Even voorstellen! Brian E46M3

Hier kun je jezelf voorstellen.
Plaats reactie
BrianK

Even voorstellen! Brian E46M3

Bericht door BrianK » 29 mar 2016, 18:47

Hallo allemaal!

Ik heb driving-fun al een tijdje standaard geopend op mijn computer, vind het heerlijk om mee te lezen en rond te neuzen door de projecten hier! Maar zal me ook eens even voorstellen, aangezien ik graag trackdays wil gaan rijden dit jaar, en dan kan ik best advies gebruiken. :)

Ik ben dus Brian, 24 jaar en werkzaam als bekleder bij Pon Leusden. Al ver voor ik mijn rijbewijs had was ik gek van auto's, mede door de Fast & Furious hype, aangezien 2 fast 2 furious de reden was mijn 1e evenement op Zandvoort te bezoeken.. Je moet ergens beginnen!

Na een hoop gesleutel en gepriegel met scooters kwam mijn 1e auto dan ook nog voordat ik mijn rijbewijs had. Ik ga jullie niet vervelen met de foto's en uitgebreide details van alle auto's, maar hieronder de auto's die ik tot heden in bezit gehad heb;
- Honda Civic (3x)
- Toyota MR2
- E46 318i (ideale winterauto)
- Subaru Impreza 2.0GT
- Audi A3 3.2 V6
- Mitsubishi Evo VI RS2 (LHD)
- E46 M3 Phoenix Yellow
- Renault Clio RS Cup
- Audi S4 B6
- E46 M3 Carbon black

Enige foto's van de auto's die op dit forum wel op hun plek zijn. Elke auto heeft wel een verhaal erbij.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan aangekomen bij mijn huidige auto! Een Carbon Black E46M3 uit 2001. De auto stond eventjes te koop, zag dat hij hier ook voorbij kwam dus wellicht herkennen sommigen de auto. Ik kwam er echter achter dat het subframe niet in orde is, en heb besloten dit zelf te herstellen en daarom de auto maar te houden, voor ik een ander met de kosten opzadel. Bovendien; zo erg is het niet om eigenaar te zijn van een M! :D

Bij aankoop;
Afbeelding

De interieurlijsten waren origineel eigenlijk zwart, maar enigszins bekrast. Dus dit was binnen een dag al zilver gewrapped.
Afbeelding

Klein poetsbeurtje en wat euro's aan details later;
Afbeelding
Afbeelding

In het zonnetje gezet.
Afbeelding
Afbeelding

Na een maand of 4 wachten kwam mijn Status Gruppe SCZA uitlaat binnen. Deze haalt de rasp wat weg. De enige vind het heiligschennis, maar tot nu toe niks dan complimenten gehad erover. Ben er zelf in ieder geval erg blij mee. Titanium tips gekozen, iets groter dan origineel (80mm geloof ik).
Gelijk een CF CSL diffuser eronder laten zetten!
Afbeelding

Vervolgens een setje CSL replica's eronder. Wel met de nummers in het velghart om het toch enigszins origineel over te laten komen. Qua banden gekozen voor de Michelins Pilot SS Cup 2 (aanradertje!)
Afbeelding

En toen maar een kleine fotoshoot laten doen door een vriend van me.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Af en toe CPZ op natuurlijk!
Afbeelding
Was een goede dag met de nieuwe bandjes! Ze zaten er ruim een week onder hier. Helaas wat pech gehad, na het verlaten van de baan op de grote parkeerplaats nog een rondje gereden om de remmen wat te koelen, toen kwam er dus een spijker in de band terecht. Gelukkig niet diep en kon er gewoon uitgetrokken worden!
Dag later de auto eens goed gewassen, en op de terugweg naar de garage ineens weer een hobbelend gevoel. Weer een spijker in de band! :'( Kon gelukkig professioneel gelijmd worden schijnbaar met 1 of ander cementspul, werd me verzekerd dat het in orde was, ook met circuit gebruik.

