Ook hier maar eens een topic aanmaken van mijn BMW 325i Executive sedan van 8-2002. Deze eerste post wordt ook een soort tijdslijn, aangezien ik deze auto alweer meer als 4 jaar heb en er bijna 90k aan km's bijop gezet heb.
Ik heb deze auto gekocht nadat ik uitgekeken was op mijn toenmalige Peugeot 206 1.6 16v XS. De opvolger moest een e46 6cilinder worden. En daarbij had ik een paar eisen, namelijk:
- Weinig kilometers
- Goed onderhouden
- origineel Nederlands
Na een tijdje zoeken en meerdere auto's te hebben bekeken, waaronder een hoop troep, tegen mijn huidige e46 aangelopen. een origineel nederlands geleverde auto met op dat moment 80.800 km.
In het Orientblau samen met het zeldzame Mtech pakket is het wel een aardig chique verschijning.
Als eerste de dag waar alles mee begon, de proefrit:
Na een poosje gestuurd te hebben met deze auto kwam de eerste sneeuw, en samen met de Falken banden die eronder lagen was dat niet zo'n fijne combinatie. Een beetje spelen is leuk, maar dit werd allemaal iets te onvoorspelbaar...
Dus van een collega een setje Zenden(een of andere vergeten Duitse tuner) velgen met winterbanden overgenomen:
En kort daarna de complete auto gedetailed en de witte knipperlichten voor vervangen door amber exemplaren:
Verder is de auto vooral gebruikt waarvoor ie gemaakt is, namelijk rijden. Toen ik de auto kocht studeerde ik nog en vielen de kilometers nog redelijk mee. Al was het al wel snel verleidelijk om de bimmer te pakken ipv het OV.
Omdat het ook nog een stukje hobby is zijn er nog een paar kleine modjes gedaan, een van de meest in het oog springende was de Morimoto ombouwset naar Xenon. Naar mijn mening toch wel een must voor iedere e46, super lichtbeeld en veel beter dan halogeen.
Overigens zijn deze koplampglazen een half jaar terug vervangen door nieuwe OEM glazen, de oude begonnen te verweren en hadden last van krassen die er niet meer uit te polijsten waren.
Een andere fijne mod is toch wel het M stuur, die ooit van MP gehaald en erin gezet.
Ook het schoeisel begon een beetje te vervelen, de styling 45's staat netjes maar is niet echt spannend. Ik vond de styling 68 het beste passen bij de auto zoals hij is met Mtech, niet te schreeuwerig maar gewoon strak. Ik kon van een forumlid een opmaaksetje kopen met gladde banden. Deze heb ik vervolgens zelf strak gemaakt, opnieuw gespoten en in de blanke lak gezet. Om het af te maken een nieuw setje Michelin Primacy banden erom in de juiste maten voor de breedzet.
Ook hebben we te maken gehad met het onderhoud. Naast de gebruikelijke inspecties en oliebeurten die bmw voorschrijft, zijn er natuurlijk ook nog de e46 kwaaltjes waar iedereen vroeg of laat tegen aan loopt.
Een korte opsomming:
- Beide draagarmen voor vervangen incl hydrolagers en reactiearmen
- Rondom schijven en blokken
- Remklauwen voor gereviseerd
- Klepdekselpakking en oliefilterhuispakking vervangen
- Tankvlotter + brandstofpomp in de tank vervangen. Erg vervelend als die midden op de A28 kapot gaat

- Dynamo laten reviseren bij 150k omdat die er toch aflag voor het vervangen van het oliefilterhuispakking
- Vanos gereviseerd
- Radiator vervangen incl waterpomp thermostaat etc.
En verder nog wat andere cosmetische dingen om de auto strak en netjes te houden.
En nu na 4 jaar en 3 maanden in het bezit staat de teller op 168.000km, ding heeft geen klap verkeerd gegeven en rijd nog steeds zoals ie zou moeten.
Wel begint nu na die jaren het toch wel weer te kriebelen om wat anders te rijden. Al zal dat gezien de toenemende kilometers misschien geen L6 meer worden....