. Half april rijden.
Heb je nu een RS en een M2 voor 2016?

If so, you lucky pr*ck. :)

Kasteel

Bericht door Kasteel » 02 apr 2016, 10:34

Jussi schreef:
Andre schreef:Die van mij komt volgende week binnen. Half april rijden.
Heb je nu een RS en een M2 voor 2016?

If so, you lucky pr*ck. :)
GT4 erbij en het meest-interessante-auto's-van-het-moment-lijstje is compleet :)

Macboy

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:29

Daarnaast de 1M en de E30 M3 die hij nog heeft. Ik zeg prima wagenpark :headbang:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 02 apr 2016, 11:36

RS3...

Macboy

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 11:45

Ja das helemaal niks natuurlijk. Daar had een zuinige diesel in gemoeten. Ding zuipt alleen.

Andre

Bericht door Andre » 02 apr 2016, 12:06

Rs3 is voor de vrouw dat is een vrouwen auto:)

Gt4 heb ik mee gereden. Dat is mijn type auto niet!

1M hou ik eerst als investering object zodra de prijzen stijgen wil ik die misschien verkopen. Eerst afwachten wat er nog meer op de markt komt.

Het is inmiddels 1 minuut voor 12 wat nieuwe productie van Fun auto s betreft. Velen van jullie hebben dat misschien nog niet door. De toekomst voor ons die hards ziet er niet goed uit.

Vandaar dat ik nu geld investeer in leuke auto's voor later. Men scherpt de CO2 uitstoot op nieuwe auto s steeds meer aan dus auto s als de focus en m2 zullen straks niet meer nieuw verkrijgbaar zijn. Daarom zijn deze auto s ook snel uitverkocht.

Iedereen heeft zijn eigen budget. Maar ik zeg pas op als je je Fun auto verkoopt zorg eerst dat je een vervanger hebt en anders niet meer weg doen. Straks heb je elektromotoren in je M hangen. En daar bedank ik voor! Het is nu investeren. Over een aantal jaren als er alleen nog nieuwe electro auto s in de showroom staan hoef ik aan nieuwe auto s geen geld meer uit te geven!

Macboy

Bericht door Macboy » 02 apr 2016, 12:26

Vanaf 2017 verwacht ik betere regelgeving Andre die wat eerlijker is. Niet alleen fictieve uitstoot, maar daadwerkelijke uitstoot en daarnaast kilometer beperking. Een auto waar je amper mee rijdt stoot minder uit dan een zuinige auto die 50.000km maakt.

Maar goed misschien is dat wel wishfull thinking inderdaad...

Andre

Bericht door Andre » 02 apr 2016, 12:42

Geen idee Macboy. 1 ding weet ik wel vanaf 2021 moet de gemiddelde uitstoot bij nieuwe productie auto s 95co2 zijn en dat is niet veel. Er moet straks dus al 1 electro auto verkocht worden voor elke verkochte m2.

sitechris
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI

Bericht door sitechris » 02 apr 2016, 12:48

Er is voorlopig nog wel een markt voor sportieve auto's. Die zal er zijn totdat er wetgeving komt die ons verplicht om autonoom te rijden. Als de klant erom vraagt, zullen fabrikanten dit leveren. Ik las vandaag dat de nieuwe Megane RS ook met 4WD gaat komen en het vermogen in de buurt gaat komen van de Focus RS. Dan heb je weer een leuk snoepje erbij. Geruchten gaan dat de nieuwe Megane RS mogelijk hybride wordt. Waarbij de hybride aandrijving juist ter ondersteuning is van het vermogen. Net als bij de Porsche 918, La Ferrari en McLaren het geval is. Met een gunstiger praktijkverbruik en lagere CO2 uitstoot als leuke bijkomer.

Overigens kan single elektro-aandrijving ook leuk zijn. Ik heb het ontbreken van motorgeluid niet gemist in de Tesla Model S P85 en P90. De acceleratie is vanaf stilstand direct zo fors dat je vooral bezig bent met het verwerken van de G-krachten. Het is ook leuk, maar wel anders. Natuurlijk heb je nog wel een gewichtsissue, maar wie weet hoe de techniek er over 10 jaar uitziet.