Hierna heb ik deelgenomen aan de Streetgasm2000. Een hoop verhalen doen hier altijd de ronde over, maar ik heb echt de week van mijn leven gehad hier! Samen met mijn vriendin welke ook compleet autogek is. De tocht ging vanaf Amsterdam via Stuttgart, Insbruck, Verona en Zagreb door naar Wenen.
Ik zou niet weten welke auto ik hiervoor beter mee had kunnen hebben. Comfortabel, maar snel genoeg om af en toe eens een sprintje te trekken. En perfect in de bergwegen! Ook in Kroatie nog even het circuit op geweest natuurlijk.
Ik kan een enorm lang verhaal vertellen, maar ik hou het op enige foto's!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Enig tijdje later nog de Nordschleife op geweest;
Afbeelding
Afbeelding

Dat was vorig jaar Juli! Momenteel staat de auto in een garagebox. Natuurlijk in de tussentijd nog gereden, stickers eraf en laten poetsen, en nog onderhoud uit laten voeren, maar niks noemenswaardig voor hier. De auto stond al langere tijd binnen geparkeerd, maar ik huurde een dubbel parkeervak, en sinds Maart staat hij in een box. Beide bevinden zich in een parkeergarage vlak bij mijn huis. Het is er geventileerd en de temperatuur is geregeld op 15 graden, dus staat er best ideaal momenteel. Plus wat ruimte voor onderdelen en rommelen aan de auto!
Afbeelding
Afbeelding

Nog een uitdraaitje van de testbank een paar weken geleden;
Afbeelding

Dus wat nu?
Zoals ik al zei is het subframe gescheurd. Toen ik de auto kocht heb ik uiteraard gekeken hoe het hiermee zat, en er was (vanaf de achterklep) niks te zien. Aan de onderkant kon ik ook niks vinden op dat moment, maar de bodem was ook opnieuw getectyleerd. Had achteraf misschien een waarschuwing kunnen zijn dat er al iets gaande was.
Eigenlijk nooit meer naar gekeken. Tot ik foto's ging maken voor iemand die naar de toestand vroeg hiervan. Toen trof ik eigenlijk al een flinke schade aan.

Momenteel heb ik de achterbank en binnenbekleding eruit gehaald en word duidelijk hoe groot het probleem is. Ik ga morgen wat foto's neerzetten hier, ik schrok zelf aardig. Er zitten geen scheurtjes, maar echt scheuren en vervormingen. Dat volgt morgen!

Mijn doel in de toekomst is verder om de auto om te bouwen naar trackday auto. En dat is met het doel de auto te houden en niet meer te verkopen de komende jaren, maar er zelf plezier van te hebben. Mijn vriendin en ik zijn beide erg autogek en houden van het circuit rijden, en we willen de hobby wat meer op gaan pakken! :df:

De Norschleife bezoek ik al jaarlijks de afgelopen 3 jaar (staat al geboekt ook dit jaar), al heb ik er misschien max 10 rondjes op gereden. Elke keer ging ik maar 2 of max 3 rondjes. Dit jaar worden dat er natuurlijk meer! Ook CPZ heb ik al vaker gereden, mijn doel is eigenlijk op 10 Juni naar het Vrij Rijden te gaan met de BMW, maar eerst moet dat subframe aangepakt worden. Nu heb ik in ieder geval een deadline.

Circuits als Zolder, Spa, Assen en wellicht meer staan sowieso op mijn verlanglijstje om te gaan rijden.
De BMW beschikt momenteel over een setje andere remmen voor, namelijk DBA4000 schijven en Hawk HP+ remblokken. Natuurlijk de Cup 2 banden. Ook zitten er Eibach veren onder, Turner Motorsport lichtgewicht underdrive pulley's en de Status Gruppe einddemper.
Komende zomer volgt waarschijnlijk een KW V2 schroefset. En in de wintermaanden zullen de lagerschalen nogmaals vervangen worden. KMstand is momenteel 143.500.
Ik time mijn rondes eigenlijk altijd, en heb ook een GoPro om te filmen. Ik probeer niet zozeer een tijd te halen, maar probeer mezelf te verbeteren. Dit jaar wat meer rijden en de auto verder prepareren, in 2017 ga ik wél een doel stel qua rondetijden, om mezelf te pushen.

Hopelijk heb ik me uitgebreid genoeg voorgesteld. Of althans, meer mijn auto :D ! Maar daar gaat het hier stiekem toch ook meer om. Ik zal in dit topic de vorderingen bijhouden komende maanden. Al zal het subframe pas hooguit in Mei aangepakt gaan worden aangezien het geen goedkoop iets is en ik het graag goed heb. Verder zal ik meer meelezen dan actief posten op dit forum, tenzij ik natuurlijk iets nuttigs kan bijdragen!

