Ik heb driving-fun al een tijdje standaard geopend op mijn computer, vind het heerlijk om mee te lezen en rond te neuzen door de projecten hier! Maar zal me ook eens even voorstellen, aangezien ik graag trackdays wil gaan rijden dit jaar, en dan kan ik best advies gebruiken.

Ik ben dus Brian, 24 jaar en werkzaam als bekleder bij Pon Leusden. Al ver voor ik mijn rijbewijs had was ik gek van auto's, mede door de Fast & Furious hype, aangezien 2 fast 2 furious de reden was mijn 1e evenement op Zandvoort te bezoeken.. Je moet ergens beginnen!
Na een hoop gesleutel en gepriegel met scooters kwam mijn 1e auto dan ook nog voordat ik mijn rijbewijs had. Ik ga jullie niet vervelen met de foto's en uitgebreide details van alle auto's, maar hieronder de auto's die ik tot heden in bezit gehad heb;
- Honda Civic (3x)
- Toyota MR2
- E46 318i (ideale winterauto)
- Subaru Impreza 2.0GT
- Audi A3 3.2 V6
- Mitsubishi Evo VI RS2 (LHD)
- E46 M3 Phoenix Yellow
- Renault Clio RS Cup
- Audi S4 B6
- E46 M3 Carbon black
Enige foto's van de auto's die op dit forum wel op hun plek zijn. Elke auto heeft wel een verhaal erbij.
En dan aangekomen bij mijn huidige auto! Een Carbon Black E46M3 uit 2001. De auto stond eventjes te koop, zag dat hij hier ook voorbij kwam dus wellicht herkennen sommigen de auto. Ik kwam er echter achter dat het subframe niet in orde is, en heb besloten dit zelf te herstellen en daarom de auto maar te houden, voor ik een ander met de kosten opzadel. Bovendien; zo erg is het niet om eigenaar te zijn van een M!

Bij aankoop;
De interieurlijsten waren origineel eigenlijk zwart, maar enigszins bekrast. Dus dit was binnen een dag al zilver gewrapped.
Klein poetsbeurtje en wat euro's aan details later;
In het zonnetje gezet.
Na een maand of 4 wachten kwam mijn Status Gruppe SCZA uitlaat binnen. Deze haalt de rasp wat weg. De enige vind het heiligschennis, maar tot nu toe niks dan complimenten gehad erover. Ben er zelf in ieder geval erg blij mee. Titanium tips gekozen, iets groter dan origineel (80mm geloof ik).
Gelijk een CF CSL diffuser eronder laten zetten!
Vervolgens een setje CSL replica's eronder. Wel met de nummers in het velghart om het toch enigszins origineel over te laten komen. Qua banden gekozen voor de Michelins Pilot SS Cup 2 (aanradertje!)
En toen maar een kleine fotoshoot laten doen door een vriend van me.
Af en toe CPZ op natuurlijk!
Was een goede dag met de nieuwe bandjes! Ze zaten er ruim een week onder hier. Helaas wat pech gehad, na het verlaten van de baan op de grote parkeerplaats nog een rondje gereden om de remmen wat te koelen, toen kwam er dus een spijker in de band terecht. Gelukkig niet diep en kon er gewoon uitgetrokken worden!
Dag later de auto eens goed gewassen, en op de terugweg naar de garage ineens weer een hobbelend gevoel. Weer een spijker in de band!