ErikS

Bericht door ErikS » 02 apr 2016, 14:29

Andre schreef:Geen idee Macboy. 1 ding weet ik wel vanaf 2021 moet de gemiddelde uitstoot bij nieuwe productie auto s 95co2 zijn en dat is niet veel. Er moet straks dus al 1 electro auto verkocht worden voor elke verkochte m2.
Voorlopig worden er meer elektrische auto's verkocht dan M2's. Dat scheelt.
Zo meteen met de Model 3 gaat dat serieus oplopen, verwacht ik......

Erik
Auto: BMW ///M

Bericht door Erik » 02 apr 2016, 22:44

Mooi Andre

Ik volg je wel enigzins in je idee, ware het niet dat de M2 en de Rs in zulke hoeveelheden op de markt komen, dat tegen de tijd dat ze na het afschrijven weer geld waard worden in een wereld van zoemende auto's, ze al verboden worden.

:mrgreen:

We moeten gewoon regelmatig naar Kees :bag: daar mag alles, knallen, kabaal maken, rammen :mrgreen:

Andre

Bericht door Andre » 03 apr 2016, 02:22

Verboden? Dat gaan wij niet meer meemaken Erik.

Mensen die nu 1500 Euro auto s rijden die kunnen de nieuwe accu pakketten niet eens betalen. Die zijn naar 5 jaar klaar. Dus die mensen zou je dan hun auto afpakken omdat ze nieuwe stekker auto niet kunnen betalen laat staan dure accu packs vervangen!

Gemiddelde auto leeftijd is 18 jaar.

Dus elke nieuwe auto die nu verkocht word zal altijd nog 18 jaar in ons midden zijn. Dan ben ik een heel eind op weg:)

Als ik de houten jas aan heb dan rijden ze dan mijn ouwe troep op maar op een bult:)

allen

Bericht door allen » 03 apr 2016, 07:53

Ik ben ook de jongste niet meer. Maar zat te denken...
Vandaag is een bejaarde gevangen in een bejaardentehuis. Ik heb tzt misschien een autonome hybride of elektrische wagen die me nog kan rondrijden.

Hielke

Bericht door Hielke » 03 apr 2016, 10:48

Ieder nadeel heb ze voordeel.

Andre

Bericht door Andre » 12 apr 2016, 01:30

https://m.youtube.com/watch?v=8iihV6wqo-c" onclick="window.open(this.href);return false;

https://m.youtube.com/watch?v=2D54QkSHYlc" onclick="window.open(this.href);return false;

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 12 apr 2016, 10:24

Machtig apparaat voor druilerige dagen/natheid/gladheid(om maar niet te beginnen over sneeuw en ijs.)
Dus voor >80% van de tijd in NL.

Macboy, hier moet je wezen, hier moet je zijn:)

Andre

Bericht door Andre » 12 apr 2016, 11:00

Uitverkocht

Ze staan nu in Duitsland al boven nieuwprijs te koop.

mrbbs

Bericht door mrbbs » 12 apr 2016, 17:38

Vandaag de nieuwe kunnen rijden.. vanavond schrijf ik wel een stukje erover.

Macboy

Bericht door Macboy » 12 apr 2016, 17:46

Ben erg benieuwd ! Ook paar fotos ?

Andre jij al foto van die van jou ? Robin leaseprijs is niet aantrekkelijk !

mrbbs

Bericht door mrbbs » 12 apr 2016, 20:27

Na het lezen van het topic en het zien van de vele filmpjes had ik nu niet echt een wauw gevoel over de Focus RS. Enkel het filmpje van Peter HIlhorst kon mij enigzins bekoren omdat dit de enige video was die min of meer weer gaf hoe de Focus RS reed. Weken gingen voorbij en de eerste RS'en zouden worden uitgeleverd.
Zaterdag kwam ik toevallig iemand tegen die dichtbij Ford België staat en die beveelde mij dat ik maar eens met de focus rs moest gaan rijden. Hij vertelde mij dat het echt "speelgoed" was, dus ik laat mij maar overtuigen :)