Vragen, commentaar of wat dan ook is altijd welkom! :)

Groeten,
Brian

Walter

Re: Even voorstellen! Brian E46M3

Bericht door Walter » 29 mar 2016, 19:12

Welkom!
Laatst gewijzigd door Walter op 26 jan 2017, 19:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Godspeed
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Bericht door Godspeed » 29 mar 2016, 19:21

Welkom!

Dat is voor jouw leeftijd een serieus indrukwekkend rijtje auto's :shock:

Prachtige M3, veel plezier mee. Er zitten overigens ook een paar heerlijke foto's tussen!!

TurboClouseau

Bericht door TurboClouseau » 29 mar 2016, 20:03

Welkom!

Mooie historie qua auto`s zeg! En je huidige M3.....nice! :love:

Knot

Bericht door Knot » 29 mar 2016, 20:13

Leuke geschiedenis al 8 jaar na behalen van je rijbewijs zeg.

Die Streetgasm2000 lijkt mij de perfecte trip, veel afstanden, hoop landen incl trackday (wel mak aan doen met banden en remmen natuurlijk).

Ook een goede keus aan onderdelen op de M3 lees ik zo!

Macboy

Bericht door Macboy » 29 mar 2016, 21:29

Dit is een van de meest uitgebreide voorstel topics ooit chapeaux :thumbup:

En wat een indrukwekkend wagenpark zeg ! Gaaf ook die M kleuren in de grille van de M3.

BrianK

Bericht door BrianK » 29 mar 2016, 21:57

Bedankt voor de leuke reacties! :)

Ik moet zeggen dat ik qua auto's een hoop kan waarderen en vrij algemeen ben qua smaak. Zie vrijwel altijd wel een pluspunt of iets aantrekkelijks en kan mezelf elke auto aanlullen als ik op marktplaats ga speuren. Al gaat mijn voorkeur nogal uit naar de spreuk 'Not every showcar is a racecar, but every racecar is a showcar'!

@ Knot: Ik heb mijn rijbewijs sinds 11-2010 dus dat is net wat langer dan 5 jaar. Pas een paar maandjes van het puntenrijbewijs af qua snelheid (zonder een puntje kwijtgeraakt te zijn trouwens!) :D
Streetgasm is zeker een aanrader. Vanaf de 1e editie wilde ik altijd al eens meedoen, en dat werd dus vorig jaar. Wat je zegt, de lange afstanden, in een combinatie van bergweggetjes en snelwegen, maar ook prachtige kustwegen gezien, alles komt wel aan bod.
Op de circuitdag zijn inderdaad wel wat bandjes versleten waar vervanging voor gehaald diende te worden. Hier een foto van mijn Michelins na 5 rondjes, wat wel aangeeft hoe de staat van het asfalt was daar;
Afbeelding

Je kan je vast voorstellen dat vrijwel iedereen dit had onderschat. Enkele drifters zaten dan ook in no-time op het canvas! :)

bm-dub

Bericht door bm-dub » 29 mar 2016, 23:10

Mooi topic en mooie M3. Stond onlangs toch te koop?

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Bericht door StefanW » 29 mar 2016, 23:11

Welkom hier! Erg gave wagen, zag je auto paar weken terug al op marktplaats voorbij komen.
StreetGasm2000 lijkt me ook nog eens gaaf om te doen.

Vind je het niet zonde om zo'n mooie M3 om te gaan bouwen naar trackday car? Als je de prijzen ziet van mooie M3's...

Eric H
Auto: Mazda CX-30 SkyActivX

Bericht door Eric H » 30 mar 2016, 07:36

Macboy schreef:Dit is een van de meest uitgebreide voorstel topics ooit chapeaux :thumbup:

En wat een indrukwekkend wagenpark zeg ! Gaaf ook die M kleuren in de grille van de M3.
Dit.... :thumbup:

Peter Tunissen

Bericht door Peter Tunissen » 30 mar 2016, 11:16

Welkom hier Brian, mooi topic inderdaad! :thumbup:
Hebben wij toevallig net een domeinnaam van je gekocht? ;)

Erik K.

Bericht door Erik K. » 30 mar 2016, 11:47

Welkom!