Hierna heb ik deelgenomen aan de Streetgasm2000. Een hoop verhalen doen hier altijd de ronde over, maar ik heb echt de week van mijn leven gehad hier! Samen met mijn vriendin welke ook compleet autogek is. De tocht ging vanaf Amsterdam via Stuttgart, Insbruck, Verona en Zagreb door naar Wenen.
Ik zou niet weten welke auto ik hiervoor beter mee had kunnen hebben. Comfortabel, maar snel genoeg om af en toe eens een sprintje te trekken. En perfect in de bergwegen! Ook in Kroatie nog even het circuit op geweest natuurlijk.
Ik kan een enorm lang verhaal vertellen, maar ik hou het op enige foto's!
Enig tijdje later nog de Nordschleife op geweest;
Dat was vorig jaar Juli! Momenteel staat de auto in een garagebox. Natuurlijk in de tussentijd nog gereden, stickers eraf en laten poetsen, en nog onderhoud uit laten voeren, maar niks noemenswaardig voor hier. De auto stond al langere tijd binnen geparkeerd, maar ik huurde een dubbel parkeervak, en sinds Maart staat hij in een box. Beide bevinden zich in een parkeergarage vlak bij mijn huis. Het is er geventileerd en de temperatuur is geregeld op 15 graden, dus staat er best ideaal momenteel. Plus wat ruimte voor onderdelen en rommelen aan de auto!
Nog een uitdraaitje van de testbank een paar weken geleden;
Dus wat nu?
Zoals ik al zei is het subframe gescheurd. Toen ik de auto kocht heb ik uiteraard gekeken hoe het hiermee zat, en er was (vanaf de achterklep) niks te zien. Aan de onderkant kon ik ook niks vinden op dat moment, maar de bodem was ook opnieuw getectyleerd. Had achteraf misschien een waarschuwing kunnen zijn dat er al iets gaande was.
Eigenlijk nooit meer naar gekeken. Tot ik foto's ging maken voor iemand die naar de toestand vroeg hiervan. Toen trof ik eigenlijk al een flinke schade aan.
Momenteel heb ik de achterbank en binnenbekleding eruit gehaald en word duidelijk hoe groot het probleem is. Ik ga morgen wat foto's neerzetten hier, ik schrok zelf aardig. Er zitten geen scheurtjes, maar echt scheuren en vervormingen. Dat volgt morgen!
Mijn doel in de toekomst is verder om de auto om te bouwen naar trackday auto. En dat is met het doel de auto te houden en niet meer te verkopen de komende jaren, maar er zelf plezier van te hebben. Mijn vriendin en ik zijn beide erg autogek en houden van het circuit rijden, en we willen de hobby wat meer op gaan pakken!

De Norschleife bezoek ik al jaarlijks de afgelopen 3 jaar (staat al geboekt ook dit jaar), al heb ik er misschien max 10 rondjes op gereden. Elke keer ging ik maar 2 of max 3 rondjes. Dit jaar worden dat er natuurlijk meer! Ook CPZ heb ik al vaker gereden, mijn doel is eigenlijk op 10 Juni naar het Vrij Rijden te gaan met de BMW, maar eerst moet dat subframe aangepakt worden. Nu heb ik in ieder geval een deadline.
Circuits als Zolder, Spa, Assen en wellicht meer staan sowieso op mijn verlanglijstje om te gaan rijden.
De BMW beschikt momenteel over een setje andere remmen voor, namelijk DBA4000 schijven en Hawk HP+ remblokken. Natuurlijk de Cup 2 banden. Ook zitten er Eibach veren onder, Turner Motorsport lichtgewicht underdrive pulley's en de Status Gruppe einddemper.
Komende zomer volgt waarschijnlijk een KW V2 schroefset. En in de wintermaanden zullen de lagerschalen nogmaals vervangen worden. KMstand is momenteel 143.500.
Ik time mijn rondes eigenlijk altijd, en heb ook een GoPro om te filmen. Ik probeer niet zozeer een tijd te halen, maar probeer mezelf te verbeteren. Dit jaar wat meer rijden en de auto verder prepareren, in 2017 ga ik wél een doel stel qua rondetijden, om mezelf te pushen.
Hopelijk heb ik me uitgebreid genoeg voorgesteld. Of althans, meer mijn auto

Vragen, commentaar of wat dan ook is altijd welkom!

Groeten,
Brian