Vandaag was het al zover en kon ik een dik uur gaan sturen in de nieuwe Focus RS.
Toegekomen stonden er 2 exemplaren voor de deur een zwarte en een blauwe (testwagen).
Geen van beide kleuren kon mijn hart warm maken.. de papieren formaliteiten voldaan en ik kreeg de focus een uur mee.
Eerst maar zien of ik een goede zithouding kon vinden. Ik ben 1m94 en meteen viel mij op dat de stoelen zeer hoog staan. Ik zat dan ook wat "bovenop" de auto. Het stuur was wel min of meer ok in te stellen, al wou ik het nog net iets dichter bij mezelf brengen.
Dan maar zo snel mogelijk vertrokken want de baantjes die ik gewoonlijk rijd waren zo'n 20 minuten van de garage, geen tijd te verliezen dus. In druk verkeer onderweg merkte ik op dat ik niet comfortabel achter het stuur zat om rustig even te rijden. Elleboog links op de deurrand leggen is niet comfortabel, de armrust rechts is wel ok. Het stuur is de juist grootte en voelt goed in de hand. De pook vind ik minder aangenaam om vast te nemen, maar verder schakelt de wagen ok. Schakelwegen mochten iets korter maar de bak schakelt wel erg vlot zonder aarzelingen. Het interieur is een stuk rustiger dan voorheen wat prima is, het vorige model focus was echt te druk met die zee aan knoppen. De wagen is ook zeer geciviliseerd en goed geisoleerd. Zelf bij gas intrappen hoor je de motor / uitlaat nauwelijks. Als dagelijkse auto is er zeker mee te leven.
Maar daar heb ik natuurlijk geen tijd voor vrij gemaakt. Ik wou zien of de auto wat voor mij was. De GT86 is inmiddels dik 3 jaar en volgend jaar in februari is die afgeschreven en komt er wellicht wat nieuws.
Aangezien ik het verleden 4 jaar een EVO VI RS2 heb gereden en bijna 2 jaar een EVO VIII MR RS voelde ik wel een vergelijk aan komen..

Wat wij meteen opviel bij fel gas geven is dat de auto héél erg naar links of naar rechts trekt en dus zeer spoor gevoelig is. Het leek wel torque steer van de focus rs gen1/2.
Je moet het goed ter hand houden, bovendien is de auto door dit trekken zeer nerveus. In die mate zelfs dat ik soms het voetje lichte...
Onderweg een ommetje gemaakt om de wagen ook even te proberen op betonplaten, typisch wegdek hier in West-Vlaanderen

Afbeelding

Bij het insturen is de wagen erg nerveus. Als je hem dan toch vertrouwt en doortrapt heeft hij wel degelijk grip en maakt hij de bocht af, maar met heel weinig gevoel. Je voelt niet echt wat de wagen doet en geeft bij gevolg weinig vertrouwen. De eerste linkse bocht wordt meteen vervolgt door een rechtse waar je aan 150-160kph meteen stuurt naar de andere kant. Hierdoor wordt het nerveuze sturen zowaar nog versterkt en voelt de wagen erg onrustig. Ik kon hierdoor de wagen moeilijk plaatsen.
Eigenlijk had ik er hier eigenlijk al genoeg van en wou ik de auto na een goed kwartier al terug brengen, maar dacht dan bij mezelf dat ik de auto wel een eerlijke kans moest geven.

Aangekomen op mijn "parcours" (lees rally weggetjes uit de rally van Ieper / Omloop van Vlaanderen) kon ik de auto eindelijk proberen op mijn speel terrein (lees gladde asfalt weggetjes, met bolle wegen en veel camber). Wederom viel mij onmiddelijk het nerveuze sturen bij gas geven op. Uiteindelijk zou dat de rode draad wordt van mijn uurtje sturen worden.. Geen idee of dit een oorzaak is van de ophanging, wiel-geometrie of combinatie met de Michelin Pilot Super Sport (wat mij minder waarschijnlijk lijkt).
Trouwens vind ik de trent en overstap naar 19" één waar ik niet achter sta. Had de Focus RS mij toch bevallen zou ik hem meteen op 18" velgen en schoeisel zetten.

De auto had een 150kms op de klok en dus nog goed nieuw. De motor gaat wel maar voelt niet echt agressief aan, het voelt ook niet aan als zijnde 350pk. Turbo-gat valt dan wel nog mee, al is het niet onderscheidend. In race- of drift mode ploft de uitlaat wel mooi, doet hij vooral wanneer je kort even op de gas staat en gas lost. Helaas doet hij dat niet bij terug schakelen / tussen-gas wat eigenlijk wel cool had geweest.
Remmen zijn wel goed bemeten al zijn ze voor mij misschien iets te bekrachtigd. De Brembo remmen en de Michelin Pilot Super Sport banden dragen daartoe bij. ABS blijft ook lang uit, dus dat is zeker een pluspunt.
Ik heb de wagen geprobeer in Race / Drift maar op de wegen die ik reed merkte ik weinig verschil. In scherpere bochten op snelheid (50-70kph) merkte ik wel dat één van de voorwielen doorslipte. Vond ik niet echt een fijn gevoel, al bleef de wagen op die momenten wel stabiel. Echter heb ik zoiets nooit ervaren in één van mijn EVO's dat je dat nadrukkelijk aanvoelde.
Een rond punt ofzo driften heb ik niet kunnen doen, want daarvoor was er op die punten teveel verkeer. De handrem zelf kan je moeilijk bij. Je moet al de armsteun omhoog doen om er min of meer bij te kunnen. En na de eerste grote remzone dan is weer terug gekomen en kan je bij de volgende bocht weer niet meer goed bij. Handrem zit trouwens vervelend dicht bij de zetel en werkt daarbij niet zo goed. Zeker ivgl met de GT86, maar dan wel beter dan een BMW (wat niet zo héél moeilijk is :)).