Motor levert nog netjes zijn vermogen en koppel!

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 30 mar 2016, 11:53

Welkom! Mooie autohistorie. Je E46 M3 lijkt erg op die van mij. Wat betreft het subframe, maak je maar geen illusies. Ik geloof dat iedereen die er bij zijn auto naar heeft laten kijken scheuren heeft geconstateerd. Zo ook bij die van mij. Ik heb het een maandje geleden naar tevredenheid laten herstellen bij Performance Shop Geel. Foto's kun je vinden in mijn 'mijn auto' topic, mocht je vragen hebben laat maar wat weten.

BrianK

Bericht door BrianK » 30 mar 2016, 16:32

De auto stond inderdaad een tijdje te koop! Nu dus niet meer vanwege de subframe issues, waardoor ik hem gelijk maar zelf hou vanwege de investeringen.

En tsja, zonde om er een trackday auto van te maken. Ik zie er nog genoeg voorbij komen af en toe op het internet welke er naar mijn mening wellicht beter uit zien (op foto's) en met stukken lagere kilometerstanden.
Ook is het hebben van een goede trackday auto natuurlijk een droom opzich, dus daar hoef ik niet lang over te twijfelen!

Mark, je topic was me al opgevallen en heb het dus ook al doorgelezen :) ! Ik zit nog te twijfelen waar ik het laat doen, denk dat ik met de foto's even een offerte ga opvragen her en der. Normaal ga ik standaard naar Koopman Racing qua onderhoud, welke me nog geeneen keer is tegengevallen. Maar Paul Vlasblom lees ik ook een hoop over qua subframe reparaties. Even afwachten dus nog.. Je BMW ziet er goed uit, CSL klepje moet ik overigens ook nog hebben komend jaar!

@Peter Tunissen, ik denk dat je Brian Klifman bedoelt, een andere Brian dus! Zag laatst al voorbij komen dat ie een aantrekkelijke domeinnaam te koop had. :wink:

MParallel
Auto: BMW

Bericht door MParallel » 30 mar 2016, 17:26

Leuk lijstje voitures.

Welkom hier.

BrianK

Bericht door BrianK » 31 mar 2016, 16:30

Hierbij wat foto's van het subframe. Ik heb gelijk wat offertes opgevraagd her en der. Zoals te zien is er een en ander wat kromgetrokken en ook gescheurd. Ik denk dat de auto een stuk beter zal rijden als dit eenmaal gemaakt is!

Afbeelding
Afbeelding

Dit gedeelte hoort mooi rond te lopen, maar bij mij gedeukt. Je ziet ook vervorming bovenop. En langs de randen ook gescheurd (misschien hier minder zichtbaar maar kan er een vinger tussen steken).
Afbeelding
Afbeelding

Al met al mijn subframe from hell dus. Hopelijk allemaal goed te fixen en op te lossen, maar het zal niet goedkoop worden. Dus hopelijk inclusief remleidingen/nieuwe rubbers nog genoeg over voor een schroefset deze zomer, anders word dat ook later!

groeten,
Brian

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 31 mar 2016, 17:09

Oei! Dat ziet er wel wat ernstiger uit dan bij die van mij! Die zal zeker lekkerder aanvoelen als het gemaakt is. PSG hanteert volgens mij een all-in prijs, ongeacht de ernst van de schade. Hij maakt ze overigens aan de lopende band.

Succes ermee in elk geval.

matthyssie
Auto: F11 520d & E86 3.0si

Bericht door matthyssie » 31 mar 2016, 18:03

Ai, dat is wel even schrikken. Mooi dat het straks wel opgelost wordt.

Ik heb de bevestigingen bij m'n E36 maar alvast laten verstevigen. Voorkomen is beter dan genezen denk ik dan maar.

GTRene

Bericht door GTRene » 01 apr 2016, 00:48

mooi spul :df:
ook leuk om te zien dat je van zwarte strip interieur naar zilver ging (minder) en weer naar zwart alcantara wrap oid? cool.

dat subframe valt zo te zien nog mee, kijk eens naar subframe problems e46 M3 op google :tooth:
ook bij Z3 komt dat voor, vooral bij de 6 cillinders, meer power enz.

magoed, e46 m3 jagen op circuit met grippy banden en of regelmatig goed optrekken, dan gaat het ook lekker :mrgreen: van onder zal je het ook goed kunnen zien denk ik?

