Begin 2015 ben ik begonnen met de E87 130i markt in de gaten te gaan houden. Inmiddels al een 10 jaar oud model maar echt afschrijven doen ze niet meer. De verkopers weten wat ze hebben staan, er is weinig aanbod en daardoor hangen de prijzen al een poosje rond de 10k euro voor een 2005 met >150k km.
Een dealeronderhouden auto heeft voor mij weinig meerwaarde tov een auto zonder onderhoudshistorie aangezien ik het meeste onderhoud aan een auto zelf doe en dus de afgestempelde boekjes bij mij vaak ophouden met bestempeld worden. De facturen en serviceintervallen houd ik natuurlijk netjes bij.
Mede hierom ben ik m'n zoektocht gaan focussen op de onderkant van de 130i markt. Een leuke zoektocht waarbij wel duidelijk is geworden dat niet iedereen zijn kostbaar bezit even goed verzorgt en/of onderhoud.
Uiteindelijk via Marktplaats terecht gekomen bij een aardige man die in 2015 bij de Domeinen een bod had gedaan op een 130i, zonder hem op een kijkdag te bekijken. De auto had rondom wat plekjes, lichte schade. Hij besloot dit relatief goedkoop aan te laten pakken en veel delen werden opnieuw gespoten. Een nieuwe accu en heater/airco paneeltje werden geplaatst en volgens mij is het daar ongeveer bij gebleven.
Vraagprijs: 9250 euro
's Avonds een proefritje gemaakt waarbij ik merkte dat er veel speling op de aandrijflijn zat. Flink bonken bij gas los/vast en bij snel koppelen. Ook een oliegeur bij flink door de toeren jagen. Voor 8500 euro mocht ik hem overnemen.
De volgende dag stond de 130i voor mij klaar op het kantoor van de verkoper waar ik hem zonder gezeur mee kreeg voor een aankoopkeuring bij Schmiedmann in Uithoorn, heel prettig; heb dat wel eens anders gezien...
Om een lang verhaal kort te maken: motorsteunbout afgebroken, schokdemper lek, kleppendekselpakking lek, reactiearm defect, uitlaatrubber gescheurd en een elektrische buitenspiegel met kuren.
De auto terug terug gebracht en het daarbij gelaten. De volgende dag echter, kreeg ik een onverwacht bericht van de verkoper dat hij geschrokken was van alle mankementen en ik de auto mocht overnemen voor 7500 euro. Voor mij nog steeds een te groot risico. Weer een dag later een bod van 7200 waarop ik niet anders kon dan een tegenbod doen en daarmee had ik na een jaar 'zoeken' een 130i gekocht.
Het plan is om er technisch weer een nette BMW van te maken waarbij je van de binnenkant niet zou zeggen dat hij bijna 2 ton ervaring heeft.
Eerst even de zaken die je aanraakt in de auto aanpakken:
Airbag los
Zo ziet dat er dus uit zonder stuur:
Nieuw:
Even ter vergelijking:
Pookknop en zak(heet dat zo?)
Daarvoor ook even het interieur goed gepoetst, stoelen eruit:
Gratis lunch:
Andere kant geen goudmijn helaas:
Na stofzuigen stekker inpakken zodat die netjes droog blijft tijdens het reinigen:
En dan ziet het er zo uit:
Die lelijke matten gelijk weggeflikkerd en een setje matten bij BMW gehaald (80 euro wtf).
Actief kool interieurfilter en luchtfilter gelijk vervangen en zsm een oliebeurtje doen (5w30 Castrol Edge staat klaar).
Hopelijk dit weekend tijd om hem op de brug te zetten maar het festivalseizoen gaat beginnen en daardoor nu beredruk..