Afbeelding

Afbeelding

Kiekt wel mooi op foto, maar voor mij liever wat minder opvallend. Wit vind ik de Focus RS goed staan. Zwart/donkergrijs is een beetje saai. Het is wel zo dat ik best wel wat bekijks had onderweg, maar daar zal de kleur ook wel een groot stuk aan meehelpen :)

Verbruik over een uur gemeten zat ik aan 21,7l, best een dorstig beestje dus, wetende dat ik de helft van de tijd in langzaam rijdend verkeer heb moeten rijden.
Inmiddels was het tijd om terug te keren en na de wagen te hebben geparkeerd kon ik de verkoper weinig goeds vertellen. Ik heb moeite om niet de waarheid te vertellen, al kan zoiets hard aankomen voor iemand die een merk vertegenwoordigd. Op die momenten vertellen ze dan over wat journalisten zeggen en schrijven, maar daar heb ik nu eens lak aan. Ieder heeft zijn eigen verlangens waar een wagen moet aan voldoen. In mijn geval is de Focus RS niet geslaagd. Ik vond de Focus RS MKI nog steeds de leukste (al zag het interieur er echt niet uit!)
Benieuwd als er nog reacties komen over dat trekken van het stuur bij vollast. Want ik vond het bijzonder ergerlijk en heeft een groot stuk het plezier die er dan wel was, ontnomen.

Nog een foto van een zwarte/blauwe naast elkaar (nog op transport blokken)

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 12 apr 2016, 20:37

dan zal die in de UK met die wegen daar ook wel wat tegenvallers te verwerken krijgen? ben benieuwd.

ErikS

Bericht door ErikS » 12 apr 2016, 21:45

BAM, die zit zeg.

Mooi verhaal, van iemand waar ik meerdere verhalen van heb gelezen, en ook geloof/waarde hecht aan zijn oordeel. Had het niet verwacht, eerlijk gezegd.

Riceaux

Bericht door Riceaux » 12 apr 2016, 21:48

Kan niks anders zeggen dan +1

Macboy

Bericht door Macboy » 12 apr 2016, 22:00

Allereerst respect dat je zo uitgebreid de tijd neemt om verslag te doen. Al zal dat ook te maken hebben met het feit dat het enorm tegenviel. Verder heel knap hoe je de rit hebt weten te verwoorden. En dat je nog de moeite neemt fotos te maken en te plaatsen. Top !

Wat betreft de hoge zit heb ik daar ook een gruwelijke hekel aan. Een lage zit is voor mij echt essentieel. Maar goed zoiets moet je natuurlijk zelf ervaren. Jij bent ook een stuk langer.

Je conclusie over het trekken en hoe dit allemaal tegenviel kan ik niet plaatsen. Heb geen verstand van die techniek. Ben erg benieuwd wat Andre hiervan gaat zeggen. Dat plaatst alle positiviteit wel in een heel ander daglicht. En dat je de motor niet voelt alsof die 350pk is hebben we vaker gehoord. Zal mij niet verbazen als Ford de aangegeven waardes niet gaat halen.

Erg jammer dat de auto je niet bevallen is ! Nu helemaal benieuwd wat Andre - ongereden besteld - ervan zal vinden.

Om positief af te sluiten: mijn god wat is dat ding toch gaaf in die blauwe kleur :love:

Hielke

Bericht door Hielke » 12 apr 2016, 22:07

Het trekken in het stuur en het schaatsen naar links en rechts bij vollast wijst sterk in de richting van een (voor)band die niet goed op druk stond. Als het typisch voor dit soort auto zou zijn dan hadden de testers er ook wel gewag van gemaakt.

Plaats reactie