Ik zelf spurt nooit bij een stoplicht en lach alleen maar om diegene die dat wel doen.
Ik zeik het materieel wel af.....maar met beleid

Probeer ik de hele materie zo ver mogelijk te vereenvoudigen, zet je me vervolgens voor löl! Bedankt MaikMaik schreef:Foei Niels, bij een hoekverdraaiing van de koets zal het zwaartepunt naar achter bewegen, mits het zwaartepunt hoger ligt dan dat rotatiepunt. Dit zal echter maar 1 of 2mm zijn, dus geen significante gewichtsverplaatsing![]()
Moet een WTB-collega je toch nog corrigeren 8)
Ja Hielke, gevoelsmatig ben ik het er ook mee eens, maar het is natuurlijk wel een oversimplificatie.Hielke schreef:Dat er zoveel tegenstrijdige reacties op de initiële vraagstelling van Rebel zijn gekomen verbaast me enigszins. Een ‘ja’ was voldoende geweest. Eventueel aangevuld met een simpel voorbeeld zijnde de gebeurtenissen die zich bij de start van een WTCC race afspelen. De RWD BMW’s maken dan gehakt van de FWD Seat’s, Alfa’s en Chevrolets. De tractie van RWD’s (grip is inderdaad niet de juiste term) is door de gewichtsverplaatsing naar achteren heel veel beter. Einde discussie vwb stilstaande auto’s die gaan rollen.
Ligt dus puur aan gewichtsverplaatsing. Als je achterkant bij een RWD auto inveert dan win je ook negatief camber, dat is goed in bochten maar in een rechte lijn heb je iets minder grip. Maar het positieve effect van gewichtsverplaatsing overwint in dit geval het negatieve van geometrieverandering.Peter Tunissen schreef:Ja Hielke, gevoelsmatig ben ik het er ook mee eens, maar het is natuurlijk wel een oversimplificatie.Hielke schreef:Dat er zoveel tegenstrijdige reacties op de initiële vraagstelling van Rebel zijn gekomen verbaast me enigszins. Een ‘ja’ was voldoende geweest. Eventueel aangevuld met een simpel voorbeeld zijnde de gebeurtenissen die zich bij de start van een WTCC race afspelen. De RWD BMW’s maken dan gehakt van de FWD Seat’s, Alfa’s en Chevrolets. De tractie van RWD’s (grip is inderdaad niet de juiste term) is door de gewichtsverplaatsing naar achteren heel veel beter. Einde discussie vwb stilstaande auto’s die gaan rollen.
Want ligt die extra tractie van de RWD's aan de gewichtsverplaatsing of misschien juist wel aan de verandering van wielgeometrie doordat een auto uit zijn veren komt/in zijn veren duikt?
Of doordat die auto's op de achteras misschien wel bredere banden hebben dan voor en de RWD's daardoor veel meer tractie bij de start hebben dan de FWD's?
Of doordat er (meteen na) de start ook al gestuurd moet worden met die FWD's (uitwijken/inhalen) en het gedeelte van de gripcirkel dat overblijft voor de tractie bij de FWD's daardoor juist minder wordt?
Of - extreem lullig voorbeeld trouwens- doordat de FWD's met hun voorwielen tegen de (gladde) startstreep aan staan en de RWD's eerst nog een autolengte in beweging kunnen komen alvorens bij die gladde startlijn aan te komen met hun aangedreven wielen?
En als ik er tijd voor zou hebben zou ik zo nog wel 10 redenen kunnen verzinnen waarom FWD inferieur is aan RWD. :twisted:
Hoe dan ook wel een interessante discussie, carry on.
Laat dat "zou kunnen" maar weg, het IS zo.Rebel schreef:Dus bij fors optrekken zou het kunnen dat de asdruk tijdelijk minder is..
JaEn als gevolg van minder gewicht op de wielen, zouden de banden kunnen slippen.....
Ja!heh heh, was nu zo lastig?
Niet dusit's a simple....
Maik schreef:Dus als je het omdraait, en je gaat met precies dezelfde g-kracht optrekken, dan zal de as-druk op je vooras 200 MIN 80 = 120kg worden.... en dan het mooiste: ongeacht of je nou de vering hebt van een 2CV of die van een F1!
Nu ga je het inderdaad over massatraagheid en rotatieversnellingen hebben, en dan heb je inderdaad gelijk. Dan is mijn voorbeeld van de 2CV misschien niet goed gekozen, want die kan inderdaad iets van 30graden duiken ofzo als je er F1 remmen op zetRebel schreef:Maik schreef:Dus als je het omdraait, en je gaat met precies dezelfde g-kracht optrekken, dan zal de as-druk op je vooras 200 MIN 80 = 120kg worden.... en dan het mooiste: ongeacht of je nou de vering hebt van een 2CV of die van een F1!
Maar bij remmen drukt het gewicht ook naar beneden en niet naar voren.
( ik denk beide inderdaad)
Waarom gaan jullie ervanuit dat er niet een x-aantal kilo's zich naar boven verplaatsen? (mede ook omdat de schokbrekers loskomen en het gewicht al een lichte zwaai krijgt naar boven?
En we er dan voor zorgen dat de achter-veren niet naar in veren. en de voorste veren bijna niet uitveren......dan krijgt het gewicht toch totaal geen kans om in hoogte te veranderen (en alleen dus in de lengte richting)
En dan verklein je toch de kans dat het gewicht omhoog gaat en de asdruk doet afnemen voor een seconde......waardoor je meer tractie zult hebben...
Dit alles is misschien in kilo's maar weinig, en in tractie helemaal niet noemenswaardig, maar het zou toch kunnen in theorie?
Of moet ik gewoon erkennen dat dit niet met verstand te beredeneren is, maar dat er een studie aan vooraf gaat.
Gebruikers op dit forum: Wimo en 11 gasten