Ik ging een week terug kijken bij een mooie zwarte z3 roadster 2.8 met 156k/km oid maar daar begon het ook al, in de kofferbak zag je bv een stuk of 6 puntlassen er wat uitgetrokken en al iets corrosie bij sommige, dan had ik
nog niet alles losgehaald, maar dat is al een heel goede indicatie...dan ben je aan de beurt,
maar ben je nog redelijk optijd om veel opnieuw te lassen en wat te verstevigen.

als je doorrijd en niks hoort (ben je vast doof) dan gaat het zover dat het uitscheurt en zelfs helemaal een deel eruit trekt, al je de foto's soms ziet vooral in de USA :shock: dan denk je, dat had je toch eerder kunnen horen?
magoed stereo op 10 wellicht?

witje

Bericht door witje » 02 apr 2016, 19:54

GTRene schreef: al je de foto's soms ziet vooral in de USA :shock:
Zoiets? :duh:

Afbeelding

Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 02 apr 2016, 20:36

ja dat gaat al de goede kant op :mrgreen:
zal ook wel een lekker bij-geluidje hebben gegeven bij afremmen en optrekken.

BrianK

Bericht door BrianK » 03 apr 2016, 12:47

Ik had inderdaad eerst lakzwarte sierlijsten! De krassen irriteerde me echter dus dat besloot ik gelijk in een aluminiumlook te wrappen. Aangezien ik ook als bekleder werk had ik enkele weken later echter een paar stukken alcantara over, dus toen besloot ik het daarmee te gaan bekleden! Geeft best een strakke look opzich, wat meer luxe uitstraling. Liefste heb ik echter de Titan Shadow trim, maar deze ben ik nog niet in goede staat tegen gekomen.

De scheuren zijn van bovenaf erg goed te zien, alleen van onder vrijwel niet. De bodem is opnieuw getectyleerd en waarschijnlijk hebben ze daar een goede laag overheen gedaan..
Verder af en toe wel wat geluiden, maar dacht zelf dat het ergens anders aan lag. Af en toe een piepend geluidje als je over drempels reed of iets.

Gelukkig nog niet zo erg als bovenstaande foto's zeg, potverdorie! :blackeye:

Wel wat nieuws erover, ik heb meerdere bedrijven gemaild met de foto's. Uiteindelijk kwam alleen mijn vaste garage telefonisch terug met een antwoord. Erg tevreden met dat gesprek, en het word voor een erg schappelijk bedrag gemaakt :)! Dus komende week ergens zal de auto al vertrekken naar Koopman Racing om alles te fixen en te verstevigen!
Uiteraard zal ik wel wat foto's maken als ik de auto op kan halen!

GTRene

Bericht door GTRene » 03 apr 2016, 16:00

goede zaak, hou ons er van op de hoogte :thumbup:

Martijn 327i
Auto: X3 M40i // M Performance

Bericht door Martijn 327i » 03 apr 2016, 20:22

Ik heb de mijne van de week ook nog eens zo goed mogelijk nagekeken.
Ik kan nergens iets vinden en ik merk ook niets, maar toch heb ik al vaker gedacht om het toch preventief te doen ook al heeft hij pas 65k gelopen.

Ik ben alleen een beetje bang dat er wat mee gebeurd tijdens het verstevigen.
Er moet natuurlijk een hoop los en een hoop gedaan worden. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel om de M3 ergens neer te zetten en maar hopen dat er met veel precisie en verstand aan gewerkt wordt.

Ik ben ook benieuwd naar je bevindingen.

GTRene

Bericht door GTRene » 03 apr 2016, 20:40

65k nog maar?
ligt er ook wat aan hoe er mee om is gegaan en hoe later bouwjaar hoe meer tijd over het algemeen.

als je geen strepen trekker bent zou ik het niet uit voorzorg doen, gewoon 1x per jaar de boel in de kofferbak controleren of eerder als je af en toe gekraak hoort.

verstevigen en lassen/repareren kan je altijd nog, nu heb je het nog goed, origineel wat in jou geval waarde betekent voor zo'n M3 met weinig km mocht je hem ooit eens verkopen, althans dat lijkt me.

Plaats reactie